پژمانفر گفت: کمیسیون اصل نود مجلس از قوانین پاسداری میکند، گزارشهای این کمیسیون و پیگیریهای قوه قضاییه برای این گزارشها باید خارج از نوبت رسیدگی شود.
مقدمه: روال یک هفته گذشته برنامه صف اول به مناسبت انتخابات مجلس شورای اسلامی این بود که در خدمت رؤسای کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی و اعضای هیئت رئیسه مجلس بودیم خوب در دل مجلس یک جایی هست میشود جایش را گذاشت قوه قضاییه مجلس من قبل از اینکه مهمان امشب را معرفی کنم دعوت میکنم که معرفی آن قسمت از مجلس شورای اسلامی را ببینیم و بعد مهمان را معرفی میکنم
سوال: ما امشب میزبان آقای حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر رئیس محترم کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی هستیم که همانطور که گفتم این کمیسیون قوه قضاییهای در دل قوه مقننه است که میتواند به شکایات آحاد مردم از دستگاههای مختلف و یا قوای مختلف رسیدگی کند.
سوال: چه خبر از کمیسیون اصل ۹۰ آخرین شکایتهایی که شما رسیدگی کردید مهمهایش و سرانجامش اینها را بفرمایید و بعد برویم سراغ بقیه سوالها؟
پژمان فر: کمیسیون اصل ۹۰ در واقع وظیفه دارد به همه شکایتهایی که از قوای سه گانه رسیدگی بکند حتی در جلسهای که خدمت مقام معظم رهبری بود ایشان فرمودند که حتی اگر دستگاههایی که مرتبط به دفتر است ولا مربوط به قوای سه گانه هم نباشد کمیسیون میتواند در مورد آنها اگر شکایتی از آنها مردم داشته باشند رسیدگی بکنند من فکر میکنم تقریباً همه مجموعههای دولتی و غیردولتی را ما میتوانیم رسیدگی کنیم فقط مجموعههای نظامی است که به ادله ما مستقیماً در ارتباط با مسائل آنها رسیدگی نخواهیم کرد و ورود در آن نداریم، اما هر کسی در هر جایی از طرز کار این دستگاهها شکایت داشته باشد ما وظیفه داریم به شکایات رسیدگی کنیم. یک سربازی از وظایفی که باید به او محول می شود ممکن است شکایت کند ممکن است یک نفر شکایتی بکند ما نسبت به آن موضوع ورود پیدا میکنیم قانون در یک بخشی یا به تاخیر افتادن قانون و یا بد اجرا کردن قانون و یا نسبت به آیین نامهها ضوابط دستورالعملها اگر کوتاهیهایی صورت گرفته شود ما فراوان مصادیقی داریم که نسبت به آنها ورود پیدا میکنیم و تلاش میکنیم که مشکلات را حل کنیم بخشی از وظایف ما این است که ما خودمان مراجعه میکنیم میبینیم که مسائلی که عام البلوا است و امروز مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده نسبت به اینکه علت اشکالی که در اینجا مشکلات برای مردم ایجاد شده ریشه یابی میکنیم بعضی از این عوامل عوامل مرتبط به خود مجری و کارگزاری است که در آنجا وجود دارد که ممکن است کوتاهیهایی را انجام بدهد ضعفی داشته باشد یا خدای ناکرده مسیر فساد را در آنجا طی کرده باشد خب طبیعتاً ما اینها را معرفی به دستگاههای قضایی میکنیم و طبیعتاً در مسیر دستگاههای قضایی به مباحث اینها رسیدگی میشود بخشی از اینها را ما میبینیم نه اصلاً ضعف قانون است ضعف یا در اجرا است یا اجرا نشدن قانون است که این مشکلات را پیش آورده که ما ورود پیدا میکنیم و مسائل را پیگیری میکنیم .