معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در ماهنامه ای که فردا در جشن شکوفه ها به والدین دانش آموزان کلاس اولی تقدیم می شود ، آموزش هایی درباره زبان آموزی و خواندن داستان ارائه شده است تا دانش آموزان از نوشتن رونویسی های زیاد و آموزش سطحی دور شوند .
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم دکتر معصومه نجفی پازوکی ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه با رادیو گفت و گو درباره ماهنامه آموزشی ویژه والدین کلاس اولی توضیحاتی داد.
سوال : در رابطه با توزیع ماهنامه آموزشی بین والدین در جشن شکوفه ها بفرمائید .
پازوکی : شروع سال تحصیلی را خدمت والدین و دانش آموزان عزیز تبریک می گویم ، ما فردا جشن شکوفه ها را داریم و معمولا والدین بچه هایی که اول دبستان هستند نسبت به سایر پایه ها، حساسیت های بیشتری دارند و شاید به هر حال تازه وارد جمع عزیزانی هستند که این تجربه را دارند انجام می دهند که فرزندشان آمد و به جمع دانش آموزان اضافه شد ضمن این که واقعا والدین در راس هرم تربیت هستند و باید هم افزایی جدی تری بین والدین و معلم باشد برای این که آن مسیر تربیت در ساحت های شش گانه به خوبی مسیرش هموار شود ، برای همین منظور ما ماهنامه ای را طراحی کردیم که انشاالله فردا اولین شماره آن تقدیم والدین می شود در جشن شکوفه ها ، خوب در جشن شکوفه ها شاید ما بگوییم بزرگترین گردهمایی والدین دانش آموزان اول ابتدایی را داریم ، ما اولین ماهنامه را به صورت حضوری تقدیمشان می کنیم .
سوال : در ماهنامه چه دستوراتی به والدین داده شده است ؟
پازوکی : در این ماهنامه همیشه یک نکات مربوط به برنامه درسی قرار است بگوییم و یک نکات تربیتی باید بگوییم ، نکات برنامه درسی در اولین شماره که فردا خدمتشان ارائه می شود در مورد زبان آموزی است چون درس فارسی در پایه اول ابتدایی مهم ترین درس است و حالا در شماره های بعدی مثلا روی درس ریاضی ، علوم و سایر مباحث هم می رویم ، نکات تربیتی آن هم در هر ماهنامه یک فضای تربیتی را در موردش صحبت می کنیم ، ضمن این که الان ماهنامه فردا یک رمزینه یا کیوآرکد روی آن درج شده که با والدین با گوشی شان می توانند با اسکن کردن آن فیلمی را دریافت کنند. ما در این شماره به والدین اول ابتدایی آموزش می دهیم که چطور با فرزند خودشان کتاب داستان بخوانند ، چون خواندن کتاب داستان با دانش آموز اول ابتدایی برای زبان آموزی چون این بچه که سواد خواندن ندارد ، مدل خواندن فرق می کند با آن مدلی که این بچه قبل از دبستان داستان را می خواندی و می رفتی متفاوت است که این را ما فیلمش را آماده کردیم و فردا که این ماهنامه خدمت والدین عزیز ارائه می شود می توانند اسکن کنند و آن فیلم را ببینند و با همان روش شروع کنند کتاب خواندن را با دانش آموزان اول ابتدایی ، من از این فرصت استفاده کنم و درخواست جدی دارم از والدین نگاهشان را به دانش آموز اول ابتدایی در بحث زبان آموزی عوض کنند این که هی بخواهند یک فشار زیادی به آن بچه بیاورند و از او انتظار املای صحیح داشته باشند به هیچ وجه در پایه اول ابتدایی انتظار املایی از آن دانش آموز نداریم. ما می خواهیم در اول ابتدایی دانش آموز زیاد بخواند ، خواندن زیاد خودش املایش را درست می کند .
