مدیر کل امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش از اجرای طرح «یاوران نماز» در مدارس سراسر کشور خبر داد.
باقری اظهار کرد: در سال جاری در بخش تبلیغی و ترویجی ویژه نماز، سه رشته مسابقه احکام نماز، اذان و انشای نماز برگزار کردیم که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز در این سه مسابقه در مدارس شرکت کردند و مرحله کشوری آن از ۲۸ مرداد تا ۲۳ شهریور در کرمانشاه برگزار شد.
وی افزود: از افراد علاقهمند به مشارکت در طرح یاوران نماز دعوت میشود از طریق کارشناسان قرآن، عترت و نماز ادارات آموزش و پرورش یا از طریق «سامانه نورینو» برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کنند.
باقری ادامه داد: این افراد میتوانند در سامانه نورینو جنبههای مشارکتی خود را به منصه ظهور برسانند و کمک کنند تا ما با سرعت بیشتری بحث اقامه نماز را در مدارس توسعه دهیم. در حال حاضر تلاش داریم با کمک سازمان تبلیغات، ۱۵ هزار امام جماعت روحانی را آموزش دهیم و همچنین برای مدیران مدارس در حوزه نماز تحت عنوان یاوران نماز دوره آموزشی برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: در این راستا گامهای دیگری مانند برگزاری مسابقات، توسعه امر اقامه نماز، آموزش عملی نماز، آموزش صحیح خوانی نماز و آموزش قرآن به دانشآموزان به عنوان ظرفیتهایی است که میتوان با کمکهای داوطلبانه مردمی، اجرایی کرد.
* اعلام آمادگی ۷۰۰ نفر از والدین برای بررسی نماز فرزندان خود
مدیر کل امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: در سامانه نورینو یک دسترسی به همه دانش آموزانی داده شده است تا بتوانند صحت قرائت نماز خود را کنترل کنند، به عبارتی به بوته نقد بگذارند. همچنین اعلام کردیم والدینی که به صورت جهادی مایل به بررسی نماز فرزندان خود هستند با ما همکاری کنند.
باقری اضافه کرد: در حال حاضر نیز بیش از ۷۰۰ نفر اعلام آمادگی کرده اند. ضمن اینکه سال آینده، همه مدیران مدارس را مکلف به انجام این امر خواهیم کرد تا با انتخاب یک نفر، نماز دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد. در واقع برای مردمی سازی فعالیتهای نماز، مدیران مدارس باید فردی را انتخاب کنند و از طریق سامانه نورینو این نمازیار معرفی شود؛ همچنین یک نفر به عنوان ارزیاب و مصصح نماز از سوی مدیر انتخاب میشود و دانشآموزان علاقهمند برای بررسی وضعیت نماز خود، فایل صوتی نماز را در سامانه نورینو بارگذاری میکنند و مصصح نماز پس از بررسی فایل صوتی، نسبت به صحیح خوانی نماز آنان، بازخورد نشان میدهد.
وی با اشاره به استقبال دانش آموزان از نماز در مدارس اظهار کرد: پژوهشی در این زمینه انجام ندادیم که بخواهیم به صورت مستند آماری ارائه دهیم، اما برای برگزاری نماز در مدرسه تمهیدات خاصی اتخاذ کردیم که در طول سال اجرایی میشود، اما حضور بچهها در نماز الزامی نیست.
مدیر کل امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: بعضی از مدارس برگزاری نماز را نوبتی کرده اند، چون نمازخانه هایشان ظرفیت لازم را ندارد. بعضی از مدارس به صورت کلاسی برگزار میکنند و برخی هم داوطلبانه است. اما در برنامههای درسی همه مدارس زنگ نماز لحاظ شده است، ولی الزامی برای حضور بچهها نیست و آنها به صورت داوطلبانه شرکت میکنند.