مثال برای جناب عالی عرض کنم ما مراجعه کردیم دیدیم که یکی از مسائلی که خیلی پرونده قضایی در آن شکل میگیرد افراد بسیار زیادی گاهی با توجه گاهی بیتوجه مظلومانه وارد زندان میشوند و حقوقی از آنها ضایع میشود موضوع چک است ما در موضوع چک مثلاً مشاهده کردیم که افرادی بر اساس بیتوجهیهایی که در صدور چک است گاهی یک چک را بدون پشتوانه صادر کردند و این شکایاتی تنظیم شد میانگین ما دو روزی ۱۰ نفر وارد زندان میشدند در موضوع چک در سراسر کشور خم ورود پیدا کردیم دیدیم قانونی در اینجا وجود دارد که ما خودمان در سال ۹۷ در ارتباط با آن موضوع گذاشته بودیم، اما قانون اجرایی نمیشد دستگاههایی که متولی این موضوع بودند بانک مرکزی بانکها مقاومتی در ارتباط با این موضوع داشتند ما آمدیم وایستادیم و با اصرار از ظرفیت کمیسیون استفاده کردیم و الحمدلله بخشی از فرایند را جلو رفتیم یعنی امروز که من دارم با شما صحبت میکنم هنوز قانون به تمامی که اجرا نشده و ما داریم تلاش میکنیم که مقدماتش نهایی شود تقریبا به درجهای رسیده که اگر نسبت به بر اساس همین کسانی که وارد زندان میشوند نگاه کنیم امروز به یک سیام تقلیل پیدا کرده بر اساس گزارشی که سازمان زندانها دادن در اجرای قانون چک از ۳۰ نفر به یک نفر تقلیل پیدا کرد خوب قدم بسیار بزرگی است و پربرکت است و ضمن اینکه آثار پربرکتتی را در ارتباط با مبادلات اقتصادی در جامعه و مردم ایجاد کرده امروز چک ارزش جدی خودش را پیدا کرده از یک کاغذ بی بها به یک سند ارزشمند که افراد پای تعهدش هستند ۲ تا ۳ مسئله هم مانده که ما انشاالله حل خواهیم کرد یکی چکهای در راه است که تقریباً دارد انجام میشود یعنی مثلاً کسی برود روزانه چکی را که دارد صادر میکند ممکن است دو تا سه تا چهار تا چک صادر کرده باشد بر اساس یک موجودی یک اشکال فنی وجود دارد که که این را داریم از طریق بانک مرکزی حل میکنیم از همین جا هم من تذکر به بانک مرکزی میزنم، چون بر اساس تعهدی که بانک مرکزی کرده در بازه زمانی که ما برای آنها مشخص کردیم ما مسائلمان را با زمان پیگیری میکنیم صورتجلسه میکنیم هر دستگاهی هم کوتاهی کند برخورد میکنیم و معرفی به دستگاههای قضایی میکنیم و دستگاههای قضایی هم موظف به مسائلی که ما معرفی میکنیم خارج از نوبت رسیدگی کند خوب بانک مرکزی تعهد داده که این موضوع چکهای در راه را بتواند حل کند بحث اعتبارسنجی اینکه هر کسی چه مقدار میتواند چک صادر کند بنده بر اساس با یک آدمی که تاجر است با یک آدمی که عرض شود که ثروت متوسطی دارد همهمون به یک میزان میتوانیم چک صادر کنیم این قانون گفته که باید اعتبارسنجی شود افراد و بر اساس اعتبارشان بتوانند چک صادر کنند تا طرف مقابل بر اساس اعتبارش چک را از این طرف طلب کند این هم یکی از مسائلی بوده که در همین قانون چک پیش بینی شده که داریم این کار را هم انجام میدهند یک زمانی هم پیش بینی شده که امیدواریم که از همین جا پیاممان را بانک مرکزی داشته باشد و به تعهدی که در کمیسیون داده که تا انتهای شهریور ماه این موضوع را باید حل و فصل کنند کار انجام شود یا مصادیق دیگری ما در ارتباط با موضوع سامانهها داریم ما باز مراجعه کردیم یک بخشی را ما خودمان میرویم میدانی به مسائل نگاه میکنیم میبینیم که مثلاً فرض بفرمایید در ارتباط با پروندههای فراوانی که در قوه قضاییه تشکیل میشود موضوع خرید و فروش خودرو است شما شاید برایتان یک مقداری تعجب آمیز باشد ما میانگین در سال ۴ میلیون نقل و انتقال خودرو در کشور داریم عدد قابل توجهی است و همینها به دلیل اشکالاتی که از ناحیه فروشنده یا خریدار ایجاد میشود ماشین چپی است مثلاً طرف خریدار متوجه نمیشود بعد میرود شکایت میکند یا نه این ماشین اصلاً ممنوع المعامله است و یا خریدار اصلاً حق خرید ندارد و حق معامله ندارد یا اتفاقات دیگری که