مدیر کل بازرسی کالاهای سرمایهای بازار حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: سبدهایی از تولیدات لاستیک خودرو که به عوامل توضیح داده میشود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دارد بویژه دراندازه های پرمصرف که اثر منفی بر دسترسی مردم و قیمت در بازار دارد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، برنامه میز اقتصاد امروز شبکه خبر سیما با حضور آقای قاسم پالوج مدیر کل بازرسی کالاهای سرمایهای بازار حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و آقای قدرت الله شکرزاده نایب رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران به موضوع عرضه لاستیک و التهابات و نوسانات چند ماه گذشته بازار این محصول پرداخت.
مشروح این برنامه را در ادامه میبینید:
مقدمه مجری: درخبرها به نقل از سرپرست دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت سمت داشتیم که عرضه لاستیک در سامانهها و سکوهای فروش اینترنتی افزایش پیدا میکند آقای حسامزاده گفته برای کاهش التهاب بازار پس امروز ۲۵۰ هزار حلقه لاستیک در بازار و ۲۰۰ هزار حلقه هم با فروش توزیع در سامانهها و فروش اینترنتی عرضه خواهند شد وزارت سمت اعلام کرده که تولید کنندگان لاستیک ملزم به عرضه حداقل ۱۰ درصد تولیداتشان در سامانهها و سکوهای فروش اینترنتی هستند ۶ ماهی هست که بازار لاستیک به علت مشکلات توزیع در برخی از اندازهها این محصول با نوسانات قیمتی مواجه است.
پخش گزارش
مهمانان برنامه: آقای قاسم پالوج مدیر کل بازرسی کالاهای سرمایهای بازار حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و آقای قدرت الله شکرزاده نایب رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران البته ما تلاش کردیم از متولیان توزیع و تولید لاستیک در وزارت صمت همچنین تولید کنندگان لاستیک در واقع انجمن تولید کنندگان لاستیک هم بیایند در برنامه حضور پیدا کنند به سوالات ما پاسخ بدهند، ولی تا این لحظه که موفق نشدهایم تا پایان برنامه فرصت است اگر بخواهند بیایند و پاسخ سوالاتمان را بدهند همکارمان جناب آقای اناری در بازار لاستیک هستند به طور زنده آقای اناری منتظر گزارش شما هستیم؟
اناری خبرنگار: امروز به بازار لاستیک آمدهایم تا شرایط توزیع لاستیک را امروز در این بازار مشاهده کنیم مشکلاتی که میشود گفت که شش ماهی است که این بازار با آن دست و پنجه نرم میکند نوسانات قیمت و کاهش عرضه و توزیع به موقع لاستیک باعث شده که مشکلاتی از جمله افزایش قیمتهای زیاد گاهی اوقات چند نرخی شدن این محصول را در بازار داشته باشیم در ابتدا میخواهم صحبتی داشته باشم با یکی از فروشندگانی که دارند الان با قیمت مصوب لاستیک را توزیع میکند در این بازار امروز که ما آمدیم اینجا یک تعدادی داشتند از فروشگاهها در اینجا عرضه لاستیک دولتی را انجام میدادند روزهای گذشته هم که ما اینجا بودیم باز یک سری مشکلات ما اینجا میدیدیم صفهای طولانی که وجود داشت امروز شرایط چطور بود؟
فروشنده لاستیک: امروز همکارانمان توزیع میکنند منتها یک مقدار، چون تقاضا زیاد است نسبت به عرضه یک مقدار مشکلاتی هم پیدا میشود اینجا مردم میآیند صف طولانی میشود، ولی همکارانمان عرضه میکنند یک مقدار باید کارخانهها بیشتر توزیع کنند لاستیک بیشتر بدهند تا مشکل حل شود سوال مشکلاتی که الان داریم برای چند تا سایز بود الان مشکل داریم در بازار فروشنده بیشتر سایزهای ۱۳، ۱۴، ۱۵ است که باید اینها تولید بیشتر شود که نسبت به آن سایزها اینها بیشتر تقاضا دارند.
