نماینده جامعه مسلمانان مجارستان گفت: چالش اصلی وحدت مسلمانان این است که ما چگونه این همفکریها و ایدههای خوب علما و دانشمندان اهل فکر و صاحبنظران این اجلاس را اجرا کنیم و اینکه باید از دید مردم عادی و شهروندان هم درنظر گرفت که چه کار عملی میشود انجام داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، برنامه جهان امروز با موضوع بررسی کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد.
مقدمه مجری: دربرنامه امشب فرصت داریم دو میهمان ویژه بین المللی که در نشست امسال وحدت شرکت کرده بودند را دربرنامه داشته باشیم، موضوع این میزگرد تهدیدات کنونی علیه اسلام و مسلمانان است و آقای زولتان شولوک، نماینده جامعه مسلمانان مجارستان و آقای حالیس آیدامیر عضو سازمان دیانت ترکیه در برنامه ما حاضر شدند.
سوال: گفتگو را با آقای شولوک که از مجارستان آمدند شروع میکنم، آقای شلوک جامعه اسلامی در سراسر دنیا با یکسری تهدیدات مواجه است این تهدیدات مشترک هستند، شاید تهدید اول را همین تفرقه بدانیم، اما موضوعات دیگری هم وجود دارند مثل اسلام هراسی و جرایم علیه مسلمانان، خصوصا در اروپا، خوشحال میشویم نظرشما را در این باره بدانیم؟
آقای شولوک: ما شاهد اسلام هراسی هستیم در سراسر جهان و از جمله در اروپا، ما شاهد هستیم که این مشکل از جمله در سال گذشته در فرانسه، دیدیم که در برخی از کشورها شاهد قرآن سوزی هستیم، میبینیم که افرادی که تفکرات خاصی را دارند تلاش میکنند که با این اقدامات شبیه به این ها، تهدیدهای خودشان را عملی بکنند و اقداماتی را انجام بدهند که متاسفانه مقامات آن کشورها اقدامی را علیه آنها انجام نمیدهند و برخی از اینها از جمله این تهدیدها، نمونههایی هست از آنها میشود به عنوان اقدامی که به نام مقابله با نژادپرستی هست یاد بکنیم که متاسفانه این صورت نمیگیرد از طرف مقامات و این متاسفانه این شرایطی هست که در کشورهای اروپایی شاهد هستیم، اما ما شهروندان عادی این کشورها هستیم و ما به عنوان شهروند با این شرایط روبرو هستیم و لازم است که اقداماتی تو این زمینه صورت بگیرد.
سوال: من گفتگو را با آقای هالیس آیدامیر از ترکیه ادامه میدهم، آقای آیدامیر، شما درباره مهمترین تهدیداتی که جامعه اسلامی در سراسر جهان باآن مواجه هست چی فکر میکنید؟ (صدای مترجم را ندارند آقای آیدامیر)
سوال: امیدوارم که مترجم ما صدای من را برای شولوک ترجمه بکند.
آقای شولوک من سابقه شما را که بررسی میکردم متوجه شدم شما تحصیلات اقتصادی دارید، یک چهره آکادمیک هستید که در میان همین شاید مطالعات تان تصمیم گرفتید دین اسلام را انتخاب بکنید، جامعه اسلامی مجارستان محدود است فکر میکنم چندهزار نفر شاید جمعیت بیشتر نداشته باشد، چی شد که اسلام را انتخاب کردید؟ و چطور؟
آقای شولوک: خب داستان طولانی دارد، وقتی که من ۱۸ سالم بود این ایده را داشتم که باید به دنبال حقیقت بگردم چرا؟ وظیفه من در این زمینه چیه؟ باید بگردم میخواهم ببینم که چرا ما داریم به سمت مرگ میرویم بدون این که حقیقت زندگی مان چیه؟ بعد با این علت و انگیزه من تلاش کردم که به سمت عدالت بروم و در حالی اقدام بکنم که برخی این کار من و انتخاب من را با آن مخالفت میکردند، برخی آن را تشویق میکردند، این پرسشهایی را من در زندگی ام داشتم اسلام همه این پرسشها را پاسخ داد و من به سادگی توانستم دین اسلام را انتخاب بکنم و دین اسلام خیلی دین سهل و آسانی هست برای من همه دغدغههای من را پاسخگو بوده به خاطر همین وقتی من این شرایط را دیدم، به خودم گفتم که فرصت دیگری بهتر از این وجود ندارد به خاطر همین دین اسلام را انتخاب کردم، به خاطر همین این سفر طولانی در اسلام را آغاز کردم و الان هم در آن به سر میبرم.
