سید حسن نصرالله در مراسمی که حزب الله لبنان به مناسبت ولادت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام برگزار کرد گفت: سیاستهای زشت و بیشرمانه آمریکا لبنان را تهدید میکند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، سید حسن نصر الله در مراسمی که حزب الله لبنان به مناسبت ولادت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و امام جعفر صادق علیه السلام برگزار کرد، گفت: هیچ موضوع جدیدی در پرونده ریاست جمهوری لبنان وجود ندارد که به شما اعلام شود و ما باید تلاشهایی را که در این زمینه انجام میشود، پیگیری کنیم.
وی ادامه داد: طرح مورد توافق ملی در خصوص پرونده آوارگان سوری برای حل بحران به نتیجه رسیده است. اشتباه گرفتن نیروهای کار سوریه با آوارگان اشتباه است و این باید در آمار نشان داده شود.
سید حسن نصرالله تأکید کرد: مسئول مهاجرت امنیتی به لبنان کسی است که آتش جنگ در سوریه را برافروخته است، یعنی دولت آمریکا. واشنگتن پس از اعمال تحریمهای موسوم به قانون سزار بر سوریه، مسئول آوارگی ناشی از وخامت اوضاع اقتصادی است. هرکسی که معتقد است آوارگان سوری موجودیت لبنان را تهدید میکند، باید به واشنگتن اعلام کند که لغو قانون سزار باعث نجات لبنان خواهد شد. باید کمیتهای متشکل از نیروهای سیاسی که ماهیت جامعی از همه اقشار دارند تشکیل شود تا بررسی شود که در پرونده آوارگان چه کاری باید انجام دهیم.
سید حسن نصر الله ادامه داد: اگر دولت لبنان مهاجرت آوارگان به اروپا را تسهیل کند، اروپا برای حل بحران به بیروت مراجعه خواهد کرد. فضای موجود نباید به فضای خصومت با آوارگان سوری تبدیل شود و از مرزهای قانون و اخلاق نباید عبور کرد. اگر حزبالله تصمیمگیری دولت در لبنان را به عهده داشت، نخستوزیر لبنان برای رسیدگی به بحران پناهجویان به دمشق میرفت. آنچه بافت جمعیتی، موجودیت و سرزمین لبنان را تهدید میکند، سیاستهای زشت و بی شرمانه آمریکا در لبنان است.
سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان گفت: باید علاوه بر مراسم حزن و اندوه در ایام شادی و سرور از جمله ولادت پیامبر معظم اسلام صلوت الله علیه و آله نیز مراسم با را با شکوه برگزار کنیم.
سید حسن نصر الله افزود: ولادت رسول اعظم و خاتم پیامبران ابا القاسم محمد بن عبدالله صلی الله علیه و آله و همچنین مناسبت ولادت فرزند ایشان امام جعفر صادق علیه السلام را تبریک عرض میکنم و مناسبت هفته وحدت اسلامی را نیز تبریک عرض میکنم.
باید سخنان خود را با یک تمجید و یک محکومیت در این مناسبت آغاز کنم.
تمجید از اقدام مردم یمن در بزرگداشت این مناسبت است ملت بزرگ یمن در استانهای متعدد و بسیاری از شهرها در میدانهای پر از جمعیت این مناسبت را جشن گرفتند و میلیونها نفر یا دست کم صدها هزار نفر در این مراسم شرکت کردند؛ و به رغم شرایط معیشتی و اقتصادی و امنیتی دشواری که مردم یمن با آن دست و پنجه نرم میکنند، اما با این شکوه و جلال و چشمگیر مناسبت ولادت رسول مکرم اسلام صلوات الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام را گرامی میدارند؛ و این نشان دهنده میزان محبت و وابستگی آنها به رسول اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است.
باید از آنها تشکر کرد و باید الگوی یمنی در احیای ولادت رسول الله صلوات الله علیه و آله به عنوان نمونهای برای همه مسلمانان جهان تبدیل شود.