سوال: یک مشکلی هم که وجود داشت قرار بود که به صورت اینترنتی هم فروش داشته باشد از طریق سکوها این انجام شد ما با مردم که صحبت میکردیم میگفتند قرار بر این بود که ما ثبت نام کنیم و بعد بیاییم اینجا تحویل بگیریم، ولی ما فقط اینجا میدیدیم که ثبت نام داشتند؟
فروشنده: اونهایی که ثبت نام داشتند مرتب لاستیک را دادند من خبر دارم آنها را توزیع کردند منتها باید پشت بند داشته باشد که جنس در انبار داشته باشند که بقیه را جوابگو باشند میزان کافی نبود
سوال: آقای شکرزاده در خدمت شما باشیم در گزارش دیدید و هم در ارتباطی که با بازار داشتیم ضمن خدا قوت از شما این سوال را میخواهم بپرسم که علت این دو نرخی که در بازار لاستیک وجود دارد چیست:
شکر زاده: مشکل اصلی در واقع سیاست قیمت گذاری است قیمت گذاری دستوری باعث میشود که یک مقداری تولید کننده و کارخانجات تولیدی با افت تناژ و آن توجیه اقتصادی نداشتن به اصطلاح مقرون به صرفه نبودن باعث میشود که افت تناژ بخورند.
سوال: این قیمت دستوری بالاخره با یک آنالیزی که حالا خود صنف اتحادیه انجمن آمدند و ارائه کردند بالاخره به دست آمده دیگر حالا اگر قیمت هم اشتباه است باید اصلاح شود ضمن اینکه الان ملاحظه کردید در ارتباطی که هم که داشتیم قرار بوده عرضه لاستیک با نرخ مصوب از طریق سکوهای اینترنتی انجام شود این چرا انجام نشد؟
شکرزاده: عرض کنم که وقتی تولید کاهش پیدا میکند توازن عرضه و تقاضا میخورد به هم در بازار دو نرخی که به وجود میآید باعث ملتهب شدن بازار الان چیزی حدود ۳ ماه است که هیچ سبد و سهمیهای اعلام نشده خود این بازار را تشنهتر کرده سیاست قیمت دستوری آیا برای قیمت مواد اولیه مثل نخ دوده روغن، کائوچو مصنوعی و ۱۲۰ نوع نزدیک به ۱۲۰ نوع مواد اولیه آیا سیاست قیمت دستوری شامل اینها هم میشود.
سوال: اینها را که میشود ساعتها نشست و صحبت کرد بحث کرد و آنالیز کرد الان آن چیزی که مشخص است همین فروشگاهی که الان شما در ارتباط زنده ملاحظه کردید به هر صورت یک تعدادی لاستیک دارد و با نرخ مصوب دارد عرضه میکند قرار بر این بود که این عرضه از طریق سکوهای اینترنتی انجام شود برای چی برای شفافیت عرضه این چرا انجام نمیشود؟
شکر زاده: ما یک سامانه جامع تجارت داریم در رابطه با توزیع و خرید تمام فاکتورها و تمام اینها از طریق سامانه جامع تجارت دارد رصد میشود در بحث شفاف سازی با کد ملی و دو حلقه لاستیکی که طی یک سال یا ۶ ماهه به هر خودرو تعلق میگیرد باید زیر خودرو تایر نصب شود نه اینکه به صورت اینکه خریداری شود از یک فروشگاهی به فروشگاه دیگر و منجر شود بازار سیاه و دو نرخی و این کاذب بودن قیمتها را دامن بزند.
سوال: خوب بالاخره باید از طریق همین عرضه اینترنتی و اینها انجام میشد دیگر یکی از راهکارهایش همین بود دیگر؟
شکرزاده: این را باید اطلاع رسانی کنیم به واحدهای صنفی.
سوال: اطلاع رسانی نشده به اندازه کافی؟
شکرزاده: اطلاع رسانی خیلی از فروشگاههای ما سنتی هستند خیلیها اصلاً شاید سیستم به اصطلاح کامپیوتری نداشته باشند ما در سطح کل کشور چیزی حدود بیش از ۲۰ هزار واحد صنفی دارای جواز داریم که همه اینها مسئولیت توزیع تایر را دارند.
سوال: اینها متصل هستند یک پوز دارند کارتخوانی دارند که از طریق آن تراکنش انجام شود خیلی کار پیچیدهای نیست عرضه شان در اینترنت است خودشان که نمیخواهند فضای اینترنتی ایجاد کنند فضا ایجاد شده فقط میخواهند یک ارتباطی برقرار کنند و عرضه را آنجا انجام بدهند حالا در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد آقای پالوج خدمت شما هم خیر مقدم میگویم این عرضه سکوهای اینترنتی چرا باید آنطور که بود انجام نشد؟
پالوج: عرض کنم خدمت شما که برای رفع نابسامانی بازار چند تا سیاست در نظر گرفته شد یک بخش عرضه مستقیم لاستیک توس حدود ۱۰ درصد از تولید تایرهای پرمصرف سواری توسط شرکتهای تولیدی به صورت مستقیم عرضه شدط شرکتهای تولیدی بود که در این زمینه آمارها نشان میدهد که در سال جاری.