سوال: شاید برای ما که در یک کشور اسلامی زندگی میکنیم، در ابتدا مسلمان متولد میشویم انتخاب اسلام سخت نباشد، اما شما شبیه آن افراد صدر اسلام بودید که با یک گذشتهای خداحافظی کردید و آینده جدیدی را برای خودتان انتخاب کردید، این انتخاب اسلام برای شما سخت نبود؟
آقای شولوک: بعد از این که من متوجه شدم که دین اسلام دین واقعی و دین بسیارخوبی از طرف خدا هست، من چالشهایی را که در کشورهای اسلامی وجود داشتف من آنها را هم ملاحظه کردم با وجود این من تشخیص دادم که دین اسلام، دینِ راه درست زندگی است و دینِ راه درست رسیدن به هدف هست به خاطر همین من تشخیص دادم که از این جهت میتوانم یک بنده خوب برای خدا باشم.
سوال: با آقای حالیس آیدامیر از سازمان دیانت ترکیه گفتگو را ادامه بدهم، آقای آیدامیر شما درباره مهمترین تهدیداتی که امروز جامعه اسلامی با آن مواجه هست چی فکر میکنید؟
آقای آیدامیر: اولا شکی نیست که تهدیدهای اول در این باره باید بگویم که فقدان وحدت بین مسلمانان هست و اقدام جمهوری اسلامی ایران در برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی، یکی از اقدامات موثر برای مواجهه با این تهدیدها هست، بنابراین اینجا تهدیدهایی از سوی غربیها و بسیاری وجود دارد که این لازم مینماید ما درباره چنین تهدیدهایی متحد باشیم و این چنین تهدیدهایی سبب میشود که ما خلاءهای موجود را در جهان اسلام پرکنیم و جهان اسلام میتواند این اختلافها را پشت سرگذارد و به وحدت برسد، من در این وحدت، در کنفرانس وحدت اسلامی دیدم که علمای مسلمان و گروههای اسلامی مشترکات و ارزشهای مشترک زیادی دارند که میتوانند آنها را مایه وحدت بین خود قرار بدهند و از اختلافات موجود بین کشورهای اسلامی عبور کنند و این بسیار عالی است، من در این وحدت اسلامی دیدم که ما دارای شایستگیها و بایستگیهایی داریم میتوانیم واقعا از شکافها و از اختلافهای موجود عبور کنیم، همچنین در بین اهل تسنن هم هست فرقههای مختلفی دارد که میتوانیم از آنها عبور کنیم، در این کنفرانس من دیدم که میتوانیم واقعا به وحدت و انسجام برسیم، خداوند سبحان تعالی بر ضرورت وحدت بین مسلمانان تاکید کرده است، در واقع این فرصت، فرصتی به نام کلمه اسلام است به قرآن میگوید که به آن چه که به شما نازل شده است ایمان آورده اید بنابراین ما مسلمان هستیم و مسلمانان میتوانند شناختی از خود داشته باشند البته این به این معنا نیست که ما، حتما باید در عقاید و ایمان خود به یک دیگر نزدیک باشیم بلکه این طوری نیست بلکه باید مردم را به یکدیگر نزدیک کنیم و در واقع اسلام از همان اول واحد و متحد بود، بنابراین باید این فرقهها و مسلمانان را با یکدیگر متحد کنیم تا بتوانیم از خطرهای موجود عبور کنیم.