اینها مجموعاً بیش از ۵۰ تا ۶۰ شکل پرونده قضایی را تشکیل میدهد خوب ما در آن ورود پیدا کردیم و آمدیم در ارتباط با این موضوع نسبت به سامانهای را ما گفتیم که باید راهاندازی شود که ریشه این مسئله را بتوانیم ما برطرف کنیم یعنی ما خودمان آمدیم در واقع از ظرفیت خودمان برای حل مسائل استفاده کردیم گفتیم که ریشه همه این مشکلاتی که در موضوع نقل و انتقال خودرو پیش میآید جعل فروشنده یا خریدار نسبت به این معامله است یا نسبت به خودرو است یا نسبت به اینکه این ماشین چه عواقبی داشته یا نسبت به خریدار است یا فروشنده ما گفتیم این اطلاعات باید منتقل شود الان بر اساس برنامهریزی که شده فراجا محور این جمعآوری اطلاعات است یعنی شرکتهای بیمهای موظف هستند اطلاعاتشان را متمرکز به فراجا و در اختیار فراجا قرار بدهند شرکتهای سازنده خودرو اطلاعاتشان را در اختیار فراجا قرار بدهند سازمان ثبت اسناد اطلاعاتش را در ارتباط با فروشنده یا خریدار در اختیار قرار میدهد عرض شود پلیس راهور اطلاعات خودش را دارد قوه قضاییه هم باز به همین ترتیب همه این اطلاعات در اختیار یک مجموعهای که فراجا یک محور برای این موضوع تعیین شده قرار میگیرد و سکوهای متعددی تا الان که من دارم با شما صحبت میکنم از اول مهر انشاالله سه تا سکو بابت این اطلاعات قرار میگیرد یعنی به چه ترتیب یعنی بندهای که الان فرض کنید که فروشنده خودرو هستم و شما خریدار شما به بنده میگویید که من میخواهم مثلاً خودروی شما را بخرم اطلاعات خودرو را که مثلاً فرض بفرمایید که در سال گذشته چه مقدار جریمه دارد خیلی مهم است یعنی اگر مثلاً من بدانم این ماشین ۲۰ میلیون تومان در سال گذشته جریمه شده و عموماً هم در حرکتهای مارپیچ و نمیدانم رانندگی پر خطری بوده قطعاً به ماشین صدمه وارد شده خوب من بر اساس این عرض شود که شما اعلام میکنید به آن سکویی که است یک پیامکی میآید به شما اجازه میدهید شمایی که مالک خودرو هستید اطلاعات شما را در اختیار فلان شخص که خریدار خودرو است قرار بدهیم شما آنجا یک پیامک میزنید اون اطلاعاتی که لازم است در اختیار خریدار خودرو قرار میگیرد کاملاً مطلع میشوید که این خودرو چه مشخصاتی است ما فراوان داشتیم افراد با همدیگر میرفتند مثلاً برای اینکه ماشین سالم است سالم نیست میرفتند در یک مراکزی شاید دیده باشید در خیابانها مجموعههایی در بنگاهها است یا جاهایی است که مهتابی میگذارند این طرف و آن طرف میکنند و اعلام میکنند گاهی متاسفانه گاهی بعضی از اینها با فروشنده یا با خریدار مثلاً شود که تبانیهایی صورت میگرفته به طرف مقابل ظلمی شده و اعلام آن خسارت را نمیکردند یا میرفت میگفت موتورش سالم است یا سالم نیست موتورش دستکوب است یا دستکوب نیست یا مثلاً ایرادهای دیگر همه اینها را دقیقاً اطلاعاتش به فروشنده میآید.
سوال: سوابق بیمهای؟
پژمان فر: تمامی سوابق این ماشین چند بار تصادف کرده چقدر پول بیمه گرفته و از چه ناحیههایی این ماشین خسارت دیده شده درش عوض شده یا نشده سقفش عوض شده یا نشده یا همه اطلاعاتی که در ارتباط با این موضوع است همه قرار میگیرد خوب من وقتی این اطلاعات را به راحتی با یک پیامک با یک حداقل هزینه میتوانیم این کار را بکنیم طبیعتاً این اطلاعات وقتی منتقل شد من با آگاهی کامل این خودرو را میتوانم بخرم و طبیعتاً بر اساس این قضیه رضایتمندی کامل ایجاد میشود تخلفی صورت نمیگیرد اصلاً نارضایتی شکل نمیگیرد که منجر به پرونده بیش از صد هزار پرونده قضایی شود.