سوال: این ۱۰ درصد عرضه شده؟
پالوج: بله عرضه شده است .
سوال: یعنی نظارتهای شما این را نشان میدهد که این درصد عرضه شده؟
پالوج: بله در سامانه تجارت آماری که ثبت شده هم این آمار را نشان میدهد.
سوال: آمار میتوانید بدهید که چند حلقه بوده مثلاً حدودی؟
پالوج: ما حدود ۹ میلیون توزیع داشتهایم ۶ ماهه اول، که تقریباً ۱۰ درصدش میشود دیگر این هم درب کارخانه بوده و هم در وبگاههای اینترنتی خود شرکتهای تولید کننده در کنار این قرار بود که از طریق سکوهای اینترنتی هم ما فروش داشته باشیم.
سوال: که فروشندگان این کار را انجام داشته باشند؟
پالوج: بله فروشندگان این کار را انجام بدهند که متولیش در واقع بحث آن حوزهای که متولی طراحی این سکوها است و توزیع بایستی با همدیگر هماهنگی داشته باشند، ولی مشکلاتی که ما در توزیع داریم و حالا بحثهایی که واحدهای صنفی عمده فروشها و خرده فروشها دارند و سبدهایی که دریافت میکنند در این سه تا سایز ۱۳ تا ۱۵ سبدها در واقع کم است همین در واقع در سکوها هم خودش را نشان میدهد اگر هم عرضهای باشد این عرضه خیلی زود تمام میشود.
سوال: خیلی زود تمام میشود خیلی وقتها اصلاً انجام نمیشود یعنی این را شما قبول دارید که همه فروشگاههایی که الان لاستیک با نرخ مصوب دریافت میکنند اینها میآیند میدهند در سکوها؟
پالوج: ببینید در نظام توزیع ما بیش از ۲۰ هزار صنف داریم در همان رسته فروش لاستیک این نظام توزیع سالیان سال بود و همین الان هم شما فرهنگ خرید مردم را نگاه کنید اکثراً ترجیح میدهند که خرید حضوری داشته باشند.
سوال: نه ثبت نام از آن سکوها انجام میشد خرید که حضوری است میرویم بالاخره از مغازه تحویل میگیریم؟
پالوج: طرف آن لحظه مراجعه میکند سکو موجودی ندارد میگوید خب حالا من میروم به واحدهای صنفی، چون همه واحدهای صنفی هم ممکن است در سکوها نباشند.
سوال: صحبت همین است که چرا واحدهای صنفی نمیآید در سکو دیگر علتش چیست در واقع چرا برایش چه مشکلی وجود دارد که نمیآید؟
پالوج: مشکلش عرض کنم که در واقع این دسترسیهایی که به همه واحدهای صنفی داده شده که قطعاً این دسترسیها داده شده این امکان هست بایستی در واقع تمرکز بیشتری باشد که این اتفاق بیفتد.
سوال: میافتد قرار است بیفتد در بازرسیهای شما در نظارتهای شما بالاخره یک صحبتی شده که این اتفاق بیاید بیفتد؟
پالوج: قرار است که این اتفاق بیفتد، ولی من عرض کردم این فرهنگ باز هم همین الان شما نگاه کنید ما تجارت الکترونیک چند درصد سهم دارد از کل خرید مردم در کشور ما همین در مورد یک کالای لاستیک هم هست واقعا فرهنگسازی و اینکه در واقع آن فروشندهای که میخواهد این اقدام را انجام بدهد این زمان میبرد این چیزی نیست که ما بگوییم که در یک مدت کوتاه یک کالایی مثل لاستیک مثلاً به جای ۱۰ درصد ۹۰ برود از طریق این سکوها تهیه کنند.