دبیر کل حزب الله لبنان افزود:، اما در زمینه محکومیت میگویم قاتلان و جنایتکاران تکفیری که مساجد را در پاکستان منفجر کردند و مسلمانان را به خاک و خون کشیدند به شدت محکوم میکنم. مسلمانانی که اهل سنت هستند و تنها جرم آنها گرفتن جشنی برای ولادت رسول مکرم اسلام است و این مراسم را گرامی میدارند.
این تکفیریها چهره کریه و سیاه و پر از ظلمت و سرطانی هستند که در جهان اسلام منتشر شده اند.
جزئیات تمدنی و فرهنگی هر ملت و امتی آثار و نشانههایی دارد. از جمله نشانههای این تمدن و فرهنگ در طول تاریخ چه پیروان ادیان الهی باشند یا تمدنهای بت پرست باشند و اعتقادات آنها هرچه باشد حتی در عصر کنونی ما روزهایی را برای برگزاری مراسم شادی تعیین میکنند و آن را عید مینامند و روزهای را نیز برای حزن و اندوه انتخاب میکنند. این روزها بنابر حوادثی تاریخی است که مستحق اهتمام و بزرگداشت است مثلا شخصیت بزرگی در تاریخ یک ملت یا پیروزی بزرگ در تاریخ امت به مثابه مناسبتی برای بزرگداشت انتخاب میشوند یا فقدان شخصیتی بزرگ یا حادثهای دردناک به عنوان مناسبتی برای حزب و اندوه قرار میگیرد. یا تأسیس رژیم یا تأسیس یک کشور همانطور که در اعیاد ملی در عصر حاضر ما از جمله این روزهای تاریخی است.
این بخشی از فرهنگ هر ملتی است. ما نیز به عنوان امت اسلام و مسلمانان، بخشی از اولویتهای فرهنگی و دینی داریم از جمله روزهای شادی مسلمانان عید فطر است و ان را عید سعید فطر مینامیم و همچنین عید قربان که عید مبارکی است. در عید فطر همه مسلمانان احساس شادی میکنند، زیرا عیدی است که به عنوان پایان یک ماه عبادت و روزه داری و تلاش است.
ما در تاریخ خود همچنین روزهای بزرگی داریم که به عنوان مسلمانان به ان افتخار میکنیم من درباره اعیاد مذهبی که با هم اختلاف داریم سخن نمیگویم، بلکه اعیاد دینی که همه با هم اتفاق نظر داریم از جمله ایین روزهای عید دو روز است یکی روز ولادت رسول الله صلوات الله علیه و آله و سلم است و دومین روز نیز روز مبعث است. حال چه روز مبارک بنامیم چه روز عید بنامیم فرقی ندارد. برخی هستند به عید ولادت معترض هستند، اما به عید استقلال و عید تاسیس و عید ملی خرده نمیگیرند.
روز ولادت پیامبر معظم اسلام روز ولادت نور محمدی صلوات الله علیه و آله است. این نور در مکه روشن و فروزان شد و با صداقت و امانت و ارزشها و اخلاق و پاکی و طهارت و انسانیت و شرافت گسترش یافت. تا جایی که حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم در نزد اهل مکه و هر کس که مکه و اهل آن را میشناسد به عنوان گسترش یافت راستگوی امین و با شرافت و انسان کامل شناخته شد.
چهل سال پس از ولادت پیامبر معظم اسلام بعثت نبوی صورت گرفت امام خمینی رضوان الله بر او باد روز مبعث پیامبر را به عنوان بزرگترین روز در عرصه گیتی میدانست. ولادت یعنی وجود در این جهان مادی و خاکی است آیا ما به عنوان یک امت حق نداریم با این ولادت بزرگ شاد شویم؟ و حق نداریم با ولادت این رسول بزرگ شاد شویم؟ این در حالی است که ایشان نجات دهنده بشریت تا روز قیامت میباشند.
نه تنها باید بگوییم که آیا ما حق نداریم بلکه باید بگوییم آیا وظیفه ما نیست که جشن بگیریم؟ ما برای نهادینه کردن این شادیها در میان نسلهای خود و فرزندان خود باید این جشنها را برگزار کنیم.
