دبیرکل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به اهمیت وحدت در منطقه و جهان اسلام گفت: دشمنان اسلام با ترویج توهین به مقدسات تلاش میکنند که نزاع و درگیری را بین قومیتها و بین مذاهب مختلف گسترش دهند.
مجری : سی و هفتمین اجلاس بینالمللی وحدت اسلامی با عنوان همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک با حضور بیش از ۳ هزار نفر از علما و البته فرهیختگان ۴۱ کشور جهان آغاز به کار کرد.
در گفتگوی ویژه خبر امشب به بررسی اهمیت موضوع وحدت در دنیای امروز جهان اسلام خواهیم پرداخت و به این سوال پاسخ خواهیم داد که برای مواجهه با برنامهریزیها برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان چه باید کرد.
آقای دکتر شهریاری با شما راجع به مباحث و محورهای مختلف سی و هفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی و همچنین اهمیت وحدت در جهان اسلام و تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه افکن صحبت خواهیم کرد.
سوال : آقای دکتر نشستی که سالانه با حضور علما و نخبگان برگزار میشود بفرمایید آنچه که برگزار میشود در قالب حضور علما و نخبگان از سراسر جهان اسلام در ایجاد وحدتی که ما مد نظرمان است چه کارکرد و اهمیتی دارد؟
شهریاری: همه ساله ما یک گردهمایی در تهران به عنوان کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی برگزار میکنیم و امسال سی و هفتمین کنفرانس برگزار شد، این کنفرانس معمولا با حضور فرهیختگان و برجستگان جهان اسلام برگزار میشود و ما در کنار علما، فرهیختگان، اصحاب فرهنگی و سیاسی این توفیق را امسال داشتیم که علاوه بر افزایش کمیت و کیفیت مهمانان خارجی سطح گستردهای از مفاهیم جدید را در این دوره به منصه ظهور برسانیم.
در این کنفرانس عمدتاً همه در مورد مفهوم امت واحده صحبت کردند و تاکید بر این که اخوت در جهان اسلام ضرورت دارد و باید دست به دست هم دهیم تا بتوانیم انشاالله امت واحده را تاسیس کنیم.
سوال: آقای مهدی آقا محمد رئیس ستاد سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی به صورت تلفنی به جمع ما اضافه شدند، آقای آقا محمد با مقدمهای که آقای دکتر شهریاری در استودیو راجع به اهمیت وحدت در جهان اسلام به آن اشاره کردند بفرمایید که مهمترین محورها و مباحثی که در کنفرانس سی و هفتمین وحدت اسلامی بر آن تاکید میشود از سوی علما و نخبگان حاضر چه موضوعاتی است؟
آقا محمد: همانطور که مستحضر هستید در سال گذشته که سی و ششمین دوره کنفرانس برگزار شد بلافاصله کمیتههای اجرایی و علمی سی و هفتمین دوره کلید خورد کارشان و در حوزه علمی ما در سال جاری ۲۵۰ مقاله از ۶ محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مقابله با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیر و افراطیگری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنشها و منازعات و احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب و پرهیز از مشاجره و اختلاف داشتیم. در حوزه اجرایی هم در دو محور وبیناری و حضوری خدمت مهمانان مختلف بودیم در حوزه وبیناری بیش از ۲۶۵ سخنرانی از افراد مختلف و بیش از ۲۰ کشور جهان دریافت کردیم به ۱۳ زبان و طی بستههایی که تدارک دیدیم در سایت ما بارگذاری شد به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی به صورت زنده پخش شد.
از دوره سی و چهارم به بعد با توجه به شیوع ویروس کرونا مباحث وبیناری مطرح شد و در حال حاضر در سایت مجمع تقریب مذاهب بیش از ۱۴۰۰ سخنرانی علما، اندیشمندان، نخبگان و افرادی که روسای جماعتهای تقریبی همسو با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بودند گذاشته شده، مهمانهای حضوری هم در بخش خارجی بیش از ۱۱۰ مهمان داشتیم از ۴۳ کشور دنیا، مفتیان اعظم کشورهای اسلامی، روسای جماعتهای تقریب نهاد، وزرا و افراد تاثیرگذار در حوزه بین الملل در کشور عزیزمان هم از ۲۲ استان کشور که اغلب مناطق تلفیقی بودند بیش از ۱۳۰ مهمان داشتیم که خدمتشان بودیم، برنامههای مختلفی در هفته وحدت تدارک دیده شده امروز صبح در قسمت حضوری با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران آقای دکتر ابراهیم رئیسی افتتاحیه را در سالن اجلاس سران داشتیم و در حال حاضر هم مرقد مطهر حضرت امام (ره) هستیم مهمانان به مقام شامخ حضرت امام ادای احترام کردند.
