هزار تولید کننده روستایی از ۳۱ استان کشور در هزار غرفه نمایشگاه روستاآباد، انواع محصولات خود را در معرض نمایش و فروش گذاشته اند.
سوال : این نمایشگاه روستا آباد از امروز یعنی ۱۲ مهرماه کار خود را در مصلای تهران آغاز میکند و تا هجدهم مهرماه ادامه دارد و گویا از ساعت ۱۰ صبح تا هشت و نیم شب درست است؟
سعادت :بله، رویداد روستا آباد رویداد چند جانبهای است هم بحث فروش محصولات هست که هزار تولید کننده روستایی در مصلای امام خمینی تهران حضور دارند برای عرضه محصولات، محصولات هم در زمینههای مختلف است یعنی هم پوشاک، مواد غذایی، صنایع تبدیلی، مبلمان با اختصاصات روستایی اش؛ یعنی اگر صحبت از پوشاک میشود، پوشاک به شکل معمولش در نمایشگاه ما نیست ممکن است همپوشانی هم با صنایع دستی داشته باشد، یعنی سوزن دوزی و سایر موضوعات. همین طور مصنوعات چوبی شاید آن اشکال دیگری که عرض کردم بستههای تولید روستایی همه به این شکل است و اختصاصات روستایی دارد. در کنار این عرضه مستقیم محصولات مراسمات آیینی وجوددارد. ۱۰ گروه آیینی که از اقوام مختلف بودند احتمالا مردم شاهد بودند در مترو، برنامههایی اجرا کردند انشاالله در مصلی حضور خواهند داشت از طرف دیگر هم چادرهای عشایری از اقوام مختلف، سازههای مختلفی که در بخشهای مختلف میهن ما حضور دارد این جا میتوانند مردم از نزدیک ببینند، خانههای روستایی به صورت نمادین ساخته شده و بازیهای محلی هم انشاالله اینجا انجام خواهد شد به شکل مسابقهای.
سوال: هدف این نمایشگاه چیست؟ اسمش هم اسم جذابی است و میخواهیم بدانیم واقعا رونق تولید هم جزء دستاوردهای نمایشگاه است؟
سعادت: بله الان هزار تولید کننده از ۳۱ استان کشور حضور دارند اینها همه مستقیم محصولات شان را عرضه میکنند، جدای از عرضه و فروش که این امکان برای شان فراهم شده که سالهای آینده هم این مسئله تثبیت شود امکان فروش محصول را به بازار هدف، تهران و شهرهای بزرگ اطراف تهران که یک بازار مصرف بزرگی هست، معرفی هم میتوانند بکنند خود را، امکان ارتباط گیری با سایر بخشها و نهادهای خدمت دهنده میتوانند داشته باشند اینها در واقع برای تولید کنندگان روستایی این امکان را فراهم میکند که برنامه ریزی داشته باشند مثل نمایشگاه کتاب که ناشرین برای هر سال به گونهای برنامه ریزی میکنند که جدیدترین تولیدات و ویژه بودن تولیدات خود را عرضه بکنند برای تولید کنندگان روستایی هم وجوددارد. اساس نمایشگاه بر عرضه محصولات است، این مراسمات یا بحث نشستهای هم اندیشی که برگزار میشود یا کارگاههای آموزشی هم که انشاالله خواهیم داشت کنار نمایشگاه به صورت جانبی است.
سوال: چند غرفه در این نمایشگاه فعالیت میکنند؟ من تا آنجایی که نگاه کردم دیشب در خبرها ۱۲۰۰ غرفه بود درست است؟
سعادت: هزار غرفه است، ۲۰۰ غرفه دیگری هم هست که بعنوان معرفی استان هاست یا سازمانهای خدمات دهنده که گرفتند و مشغول معرفی خود هستند.
سوال: مراسم آیینی و محلی هم در کنار این ارائه محصولات وجود دارد در نمایشگاه روستا آباد؟
سعادت: بله این امکان فراهم است که بازیهایی که طراحی شده، عموم مردم که مراجعه میکنند یا خریدی انجام میدهند این امکان برایشان فراهم است که آشنا بشوند با بازیهای مختلف و حتی اگر لازم شد اسباب بازیهایی که محلی بودند و فراموش شدند خریداری کنند و ادامه پیدا بکند به یک طریق ترویج است البته جدای از این که برنامههای دیگری هم بعنوان برنامهی کودک یا عروسک گردانی و سایر موضوعات این تیپی و حتی نمایشهای آیینی در جنب نمایشگاه برگزار میشود.