سوال: آقای آیدامیر شما سالها علوم اسلامی را تحصیل کردید و تدریس در ترکیه، فکر میکنم امسال هم از سخنرانان نشست بودید به عنوان علمای اسلامی، از تجربه حضورتان در این نشست به ما بگویید فکر میکنم سخنرانی شما در روزهای گذشته بود امروز هم همراه دیگر شرکت کنندگان در جلسه دیدار با رهبری به مناسبت عید میلاد پیامبر حضور پیدا کردید از مجموع تجربه تان در این دیدارها بگویید؟
آقای آیدامیر: سوال بسیار خوبی کردید، اما البته من تجربه اول من دیداری است که سبب ساز زوال جهل و نادانی است و این یک یکی از پیامدها و برآیندهای این دیدار بود، شب گذشته من در هتل بودم، در کنفرانس هم این را گفتم و زمانی که خواستم نماز بخوانم و در واقع سجاده خواستم و به من گفتند که وجود دارد و احساس کردم که واقعا در یک کشور اسلامی هستم و احساس انس و ملائمت و اخوت کردم و احساس کردم که میتوانم درکشور اسلامی فریضه خود را به جا بیاورم و در واقع شیطان که کور شد، شیطان ناامید شد و وقتی که من سجاده نماز را در کشور اسلامی، سجاده بزرگی به من دادند و احساس الفت و احساس کردم که در کشور اسلامی در محضرخداوند هستم و آنجا دیدم که نسخهای از قرآن کریم وجود دارد و در آنجا احساس کردم که شیطان، وسوسه میکنم، اما من با دیدن این قرآن و با دیدن این وضع احساس کردم که در کشور اسلامی قرار دارم و در وطن اسلامی، و همین همین مشترکات اسلامی است و همین موازین مشترک بین اسلام است که میتواند سبب ساز اتحاد ما باشد و مانع از دوری ما از یکدیگر باشد، این درواقع وحدت را به طور وضوح در همه چیز میبینیم، اما عوامل و مولفههایی که سبب ساز دوری ما از یکدیگر میشود بسیار اندک است و در قرآن کریم نیز برضرورت اتحاد و وحدت تاکید شده و این که ما باید براساس آیات خداوند در قرآن عمل کنیم که بر ضرورت هم افزایی و انسجام و وحدت بین ما تاکید کرده است، یعنی بین مسلمانان، بنابراین ما نمیتوانیم با کسانی که قرآن را به استهزاء میگیرند روابط خود را قطع کنیم چه برسد که با نمازگزاران، چه برسد به هم دینان و هم کیشان، در حالی که شیطان تلاش میکند سبب دوری ما از یکدیگر ما بشود و ما را فریب بدهد، حال آنکه ما مولفه زیادی برای اتحاد و برای انسجام و هم افزایی بایکدیگر اریم میتوانیم حقد و کینه و جهل موجود بین خود را از بین ببریم و این رسالت خداوند تبارک و تعالی است، خداوند تبارک و تعالی در یکی از آیات خود بر اُلُف قلبها و هم افزایی و تجانس بین قلبها تاکید میکند و این همان رسالت نبی کرم (ص) هست در واقع در قرآن کریم، تاکید شده است که انسانها با یکدیگر متحد بودند، اما در عین حال انسانها با یکدیگر اختلاف و تفاوتهایی دارند بنابربرگزاری این کنفرانس و چنین نشستهایی از مسئولیت ماست و باید از خداوند بخواهیم که سبب ساز الفت بین قلوب ما مسلمانها شود.
سوال: آقای آیدامیر آن مثال شما درباره محل سجده و گستردهتر بودن خود سجاده فکر میکنم حق کلام را درباره اهمیت وحدت درکنار حالا اختلافاتی که ممکن است بین مذاهب باشد نشان داد، یک سوال پایانی از شما دارم شما مطالعاتی هم در خصوص شرق شناسی داشتید میدانید که رسانههای جهانی که عموما در یک جریان انحصاری غربی قرار دارند تصویر نامناسبی را از کشورهای اسلامی، مسلمانان و حتی کشور ما کشور ترکیه در رسانهها منتشر میکنند و شاید یک جوری شیطان سازی از جوامع اسلامی صورت میگیرد، شما بارها به ایران سفر داشتید و خب این مساله شاید تا حدی برای ترکیه هم وجود داشته باشد، نظرشما درباره تصویری که رسانهها از کشورهای اسلامی و مثلا ایران نشان میدهند با واقعیت ماجرا چیه؟
آقای آیدامیر: واقعا مسئولیت ما دشوار هست، زیرا تعمیم یک چیزی ممکن است غلط باشد، همه غرب درواقع از سربازان و اصحاب شیطان نیستند، برخی درواقع خیلیها هستند که اسلام را دوست دارند، اتباع اسلام هستند، در واقع شیطان همان دشمن هست.
سوال: من فکر میکنم مترجم آن جملهای که من داشتم را دقیق منتقل نکردند من تاکید کنم، منظورمن تصویرسازی شیطانی از ایران و کشورهای اسلامی در رسانههای جهانی بود.