سوال: ممنون آقای آقا محمد از توضیحاتی که دادید راجع به مهمترین مباحث این کنفرانس و همچنین برنامه ریزیهایی که در هفته وحدت پیش بینی و تمهید شده است، مولوی محمد اسحاق مدنی رئیس شورای عالی مجمع تقریب مذاهب به جمع ما اضافه شدند، آقای مدنی امروز در کنفرانس وحدت اسلامی قاب مشترکی دیدیم میان شیعه و سنی تصاویری که امروز در قاب رسانههای جهان مخابره شد فکر میکنید آنچه که دیدیم و آن چیزی که مخابره شد از حضور شیعه و سنی در کنار هم در کنفرانس وحدت اسلامی به نظر شما چه کسانی را عصبانی میکند؟
مدنی: کسانی را عصبانی میکند که اسلام ستیز هستند، کسانی را عصبانی میکند که میترسند اگر روزی این شیر خفته مسلمان بیدار شود همه منافعشان به هم میخورد، کسانی که همیشه از اصطلاحی که میگویند اختلاف بینداز و حکومت کن، آنها را به عصبانیت میکشاند و آنها از این موضوع ناراحت میشوند.
سوال: پشت خط ارتباطی ما بمانید، ما محورهای مهمی را در ارتباط با اهمیت وحدت در جهان اسلام با شما صحبت خواهیم کرد و نظر شما را جویا خواهیم شد، آقای شهریاری برویم سراغ موضوعی که امسال به عنوان شعار و نماد کنفرانس سی و هفتم انتخاب کردید، همکاریهای اسلامی برای دستیابی به ارزشهای مشترک، مهمترین راهکارهایی که باید در جهان اسلام در کنار شیعه و سنی عملیاتی شود برای رسیدن به این مهم چیست؟
شهریاری: واقعا دشمنان اسلام تلاش گستردهای کردند که در منطقه طی ۸۰ سال اخیر بعد از جنگ جهانی دوم مجموعهای از کشورهای متحد حتی کشورهای یکپارچه را چند پاره کنند و با این ایجاد تقسیم بندی که در مرزهای منطقه خودمان شاهد آن هستیم ملاحظه میکنید که بسیاری از اختلافات و نزاعها همچنان در این مناطق وجود دارد و بعضاً شاهد بروز جنگ، بروز فتنهها، بروز ترور، بروز نزاعات خیابانی در داخل کشورهای اسلامی، بین کشورهای اسلامی طی این ۸۰ سال اخیر بودیم، منطقه ما شاهد جنگ بوده و این جنگها قطعاً برنامهریزی شده توسط استکبار جهانی بوده برای این که بتواند فضایی را برای جای پای خودش باز کند بنابراین برای ما بسیار اهمیت دارد که همکاریهای اسلامی را شکل دهیم و یک بار دیگر عودت پیدا کنیم به آن مرحلهای که ما وحدت داشتیم، در کنار هم بودیم، مسلمانان در همزیستی مسالمت آمیز در کشورهای خودشان زندگی میکردند و دشمنان اسلام برای این که این جا منافعی را مشاهده کردند برای این که این منافع را به یغما ببرند و بتوانند فضایی را ایجاد کنند که ثروتهای ملی مسلمانان را به غارت ببرند ایجاد فتنه و جنگ کردند و این جنگها یکی از معضلاتی است که ما امروز در جهان اسلام شاهد آن بودیم، آنچه که در سوریه اتفاق افتاد ملاحظه میکنید خرابههایی بر جای گذاشته و آن چیزی که در یمن اتفاق افتاد مردم مظلوم گستردهای شهید شدند، مصدوم شدند و موانع جدی برای حیات معمولی زندگی معمولی آنها پیش آمد اینها همه نشان دهنده این است که جهان اسلام نیازمند همکاریهای جدی در میدان است، جهان اسلام نیاز دارد که یک بار دیگر همه دست به دست هم دهند در کشورهای اسلامی از اختلافاتی که احیاناً در حوزه سیاسی، در حوزه مذهبی، در حوزه قومیتی ممکن است پیش بیاید در داخل یک کشور اسلامی یا بین کشورهای اسلامی