فعالیت ۵۵ هزار امام جماعت در مدارس
باقری با اشاره به تفاهم نامههای ستاد اقامه نماز با مدارس اضافه کرد: ما هر سال با ستاد اقامه نماز تفاهم نامههایی منعقد میکنیم امسال هم تفاهم نامههایی تدوین و تبیین کردیم.
وی درباره جذب و ساماندهی امامان جماعت مدارس، گفت: در سال جاری حدود ۵۵ هزار امام جماعت اعم از روحانیان شاغل و آزاد، معلمان، اولیا و گاهی هم خود دانش آموزان امامت نمازهای مدارس را بر عهده میگیرند؛ ضمن اینکه در همین راستا ما توانمندسازی و آموزش امامان جماعت را نیز در دستور کار داریم که هر ساله تعدادی از آنها را در این دورهها با روشهای جذب دانش آموزان به نماز آشنا میکنیم.
باقری اضافه کرد: با توجه به اینکه ما امسال با ایجاد تغییراتی در برنامههای خود آنها را به صورت آزمایشی اجرا میکنیم بنابراین درخصوص تصمیم گیری برای برنامههای آینده در حال تحلیل آنها هستیم.
* برگزاری جشن تکلف برای بیش از یک میلیون و ۳۰۰ دانش آموز
مدیر کل امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامههای عملی آموزش نماز نیز از دیگر برنامههای ما در سال جاری است تصریح کرد: برای دانش آموزانی که در آستانه تکلیف هستند، مانند پایه دوم و سوم دختران و پایه هفتم و هشتم پسران، آموزش عملی نماز در نظر گرفتیم بر همین اساس اذکار و اعمال نماز به کمک معلمان، اولیا و ائمه جماعت مدارس برای آنها آموزش داده میشود ضمن اینکه آنها میتوانند حین آموزش مراجع تقلید خود را نیز اتنخاب کنند.
باقری ادامه داد: در واقع دانش آموزان با سه گام آموزش، انتخاب مرجع تقلید و جشن تکلیف در نماز جماعت مدارس شرکت میکنند لذا در صددیم با اجرای این برنامهها اقامه نماز در وجود دانش آموزان نهادینه شود. ضمن اینکه سال گذشته برای ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز دختر پایه سوم و ۶۵۰ هزار دانش آموز پسر پایه هشتم جشن تکلیفهای کلاسی، مدرسه ای، منطقه ای، استانی و گاهی خانگی برگزار شد که نمونه کشوری اش در محضر رهبر انقلاب برگزار شد.
وی تصریح کرد: همچنین ما دورههای توانمندسازی ویژه آموزگاران پایه سوم دبستان دختر، مربیان پرورشی متوسطه دوره اول پسران، اولیای دانش آموزان، مربیان مهد کودک، مدرسان آموزش خانواده و امامان جماعت برگزار میکنیم که سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار نفر در این دورهها شرکت کردند و با اذکار نماز و روشهای جذب دانش آموزان به نماز آشنا شدند.
مدیر کل امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش گفت: در برنامه فراگیر پرورشی نیز که از سوی معاونت پرورشی و فرهنگی ابلاغ میشود، ۵ هدف و وظیفه تربیتی در قالب ایمان، هویت، نشاط، خردورزی و خود مراقبتی و امید برای مدیران تعریف شده که ذیل هدف ایمان، بحث برگزاری باشکوه نمازهای جماعت در نظر گرفته شده است تا مدیران، تمهیدات لازم را برای اقامه نماز در مدارس فراهم کنند.
باقری با اشاره به برگزاری اجلاس نماز دانش آموزان افزود: این اجلاس در استانها و سراسر کشور با هدف شناسایی، معرفی و تجلیل فعالان نماز مدارس، از مدرسه تا ستاد و همچنین شناسایی و معرفی فعالیتها و اقداماتی که قابلیت الگوپذیری و الگودهی دارند، برگزار میشود، ضمن اینکه اجلاس کشوری را در اردیبهشت امسال در استان فارس برگزار کردیم.