سوال: مخصوصاً بعد از بحث کرونا خرید اینترنتی که واقعاً رواج پیدا کرده و شما میگویید که فرهنگ مردم این گونه است، ولی من فکر میکنم که واقعاً مردم با خرید اینترنتی مشکلی ندارند به هر صورت این بحث شفافیت در بازار الان باید چگونه ایجاد شود از نظر شما؟
پالوج: عرض کنم در خصوص بحث شفافیت ما حالا سازمان حمایت یکی از بحثهایی که در سطح کشور توسط بازرسان ما بازرسان صنعت معدن و تجارت استانها انجام میشود ما در شش ماهه اول امسال حدود ۷۴۰۰ بازرسی از واحدهای تولیدی و عمده فروش و خرده فروش لاستیک خودرو داشتیم در حدود ۲۹۸۰ پرونده تخلف در این زمینه تشکیل دادیم که عملکرد ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو و نیم درصد افزایش داشته این دقیقاً نشان میدهد که همزمان با التهابی که ما در بازار داشتیم عملکرد سازمان حمایت هم در این حوزه افزایش داشته ضمن اینکه ما در واقع از ۶ یا ۷ ماه قبل در تمام کارخانههای تولیدی بازرس مقیم مستقر شده وظیفه این بازرس مقیم این است که روند توزیع شرکتها را رصد میکند که توزیع دچار نقصهای نباشد و احیاناً احتکاری توسط واحدهای تولیدی انجام نشود.
سوال: درباره واحدهای تولیدی هم این صحبت شده که ما با نرخ مصوب عرضه میکنیم شما این را تایید میکنید؟
پالوج: قطعاً همینطور است، چون اصلاً نمیتوانند واحدهای تولیدی عرضه خارج از نرخ مصوب داشته باشند.
سوال: پس هرچه اتفاق میافتد در توزیع است به این ترتیب؟
پالوج: در زنجیره توزیع بله
سوال: کجای این زنجیره توزیع مشکل دارد که لاستیکی که با نرخ مصوب از طرف کارخانه تولید شده و با یک نرخ دیگری به دست مصرف کننده میرسد دو نرخی به وجود میآید؟
پالوج: البته تولید هم یکی از مشکلاتی که ما هم در بازرسیها به این نتیجه رسیدیم این است که سبدهای که به عوامل توضیح داده میشود این سبدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته در این سایزهای پرمصرف خوب این کاهش سبد باعث میشود که در واقع دست واحدهای صنفی هم بسته باشد این هم یک اثر منفی در بازار دارد .
سوال: چقدر تاثیر میتواند داشته باشد چند درصد اگر بخواهیم بگوییم حدودی؟
پالوج: درصد شاید نتوانیم خیلی شفاف اعلام کنیم، ولی بحث این است که کاهش تولید و این تنوع سبدها که در سایزهای پرمصرف گرفته شده تاثیر داشته در کنارش هم میگوییم سامانه جامع تجارت یا سامانه انبارها را داریم که واحدها موظف هستند که موجودیها را ثبت کنند و بر اساس این هم ما در شش ماهه اول امسال ۷۰ پرونده احتکار و امتناع از عرضه را داشتیم که برای واحدهای عمده فروش خرده فروش و نمایندگیهایی که احتکار لاستیک داشتند برای آنها تشکیل دادیم.
سوال: الان در واقع مشکل در سامانههای فروشگاهی است دیگر یعنی انتهای در واقع این سامانه جامع تجارت که باید منتج شود به سامانههای فروشگاهی سامانههای شفافیت فروشگاهی که هم نظارت شما بر خط شود و هم مشخص شود که به هر صورت لاستیک که با قیمت مصوب تولید شده و آمده در چرخه عرضه مشخص شود که دست کی رسیده با چه کیفیتی این را قبول دارید؟
پالوج: فرمایش شما درست است ما در واقع بر اساس مقررات هر ۶ ماه دو حلقه لاستیک برای هر خودرو میتوانند دریافت کنند افراد اگر ما در واقع سامانه شفاف فروش یا سامانه متمرکز میباشد که کسی که دو حلقه لاستیکش را دریافت کرده کد ملی اش ثبت شود و دوباره بعد از مدت قبل از این تاریخ دوباره تقاضا نداشته باشد این باعث میشود که تقاضای کاذب در بازار مدیریت شود.
سوال: بنا است که این سامانه شفافیت در واقع برای راهاندازیاش کاری انجام شود؟
پالوج: متولیش سازمان حمایت نیست، ولی دقیقاً قانون است و بایستی انجام شود.