پرهیز کنند، پرهیز از تفرقه اولین و مهمترین محور قرآنی است که قرآن کریم به آن توصیه میکند که شما مانند کسانی نباشید که بین خودشان تفرقه کردند و فضایی را برای دشمنانشان ایجاد کردند و این فضا موجب شد که دشمنان پا به عرصه بگذارند، بنابراین دستیابی به صلح پایدار در منطقه یکی از ویژگیهایی است که ما برای این همکاریهای اسلامی دنبال میکنیم و خوشبختانه در سال جاری ارتباط خوبی که ما با کشورهای اسلامی پیدا کردیم مثل ایجاد روابط سیاسی بین ایران و عربستان و همین طور کشورهای دیگر منطقه، باعث شد که یک نور امیدی در دل مسلمانهای جهان جلوه پیدا کند که ما یک بار دیگر میتوانیم با کنار گذاشتن اختلافات خودمان و با سعه صدر و نگاه عمیقتر و گستردهتر به تاریخ و جغرافیای خودمان یک دالانی را برای مبادلات فرهنگی، برای مبادلات اقتصادی ایجاد کنیم که این دالان موجب فقر زدایی شود از منطقه و این دالان موجب شود که ما بتوانیم زندگی بهتری را برای شهروندان منطقه ایجاد کنیم، این دالان موجب شود که ما با رسیدگی به محرومین و رعایت حقوق شهروندی و احترام گذاشتن به اقوام مختلف به زبانهای مختلف به ملیتها و کشورهای مختلف این توفیق را پیدا کنیم که در کنار همدیگر به نحو مسالمت آمیز زندگی کنیم و این یک ارزش واقعی و مشترک است که نیازمند همکاری است و آن امنیت منطقهای است، امنیت ملی کشورها است اگر ما نتوانیم این ارزش مشترک را پاسداری کنیم، پیگیری کنیم حتماً دشمنان ما در فواصلی که بین این همکاریها ممکن است ایجاد شود جای پایی خواهند داشت، به منطقه حضور پیدا میکنند به بهانه تامین امنیت برای ما و این مسلم است که اگر ما امنیت پایدار در منطقه میخواهیم نیازمند همکاری کشورهای اسلامی هستیم بنابراین اولین ارزش مشترکی که ما در این کنفرانس دنبال کردیم امنیت پایدار منطقهای بوده و ما معتقد هستیم حضور علما، برجستگان، کسانی که تولید فکر میکنند، کسانی که تولید فرهنگ میکنند، کسانی که مخاطبین گستردهای در جهان اسلام هستند یا انسان رسانهها هستند یا فرهیختگان و نخبگان هستند، دانشگاهیان هستند، اشخاص سیاسی هستند، بسیاری از کسانی که مفتیان جهان اسلام هستند، اینها با حضور خودشان در کنفرانسهایی مثل کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن گفتگو و برشمردن این ارزشهای مشترک راهکارهایی که ممکن است موانعی ایجاد کند بر سر راه این ارزشهای مشترک یعنی اگر ما دقت نکنیم اگر احیاناً سعه صدر نداشته باشیم، اگر تحمل قول مخالف نداشته باشیم، اگر اجتهادهای متعارض را در فقه، در فرهنگ تجویز نکنیم ممکن است ما دوباره این ارزش مشترک را که امنیت منطقه است از دست بدهیم؛ بنابراین این که ما دنبال وحدت هستیم به عنوان یک ارزش به دلیل این است که ما دنبال امنیت پایدار در منطقه هستیم یعنی دو مفهوم وحدت و امنیت چنان به هم گره خورده که اقتضا میکند ما هر ساله نخبگان جهان اسلام را جمع کنیم، یک بار دیگر موانع دستیابی به وحدت را بر بشماریم و احیاناً اگر قومیت گرایی یا ملیگرایی که گاهی اوقات در جهان اسلام مشاهده میشود موانعی بر سر راه این وحدت و امنیت پایدار است بتوانیم با گفتگو، نحوه رفع این موانع را بررسی کنیم.