آقای آیدامیر: باید بگویم که در قرآن کریم تاکید شده که برای هر امتی شیطانی قرارداده که سبب دوری آنها وجود دارد، بنابراین حتی شیطان علیه پیامبران هم هستند و شیطانها به خصوص به خصومت خود ادامه میدهند، بنابراین بین ایران یا بین ملتهای عربی یا کشورهای عربی تفاوتی قائل نیستند، حتی بین خود آنها هم تفاوتی قائل نیستند بنابراین اگر شیطنت علیه ایران وجود داشته باشد، در واقع شیطنت علیه اسلام هست و بنابراین خصومت آنها دراصل علیه اسلام هست حتی خصومت آنها علیه نبی مکرم اسلام علیه خداوند هست، بنابراین باید بگویم که آنها یعنی این یک خبر خوبی است که خصومت آنها علیه ایران به علت اسلام شماست و نه علت دیگری ندارد، بنابراین این خصومت و عداوت به همین علت است اگر از این زاویه به مساله نگاه کنیم میبینیم که وحدت و اتحاد وجود دارد چرا که آنها اصلا یعنی منظورم شیطان بین شیعه و اهل تسنن تفاوتی قائل نیستند و دراین خصوص یک اتحاد و وحدتی وجود دارد، بنابراین شیطان علیه هر کسی است که به خداوند ایمان داشته باشد و امروز میتوانم بگویم که مادی گراها حتی یهودیان و مسیحیان را علیه آنها هم هستند، آنهایی که گرایش به خدا دارند، علیه آنهایی هستند که ستایش خدا میکنند، بنابراین آنها میخواهند کسی گرایشی به خداوند نداشته باشد، به همین علت است که خداوند عیسی و موسی را برای ملتها فرستاد بنابراین شیطان و اصحاب شیطان، هرچیزی که به ایمان به خداوند ارتباط داشته باشد با آنها خصومت و دشمنی میکنند بنابراین در اینجا این خصومت تا قیامت ادامه خواهد داشت و آنها با هرچیزی که ارتباط با اسلام داشته باشد چه حزب باشد، چه دولت باشد یا شخص باشد خصومت خواهند کرد و برای آنها تفاوتی ندارد و تفاوتی هم قائل نخواهند شد.
سوال: آقای شولوک شما از تجربه خودتان برای حضور در این نشست به ما بگویید و چیزهایی که دیدید، حالا آقای آیدامیریک مثال جالبی هم از آن هتل برای ما زدند، شما چه چیزهای جالبی در این سفر برایتان اتفاق افتاد؟
آقای شولوک: خب باید بگویم که خیلی سفر سودمندی بود، این که و نشست بسیار عالیای بود، ما ایدههای بسیارزیادی در دسترسمان هست، اما پرسشی که باید مطرح بکنم همین برادرم اشاره کردند ما نکتهای که باید دراین موضوع اشاره بکنیم و چالش اصلی این است که ما چطوری این همفکریها و ایدههای خوب را به اجرا بگذاریم، اینکه همه علما و دانشمندان اهل فکر و صاحبنظران شرکت میکنند این هست که گردهم جمع بشویم، اما موضوعی هست که باید از دید مردم عادی و شهروندان هم باید درنظر بگیریم که خب چه کار عملی میشود انجام داد؟ همه این افکار و اندیشهها را ما به قضاوت و رایزنی گذاشتیم، اما باید یک کاری را انجام بدهیم که این موضوع اصلی این است که ما چطور اقدام بکنیم؟ چطور باید راه و مسیری داشته باشیم؟ و این مسیرو راه درست، راه قرآن و راه خدا هست، ماباید یک الگو را داشته باشیم ما پیامبر (ص) را داریم که همه آنها، همه مسلمانان ایشان را پذیرفتند به عنوان راهنمای بزرگ و قرآن به عنوان معیار، شاخص برای همه پذیرفته است، ماباید در این مسیر حرکت بکنیم و براساس آنچه که ایشان فرمودند اقدام بکنیم، همانطوری که ایشان گفتند که هرکسی آنچه که برای خودش میپسندد برای دیگران هم بپسندد این بسیار نکته مهمی هست که ما برای دیگران بد نخواهیم، همان جوری که حدیث قدسی از پیامبر (ص) هست که ما نباید اقدامی بکنیم که علیه دیگران باشد، باز همه آن چیزی که لازم هست را ما با خوب خواستن برای دیگران از جمله برای کشورهای دیگر، این زمینه را فراهم میکند که شرایط برای وحدت بیشتر فراهم بشود، ما بتوانیم مسیر را بهتر طی بکنیم و این شامل سیاست مداران کشورها، تصمیم گیرندگان میشود، همه اقدامها را باید تمام افرادی که در کشورهای اسلامی حضور دارند اقدام بکنند و انجام بدهند، این اقدامات خوب باید به صورت بنیادی باشد، به صورت فردی، فرد فرد مردم کشورهای اسلامی اینها را انجام بدهند و ما امیدواریم که انشاالله به این هدف بزرگ برسیم.