سوال: من الان تکرار کنم از متولیانش در وزارت صمت ما درخواست کردیم که در برنامه ما حضور پیدا کنند، ولی حضور پیدا نکردند این سوال هم خدمتتان بپرسم بحث دو نرخی را که حالا از آقای شکرزاده هم پرسیدم شما فکر میکنید چطوری برطرف شود الان نرخ جدیدی قرار است که در واقع به تصویب برسد به ستاد تنظیم بازار نرخ جدید داده شده
پالوج: عرض کنم که سازمان حمایت بر طبق روال قوانین و مقررات این وظیفه را دارد که اطلاعات مالی را از انجمنها یا شرکتهایی که در واقع متقاضی بازنگری نرخ هستند در خصوص لاستیک فرضا اگر انجمن یا شرکت متقاضی بازنگری نرخ لاستیک باشند بایستی درخواستی را برای دفتر تخصصی وزارت صنعت معدن و تجارت ارائه کند اگر دفتر تخصصی تایید کرد درخواست را میفرستد برای سازمان حمایت و سازمان حمایت این کار انجام شده در واقع آنالیز تجزیه و تحلیل قیمت انجام میشود و کار کارشناسی قیمت بهای تمام شده لاستیک را استخراج میکنند و این بهای تمام شده را در واقع به ستاد تنظیم بازار اعلام میکند
سوال: الان این اتفاق افتاده؟
پالوج: این اتفاق افتاده ولو اینکه چه تصمیمی در بازنگری قیمت انجام شود این در واقع در حیطه وظایف تنظیم بازار است.
سوال: فکر میکنید دو نرخی را برطرف بکند این نرخ جدید اگر اعلام شود و به تصویب برسد در ستاد تنظیم بازار؟
پالوج: اگر تصویب شود ما الان یک تفاوتی قیمتی در واقع بین قیمتهای مصوب فعلی و قیمت بازار داریم قطعاً یکی از بحثهایی که احتکار یا در واقع اون تخلفاتی که در زنجیره انجام میشود این است که بعضی از توزیع کنندگان در واقع فکر میکنند که اگر ما این لاستیک را الان نگهداری میتوانیم بعد از یک مدتی با یک نرخ بالاتری بفروشیم خوب خود همین در واقع ناخودآگاه بازار را ملتهب میکند وقتی یک قیمت نهایی اعلام شود حالا هر قیمتی میتواند باشد با هر درصد تغییری در واقع بازار به این اطمینان خاطر میرسد که قیمت این است و این قیمت مدتی پابرجا است بنابراین خود به خود آن احتکار و آن امتناع از عرضه هم کاهش پیدا میکند.
سوال: ارتباط تلفنی ما برقرار است با آقای بهنام نیک منش معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران سوال: آقای نیک منش این دو نرخی را در بازار در واقع شما هم ملاحظه کردید از بحث سکوها شروع کنیم عرضه قرار بود که در فروشگاههایی که با نرخ مصوب عرضه میکنند لاستیک را از طریق سکوها انجام بگیرد سکوهای اینترنتی این چه را انجام نشد یا کمتر انجام شد؟
نیک منش: ببینید خدمت شما عرض کنم که واقع امر این است که چه در فضای مجازی به صورت پلتفرمها و چه در فضای حقیقی اصناف ما صنوف ما خرده فروش ما دارند عرضه مستقیم محصولات لاستیک را دارند اینجا اشکالی که پیش میآید بنا به خود اظهارات خود مسئولین وزارت صنعت معدن و تجارت و خود اظهارات شرکتهای تولید کننده ما در این ایام تابستان، چون با عدم تخصیص و تامین به موقع ارز برای تامین مواد اولیه مواجه بودند عمدتاً با کاهش تولید ما مواجه بودیم متاسفانه و همین امر هم باعث شد در سطح اصناف بازار خوبی نداشته باشیم عملاً با عدم توازن عرضه و تقاضا در بازار لاستیک با افزایش قیمت نسبت به قیمت مصرف کنندهای که دوستان فرمودند ما مواجه بودیم بر فرض مثال ما لاستیک پرایدی قیمت مصرف کنندهمان ۶۰۰ هزار تومان، ولی امروز در بازار بالغ بر یک میلیون و پانصد هزار تومان هر حلقهای به دست مردم و به دست مصرف کننده میرسد هفتههای گذشته حتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که بالغ بر باز ۲۰ درصد افزایش قیمت نسبت به همین چند هفته گذشته هم ما داشتیم یا لاستیک پژویی ما هم به همین ترتیب از ۷۰۰ هزار تومان قیمت مصرف کننده امروز دست مردم قیمت یک میلیون و ششصد هزار تومان میرسد مشکل هم از آنجایی است که دوستان فرمودند که هم تخصیص به موقع ارز برای تامین مواد اولیه به وجود نمیآید هم مشکل دیگری که دوستان شاید حالا نخواستند بگویند عملاً ما متاسفانه الان در حال حاضر یک سری از قراردادهایی را شرکتهای تولیدی ما با خودروساز دارند خودروسازها هم با قیمت مصرف کننده نهایی از کجا میخرند از شرکت تولید کننده میخرند عملاً شرکت تولید کننده راغب نمیشود که اینجا لاستیک خودش را به نمایندهاش بدهد به عمده فروش بدهد و عمده فروش هم با یک درصد سودی به خرده فروش بدهد و خرده فروش هم بیاید با قیمت نهایی مصرف کننده نهایتش بیاید آقایان مصرف کننده نهایی تحویل بدهد عملاً اینجا به صرفه است که در شرکت تولیدی ما مستقیماً با قیمت مصرف کننده نهایی بدهند به شرکتهای خود خودروساز اینجا اگر اضافه تولید خودش نگه میدارد، چون لاستیک ما تاریخ مصرف دارد و تاریخ مصرفش هم دارد اتمام میرسد به ناچار باید در سطح بازار بفروشد اینکه یک سری واسطهگرانی هستند میآیند با قیمت آزاد به قیمت بازار بیرون عرضم به حضور شما خریداری میکنند.