سوال: در حقیقت مردم هم با تولیدات روستایی و عشایری آشنا میشوند هم با مراسم آیینی آن منطقه و در واقع نیازمندی هایشان را هم تامین میکنند، درباره محصولات گفتید که محصولات شامل پوشاک، مواد غذایی و صنایع دستی است؟
سعادت: همین طور بوم گردیها هم وجوددارد، خشکبار هم وجوددارد، گیاهان دارویی و حتی بخش کشاورزی برای نهادههای کشاورزی، نهالها، بذرها، یعنی همهی جنبههای حالت اقتصادی روستایی را در بر میگیرد بحث شیلات و موضوعات این شکلی که مرتبط است با ماهیت فعالیت اقتصادی در روستاها.
سوال: فردی که در غرفه قرار دارد اطلاعات کافی را دارد که در اختیار بازدیدکنندگان قرار بدهد؟
سعادت: بله، غرفهها برخلاف نمایشگاههایی که سالهای قبل برگزار میشده در یک اندازه خیلی کوچک تری بود یعنی ۳۰۰ غرفهای بود که
در آن زمان غرفهها در واقع روستاها را فقط معرفی و عرضه میکردند و طبیعتا باید کسی میبود که به روستاهای آن منطقه آشنا باشد، اما این غرفه الان کسی که پای غرفه قرار دارد، صاحب آن فعالیت و آن کسب و کار هست و در واقع مشغول فعالیت در آن کسب و کار است و اساسا اگر میخواهد تبلیغی بکند بهتر از خودش کس دیگر نمیتواند تبلیغ محصولات یا معرفی محصولاتش را انجام بدهد جدای از این که اساسا این کار را برای فروش انجام میدهد یعنی ماهیت کارش را نشان میدهد طبیعتا بهترین معرفی را برای جذب مشتری و مخاطب حتما انجام خواهد داد.
سوال: یعنی علم و تجربه در کنار هم، یعنی هم علم و اطلاعات اساسی را آن فرد غرفه دار دارد و هم تجربه سالیانه خودش را با افرادی که از نمایشگاه دیدن میکنند به اشتراک میگذارد
سعادت: بله بخصوص در بحث گیاهان دارویی که آن بخش گیاهان دارویی خود را بیشتر نشان میدهد که نیاز است کسی که خریداری میکند نسبت به نحوهی استفاده اش و میزان استفاده اش و کارکردهایش آشنا بشود اکثرا یک اطلاعات خوبی دارند که برای معرفی ادویه جات و گیاهان دارویی که بتوانند به مشتری یا مخاطب عرضه کنند.
سوال: در مورد محصولات کشاورزی و نهادهای کشاورزی هم خیلی مهم است که افراد و کشاورزانی که میخواهند این نهادها را بخرند و آن بذرها را بخرند از نحوه کشتش و زمین کشتش و نحوه پرورش آنها اطلاع داشته باشند.
سعادت: بله این در واقع گرچه بذرها خودشان یک راهنما دارند، اما چون این شرکتها شرکتهای بازرگانی نیستند یا خدماتی و خود تولید کننده هستند طبیعتا باید این طور باشد که آشنا باشند و به راحتی معرفی بکنند.
سوال: نکته دیگری باقی مانده بفرمایید؟
سعادت: از مردم دعوت میکنم جدا از این که میتوانند نیازمندی هایشان را تامین کنند جدا از این که این قیمت به مراتب نسبت به چند دست رسیدن به شهرها، طبیعتا کمتر است و تخفیف هم جزء مواردی بوده که ما از تولید کنندهها خواستیم که ویژه نمایشگاه داشته باشند و اگر عموم مردم بخواهند محصولی را خریداری بکنند طبیعتا با صرفه اقتصادی است، میتوانند با آداب و رسوم و آیینها که برای خودشان هم هست و خودشان هم ممکن است اصالت روستایی داشته باشند که الان فراموش کردند دعوت میکنم حتی اگر خریدی هم نمیخواهند بکنند بیایند و ببینند این سازههای روستایی که درست شده، چادرهای عشایری که زده شده، انواع چادرها وجوددارد یک نوع چادر نیست، میتوانند آشنا بشوند و ببینند و استفاده کنند.