سوال: آقای دکتر نکاتی را به آن اشاره کردید و تاکید کردید هرجا در جهان اسلام بین کشورها وحدت و ارزشهای مشترک کمرنگ شد، جای پای دشمن و دشمنان جهان اسلام پررنگ میشود با شما راجع به این موضوع صحبت میکنم، تهدیدهایی که ممکن است در پس این اتفاق و این پررنگ شدن و آن کمرنگ شدن اتفاق بیفتد بیشتر با شما صحبت خواهم کرد، آقای مدنی برویم سراغ مطلب و موضوعی که در جایی شما به آن تاکید داشتید که دوستان نادان و دشمنان دانا مسلمانان را دچار تفرقه کردند، راجع به این موضوع برای ما صحبت کنید، اینها آن چیزی که مورد تاکید شما هستند کدام دوستان و کدام دشمنان هستند؟
مدنی: دوستان نادان ببینید شما، عموماً وقتی یک مسئلهای برای وحدت به وجود میآید حالا یک مسئله مطرح میشود این دوستان نادان کسانی هستند که بدون این که ارزش این مسئله را بدانند مخالفت میکنند میگویند مثلاً اگر شیعه است، میگوید ما با اهل سنت نمیتوانیم، چون در این مسئله اختلاف داریم نمیتوانیم وحدت داشته باشیم، اینها اگر مثلاً اهل تسنن باشند همین عذر را مطرح میکنند میگویند، چون ما در این مسئله اختلاف داریم نمیتوانیم وحدت داشته باشیم، در صورتی که این مسئله از اصول دین نیست در حالی که خود اصول دین و خود اسلام شما ببینید در خطر است، آنها بر علیه اسلام کمر همت بستند، شمشیر را از رو بستند یعنی وقتی آنها میدانند یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان در این دنیا وجود دارد آنها کتاب مقدس اسلام را که مسلمانان آن را از طرف خدا میدانند آتش میزنند و یا کاریکاتور پیامبر اسلام را میکشند خوب این از کجا سرچشمه میگیرد؟ از همین اختلافات سرچشمه میگیرد، آن دوست نادان اسلام چه شیعه باشد و چه سنی، مسئله جزئی را بهانه قرار میدهد برای این که وحدت نداشته باشیم و در صورتی که وحدت نداشته باشیم مسئله به اینجا میرسد یعنی اگر آنها بدانند که یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان پشت این قضیه هستند و از این قضیه ناراحت هستند اگر فردا اینها با آن ذخایری که در کشورهای اسلامی است، با آن مناطق سوقالجیشی که در کشورهای اسلامی است، با آن امکاناتی که در کشورهای اسلامی است، با آن آرایی که در سازمان ملل یا جاهای دیگر دارند، مسلمانان کشورهای اسلامی اگر وحدت باشد و همه اینها یک جا به کار گرفته شود آنها اگر این خطر را احساس کنند که مسلمانان اگر ناراحت شوند چه عقیده آنها را ما زیر سوال ببریم، چه مشکل دیگری برای مسلمانان بتراشیم که نسبت به اسلام اهانت کنیم اینها از این امکاناتشان حداکثر استفاده را میکنند، آنها هیچ موقع حاضر نمیشوند که بیایند و جسارت را داشته باشند که قرآن را آتش بزنند یا کاریکاتور آن حضرت را بکشند یا مسائل دیگری که امروزه مسلمانان با آن مواجه هستند آنها جرات چنین کاری را پیدا نمیکنند، چون میدانند اگر ما چنین حرکتی کنیم باید تاوان بسیار سنگینی را پرداخت کنند اینها دوستان نادان هستند که تشخیص نمیدهند که در یک مسئله اگر اختلاف معمولی است فرعی است، جزو اصول و اساس دین نیست ما بیاییم اساس دین را در خطر بیندازیم واقعاً اینها عقل ندارند واقعا اینها توجه ندارند که چه کاری را میکنند و چه ضرری به امت اسلامی و به اسلام وارد میکنند، دشمنان دانا آنهایی هستند که در واقع برنامه چینی میکنند و برنامه سازی میکنند همین چیزهایی که من عرض کردم همین چیزها را آنها در اتاق فکرشان مطرح میکنند به عنوان این که کافری خودش را مسلمان جا میزند و یکی دیگر هم خودش را مسلمان جا میزند، یکی شیعه میشود و یکی سنی میشود و این مسائل را انجام میدهند و احساسات شیعه و سنی را تحریک میکنند یعنی با برنامهریزی دقیق و با روانشناسی و با علومی که امروز آنها دارند از آن علوم استفاده میکنند و مسلمانان را به جان یکدیگر میاندازند.