سوال: فقط در زمینه خودرو؟
پژمان فر: فقط در زمینه خودرویی نقل و انتقال خودرو یعنی بیش از ۱۰۵ هزار ما تخلف داشتیم که اینها پروندههایی است تازه اینها بخشی است که میروند به دستگاههای قضایی مراجعه میکنند گاهی است که اصلاً طرف میرود میگوید که حالا من بروم در دستگاه قضایی ماشین درش فرض بفرمایید عوض شده به من گفت درش عوض نشده ولش کن دیگر حالا من بخواهم بروم در دستگاههای قضایی پلههای دادگستری را بروم بالا و بیایم پایین تا بشود یا نشود تازه عمده افراد که اینها مراجعه به دستگاه قضایی نمیکنند، اما آنهایی که مراجعه میکنند به دستگاههای قضایی بیش از ۱۰۵ هزار مسئله پرونده در این موضوع شکل میگیرد که این مسائل وجود دارد یا مسائل پیش پا افتادهای وجود داشته که در ظاهر پیش پا افتاده بوده ما مراجعه کردهایم این آقای سربازی به ما شکایت کرد گفت که آقا به من شما میگویید تازه اطلاعی هم از قانون نداشت که شما به من میگویید که برو سربازی خوب من متاهل هستم زندگی دارم میروم سربازی به من ۲۰۰ هزار تومان ۲۵۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومن بیشتر به من نمیدهند من این را چه کار کنم پول مثلاً یک جزئی از کارهای من نمیشود به من مراجعه کرد ما دیدیم که مهر قانون متاسفانه بر خلاف آن چیزی است که دارند دستگاهها انجام میدهند خوب ما ستاد مشترک را دعوت کردیم سازمان برنامه و بودجه را دعوت کردیم گفتیم در واقع اینها مکلف هستند در واقع ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق این موضوع به این سرباز پرداخت کنند و متاسفانه این کار نمیشود با پیگیریها که انجام شد دیدیم که در ارتباط با این موضوع متاسفانه ردیف بودجهای هم پیش بینی نشده ما آمدیم پیگیری کردیم با پیگیریهای مکرر و با اصراری که کمیسیون اصل ۹۰ انجام داد تا مهر قانون را باید سازمان برنامه انجام بدهد میدانند ما در کمیسیون اصل ۹۰ با کسی شوخی ندارد و در عدم این قانون ما با هیچ کسی ضمن ارادت به همه دستگاهها اصرار میکنیم که قانون اجرا شود و اگر نشود ما خیلی از افراد را معرفی کردیم کما اینکه از این به بعد هم معرفی داریم که اگر کسی در اجرای قانون کوتاهی کرده باشد معرفی به قوه قضاییه میکنیم وقتی این موضوع فراهم شده حساب باز میشد فسادهایی در دل آنها وجود داشت اینها میرفتند و این مسائل مشکلاتی ایجاد میشد خوب قانون اینجا گفته بود آقا باید همه حسابها و پولهایی که وجود دارد باید در حساب واحد خزانه باشد و در واقع در مدیریت واحد اینها مصرف شوند.
سوال:خوب آقای پژمان فر به جز دانشگاههای علوم پزشکی و برخی از شرکتهای نفتی که هنوز حسابهایشان منتقل نشده به حساب خزانه آیا داریم باز هم دستگاههای دیگری؟
پژمانفر: بله برخی از دستگاهها هستند البته عمدهشان دانشگاهها هستند حسابهایی است که در موضوع شرکتهای نفتی است پالایش پخش شهرداریها هستند و مراکز دیگری هم هستند که در واقع اینها هم هنوز حساب واحد خزانه حسابهایشان را منتقل نکردهاند ببینید این نکته خیلی مهم است من به نظرم میاد داریم از روش شفاف توضیح دادن این عزیزان، اما من یک کمی بیشتر توضیح بدهم در ابتدای سال هنوز بودجه درآمد هزینه است یعنی ما میگوییم این درآمدهای نفتی مالیاتی سایر درآمدها باید باشد و بر اساس او شروع میشود به خرج کردن در ابتدای سال هنوز درآمدهایی شروع نشده برای سال اگر درآمدی بوده در سال گذشته بوده و طبیعتاً وقتی سال تمام میشود این حسابها کاملاً بسته میشود طبیعتاً شروع سال از ۱/۱ سال شروع میشود شروع میشود هزینههایی که دولت باید انجام شود خوب الان دولت باید چه کار بکند طبیعتاً یک مجوزی سازمان برنامه دارد که برای این است که هر دستگاهی که مراجعه میکند وزارت بهداشت آموزش و پرورش حقوق میخواهند بدهند و مسائل مختلف از یکک جاهایی