یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه یورش رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی در راستای اجرای سیاست یهودی سازی مسجدالاقصی و شهر بیت المقدس است گفت: امروز علی رغم سیاست پلیدی که صهیونیستها دارند، جبهه مقاومت جلوی این خواهد ایستاد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ،آقایان سیدرحیم هاشمی، کارشناس مسائل فلسطین و پژوهشگر و پرویز حاجی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا و نزال علیان خبرنگار در غزه (ارتباط تصویری) در برنامه جهان امروز درباره ماجرای مسجدالاقصی گفتگو کردند.
سؤال: آقای حاجی زاده این یورشی که صهیونیستها به مسجدالاقصی داشتند به مناسبت یوم کیپور یا همان عید غفرانی که دارند و حضوری که دارند بیشتر در مسجدالاقصی ایفاد میکنند، این را ما یک رخداد حالا اتفاقی میتوانیم بدانیم محدود به این روزها، یا نه یک پروژه کلان تری است یک طرح کلان تری از طرف صهیونیستها دارد برای مسجد دنبال میشود؟
حاجی زاده: یقیناً یک برنامه از پیش طراحی شده است و یک اتفاق ناگهانی نیست. در راستای اجرای سیاست یهودی سازی مسجدالاقصی و شهر بیت المقدس است به این دلیل که این سیاستها ریشه در تاریخ تفکر صهیونیستی دارد. با یک افسانه مانندی به نام بازسازی معبد سلیمان در قبه الصخره یا مسجدالاقصی روبرو هستیم معبدی که دو بار در طول تاریخ کاملاً ویران شده است و حتی برخی از باستان شناسان صهیونیست اذعان کرده اند که چنین آثاری باقی نمانده است. ببینید تخریب منازل فلسطینیها در قدس شرقی، اتفاقاتی که در منطقه شیخ جراح افتاد، تغییر بافت جمعیتی قدس شرقی و شهر بیت المقدس، که مصداق کامل پاکسازی قومی و جنایات جنگی است. زیر پا نهادن قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت و همچنین حذف و تغییر بافت تاریخی، بومی و اسلامی منطقه، به ویژه در بیت المقدس شرقی و قدس شرقی، اینها در طول تاریخ تشکیل این رژیم جعلی اتفاق افتاده است. یعنی شما از آپریل ۱۹۴۸ که این رژیم منحوس متولد شد تا به امروز، مرحله به مرحله و گام به گام ما این سیاستهای یهودی سازی منطقه فلسطین را میبینیم. نه فقط محدود به بیت المقدس است، بلکه شما در کرانه باختری این را میبینید، در مناطق دیگری فلسطین هم میبینید و امروز علی رغم این سیاست پلیدی که صهیونیستها دارند، جبهه مقاومت و با پیروی از سیاستهای کلانی که جبهه مقاومت دارد که محور آن وحدت صاحات یا وحدت میادین است که یک حوزه و اتاق فکر عملیاتی مشخص و مشترک بین حوزههای مقاومتی در منطقه است، جلوی این خواهد ایستاد.
سؤال: الان طرح نهایی شان برای مسجدالاقصی و قدس شرقی چه است؟
حاجی زاده: طرح نهایی شان این است که به تدریج مسجدالاقصی را از تاریخ حذف کنند به بهانه بازسازی و کامل کردن معبد سلیمان و اینکه بخواهند آن اتحاد صهیونیستی را که معبد سلیمان نماد و یک سمبلی برای تشکیل دولت جهانی یهود است، این هدف نهایی شان است. ولی امروز رژیم صهیونیستی دچار بحران شدید هویتی و امنیتی است، تندروترین دولت صهیونیستی روی کار است به رهبری آقای نتانیاهو و شکاف شدید اجتماعی، امنیتی، حتی نظامی داریم میبینیم. یعنی الان سربازان صهیونیست بسیاری شان با دولت صهیونیست همراه و همدل نیستند. اینکه چند ده خلبان صهیونیست از دستورات و اجرای دستورات امتناع میورزند و ارتشی که یک دورهای مدعی میشد که من سیاست تهاجمی دارم.
