براساس اعلام معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ برنامه حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به وزارتخانه ارائه شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، دکتر قاسم عموعابدینی به بازنگری رشتههای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰ هزار رشته کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاهها در برنامه حذف وزارت علوم قرار دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حذف این رشتهها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروههای استانی داده شده است، افزود: درصورتیکه از نظر شغلی آیندهای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در این رشتهها وجود نداشته باشد، همه ۱۰ هزار رشته سال آینده حذف خواهند شد.
عموعابدینی میگوید: براساس سیاست بازنگری رشتههای دانشگاهی در وزارت علوم، امسال قرار بود ۸۰۰ کدرشته محل در دوره کارشناسی دانشگاهها حذف شود که البته این تعداد به هزار و ۱۰۰ کد رشته محل رسید و ما در مهر امسال دانشجویی در این رشتهها پذیرش نکردیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص نحوه پذیرش دانشجو در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاهها گفت: پذیرش دانشجو باید در ۲ بخش شکل گیرد، یک بخش در حوزه نیاز محوری است، یعنی صنعت و جامعه، شرکتهای دانش بنیان، شرکتهای علوم انسانی، شرکتهای غیر علوم انسانی و کشاورزی، رشتههای مورد نیاز خود را معرفی میکنند سپس در دفترچه کنکور اعلام میشود، داوطلبان این رشتهها را انتخاب میکنند و پس از معرفی و مصاحبه، بورس میشوند که این مساله هم اکنون نیز اجرایی شده است.
وی شکل دیگر پذیرش را شامل پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان عنوان کرد و ادامه داد: این دانشجویان وارد رشتههای اولویتدار میشوند و به روش استادمحوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته میشوند.
عموعابدینی اضافه کرد: اکنون یک مدل و برنامهای را در دانشگاههای حکمت بنیان و تمدن ساز برنامهریزی کردهایم که براساس آن، دانشجویان استعداد برتر ما به جای پذیرش از فوق دیپلم به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکتری، این دانشجویان از دیپلم در فوق لیسانس پذیرش شوند که به آن «فوق لیسانس پیوسته» میگویند و همچنین بتوانند از لیسانس در مقطع دکتری پذیرش شوند. در برخی از رشتهها که خاص این دانشجویان است این نوع پذیرش مجاز است که این دانشجویان به صورت استاد محوری و مستقیم در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند.
وی میگوید: این پذیرش خاص استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر بوده و این روند در بسیاری دانشگاههای دنیا انجام میشود. دانشجو با ارائه برنامه به یک استاد، شاگرد او میشود و پذیرش از کارشناسی تا دکتری هم رواج دارد؛ بنابراین پایه دانشگاه حکمت بنیان شامل ۴ مولفه، برنامهمحوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاقمحوری است.
عموعابدینی با بیان اینکه برای تحقق این نوع دانشگاه، پذیرش و آموزش از این طریق در ۳۰ دانشگاه بزرگ و معین که یک درصد تولید علم جمهوری اسلامی را برعهده دارند در ۵ سال آینده به صورت آزمایشی انجام میشود، گفت: در حال حاضر نیز استعدادهای درخشان به روش استادمحوری با درخواست استاد وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی میشوند و بورسیه هم به آنها تعلق میگیرد.
وی افزود: اساس کار استاد باید برنامهمحوری باشد و هر استاد دانشگاه باید یک برنامه مشخص داشته باشد که بر اساس آن کار کند، این روند در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران انجام شده است.
به گفته عموعابدینی؛ برای تحقق دانشگاه تمدن ساز و حکمتبنیان همه آییننامههای پژوهشی، آموزشی، فناوری و جذب دانشجو بازنگری خواهند شد تا از سال آینده وارد فاز اجرا شوند.
وی اضافه کرد: یکی از تفاوتهای دانشگاه حکمت بنیان با دانشگاههای غربی اخلاقمحوری است که در نظام آموزشی حوزه تمدنی ایران وجود داشته و افرادی که در حکمتخانهها تربیت میشدند، حکیم نام داشتند. این افراد مانند ابن سینا افراد موثری در جامعه ایرانی و توسعه دانش در سطح جهان بودند.