باید این پول را برداشت کند کجا این کار را میکند میآیند در واقع یک چیزی را به عنوان تنخواه در اختیار ۵ درصد بودجه را عدد خیلی قابل توجه است ۵ درصد بودجه را میگویند شما برو خرج کن بعدها ما به شما میدهیم یعنی از چی دارد خرج میکند درآمدی که هنوز در کشور ایجاد نشده اینها میآیند خرج میکنند یعنی در واقع پایه پولی در کشور چیکار میکند بالا میبرد یعنی در واقع ما چیزی که هنوز وجود ندارد ما داریم این کار را میکنیم نتیجهاش به ضرر مردم است ما با این کاری که انجام دادیم و حال اینکه در همین مجموعههای خوردههایی که در کشور وجود دارد هر کدومشان مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان ۲ میلیارد تومان ۱۰ میلیارد تومان ۵۰۰ میلیارد تومان چند هزار میلیارد تومان اینها عددهایی هست که در این حسابها وجود دارد ما این حسابها را اگر بریزیم در حساب اصلی دولت ما در واقع دیگر پول واقعی را در میآوریم خرج روزهای اول دولت میکنیم پس دیگه اصلاً دولت نیاز به تنخواه ندارد که در ارتباط با این موضوع داشته باشد لذا ما با شدت موضوع شفافیت پیش میآید ما مراجعه کنندههایی داشتهایم که گاهی متاسفانه در یک بیمارستانی در یک دانشگاهی حساب را به نام همان کسی که کارپرداز آن مجموعه بوده به حساب آن کارپرداز حساب باز کردهاند و کار میکرده تنخواه گردان در اختیارش داشته از قضا این بنده خدا از دنیا رفته حساب به نام فرد بوده بعد وقتی رفتند اموال این فرد را به نسبت به ماترکش حساب بکنند یکی از چیزهایی که آمده این پول است هی گفتند که این پول پول این فرد است ورثه ممکن است برایشان شبهه ایجاد شود که آیا این پول پول پدر ما بوده، چون به نام پدر ما بوده اصلاً گاهی این مسائل هم در جامعه پیش آمده اگرچه زیاد نبوده ممکن موارد نادری بوده، اما عدم شفافیت اینها به ضرر کشور است ما اصرار داریم همه مسائل را شفاف کنیم طبیعتاً بعضی از موسسات این پولها را در یکی از حسابهایی میبردند و قرار میدادند به ازاش تسهیلات میگرفتند خوب ما اینها را همه را متمرکز کردیم و از این پول برای حل مسائل کلان کشور داریم استفاده میکنیم.
سوال: همین الان هم گویا بعضی از این حسابهایی که منتقل نشده دانشگاهها و شرکتهای نفتی بهانه شان این است که ما وام گرفتیم بر اساس این حسابها؟
پژمانفر: ما نسبت به اونها دقیقاً راهکار را گذاشتیم یعنی اینجوری نیست که بگوییم حالا شما تسهیلاتی که گرفتید نسبت به آن تسهیلات شما نباید تعهداتتان را بپردازید آنها تعهداتشان را میپردازند و نسبت به آن تعیین و تکلیف شده همین جا دارم عرض میکنم یک بهانه غیر قابل قبول است باید تعهداتی که داشتند آنها را عرض شود پرداخت شود باید یک سری سو استفادههایی بوده که نسبت به این قضیه ما جلویش را میگیریم من امروز دارم عرض میکنم به عنوان دستگاه نظارتی ما تا زمانی که عرض شود انتهای شهریور ماه است داریم گزارش میگیریم اگر بر اساس گزارشات این موارد باشد کمیسیون اصل ۹۰ بنده دارم سریعاً به عنوان رئیس کمیسیون اعلام میکنم به عنوان کسانی که عدم اجرای قانون عرض شود تمکین نکردند اجرای قانون را حتماً معرفی به دستگاههای قضایی خواهیم کرد و با اینها برخورد قضایی را انتظار داریم با سرعت دستگاه قضایی ما ردیف بودجه ایجاد شد من الان خدمت شما عرض میکنم چند روز قبل خدمت سرلشکر باقری بودیم رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایشان فرمودند که ما الان در مرزهای ما سربازان ما که متاهل هستند تا ۸ یا ۹ میلیون تومان دارند دریافت میکنند شما این را مقایسه بکنید با آن چیزی که ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان راجع به این موضوع داشتند به یک سربازی پرداخت میکردند بر اساس پیگیریهایی که شد ما موظفیم من خدمت جناب عالی عرض میکنم به همه بینندگان