سؤال: یعنی شما فکر میکنید که پیگیری یک چنین کارهایی در مسجدالاقصی در واقع منحرف کردن افکار عمومی از بحرانهای داخلی رژیم صهیونیستی است؟
حاجی زاده: یکی از اهداف اش همین است. بالاخره آقای نتانیاهو یک قولهایی به احزاب ائتلافی خودش داده است.
سؤال: دارد در واقع توقعات و انتظارات آنها را هم برآورده میکند؟
حاجی زاده: بله.
سؤال: آقای هاشمی شما درباره طرحهای رژیم صهیونیستی برای مسجدالاقصی چه فکر میکنید؟
هاشمی: عرض کنم من یک مقدار گام را عقبتر میبرم این موضوع برنمی گردد به چند دهه گذشته، به یک مقدار عقبتر برمی گردد. زمانی که آن تفکر تبدیل شد به یک کنسرسیوم جهانی به نام صهیونیست و قرار شد که ذیل آن شورای یهودیان با حمایت انگلیسها یهودیان را از جای جای دنیا جمع کنند و بیاورند. برای جمع کردن یهودی بودن، قوم بودن، مذهب بود، دین بود، اما کنسرسیوم صهیونیست اصلاً ارتباطی با دین ندارد، این مشکل تا الان پابرجا است. همانطور که آقای دکتر گفتند موضوع هویت موضوعی است که از قدیم بوده است برای اینکه شما باید آدمها را با تمدنهای مختلف، فرهنگهای مختلف، با گویشهای مختلف، جمع کنید بیاورید برای تشکیل سرزمین خیالی که در گذشته بوده است و به طبع باید برایشان یک راهکاری داشته باشید و اینها را کنار هم جمع کنید و آن چیزی که امروز همان چالشها و همان گسلهایی که این هویت را دارد زیر سؤال میبرد و باز کرده است، همان مشکل هویتی است که اینها کنار هم نمیگنجند.
سؤال: قوم یهود اشتراک فکر میکنم همه این افرادی که اشغاگر هستند است؟
هاشمی: بله قومیت بله، دین بله، اما صهیونیستی که بر ساختار سکولاریسم پایه ریزی شده است و قرار است که از اینها استفاده کند کنار هم نمیآید. بعنوان نمونه شما الان حزب شاس در دولتی که به اسم دولت نتانیاهو وجود دارد در رژیم صهیونیستی، حزب راست افراطی را با مدیریت یا رئیس حزبی بن گویر دارید، نتانیاهو برای اینکه از این اتفاقاتی که این روزها درگیر آن است و مشکل دارد، اول باید یک حمایت کند از حامیان خودش، این حامیان اش چه کسانی هستند، همین دو حزبی هستند که در حوزه دینی بسیار اصرار دارند و اصطلاحاً تا الان به گروههای مختلفی نمیچسبیدند. حزب شاس بوده است همیشه گروهی بوده است که همراه دولتها میآمده است و هیچ اظهارنظری نداشته و فقط سهم خودش را برمی داشته و کار میکرده است. اما اینبار بن گویر است بن گویری که رئیس یک حزب افراطی است و ما حملات را در مسجدالاقصی حتی در ماه مبارک رمضان با رهبری ایشان برای عید پسح هم دیده ایم. حالا چرا الان این اتفاق میافتد، یک دلیل دیگری که این اتفاق دارد میافتد این است که نتانیاهو برای جذب حامیان احزابی که پشت لابید؟ هستند و مذهبی هستند برای اینکه آنها راجذب کند و بتواند چانه زنی کند برای ماندگاری و بقای خودش مجبور است کاری را انجام بدهد.
سؤال: یعنی یک جورایی معامله و بده بستان پشت صحنه سیاسی نتانیاهو با آن جریانات تندروی صهیونیست؟
هاشمی: تندروی صهیونیست همراه و آنهایی که حامی احزابی هستند مثل لاپید که در مقابل نتانیاهو ایستاده اند و با این چانه زنی میخواهد یکی از خواستههای آنها را برآورده کند با سختی تمام، یک کارنامه مثبتی برای آنها داشته باشد تا بتواند آنها را از حمایت لاپید کم کند و بتواند اغتشاشات و این درگیریهای خیابانی را کمتر کند.
سؤال: تشکر میکنم از شما، ما با خبرنگارمان در فلسطین ارتباط مان برقرار شده است آقای نزال علیان در غزه، فکر میکنم الان همراه ما هستند. آقای نزال علیان از آخرین وضعیت مسجدالاقصی خصوصاً در این روزها به ما بگویید.
