معاون آموزشی وزیر علوم با تاکید بر لزوم کاهش تعداد دانشگاههای کشور گفت: بر اساس برآوردهای مجامع جهانی تعداد دانشگاههای ایران باید به عدد ۵۰۰ واحد کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به لزوم اجرای دقیق طرح آمایش آموزش عالی اظهار کرد: هم اکنون رتبه دانشگاه تبریز در جهان بین ۸۰۰ و ۷۰۰ است که اگر طرح آمایش اجرا و دانشگاههای آذربایجان شرقی تجمیع شوند، این رتبه به ۱۰۰ تا ۲۰۰ ارتقا پیدا میکند.
عموعابدینی با اشاره به اینکه بخشی از علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی مشمول طرح آمایش آموزش عالی نیستند و همچنان به رویه قبلی، فعالیتهای خود را ادامه میدهند. ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از رشتهها بازار کار ندارند یا تعداد محدودی جذب میشوند، باز هم در دانشگاهها تدریس میشوند و به همین دلیل تاکنون یک هزار و ۱۰۰رشته را در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حذف کردهایم.
وی در ارتباط با ماموریتگرایی دانشگاهها گفت: برخی از دانشگاهها به رغم کوچک بودن، به علت داشتن تخصص و ظرفیت در یک موضوع خاص تا مقطع دکتری نیز حمایت میشوند، اما قرار نیست همه دانشگاهها هر نوع ماموریتی را برای خود تعریف کنند.
عموعابدینی کیفیت و توانمندی دانشجویان را خط قرمز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواند و یادآور شد: اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاهها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.
وی خطاب به رؤسا و نمایندگان دانشگاههای آذربایجان شرقی اظهار کرد: همه شما باید ابتدا منافع ملی را در نظر بگیرید و این طور نباشد که تمرکزتان تنها بر روی دانشگاه متبوع خود باشد که بر همین مبنا نباید کاری کنیم که با فارغ التحصیلان بیکار عصبانی مواجه شویم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کیفیت آموزشی و توانمندی دانشجویان را خط قرمز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواند و یادآور شد: اساس آموزش عالی باید بر مبنای حکیم پروری باشد تا دانشگاهها به سمت تمدن سازی حرکت کنند.
وی با اشاره به اینکه نخستین بار است که در طول تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی قصد داریم در قالب طرح آمایش اختیارات را به استانها بدهیم تا برخلاف همیشه که از مرکز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ میشود، این بار خود استانها با محوریت مرکز استان تصمیم بگیرند، گفت: کشورهای بزرگ دنیا به حقیقت حدیث «العلم سلطان» امام علی (ع) پی بردهاند و از طریق تولید علم و فناوری، برای مردم خود رفاه، ثروت و قدرت به ارمغان میآورند و ما نیز باید در همین مسیر حرکت کنیم.
عموعابدینی با طرح این سوال که آیا واقعا" دانشگاههای ما به صورت ۱۰۰ درصدی منطبق با تمدن ایرانی _ اسلامی هستند؟ گفت: بر اساس بررسیهای انجام شده با توجه به وضعیت فعلی دانشگاهها، ما از مسیر اصلی که عبارت است از قرار گرفتن در ریل تمدن سازی دور شدهایم و باید تحولی در ساختار، برنامهها، شاخصها ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: باوجود اینکه نخستین دانشگاه دنیا در ایران به وجود آمده و ما از نظر تعالیم اسلامی و تمدن ایرانی مبتکر دانشگاه حکیم پرور هستیم، اما بسیاری از کشورهای دنیا از سالها قبل دانشگاههای خود را به سمت استاد محوری، برنامه محوری، شاگرد پروری و حکیم پروری سوق دادهاند، در حالیکه هنر و حکمت هدیه ایرانیها به دنیا است.