سوال : این پایه است برای هر دانش آموزی؟
پازوکی : دقیقا چون پایه است من می گویم از آموزش سطحی جدایش کنیم ، آموزش عمیق یعنی این که یک پایه شناختی جدی در ذهنش ایجاد می کنیم و به راحتی مسیر خواندن از مسیر درست شکل می گیرد. او از طریق تجزیه و تحلیل و فهم می تواند به راحتی هم در خواندنش و هم در فهمش و هم در لحنش و هم در روایت گری اش و صحبت کردنش و هم در تمرکز شنیدنش و هم در املایش ، منتها ما همه این ها را گذاشتیم کنار فقط می گوییم این بچه یک دفتر صد برگ را پر کند و داریم زجرش می دهیم .
سوال : بله رونویسی خیلی در زمان ما باب بود .
پازوکی : متاسفانه هنوز هم است.
سوال : اعتقاد بر این بود هرچه بیشتر بنویسم ملکه ذهن می شود .
پازوکی : این یک اتفاق اشتباه است که متاسفانه رایج شده ، من سال گذشته روز بازگشایی مدرسه رفتم ده کلاس اول ابتدایی را مشاهده میدانی کردم در هر ده کلاس دیدم دانش آموزان دارند یک صفحه آ می نویسند و واقعا این بد است ، این خیلی بد است من جایی نرفتم ببینم که معلم دارد داستان می خواند با بچه ها، جایی نرفتم ببینم یک موقعیت یادگیری با بازی دارد ایجاد می شود ، من یک داستان برای شما بگویم شما فهمتان را نقاشی کنید و بزنید روی دیوار برای همدیگر توضیح دهید ، این ها می برد ما را به سمتی که عرض کردم که پایه شناختی ذهن بچه ها را قوی کند و از این رونویسی جدا می کند. ما به خاطر این که یک هم افزایی بین والدین و معلم باشد اولین شماره را فردا تقدیمشان می کنیم ، ضمن این که شماره های بعدی ماهنامه هر ماه ارائه می شود اما دوره های آموزشی را هم برای والدین تعریف کردیم که انشالله خدمتشان خواهیم بود والدین کلاس اول ابتدایی که گل سرسبد ما هستند .
سوال : نکته دیگری هم خاطرتان است مثلا بعضی از مدارس هنوز هم البته این رایج است می گویند شش ساعتی که در مدرسه هستی هر کاری داری نوشتن ، خواندن ، انجام بده و بعد که خانه می روی بازی کن یعنی دیگر تکالیف را به خانه انتقال نمی دهند ، با این روش موافق هستید ؟
پازوکی : اگر معلم قبل از این که وارد کلاس شود یک طراحی آموزشی قوی داشته باشد و موقعیت های یادگیری که می داند این موقعیت یادگیری به سمت چه هدفی دارد حرکت می کند ، این ها را انجام داده باشد ابزار قوی و کافی داشته باشد ، اصلا نیازی نیست که بچه در خانه بخواهد کاری کند ولی خوب ببینید منظورم این است که اگر 45 دقیقه زنگ آموزش دانش آموز است باید در۴۵ دقیقه دو تا ۲۰ دقیقه را دو موقعیت یادگیری داشته باشد بین آن دو ۲۰ بیست دقیقه را هم۵دقیقه برای این که ذهن بچه از موقعیت قبلی آزاد شود و در موقعیت بعدی درگیر شود ، آیا ما با چنین طرح درس قوی و با چنین طراحی آموزشی وارد می شویم ؟ قطعا البته محدودیت هایی داریم بعضی جاها با معلم صحبت می کنیم این که شما می گویید موقعیت یادگیری ، کلاس من باید هوشمند باشد ، کاملا درست می گوید و معلم هایی را داریم که آن قدر خلاق هستند گوشی خودش را سیستم صوتی به آن وصل کرده صدا پخش می کند فایل صوتی ، معلم هایی هم داریم که خودشان کمبودها را جبران می کنند اما واقعا معلم ما باید یاد بگیرد که قبل از این که وارد کلاس شود طراحی آموزشی قوی داشته باشد ، موقعیت یادگیری خوبی را ایجاد کند و بعد همان فرمایش شما، دیگه بعد از زمان کلاس من فقط تنها کاری که می خواهم والدین با بچه انجام دهند هر روز با روشی که گفتم یک کتاب داستان با آن بخوانند .
