اروپا با سیاست کنار گذاشتن سوختهای فسیلی و به صفر رساندن کربن قصد دارد هیدروژن را جایگزین سوختهای فسیلی کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از شبکه تلویزیونی دویچه وله، جهان به کربن زدایی نیاز دارد و لازم است این اقدام برای جلوگیری از بروز فاجعههای طبیعی هرچه سریعتر صورت گیرد. در جستجو برای یافتن سوختهای پاکتر جایگزین، برخی امیدوارند هیدروژن بتواند جایگزین خوبی برای سوختهای فسیلی باشد. اگر چه تولید هیدروژن به دلیل نیاز به سوزاندن سوختهای فسیلی، کار بسیار مشقت باری است، صاحب نظران به این حقیقت اشاره میکنند که تنها محصول جانبی هیدروژن، گرما و آب است. جای شگفتی ندارد که صنعت بدنام و دارای آلودگیهای زیست محیطی هوانوردی خواستار استفاده از این سوخت است.
این پرواز پیشگامانهای محسوب میشود. خلبانان آزمایشی در حال آزمایش تنها هواپیمایی در جهان هستند که با سوخت هیدروژن پرواز میکند. این گلایدر تغییر یافته متعق به شرکت H۲ fly در اشتوتگارت آلمان است. سوخت هیدروژنی تنها منبع انرژی این هواپیمای سبک محسوب میشود. این کار میتواند امکانات جدیدی را به وجود آورد.
جوزف کالو، مؤسس شرکت اچ ۲ فلای: آنچه شاهدش هستیم فناوری ذخیره سازی به شکل گاز است که برای ساخت هواپیمایی با دامنه پیمایش حدود هزار کیلومتر محدودیتهایی را ایجاد میکند. با استفاده از هیدروژن مایع، ما این فرصت را داریم که بتوانیم مسافتهای طولانیتر را هم جوابگو باشیم و به هوانوردی آنطور که میدانیم ادامه دهیم.
غولهای سازنده هواپیما همانند ایرباس نیز به دنبال روشهایی برای استفاده از سوخت هیدروژنی به عنوان پرواز سبز (دوستدار محیط زیست) در آینده هستند. اما دستیابی به این هدف تا قبل از سال ۲۰۳۵ امکان پذیر نخواهد بود. قبل از این، سامانه اچ ۲ فلای باید هواپیماهای کوچکتر و کاربردی برای استفاده روزمرعه بسازد. این شرکت در هدف گذاری خود قصد دارد در مدت دو سال راه حل عاری از کربن را برای هواپیمای مسافربری DO۳۲۸ به کار گیرد. سازنده این هواپیمای مسافربری با ۳۳ سرنشین در مسیر پرواز سبز قرار گرفته است.
ریان مایبورگ، مهندس ارشد طرحهای آینده : طرح کنونی که در حال کار بر روی آن هستیم، استفاده از سلولهای سوخت در داخل کابین و قرار دادن مخزن هیدروژن در عقب هواپیما است. ضرورتا ما موتورهای برقی را در خارج از هواپیما نصب میکنیم و اینجا را میتوانیم یک نیروگاه بنامیم که نیروی مورد نیاز موتورهای برقی هواپیما را تامین میکند. کار هواپیما این است که بتواند همه این تجهیزات را در ارتفاع و شرایط مرتبط آماده به کار نگه داشته و آزمایش کند.
رقبای این شرکت در انگلیس ممکن است سریعتر دست به کار شده باشند. از ابتدای سال جاری میلادی مدل کوچک هواپیمای Do۲۲۸ مورد آزمایش قرار گرفت. این پرواز توسط یک موتور هیدروژنی و یک موتور سنتی احتراقی به پرواز درآمد. با وجود این، پیش بینی میشود تنها در مدت دو سال، اولین هواپیمای محلی به موتورهای پیشرانه هیدروژنی مجهز شود و این هواپیماها در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گیرد. این اقدام زودتر از آلمان اجرایی میشود. اما متخصصان میگویند زمان بندی موجود به خصوص برای شرکتهای استارت آپ (نوپای فناوری) غیرواقعی است.
میرکو هورنونگ، کارشناس توسعه هواپیما: اگر نگاهی به توسعه فناوری بیندازید باید بتوانید قطعا زمان بندی نهایی در این خصوص را در سال ۲۰۴۰ قرار دهید. من فکر میکنم هواپیماهای با اندازه کوچکتر و با ۵۰ یا ۷۰ و حتی ۸۰ سرنشین برای این منظور مناسبت باشند.
هواپیماهایی که از موتورپیشرانه کوچکتر برخوردارند قادرند همانند آنچه که در حال حاضر در دسترس است، از سلولهای سوخت (هیدروژنی) استفاده کنند. اما این هواپیماها برای پروازهای چارتری (اجاره ای) مناسب نیستند. گسترش استفاده از سوخت هیدروژن میتواند بسیار فراتراز هواپیماها باشد.
جوزف کالو: لازم است که بطور کلی اکوسیستم هوانوردی در خصوص تامین سوخت وانرژی مورد نیاز برای هواپیماهای جدید هیدروژنی تغییر یابد.
باوجود مسیر طولانی و هزینه بر بودن استفاده از سوخت هیدروژنی در هواپیماها، شرکت H۲ fly در تلاش است در صورت امکان دامنه برد پروازی هواپیماهای با سوخت هیدروژنی را به دو برابر میزان کنونی از ۷۰۰ کیلومتر به ۱۵۰۰ کیلومتر افزایش دهد. باوجود اینکه این فناوری در حال حاضر تنها برای خلبانان آزمایشی فراهم شده است، احتمال زیادی وجود دارد که تا سال ۲۰۴۰ از هواپیماهای هیدروژنی برای سفر به مقاصد گردشگری نیز استفاده شود.