نزال علیان: قطعاً مسجدالاقصی مبارک به شکل عمومی هدف چالشهای بزرگی قرار گرفته است، یورشهای گستردهای از سوی شهرنشینهای رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر شکل گرفته است و این یورشها روز به روز درحال گسترش است و شمار آنها افزایش پیدا میکند که به صحنهای مسجدالاقصی یورش میبرند و در هنگام یورش مسجدالاقصی شهروندان فلسطینی را تخلیه میکنند از داخل مسجدالاقصی و به زور خارج میکنند و شهرک نشینها یورش میبرند به مسجدالاقصی، در دو روز گذشته ما شاهد یورش گسترده شهرک نشینها بوده ایم به بهانه عید غفران و این یورشها همچنان ادامه دارد. روز گذشته بیش از ۷۵۰ شهرک نشین افراطی به داخل صحنهای مسجدالاقصی مبارک یورش بردند و حمله کردند به مقدسات اسلامی و در تصاویر هم قابل مشاهده بود که توهین کردند به نمادهای مقدس و حتی به نماد رسول الله و تلاش کردند فلسطینیها که مقابله کنند با یورش شهرک نشینها و با این افراطی، ولی ارتش رژیم صهیونیستی جلوی آنها را گرفت، ارتشی که سرتاپا مسلح است و با انواع روشهای خشونت آمیز برخورد کرد با فلسطینیها و این کار را همیشه دارد انجام میدهد. رژیم اشغالگر صهیونیستی تلاش میکند که تثبیت کند طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی مبارک را. در برخی از ساعات را فراهم میکند برای یورش شهرک نشینها به داخل مسجدالاقصی و در این ساعتها اجازه نمیدهد که فلسطینیها وارد مسجدالاقصی شوند و در واقع دارد طرح تقسیم زمانی و مکانی خودش را در مسجدالاقصی تثبیت میکند که در دو مرحله در روز این یورشها انجام میشود، صبح و بعدازظهر و در خلال این یورشها مردم فلسطین حق ندارند که در داخل صحنهای مسجدالاقصی حضور داشته باشند، هدف آنها فقط همین است که تثبیت کنند این طرح تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی را؛ بنابراین یک هشدار بسیار بزرگ و خطرناکی وجود دارد، خطیب مسجدالاقصی شیخ اکرم صبری هشدار داد که رژیم اشغالگر صهیونیستی از همه خطوط قرمز عبور کرده است و تلاش میکند که زمان مناسبی را اختصاص بدهد برای حضور صهیونیستها در داخل مسجدالاقصی مبارک.
سؤال: آقای حاجی زاده این طرح زمانبندی ورود فلسطینی و یهودیها به مسجدالاقصی، نظر شما در این مورد چه است؟
حاجی زاده: این زمانبندی دقیقاً مدیریت شده است و هماهنگ با سیاستهای راهبردی دولت افراطی نتانیاهو است به این دلیل که نتانیاهو نیاز به یک تنفس مصنوعی دارد برای بقای خودش. الان نتانیاهو در بدترین حالت سیاسی خودش قرار دارد. ببینید سفر ایشان به سازمان ملل و افتضاحی که آنجا ایجاد میشود برایش، حتی دولت امریکا و آقای بایدن حاضر نمیشود یک دیدار خصوصی در کاخ سفید داشته باشد. این وجه بین المللی نتانیاهو است که کاملاً شکست خورده است. در داخل محبوبیت اش روزبروز کاهش پیدا کرده است، خب بایستی به نوعی یک جایی جفت و جور شود اینها و این پازل را کامل کند که خودش را نگه دارد حتی برای چند صباحی. چه چیزی بهتر و رسانه ایتر و مهمتر از عید کیپور و اعیادی شبیه به این. آقای استاد هاشمی نکته بسیار مهمی را تأکید کردند و آن اینکه اساساً جنبش صهیونیست یک جنبش سکولار است و دینی نیست، اما از دین استفاده ابزاری میکند. شما ببینید در سالهای گذشته هم ما چنین اتفاقاتی را دیده ایم، در دهههای قبلی هم دیده بودیم و این مسئله نشان میدهد که آقای نتانیاهو با این سیاستهای خودش و سوءاستفاده از احساسات دینی افراد ساکن در سرزمینهای اشغالی میخواهد با این تنفس مصنوعی که دارد به دولت خودش میدهد سقوط خودش را چند صباحی عقب بیندازد.
