مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی گفت: میانگین هزینه راهسازی هر کیلومتر راه در استان ۵۰۰ میلیارد ریال بوده و این رقم از ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد ریال بسته به نوع راه، متغییر است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،سید محسن حمزهلو در برنامه زنده تلویزیونی در مسیر توسعه که از شبکه استانی مرکز آذربایجانغربی پخش شد، اظهار داشت: راه به عنوان یکی از مهمترین زیرساختهای توسعه مطرح بوده و آذربایجانغربی به عنوان یک استان مرزی دارای مزیتهای ژئوپلتیک بین الملل است.
وی ادامه داد: در این خصوص اقدامات بی سابقهای در حوزه راهسازی در استان در حال انجام بوده و در حال حاضر در تمام مسیرهای استان عملیات راهسازی در حال انجام است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی گفت: همچنین به لحاظ لزوم توسعه ساختارهای افتصادی و اجتماعی استان در برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی راه به عنوان پیشران توسعه مطرح است.
حمزهلو بیان کرد: هم اکنون در ۴۶۲ کلومتر از راههای استان فعالیت راهسازی با سرعت قابل قبولی در حال اجراست که این میزان در قالب ۴۰ کارگاه راهسازی با اعتبار ۱۲ هزار میلیارد ریالی فعال هستند.
وی اضافه کرد: همچنین در ۳۱۵ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی استان مطالعات راهسازی در حال انجام برای تبدیل به بزرگراهی است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور از مهمترین پروژههای راهسازی تاریخ انقلاب اسلامی است که در استان ۵۰۰ کیلومتر آن به اتمام رسیده و فقط ۷۰ کیلومتر ان در دردست اجراست که با اتمام این طرح، آذربایجان غربی به بزرگترین کریدور بزگراهی کشور وصل میشود.
حمزهلو افزود: در سال جاری ۲۰۴ کیلومتر پروژه راهسازی در قالب طرحهای بزرگراهی در استان افتتاح شده است که ۵۶ کیلومتر آن در سفر معاون رییس جمهور و ۱۴۸ کیلومتر آن ۲ ماه قبل در سفر وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسیده است.
وی با اشاره به محور خوی - قطور - رازی اظهار داشت: این محور ۵۵ کیلومتر بکده که عملیات ۲۷ کیلومتر از ابن محور به اتمام رسیده و حدود ۱۰ کیلومتر دیکر از این محور تا پایان فصل کاری امسال به اتمام رسیده و زیربارترافیک میرود.
وی بیان کرد: عملیات راهسازی در تمام محورهای منتهی به شهرستان خوی در حال انجام است و این امر روند دسترسی به پایانه مرزی رازی را تسهیل میکند و این روند نیز با جدیت دنبال میشود.
وی در خصوص محور سرچم بیان کرد: حدود ۲۰ کیلومتر از این محور ۱۸۵ کیلومتری باقی مانده و حدود ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی ابنیههای این محور به اتمام رسیده و در تلاش هستیم کل این محور به زودی زیربارترافیک برود.
وی افزود: آزادراه ارومیه_تبریز نیز با جدیت دنبال میشود و انتخاب پیمانکار انجام شده و ۱۲ همت رقم قرارداد این آزادراه بوده و شروع عملیات اجرایی منوط به مصوبه هیات وزیران است.