محترم هم عرض میکنم موظفیم همه شکایات مراجعه کنیم البته شکایات اگر مسئله شخصی باشد طبیعتاً مسئله شخصی ما بهشون پاسخ میدهیم که پاسخ هم بهشون میدهیم که این در حیطه اختیارات ما نیست و صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ما نداریم باید بروید از طریق دستگاههای قضایی به این موضوع بپردازید، اما اگر مربوط به طرز کار باشد ما به هر مسئلهای باشد پیگیری میکنیم گزارشش را هم به آن فرد و هم به اطلاع عموم میرسانیم و گاهی در صحن علنی مجلس این گزارشات قرائت میشود که نسبت به این مسائل ما چه مسائلی وجود داشته باشد و از همین جا خیلی از مسائلی که ممکن است ممکن است شما حساب کنید ما الان چقدر جمعیتی داریم که چند هزار نفر سربازی که داریم که شاید به گمانم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر جمعیت سرباز ما در کشور است با یک پیگیری و با یک دقتی که کمیسیون اصل ۹۰ انجام داد که در اجرای قانون شود امروز بالاخره یک عددی که نسبتا قابل توجه است به سربازهای ما داده میشود و جالب است که من یک نکتهای را از امیر آذریان که رئیس نیروهای ارتش در شمال شرق کشور هستند ایشان نقل میکردند ایشان میگفتند که ما سرباز فراری داشتیم آقای پژمانفر از زمانی که شما اصرار کردید و این اجرای قانون در ارتباط با حقوق سربازان توانستید به نتیجه برسانید ما زمانی داریم خیلی از سربازها میآیند اینجا زمان پایان خدمتشان است به ما میگویند اجازه هست که ما باز بمانیم اینجا ادامه خدمت بدهیم، چون ما اینجا الان داریم خانوادهمان یک حمایتی دارند میکنند ما یک مراکز حمایتی برای خانوادههای آنهایی که متاهل هستند خانوادههایشان را هم حمایت میکنیم اینجا هم داریم ۸ تا ۹ تومان ما داریم دریافت میکنیم حالا تا یک جایی کار بهتری پیدا کنیم ما آماده هستیم ادامه سربازیمان را ولا بعد از پایان خدمت بدهیم هم سال این موارد ما بسیاری از موارد داشتیم که به کمیسیون مراجعه کردند مثلاً در ارتباط با موضوع عرض شود که پنجره واحد که خدمات این همه تشدت در در ارائه مسائل نباشد هر کسی در هر جایی برود اسم و فامیلی و مشخصات و اینها را داشته باشد که بر اساس مصوبه مجلس و قانونی که پیش بینی شده باید از خدمات از یک پنجره واحد داده شود و در واقع اینجا کار را از یک مسیر واحدی داشته باشیم خوب مقاومتی دستگاهها انجام دادند ما آمدیم در ارتباط با این موضوع ورود پیدا کردیم الان که من دارم به شما عرض میکنم در همین چند هفته قبل وزیر اقتصاد را اینجا آوردیم نسبت به این موضوع دوستانی که متولی این موضوع بودند گزارشی به ما دادند و دستگاههایی که به ما معرفی شدند دستگاههایی که در این موضوع کوتاهی کردند ما امروز وایستادیم نسبت به اجرای قانون در هر بخشی قانون که میخواهد اجرا شود هر دستگاهی کوتاهی کند ما آمدیم کنار این موضوع قرار گرفتیم یعنی در واقع یک نکته خیلی مهم و آن این است که مردم ما در سابق مشاهده میکردند قوانینی که مصوب میشود، اما ضمانت اجرا نداشت و دستگاههایی که نسبت به اجرای آن قانون کوتاهی میکردند امروز کمیسیون اصل ۹۰ ایستاده از قوانین پاسداری میکند و حمایت میکند اگر ایرادی داشته باشد برمیگرداند و خودش را به عنوان گزارش که آقا این قانون یک اشکالاتی دارد که اساساً زمینه اجرا ندارد و برگردانیم که اصلاح شود پیشنهاد میدهد میبرد در صحن و این مسائل را داشته باشد الان قانونی که قابلیت اجرا داشته باشد که عموماً هم قوانین اینطور هستند ایستاده با تمام قدرتش نسبت به این موضوع آن وظیفه نظارتی تعبیری که جناب عالی فرمودید که قوه قضاییه است در دل مجلس اینطوری بنده اصلاحش بکنم در واقع وظیفه نظارتی را که ما نمایندهها داریم در کنار وظیفه قانونگذاری وظیفه نظارت داریم امروز مهمترین قسمتی که در مجلس وظیفهای