پخش گزارش
سؤال: آقای هاشمی این ماجراهای قدس و مسجدالاقصی چه نسبتی دارد با آن طرح معامله قرنی که ترامپ مطرح کرد و دنبال شد و همینطور این نکتهای که آقای عمر عصاف هم گفت درخصوص عادی سازی رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عربی.
هاشمی: اولین باری که البته بریتانیا اسم آن را گذاشت شورش دیوار براغ، اولین باری که فلسطینیها در مقابل صهیونیستها سال ۱۹۲۹ که البته آن زمان گروههای یهودی به زبان وارد فلسطین میشدند تحت حمایت انگلیس و بریتانیا، با گروههای زیرزمین مثل پالماخ که وقتی شروع به کار کردند برای اولین بار درگیری آنجا اتفاق افتاد که آنها قرار بود یک جشنی را کنار دیوار براغ بگیرند که معروف شد به شورش براغ در صورتی که فلسطینیها مقاومت کردند در مقابل آنها، این سابقه مقاومتی که آنها داشتند؛ و مهمترین نکتهای که بحران هویت میرسد به جایی که شما طبق آن برای اینکه نشان بدهید معقولیت دارید در جامعه جهانی باید یک مدل عادی سازی و یک ارتباط داشته باشید با کشورهای مختلف، و بهترین دستور ارتباط با کشورهای مسلمان دور بود نه همسایه. متأسفانه میبینیم عربستان خارج از این بازی خیلی زودتر به این دام افتاد و به این سمت رفت هرچند که این عادی سازی به این سمت شکل نگرفته است، اما حرکت به جلوی نتانیاهو در سازمان ملل برای این موضوع برای گذر از این بحران است، بحرانی که شما میبینید در معامله قرن که شما ذکر کردید قرار بر این شد که برای ساخت بوستان یهودی حول مسجدالاقصی باید خروج اتفاق میافتاد، شیخ جراح، جبل زیتون تا منطقه سلوا، و در چهل سال گذشته کل این مناطق را کنده اند و آثاری از نه قوم یهود و نه از دین یهود پیدا نکردند. تا آنجایی که رنکل اشتین یکی از اساتید دانشگاه صهیونیستی است میگوید که بعد از این موضوع رونمایی شد و رسانهها ورود کردند میگوید او گفت که بعد از این همه کند و کاو هیچ آثاری از قوم یهود و دین یهود و صهیونیستها در بیت المقدس پیدا نمیشود. این را ما در کلام ایشان داریم میبینیم که یک استاد یهودی است و ذیل صهیونیستها اینجا زندگی کرده است و باستان شناسی است که دارد کار میکند. آن زمانی که اتفاق افتاد و معامله قرن شکل گرفت یا پیمان ابراهیمی که آنها را نام بردم، برای خارج کردن مسلمانان از مسجدالاقصی و تغییر هویت مسجدالاقصی از مسلمانان به دست یهودیان این اتفاق افتاد و هرچقدر که جلوتر رفتند دیدند نمیتوانند این اتفاق رقم بخورد بخاطر اینکه طرح دو دولتی را که حتی خود صهیوینستها هم پذیرفته بودند که الان آقای ایلان پاپه؟ میگوید ما باید برای پساصهیونیست تصمیم بگیریم اگر قرار است دو دولته هم باشیم. این عادی سازی اتفاق نخواهد افتاد .
سؤال: یعنی جمع بندی شما این است که یهودی سازی قدس در تعارض به آن طرح صلح دو دولت است؟
هاشمی: بله با آن طرح است و این پذیرفته نیست و حتی بر آن چیزی که خودشان اصرار دارند تعارض دارد، و مهمترین نکته اینکه این یهودی سازی زمانی میتواند اتفاق بیفتد که شما فراموش کنید آن فلسطینیهای خاموش را که در سرزمینهای اشغالی وجود دارند. غزه را فراموش کنید، گروهها یا هستههای جدیدی که بعنوان قرین الاوصول در در کرانه باختری شکل گرفته است را فراموش کنید تا این اتفاق رقم بخورد.
پایان