سوال: آقای مدنی با توجه به آن چیزی که آقای دکتر شهریاری و شما در صحبتهایتان بر آن تاکید داشتید مبنی بر اهمیت وحدت در جهان اسلام و اتخاذ مهمترین راهکارها در مقطع فعلی برای مقابله با دسیسهها و برنامهریزیهای دشمن برای این که بتواند تفرقه ایجاد کند در جهان اسلام، فکر میکنید مهمترین برنامهریزیها حول و حوش کدام موضوعات باید تمرکز کند؟
مدنی: یک مطالعه دقیقی شیعه از سنی و سنی از شیعه باید داشته باشد، نه این که هر آدمی که در خیابان راه میرود این کار را میتواند انجام دهد، ولی علما و دانشمندانی هستند کسانی هستند که مردم به آنها رجوع میکنند اینها بروند مطالعهای داشته باشند از افکار یکدیگر مثلاً خیلی چیزها را ما میبینیم از اساس دروغ است مثلاً میگویند شیعه، قرآن را تحریف میداند یعنی میگویند قرآن تحریف شده است، قرآن شیعه غیر از قرآنی است که اهل سنت دارند، خوب معلوم است اگر یک سنی این مسئله را که به خوردش دادند بپذیرد و اعتقاد داشته باشد که یک شیعه قرآن را قبول ندارد دیگر وحدت معنا ندارد، قرآن اصل مسئله است، قرآن کتاب و راهنمای مسلمانان است وقتی بگوید این شیعه قرآن را قبول ندارد یعنی چه؟ یعنی دین اسلام را قبول ندارد خوب این یک مسئله است در صورتی که با کوچکترین مطالعه این مسئله روشن میشود میتواند برود کتابخانه اهل تشیع را ببیند، مساجد اهل تشیع را ببیند، حوزههای علمیه اهل تشیع را ببیند آیا واقعاً قرآن تحریف شده است؟ آیا این قرآن که در اهل تشیع خوانده میشود و حفظ میشود و قرائت میشود آیا غیر از آن قرآنی است که بین اهل سنت است؟ نه از اول اسلام گرفته تا الان در یک حرف هم با هم تفاوت ندارند قرآن اهل تسنن با قرآن اهل تشیع با هم متفاوت نیستند پس معلوم میشود که یک دروغی اساس و بیبنیادی است که آنها به اهل تشیع نسبت میدهند، این ذکاوتشان است و دشمنیشان استف اگر به بعضی از مسائل دقت کنید عموماً بین اهل تشیع شایعه میکنند، تبلیغ میکنند، میگویند اهل تسنن با اهل بیت رسول خدا و عترت رسول خدا مخالفت دارند، دشمنی دارند، اگر یک سنی با اهل بیت رسول خدا دشمنی داشته باشد شما ببینید در نماز شما از هر کسی از هر سنی چه ایرانی باشد و چه غیر ایرانی باشد بپرسید که در آخر نماز شما چه میخوانید، آخرین کلماتی که نماز را به پایان میبرد این است، اللهم صل علی محمد و علی آل محمد همین است نه بیشتر میخوانند و نه کمتر، خوب اهل بیت محمد کیست؟ خوب آن عترت پیامبر هستند و احادیثی که اهل سنت دارند اگر یک نفر برود این احادیث را مطالعه کند فضائل حضرت علی (ع) را ببیند، فضائل حضرت فاطمه زهرا (س) را ببیند که در کتاب اهل سنت است، فضائل حسنین (ع) را ببیند آن مسئلهای که آیات مباهله به آن میگویند که پیامبر در زمان مباهله حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و حسنین (ع) را زیر عبا یا زیر یک چادر جمع کرد و فرمود خداوندا اینها اهل بیت من هستند و همین روایت را کتب صحیح اهل سنت نقل کردند و به صحت آن اعتقاد دارند، خوب چطور اهل سنت میتواند بگوید که من به اهل بیت محبت نمیکنم در صورتی که آنها حضرت فرمود، فاطمه پاره تن است آیا میشود کسی با پاره تن پیامبر دشمنی داشته باشد و خود پیامبر را دوست داشته باشد؟ این نوع مسائل را چه کسی به خورد ما میدهد؟ دشمنان دانای اسلام و مسلمانان.