است که در قانون اساسی وظیفه را برای مجلس گذاشته که در شکایت و تظلم خواهی مردم این کمیسیون اینجا شکل بگیرد و کار را بتواند انجام بدهد ما وایستادیم و این کار را داریم انجام میدهیم یا مثلاً ما در ارتباط با موضوع مثلاً فرض بفرمایید در ارتباط با حساب واحد خزانه خب یکی از مسائلی که وجود داشت این بود که ما مجموعههای مختلف دولتی شبه دولتی شهرداریها بیمارستانها وزارت نفت وزارتخانههای مختلف اینها حسابهای متعددی داشتن این حسابهای متعدد خیلی مشکلاتی را ایجاد میکرد که بعضاً منجر به یک مسئلهای میشد که کسانی که از حساب گاهی هم به نام اشخاص متاسفانه میکند من همین جا عرض میکنم شما قانون کمیسیون اصل ۹۰ را اگر بررسی بفرمایید موظف است دستگاه قضایی شعبه خاص برای پروندههایی که از طرف کمیسیون معرفی میشود نسبت به آنها شعبه خاص تشکیل دهد و مسائلی که آنجا است خارج از نوبت رسیدگی کند و اقدام مقتضی را نسبت به آنها داشته باشد و گزارش کمیسیون اصل ۹۰ بدهد که من در اینجا میخواهم بگویم که گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰ و پیگیریهایی که موظف است دستگاههای قضایی انجام دهد یک امر عادی نیست قانونگذار یک مسیر ویژه یک لاین ویژهای را برای کمیسیون اصل ۹۰ به صورت انحصاری باز کرده گفته خارج از نوبت بررسی کنه و گزارش هم باید نسبت به این موضوع بدهد که اگر این دستگاههای قضایی کار نکند ما نسبت به عدم اجرای قانون خود دستگاههای قضایی خود همین را گزارش خواهیم کرد که یک چنین مسائلی را داشته باشیم پروندههایی که من عرض کردم خیلی زیادی داریم یک موردی که امروز است من جدیداً، چون فرمودید که موضوعی را که دارید ورود پیدا میکنید چیست یکی از مسائلی که ما تقریباً توانستیم در بخشی از کشور حل بکنیم موضوع نان است شاید شما بگویید کمیسیون اصل ۹۰ و موضوع نان خیلی هم مسئله مهمی است امروز طرز کار تهیه نان ارائه نان سالم به آن چیزی که قالب مردم است قوط اصلی مردم است ما نگاه کردیم دیدیم این طرز کار کاملاً غلط است بر اساس جلساتی که ما گذاشتیم دانشگاهها مراکز پژوهشی علمی آمدند گفتند این چیزی که ما در اختیار مردم قرار میدهیم در کیفیتش در عرض شود مسائلی که هزینههایی که در دولت دارد تامین میشود مسیر غلطی را دارد طی میکند خب ما مدتی است که به صورت برای اینکه بتوانیم در واقع بررسی کنیم ببینیم مشکلات را نیاییم به صورت فراگیر در کل کشور اجرا بکنیم از چند تا شهر از چند تا استان شروع کردیم و عملیاتی کردیم شروع شده از جمله حوزه خود ما این کار را انجام دادیم چه کار کردیم ببینید در فرایند خود تو تهیه آرد فرایند کاشت داشت برداشت گندم یک فرایند است که ما باید مراقبت بکنیم مثلاً عرض شود گندم سالمی باشد که بیاید برای نان مردم در مسیر باشد مراقبتهایی که نسبت به سن زدگی و اینها باید وجود داشته باشد حالا آرد میرود در کارخانهها و گندم میخواهد آرد شود در اینجا تا حالا متاسفانه گاهی عرض شود که سبوس این گندم را تا حدود ۲۳ درصد ۲۶ درصد هم سبوس این گندم را متاسفانه از روی این گندم برداشت میکردند گندم تشکیل شده است سه قسمت یکی پوسته بیرونی که سبوس است یک قسمت نشاسته و یک قسمت جنین این گندم است که اینجا است خب این در واقع قسمتهای بیرونی را برداشت میکردند و قسمتهایی که مغذی است و بسیاری از پروتئینهای مورد نیاز تک ما اینجا وجود دارد را همین قسمت سبوس گندم باید تامین بکند البته به شرط اینکه سبوس به اندازه کافی باشد فرآیند تخمیر درست انجام شود و نان درست پخت شود این سبوس به نفع نیاز انسان است و تمامی پروتئینهایی که ما میخواهیم برویم به واسطه باقی که مسائل میخواهیم تامین بکنیم در همین نان برای ما تامین شود خدایی تا حالا این نان را سراسر پروتئین قرار داده و همه نیازهای پروتئین ما را