مدیر دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه گفت:رعایت آداب گفتگو در افتراقات راهی برای زیست مسالمت آمیز است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،حجت الاسلام پورعلی گفت: اگر انسانها، مذاهب و اقوام مختلف با هدف رسیدن به حق و حقیقت درکنار هم جمع شوند و با رعایت آداب گفتگو کنند بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی حل شده و قدمی به سوی رسیدن به تمدن نوین اسلامی برداشته خواهد شد که دغدغه مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان جهان اسلام است.
حجتالاسلام وحید پورعلی، امروز در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی با اشاره به اهمیت حقیقت جویی انسانها، اظهار داشت: رعایت آداب اختلاف، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را حل خواهد کرد.
وی با اشاره به مسئله آداب افتراقات گفت: اختلاف طبق آیات قرآن و روایاتی که از ائمه (ع) به ما رسیده، مسئلهای طبیعی در این عالم است، به این معنا که بنای عالم بر اختلاف علائق و سلائق است.
مدیر دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه افزود: اولین ادب در مورد اختلاف و آداب اختلاف این است که ما بپذیریم اختلاف چیزی است که خداوند متعال اراده کرده است و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید؛ " یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ" و این آیه فقط خطاب به مؤمنین و یا مسلمانان نیست؛ خطاب آیه «یا ایها الناس» است، یعنی خطاب به تمامی مردم، چه مؤمن، چه غیرمؤمن، چه مسلمان، چه غیرمسلمان است که می فرماید؛ ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را از ملتها و قبایل و اقوام مختلف قرار دادیم و همه این مسائل به خاطر این است که افراد یکدیگر را بشناسند و لذا مسئله افتراقات، اختلاف و تفاوت، اراده خداوند است.
وی با بیان این که معیار برتری نزد خداوند متعال تقوا است، گفت: از جمله ادب اختلاف این است که من قبول کنم اختلاف یا تفاوت در این جهان، اراده خداوند متعال است؛ خداوند یکی را مرد آفریده یکی را زن، یکی را فارس، یکی را تُرک و یکی را کُرد و ادب دوم این است که ما نباید اجازه دهیم این اختلاف سر از تفرقه یا نزاع در بیاورد؛ زیرا زمانی این اختلاف مورد ذمّ خواهد شد که سر از تفرقه و نزاع در بیاورد.
حجتالاسلام پورعلی یکی دیگر از آداب گفتوگو و آداب مخالفت را عدم جزمگرایی دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن گفتوگوها و مخالفتها جزمگرایی است؛ یعنی درحالیکه حق با طرف مقابل یا طرف گفت وگو است، من خودم را در مقابل او حق مطلق بدانم، در حالی که در سیره پیامبر گرامی اسلام این طور نبوده است.
وی افزود: در آیه قرآن میفرماید: « وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَیٰ هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» یا ما یا شما بر هدایت هستیم، پیامبر از اول نمیفرماید؛ که من بر هدایت هستم شما در گمراهی هستید، بلکه از طرف مقابل می خواهد که بیایید با هم گفتوگو کنیم تا من در اثر این گفتوگو شما را به هدایت برسانم.