کسانی که این مراسم و گرامیداشتها را حرام میدانند و تحریم میکنند بدانند بزرگان و علمای اهل سنت همه اتفاق نظر دارند که باید این مراسم برگزار شود من از برادرانم و خواهرانم در لبنان میخواهم این مناسبتها را به خوبی جشن بگیرند ما در ایام حزن و اندوه خوب عزاداری میکنیم حزن و گریه را میشناسیم، اما ما ایام شادی نیز داریم.
سید حسن نصر الله گفت: بزرگترین روزی که میتواند برای ما روز شادی باشد، روز ولادت این پیامبر است که بزرگترین نعمت در تاریخ بشریت بوده است. از این رو همه ما و همه برادران و خواهران و مراجع ذیربط باید در سالهای آینده همکاری و برنامه ریزی کنیم تا این مناسبت مبارک در حجم بزرگتر و گسترده تری برگزار شود و مورد توجه ویژه قرار گیرد و یک هفته را برای گرامیداشت این مناسبت بزرگ اختصاص دهیم. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه با اطلاع به اینکه درباره روز ولادت پیامبر (ص) که ۱۲ یا ۱۷ ربیع الاول است، بین امت اسلامی اختلاف دیدگاه وجود دارد، یک هفته را به این مناسبت اختصاص داده و آن را هفته وحدت نامگذاری و یک نقطه اختلاف را به نقطه تلاقی و اتحاد تبدیل کردند. ما باید برای سالهای آینده برنامه ریزی کنیم تا اینگونه روزها را به روزهای عید و شادی تبدیل کنیم.
در سالهای گذشته ما شعار جشن میلاد را "رحمه للعالمین" نامگذاری کردیم و درباره این موضوع و بازتابها و مصادیق رحمت پیامبر سخن گفتیم و شرح دادیم که رسول خدا (ص) رحمت برای جهانیان بوده است. قبل از آن نیز درباره تحولات اعتقادی، فکری، فرهنگی، اجتماعی، ارزشی، اخلاقی، سیاسی و نظامی که پس از بعثت پیامبر (ص) و به برکت وجود شریف ایشان و جهاد مستمرشان در شبه جزیره عربی و جهان ایجاد شد، سخن گفتیم. من نمیخواهم دوباره این موضوعات را تکرار کنم بلکه به صورت مختصر به توضیح درباره شعار جشنهای امسال با عنوان "والله مُتِمُّ نُورِه" خواهیم پرداخت.
با استناد به آیات قرآن کریم در سوره توبه آمده است: "یریدون ان یطفئوا نور الله بافواههم و یأبی الله الا أن یتم نوره و لو کره الکافرون* هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون".
همین آیات با اندکی تغییر در سوره صف هم آمده است: "یریدون لیطفئوا نوره الله بافواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون*. هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون".
در کتابهای تفسیر در تفاوت بین "ان یطفئوا" و "لیطفئوا" نکات زیبا و خوبی ذکر شده است که کسانی که تمایل دارند میتوانند به آن مراجعه کنند.
تکرار این مفاهیم در دو سوره قرآن کریم حامل پیامها و معانی ویژهای است. با استناد به این آیات کریم و شریف، از معنای نور الله این است که مصادیق این نور در تاریکیِ جهل، نادانی، سرگردانی، فتنه، گمراهی و انحراف، باعث روشن شدن راه است و انسانها را به سوی خیر، کمال و سعادت هدایت میکند. از این رو گفته اند که پیامبران از مصادیق نور خداوند هستند و خاتم این پیامبران محمد (ص) است. اولیا نور خداوند هستند. کتابهای آسمانی نازل شده بر قلبهای پیامبران نور خداوند هستند و پایان دهنده به این کتاب ها، قرآن مجید است. رسالتهای آسمانی از جمله اعتقادات، تعالیم، احکام، دستورالعملها و رهنمودهای آن نماد نور خداوند هستند و پایان بخش این رسالت ها، اسلام ناب محمدی (ص) است. نور خداوند یعنی دین او، یعنی کتاب، انبیا و اولیای خداوند. از این رو هنگامی که به زیارت پیامبر مشرف میشویم به ایشان میگوییم: السلام علیک یا نور الله فی الارضین؛ یا نور الله فی الارض؛ یا نور الله فی السموات و الارض؛ السلام علیک ایها النور الذی یُستضاء به. قرآن نیز به نور خداوند توصیف شده است. تورات و انجیل هم نورهایی از جناب خداوند هستند. این نورها منسوب به خداوند عز و جل هستند. خداوند در آیات مذکور و آیات دیگر وعده داده است که نور خود را تکمیل سازد و از انتشار این نور محافظت کند. این وعده الهی و خبری غیبی و معجزه گونه است که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش داده شده که به سایر معجزات قرآن و رسول خدا (ص) اضافه شده است. زیرا از آینده به صورت قاطع سخن میگوید.
