یک دکترای تخصصی روانشناسی گفت: پسران در ابتلا به اختلال یادگیری آسیبپذیرتر هستند و نسبت به دختران پنج برابر بیشتر دچار این اختلال میشوند.
او تصریح کرد: وقتی میگوییم کودکی اختلال یادگیری دارد یعنی در مقایسه با همکلاسی خود که از نظر هوشی برابر است، در یکی از موضوعات تحصیلی ریاضی، املاء و خواندن ضعیفتر است و تفاوت بسیار محسوسی در توانایی بالقوه و بالفعل کودک توسط والدین و مربیان دیده میشود، این اختلال اکثراً در مرحله ورود به مدرسه و بعد از آن شناخته میشود.
این روانشناس تاکید کرد: تشخیص اختلال یادگیری براساس وجود تفاوت معنادار میان آزمون هوش و نمره آزمون پیشرفت تحصیلی انجام میشود.
قره خانی گفت: اختلال یادگیری میتواند دانشآموز را از تلاش تحصیلی و حتی تحصیل باز دارد، انگیزه و علاقه را از بین ببرد؛ متأسفانه شیوع اختلال یادگیری در بین دانشآموزان بین یک تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است و پسران در ابتلا به این اختلال آسیبپذیرتر هستند و نسبت به دختران پنج برابر بیشتر دچار اختلال یادگیری میشوند.
او افزود: علل اختلال یادگیری بیشتر ارثی است و ۴۰ درصد دانشآموزان که دچار اختلال یادگیری هستند، پدر و مادر آنها نیز این اختلال را داشته و تأخیر رشد که ناشی از سبکهای غلط فرزندپروری بوده و سبب وابستگی و اضطراب در کودکان میشود نیز در ابتلا به این اختلال بیتأثیر نیست.
این روانشناس در پایان گفت: تشخیص بهنگام اختلال یادگیری کمک بسیار زیادی به کودک و خانواده او میکند و عدم مداخله تأثیر منفی و جبرانناپذیری بر زندگی و آینده کودک وارد میسازد.