سوال : ما امیدواریم مدارس ما به سمت مدارس کشور ژاپن پیش رود که یک دست هستند یعنی دیگر غیرانتفاعی و دولتی و تیزهوشان و این ها دیگر وجود نداشته باشد .
پازوکی : ما باید تلاش کنیم کیفیت مدارس دولتی را افزایش دهیم اگر این اتفاق بیفتد والدین می آیند به سمت مدارس دولتی، یکی از راه هایش در دوره ابتدایی این است که ما یک توجه خاص و ویژه به پایه اول ابتدایی داشته باشیم برای همین است که من درخواست جدی دارم از والدین کلاس اول ابتدایی که جور دیگر ببینیم، بیایید کمک کنیم هر روز یک کتاب داستان با بچه بخوانیم ، فضای آموزش معلم اول ابتدایی را چون ما داریم به معلم ها آموزش می دهیم یک فضای متفاوت تری کنیم که انشاالله برویم به سمت ارتقا کیفیت آموزشی .
سوال : پس زیاد کتاب داستان خواندن ، پرهیز از رونویسی و بالابردن کیفیت مدارس دولتی ما جزو دستور کار است ، والدین راس هرم تربیتی هستند البته که مسئولین آموزشی مدرسه هم در راس این هرم هستند اما والدین هم در خانه می توانند هدایت کنند ، همین زیاد کتاب داستان خواندن خودش یک نکته مهم است هم روخوانی شان خوب می شود و هم چشمشان با دیکته کلمات آشنا می شود .
پازوکی : من مجدد تاکید می کنیم آن فیلمی که ضبط کردیم و من خودم هم توضیح دادم و دارم با والدین صحبت می کنم و می گویم این کتاب داستان را چطور با بچه تان بخوانید این فیلم چند دقیقه ای را حتما از طریق رمزینه که روی اولین شماره ماهنامه است اسکن کنند و آن فیلم را ببینند که یاد بگیرند چطور باید با بچه کتاب داستان را بخوانند . البته جسارت هم می کنم چون تخصص من در حوزه زبان آموزی است دارم به والدین می گویم با این روش ، قطعا بین والدین ما افراد متخصص و باسواد تر هستند که می توانند بهتر هم روش را پیش ببرند .
سوال : شما الان در سمت معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دارید این نکات مهم را می فرمائید ، صحبت پایانی ما این است که سهم زبان آموزی برای دانش آموز اول ابتدایی بیشترین آن مربوط به خواندن است و این را در ذهن داشته باشیم .
پازوکی : بله ، من همیشه یک تعداد از معلم های اول ابتدایی که خیلی مسلط و خبره بودند در تهران جلسه ای با آن ها داشتم حالا به تک تکشان می گفتم هر کدام یکی از نشانه های الفبایی را با روش خودشان آموزش می دادند و بعد از آن ها می پرسیدم که از این یازده ساعت زمان آموزش فارسی که در هفته دارید شما بیشترین زمانتان را به خواندن اختصاص می دهید یا به نوشتن ؟ همه بلااستثنا گفتند نوشتن ، نوشتن از جنس همان رونویسی که فقط زجر است برای بچه ها ، ما باید با بازی وارسازی مفاهیم دانش آموز را در موقعیتی قرار دهیم خودش کشف کند و لذت ببرد و برود جلو تا آن پایه شناختی ذهنش را بتوانیم شکل دهیم ، در غیر این صورت یادگیری توام با زجر و سختی که خیلی هم سطحی است .
سوال : راجع به مراسم فردا و اول مهر هم یک توضیح می فرمائید .
پازوکی : ما در سراسر کشور جشن شکوفه ها را داریم و خیلی اتفاق جذابی است این جا در تهران هم بنده به اتفاق آقای وزیر در یکی از مدارس تهران هستیم و انشاالله خدمت دانش آموزان عزیز پایه اول ابتدایی یک شروع خوب، یک شروع شاداب و با نشاط و بچه ها با امید انشالله یک سال تحصیلی خوب را تجربه می کنند .