سوال: ممنون از شما، آقای دکتر شهریاری بپردازیم به نکتهای که در بین صحبتهای شما مورد تاکید بود، هرجایی که وحدت کمرنگ شود، ارزشهای مشترک کمرنگ شود جای پای دشمنان پررنگ میشود، الان کجاها ما به واسطه شاید کمرنگ شدن این وحدت، تهدیدهایی به جهان اسلام مترتب شد؟
شهریاری: یکی از محورهایی که دشمنان بسیار روی آن کار کردند و تلاش میکنند به نحو موثری پیش ببرند، تهدید رسانهای است، در حقیقت دنبال این هستند که با تولید رسانههایی، تهدیدهایی را در جهان اسلام توسعه دهند، یکی از این تهدیدها مربوط به توهین به مقدسات مذاهب و اقوام میشود، در حقیقت دشمنان اسلام با ترویج توهین به مقدسات تلاش میکنند که ایجاد نزاع و درگیری را بین قومیتها و بین مذاهب مختلف گسترش دهند، خیلی مهم است که ما به حوزه رسانه توجه کنیم. امروز شاهد این هستیم که به راحتی میشود یک انسان رسانه را مشاهده کرد در شبکههای اجتماعی یا با مختصر سرمایهای میشود یک شبکه تلویزیونی راه انداخت یا شبکه ماهوارهای راه انداخت و در آن جا دشمنان اسلام به مقدسات قوم مقابل توهین میکنند یا به مقدسات اقوام یا مذاهب مختلف و از این راه احساسات منفی را نسبت به قوم مقابل تحریک میکنند این یکی از مهمترین تهدیدهایی است که امروز جهانی که به سمت رسانهای شدن گام برداشته مشاهده میکنیم.
برای این که ما به یک ارزش مشترک برسیم، پیشگیری کنیم از حرمت شکنی، از توهین پیشگیری کنیم مقام معظم رهبری فتوایی صادر فرمودند که توهین به مقدسات اهل سنت را حرام دانستند و همین طور در بین اهل سنت هم همینطور که ملاحظه میفرمائید دانشمندانی هستند که پیشگیری میکنند از این که توهین به مقدسات ادیان و مذاهب مختلف شود، من فکر میکنم که مشاجرهای که منشا آن حرمت شکنی است، حالا این هم در درون جهان اسلام مصداق داشته و هم دشمنان اسلام تلاش میکنند که در درون دنیای غرب با توهین به مقدسات از جمله قرآن سوزی یا برخی از حرمت شکنیهای دیگر احساسات مسلمانان را تحریک کنند تا مسلمانها وادار شوند از خودشان حرکت خشونت آمیز بروز دهند این حرکت خشونت آمیز به صورت طبیعی یک تقابل خشونت آمیز را در پی خواهد داشت و کم کم گرچه در ابتدا این تقابل در لسان و در رسانه اتفاق افتاده حتی ممکن است یک انسان رسانه، یک آدم منفرد این کار را کرده، ولی یک دفعه یک احساسات گستردهای از یک قوم، احساسسات گستردهای از یک مذهب تحریک میشود به خیابانها میآید و دشمن میتواند در آن بستر از این فضا بهرهمند شود؛ لذا پیشنهاد ما این است که ما بتوانیم رسانههایی که در جهان اسلام، در ایران، در کشورهای خلیج فارس و در کشورهای عربی و غیرعربی از مسلمان، گاهی اوقات ادبیاتی به کار میرود که این ادبیات تناسبی با احترام گذاشتن به طرف مقابل ندارد را به گفتگو بگذاریم، در کنفرانسهایی این را ترویج کنیم که ما باید در رسانه به همدیگر احترام بگذاریم و اگر مشاهده کردیم که یک انسان رسانه یا یک شبکه معاند دارد تلاش میکند که به مقدسات یک قومی، یک مذهبی توهین کند از آن پیشگیری کنیم و دعوت کنیم رسانههای رسمی کشورهای اسلامی را که با هم همکاری داشته باشند، این هم یکی دیگر از ارزشهای مشترکی است که ما در همکاریهای اسلامی در سی و هفتمین کنفرانس وحدت دنبال کردیم و امیدوار هستیم انشاالله اصحاب رسانه شاخص هایشان کسانی که برجسته هستند، کسانی که اهل دقت و روش عقلانی هستند دست به دست هم دهند و از این توهینها و حرمت شکنیها پیشگیری کنند.
سوال: آقای دکتر، سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، چرا برای پاسداشت زبان فارسی که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید دارند ما هنوز میگوییم کنفرانس و معادل فارسی را انتخاب نکردیم؟
شهریاری:، چون حدود بیش از سی سال است که این کلمه استعمال شده، طبیعتا بعضی از کلمات تغییرش ممکن است دچار مشکل باشد، ولی پیشنهاد خوبی است و انشالله بررسی خواهیم کرد تا بتوانیم کلمه مناسبی را برای این مفهوم به کار ببریم.