با استناد به آیات قرآن همه کسانی که در مقابل پیامبران قبل از پیامبر (ص) ایستاده بودند، خواهان خاموش کردن نور خداوند بودند. این رویکرد کسانی که در مقابل پیامبر ایستادند و همه پیروان شیطان، دشمنان خداوند، گمراهان و منحرفان تا روز قیامت ادامه خواهد یافت. آنها به صورت مستمر خواهان خاموش کردن نور خداوند هستند و این رویکرد، چالش آفرینی، تهدید و تقابل ادامه خواهد داشت تا بشریت را در تاریکی، گمراهی و سرگردانی غرق کرده و آن را از مسیر صحیح انسانی، فطرت طبیعی و جایگاه والای او منحرف کنند تا او را به سطح حیوانات تنزل دهند.
در عصر حاضر پرچمها برای انحرافات جنسی بالا برده میشود و ما با پدیده انسانهای سگ، گاو و خوک نما مواجه هستیم. این در حالی است که اراده خداوند و تلاش پیامبران این بوده است که انسان در والاترین جایگاه باشد. اما اینها میخواهند انسان مانند سگ، گاو و خوک و در پستترین جایگاهها باشد. آیا این اعلام جنگ علیه نور خداوند عز و جل نیست؟
اما گمراهان میخواهند نور خدا را با چه چیزی خاموش کنند؟ طبق آیات قرآنی آنها میخواهند این کار را با "افواه" (دهن های) خود انجام دهند. در خصوص کلمه "افواه" تفاسیر مختلفی وجود دارد. از جمله اینکه خاموش کردن نور خداوند به نور چراغ تشبیه شده که با فوت کردن خاموش میشود و منحرفان تصور میکنند با فوت کردن میتوانند نور خدا را خاموش کنند. از این رو خداوند قصد داشته است با استفاده از عبارت "افواه" دشمنان خود را مورد تمسخر قرار دهد.
اما تفسیر دیگری که با تحولات امروزی و تغییرات علمی، فکری و ارتباطات همخوانی دارد این است که گمراهان میخواهند با جنگ تبلیغاتی و همه ابزارها و وسائل جنگ رسانه ای، نور خداوند را خاموش کنند. همچنین در این خصوص میتوان از اصطلاح امروزی جنگ نرم استفاده کنیم. این مفسران معتقدند جنگ نرم و رسانهای خطرناکتر و ویرانگرتر از جنگ و نبرد نظامی است. این باور درستی است و ما اکنون شاهد آن هستیم؛ چرا که ملتهایی بوده اند که در مقابل جنگهای نظامی و اشغالگری مقاومت کرده اند، ولی در مقابل جنگ نرم و رسانهای شکست خورده، تضعیف شده و دچار سستی و تفرقه و چند دستگی شده اند. این تفسیر به روز از آیات قرآن شاهد و نشانه دیگری است مبنی بر اینکه قرآن دارای اعماق و معانی ژرفی است که با تحولات ذهنی و توانمندیهای فرهنگی، علمی و فکری همخوانی دارد و هر نسلی یکی از معانی قرآن را کشف میکند که نسلهای سابق به آن توجهی نداشته اند.
واقعیت این است که مشرکان در ابتدای تقابل با رسول خدا و دعوت، رسالت و دین او از جنگ رسانهای و تبلیغاتی و جنگ نرم با شدت و به صورت خطرناک استفاده میکردند. آنها پیامبر را ساحر و کذاب میخواندند در حالی که ۴۰ سال حتی یک دروغ از او نشنیده بودند. به او دیوانه میگفتند که سخنان خود را از علمای اهل کتاب دزدیده است. ادعا میکردند که اجنه به پیامبر الهام میکنند و او برای کسب قدرت و جمع اموال تلاش میکند. از این رو دچار اشتباه شدند وقتی از او خواستند تا پادشاه و ثروتمندترینِ آنها باشد.
