مدیرعامل مایکروسافت گفت: غولهای فناوری برای ساخت حجم وسیعی از محتوای مورد نیاز آموزش هوش مصنوعی با یکدیگر رقابت میکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، «ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت که در دادگاه ضدانحصار گوگل حضور یافته بود، از این موضوع هم انتقاد کرد که گوگل با معاملات گرانقیمت و انحصاری با ناشران، دستیابی به محتوا را محدود میکند.
دولت آمریکا اعلام کرده که گوگل با در اختیار داشتن حدود ۹۰ درصد از بازار جستجوی اینترنتی، سالانه ۱۰ میلیارد دلار به طور غیرقانونی به سازندگان گوشیهای هوشمند مانند اپل و شرکتهای مخابراتی بیسیم پرداخت میکند تا موتور جستجوی پیشفرض دستگاههای آنها باشد.
نفوذ در جستجو، گوگل را به یک بازیگر بزرگ در بازار تبلیغات پُر سود تبدیل کرده و سود آن را هر روز افزایش میدهد.
نادلا همچنین شهادت داد که مایکروسافت به دنبال این بود که موتور جستجوی خود یعنی «بینگ» را به عنوان پیشفرض در گوشیهای هوشمند اپل قرار دهد، اما با مخالفت مواجه شد.
در مقابل، «جان اشمیت لین» وکیل گوگل استدلال کرد که مایکروسافت اشتباهات استراتژیکی مرتکب شده که منجر به ناتوانی «بینگ» در گرفتن جای گوگل شده است.
به گفته «اشمیت لین»، موفقیت مایکروسافت در تبدیل شدن به موتور جستجوی پیشفرض در برخی از تلفنهای «وریزون» در سال ۲۰۰۸ و نیز «بلک بری» و «نوکیا» در سال ۲۰۱۱ به همین دلیل به پایان رسید یعنی کاربران «بینگ» را دور زدند و اغلب جستجوهای خود را در گوگل انجام دادند.
به اذعان نادلا، در لپتاپهایی که از سیستمعامل مایکروسافت استفاده میکنند، «بینگ» موتور جستجوی پیشفرض و سهم بازار آن کمتر از ۲۰ درصد است.
او در بخش دیگری از اظهاراتش به تسلط گوگل در جستجو اشاره کرد و افزود: شما صبح از خواب بیدار میشوید، دندانهایتان را مسواک میزنید و در گوگل جستجو میکنید.
«آمیت مهتا» قاضی این پرونده از نادلا پرسید که با توجه به کیفیت پایین محصول مایکروسافت، اپل چرا باید به «بینگ» روی آورد. این سوال نشان میدهد که استدلال گوگل درباره کیفیت عملکردش به جای فعالیت غیرقانونی، توجه قاضی را جلب کرده است.
«ساتیا نادلا» در سال ۲۰۱۴ و مدتها پس از اینکه مایکروسافت با شکایت دادگاه فدرال ضد انحصار مواجه شد، مدیرعامل مایکروسافت شد.
آن پرونده که در سال ۲۰۰۱ به نتیجه رسید، مایکروسافت را مجبور کرد به برخی از شیوههای تجاری پایان دهد و درها را به روی شرکتهایی مانند گوگل باز کرد.
گوگل به موتور جستجوی پیشرو در اینترنت تبدیل شد و این دو رقابت تنگاتنگی را آغاز کردند.
هر دوی این غولهای فناوری دارای مرورگرها، موتورهای جستجو، خدمات ایمیل و تعداد زیادی قابلیتهای دیگر هستند. آنها اخیراً به رقیبی در زمینه هوش مصنوعی تبدیل شدهاند؛ مایکروسافت سرمایهگذاری هنگفتی در «اوپن اِی آی» کرده و گوگل نیز در میان سرمایه گذاریهای دیگر، چتبات هوش مصنوعی «بارد» را ساخته است.