مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۱۰ سال گذشته، طرحهای ریلی افتتاح شدند که فاقد علامت دهی الکترونیکی (سیگنالینگ) هستند.
وی افزود: نیمی از خطوط اصلی ریلی کشور علائم و ارتباط الکترونیکی ندارد و طرحهای افتتاح شده گذشته مانند خط ریلی قزوین - رشت فاقد پوشش سیگنالینگ است که امیدواریم بتوانیم در ردیف بودجه مفادی بگنجانیم که تمام طرحهای جدید پوشش داده شود.
صالحی افزود: یکی از مشکلات در حوزه حمل و نقل ریلی، خصوصی سازیهای غیر استاندارد است از جمله یکی از این واگذاریهای غیر اصولی، انتقال شرکت حمل و نقل ریلی رجا بوده است.
مدیرعامل راه آهن ادامه داد: شرکت رجا در یک اقدام غیر کارشناسی به بخش خصوصی واگذار شده است چراکه همان زمان تامین اجتماعی تمایلی به واگذاری رجا به این سازمان نداشت.
وی افزود: برای نوسازی واگنهای شهری حومهای و برون شهری رجا در ۱۰ سال گذشته تزریق نقدینگی نشده و نوسازی انجام نشده است.
صالحی افزود: ۷ سال است که شرکت حمل و نقل ریلی رجا بابت خدماتی که از راه آهن میگیرد پولی پرداخت نکرده است و علیرغم تذکر جدی به شرکت رجا از سوی راه آهن، این شرکت نتوانست ریل باسهای خود را تعمیر کند.
وی افزود: هم اکنون ۱۴ ریل باس در اختیار رجاست که از این تعداد ۴ ریل باس به سیر بازگشته است.
وی توضیح داد: برای توسعه ناوگان برنامه ویژهای داریم و مجوزها اخذ شده است و اخیرا نیز توانستیم ترمزهای واگنهای باری را داخلی سازی کنیم و در تولید واگن مسافری مشکلی نداریم.
صالحی تاکید کرد: عمده حمل مسافران با لوکوموتیوهای شرکت زیمنس انجام میشود و لوکوموتیوهای شرکت جی ام هم بار و هم مسافر را حمل میکرد ضمن اینکه هم اکنون بیش از ۹۵ لوکوموتیو فعال در حوزه مسافری داریم که قرار است به ۱۰۰ لوکوموتیو افزایش یابد.
وی افزود: لوکوموتیو غیر فعالی که صرفه اقتصادی دارد را به چرخه سیر بر میگردانیم و در حال بررسی امکان استفاده از لوکوموتیو برقی نیز هستیم.
صالحی با بیان اینکه واگن مسافری با عمر ۴۰ ساله در ناوگان داریم بیان کرد: ۱۴ سال پیش بیش از هزار و ۹۰۰ واگن مسافری داشتیم که به دلیل نوسازی نشدن، این رقم به زیر هزار واگن کاهش پیدا کرده است.