این روند تا به امروز ادامه دارد و طرح اتهام در نیت، مقاصد، رفتار و اهداف همچنان ادامه دارد.
خداوند نور خود را با ابزارهای مختلف تکمیل میکند که مهمترین آن عبارتند از: نخست، عنایت مستقیم الهی. خداوند وعده داده است که نور خود را تکمیل، منتشر و حفظ میکند و قادر به این کار است و آنچه را بخواهد در هر زمان و به هر گونهای انجام خواهد داد. دوم، از طریق انبیا، اولیا و بندگان صالح خدا و فداکاری و جان فشانی آنها. پیامبر و اهل بیت و صحابه ایشان در ۲۳ سال انواع فداکاریهای بزرگ انجام دادند و صبر پیشه ساختند و مهاجرت، کشته شدن، مصادره اموال، شکنجه، جنگهای تحمیلی، شهادت، جراحت، اسارت، محاصره و گرسنگی را تحمل کردند. ولی نتیجه همه اینها پیروزی بود.
امام جعفر صادق (ع) هم از ائمه بزرگوار بود که دین و نور خدا را حفظ و آن را منتشر کرد. ایشان مدینه منوره و مسجد جدش را به دانشگاه اسلامی بزرگی تبدیل کرد که همه دانشمندان از همه جهان اسلام و همه جهتهای فکری، فقهی و سیاسی را جمع کرد. این امام بزرگوار چهار هزار شاگرد شیعه و سنی و با دیدگاههای مختلف داشت و ائمه مذاهب معروف همه از شاگردان او بودند و افتخار میکردند که از شاگردان ایشان هستند. بدون شک علم و دانش امام جعفر صادق برگرفته از علم و دانش پیامبر بود.
وی افزود: برادران و خواهران، این قرآن کتاب خداوند عز و جل است که قبل از ۱۴۰۰ سال پیش بر قلب پیامبر (ص) نازل شد و تا به امروز همه آیات، کلمات و سورههای آن محفوظ مانده است. در طول تاریخ اسلام سابقه درگیریها و منازعههای فکری، اعتقادی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و فقهی وجود داشته است. همچنین انگیزهها و محرکهای زیادی برای تحریف و جعل و تغییر در کلمات و آیات وجود داشته است. در زمان حیات پیامبر کسانی بوده اند که احادیثی جعلی منسوب به ایشان ساخته اند. پس از ارتحال پیامبر به خصوص در عصر اموی و عباسی احادیثی به نقل از پیامبر با پرداخت اموال و با اهداف سیاسی جعل شده است. در کتابهای سنی و شیعه درباره احادیث جعلی منسوب به پیامبر سخن گفته شده است، ولی هیچ کسی در طول ۱۴۰۰ سال گذشته تا کنون نتوانسته است در داخل یا خارج مسلمانان این قرآن را تحریف کند. آیا این یک معجره الهی و موضوعی خارج از توان انسان نیست؟ آیا این مصداق وعده الهی برای تکمیل نور خود نیست؟
سید مقاومت گفت: در حدیث ثقلین پیامبر نیز توصیه به پایبندی به قرآن در کنار وفاداری به اهل بیت پیامبر توصیه شده است. این حدیث بیانگر ماندگاری قرآن تا قیامت است تا همه نسلها یکی پس از دیگری به آن تمسک جسته و به آن پایبند باشند. همچنین عترت و اهل بیت و ذریه پیامبر تا به امروز ماندگار هستند و تا روز قیامت باقی خواهند ماند و قرآن و عترت پیامبر تا روز قیامت از هم جدا نخواهند شد.
از مصادیق جنگ نرم و دهانهایی که دشمنان میخواهند از طریق آن نور خدا را خاموش کنند، فتنه انگیزی بین مردم و مسلمانان است و بر همین اساس، حفظ وحدت اسلامی ضروری و حائز اهمیت است.