سوال: آقای نیک منش به هر صورت این لاستیکی هم که در بازار هستش با نرخ مصوب تولید شده ما از ایرادات توزیع نمیتوانیم به این راحتی بگذریم فقط بگوییم که یک مقداری حالا تولید کم شده پس در توزیع هیچ اشکالی نیست اینکه عرضه در سکوهای اینترنتی انجام نشده اینکه حالا لاستیکی که با نرخ مصوب تولید شده میآید با نرخ دیگری به فروش میرسد اینها را نمیشود ازش گذشت؟
نیک منش: وقتی به میزان کافی و وافی در سطح عرضه عرضه نمیشود.
سوال: همین مقدار که هست به همان قیمت به فروش نمیرسد؟
نیک منش: در فضای حقیقی هر دو تا با کمبود عرضه مواجه هستیم اینجا حل مشکل را خواستم عرض کنم خدمت شما ما از ستاد تنظیم بازار آقای پالوج فرمودند من در تکمیل صحبت آقای پالوج عرض کنم از ستاد تنظیم بازار یک خواهشی داریم همانند لاستیک بایاز که دفعه قبل در برج ۴ از اولویت ۲ قیمت گذاری خارج شد لاستیک که رادیال ما هم از اولویت قیمت گذاری از گروه ۲ اولویت قیمت گذاری خارج شود به اولویت چهارم یعنی همان هزینه تمام شده برای شرکت تولید کننده را دارم عرض میکنم بعد نهایت مصرف کننده یعنی این زنجیر شفاف شود هزینه تمام شده به علاوه درصد سود و رعایت همان ضوابط قیمت گذاری که سازمان حمایت دارند اعلام میکنند این کار صورت بگیرد برای تامین مواد اولیه هم الان در حال حاضر ارز ۲۸ و پانصدی میگیرند.
سوال: آقای نیک منش الان اگر بحث توزیع برطرف شود حالا من فکر میکنم خیلی از این مشکلات هم برطرف شود الان در بحث سامانههای فروشگاهی که دقیقاً در همین حوزه توزیع است چه کارهایی انجام شده چقدر پیشرفت کردهایم؟
نیک منش: با توجه به نشستهای مکرری که با معاونت تجارت بازرگانی خود وزارت سمت جلسات متعددی را گذاشتیم.
سوال: این جلسات به کجا رسید؟
نیک منش: بیشتر اصناف ما در حال حاضر به همین سامانه متصل هستند و منتظر این هستند که این زنجیره و اتصال به این سامانه و اجرای این سامانه و این پلتفرم آماده برای مصرف کننده نهایی در معرض مصرف کننده نهایی قرار بگیرد باید تمام زنجیرههای سامانه متصل باشند و باید رعایت کنند ضمن اینکه اینجا باید بیشتر توجه داشته باشیم حلقه اولی که تولید کننده هست اگر تامین ارزش را اگر مواد اولیهاش را به موقع داشته باشد.
سوال: ما اصلاً میگوییم تولید ۱۰ درصد هم کم شده همین که تولید میشود چرا نمیآید در سکوهای مشخص شده عرضه شود آقای نیک منش؟
نیک منش: اصناف ما اگر به اندازه کافی لاستیک بهشون عرضه شود همان تعدادی که مصوب میشود در روی سکوها عرضه کنند آمادگی کامل را دارند که این کار را انجام بدهند.