۷۰ درصد طرح قطار سریع السیر اصفهان از قم تا اصفهان به طول ۱۵۰ کیلومتر آماده روسازی و ریلگذاری است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان در نشست خبری گفت: ۸۵ درصد معارضان ملی و تاسیساتی این طرح برطرف و احداث پلها شروع شده است، ساخت یکی از دو تونل در مسیر پایان یافته و عملیات احداث تونل دوم در حال اجرا است.
علیرضا صلواتی افزود: با پایان و اجرای طرح قطار تندوری اصفهان- قم، بقیه مسیرها به کمک دانش بومی سازی شده کشور پیش میرود که هشت استان کشور را متصل خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه آزادراه اصفهان -شیراز تا پایان هفته جاری گشایش مییابد، گفت: آزادراه اصفهان -شیراز ۴۸۵ کیلومتر طول دارد، با بهره برداری این طرح مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۰ کیلومتر کوتاهتر و موجب کاهش ۱۳۰ میلیون لیتر سوخت در سال خواهد شد.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه آزادراه اصفهان- شیراز طولانیترین آزادراه کشور است، افزود: از سال ۱۳۹۱ تاکنون برای این طرح هفت هزار میلیارد تومان هزینه شده، اما ارزش روز این طرح بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه امروز ۸۰ طرح ملی از مطالعه طراحی و اجرا در دست اقدام داریم، گفت: تعداد ۳۰ مورد از این طرحها مانند آزادراه اصفهان- شیراز، قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران و کنار گذر شرق اصفهان فعال است که در مجموع ۵۰۰ همت بودجه نیاز دارد.
علیرضا صلواتی افزود: اصفهان در کریدور شمال جنوب کشور قرار دارد و بهره برداری این آزادراه و طرح قطار سریع السیر اصفهان که در کشور مشابه ندارد و مگا پروژه محسوب میشود، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای قطار سریع السیر اصفهان رایزنی با مسئولان کشور بیش از هزار ساعت اجراشده است، گفت: مصوبه شورای اقتصاد را در این زمینه دریافت کردیم و پیمانکاران چینی در این طرح بسیار همراهی کردند.
مجری کل طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه قرار است این طرح از اصفهان- قم- تهران اجرا و با نظر وزیر راه و شهرسازی به سمت مشهد و در آینده به سمت استان فارس توسعه یابد، افزود: امیدواریم تا پایان دولت شاهد افتتاح این طرح باشیم.
صلواتی درباره قطعه سوم کنارگذر شرق اصفهان که در صورت تکمیل به آزادراه اصفهان شیراز متصل خواهد شد، گفت: قطعات یک و دو طرح کنارگذر شرق اصفهان با ۹۳ کیلومتر مسافت بهره برداری شده است، قطعه سوم ۳۰ کیلومتر طول دارد که در مسیر آن اراضی کشاورزی و رودخانه زاینده رود و پارک ملی کلاه قاضی قرار دارد.
وی در ارتباط با دغدغه دوست داران محیط زیست درباره عبور آزادراه اصفهان شیراز (کنار گذر شرق اصفهان) از پارک ملی کلاه قاضی، افزود: عبور جاده فعلی از گردنه لاشتر کلاه قاضی نیز سبب آسیبهایی به گونههای جانوری این منطقه شده است و دغدغه شخصی من این است که اجرای این طرح به محیط زیست آسیب نزند.
مجری کل امور زیربنایی استان اصفهان با اشاره به اینکه تلاش ما این است که طرحهای توسعه پیوست محیط زیستی داشته باشد، گفت: برای عبور پروژه کنار گذر شرق اصفهان از پارک ملی کلاه قاضی بیش از ۲۵ میلیارد تومان متعهد شدیم صرف اقداماتی مانند زیرگذر حیات وحش، دوربین گذاری و فنس کشی شود.