بتواند تامین بکند متاسفانه این کار انجام نمیشد متاسفانه یک موقعهایی تا ۲۶ درصد این سبوس گرفته میشد خوب این سبوس میرفت برای خوراک دام و چرخه استفاده مردم میشد ما تقریباً در سال میانگین ۱۰ میلیون و نیم ۱۱ میلیون تن نیاز گندمی است که برای نان استفاده شود که چه عدد و رقم زیادی است که دولت با همان ارز ۴۲۰۰ تومنی دارد عرضه میکند تا به دست مصرف کننده میرسد سهم دولت از این کاملاً صفر است در این موضوع الان ما آمدیم این را برنامهریزی کردیم الان در ۵ تا ۶ تا از استانها سبوس بین ۷ تا ۱۳ درصد قرار دادیم یعنی با سبوس بیشتری دارند نان انجام میشود کارخانههای آردی که در این موضوع هستند قرار داریم و تکلیف کردیم انشالله در کل کشور هر استانی سه تا از کارخانههایش بر اساس همین موضوع سهمیه آرد اینها هم بیشتر کردیم که همه اینها ضرری اگر در کارخانهها ایجاد شود اینجا سهمیه آرد بیشتری بهشون داده شود مسئله تخمیر را داریم بررسی میکنیم مجموعههایی را گذاشتیم خمیر را آیین نامه خمیر ترش را داریم تهیه میکنیم یعنی کمیسیون تا این مراحل ورود پیدا میکند مراقبت کردن در اینکه آیین نامه با دقت در همه کسانی که در این موضوع ذینفع هستند بروند تهیه بکنند در اختیار قرار بدهند عرض شود که خمیر مایه خمیر و نوع جلوگیری از اینکه از نشاسته استفاده شود و جوش شیرین استفاده شود در تهیه خمیر ما تلاش داریم در کمیسیون اصل ۹۰ من انشالله یک روزی بیاید که در همین مراسم شما و برنامه شما اعلام بکنیم در کشور جمهوری اسلامی دیگر آن نانی که کمیتش با مشکل مواجه میشد و توانست نیاز مردم را تامین بکند امسال دیگر جمهوری اسلامی چنین نان بیکیفیتی در بازار جمع کرده یکی از کارهایی بود که ما کردیم.
سوال:بسیار خوب، چون شما خیلی خودتون با سرعت کافی همه اطلاعات را دادید من سعی کردم ورود نکنم فقط درباره موضوع قبلی که درباره این حساب وارده خزانه شما مهلتی تعیین میکنید به آن آخر شهریور به هر حال مهلتی است که برایشان اعلام شده؟
پژمانفر: اقدام کردیم در این موضوع ببینید از دستگاهها یک مکاتباتی با ما انجام دادند که نسبت به بعضی از حسابهایشان ما یک معذوریتهایی داریم ما آن معذوریتها را داریم بررسی میکنیم مثلاً در ارتباط با موضوع شرکت نفت اعلام کردم که ما بعضی از حسابهایمان در ارتباط با موضوع فروش نفت و اگر ما این اطلاعاتی که در ارتباط با موضوع با توجه به تحریمهایی که وجود دارد این اطلاعات همه حسابهایمان را بخواهیم داشته باشیم مشکلاتی دارد برای ما ایجاد میشود ما در همه دستگاهها آنهایی که مشکلاتی داشته باشند ما میپذیریم که این حسابها را داشته باشند و در واقع این مجوز را به آنها میدهیم، اما آنهایی که این مجوز را ندارند حتماً با آنها برخورد خواهیم کرد.
سوال: بسیار خوب تا شما آبی میل میکنید یکی از موضوعاتی که شما پیشنهادش را در صحن مجلس دادید نماینده حقوقی برای شرکتهای خصوصی است با اجازه شما ببینیم و برگردیم و از شما میپرسم پخش گزاش
سوال: آقای پژمانفر با توجه به پیشنهادی که شما دادید و مصوب هم شده بعضیها میگویند که این ممکن است باعث شود بیسوادها راه پیدا کنند به محاکم برای دفاع از شرکتها و این به ضرر شرکتها شود شما با این موافقین؟
پژمانفر: ببینید من یک مسئلهای را عرض کنم واقعاً آیا تصور میشود یک شرکتی بیاید برای حل مسائل خودش یک آدمی که ناتوان است یک آدمی که سواد به قول این بزرگواران ندارد و اطلاعاتی ندارد و آگاهی ندارد بفرستد آنجا حقوقش تعزیل شود واقعاً قابل تصور است مجموعهها من اگر یک بخش خصوصی هستم الان یک فردی را دارم در مجموعه خودمون که این فرد به عنوان نماینده حقوقی من است اگر ببینم این پرونده یک پرونده مهمی است که این کارشناس من توانایی ندارد عقل سلیم میگوید که من از این استفاده نکنم بروم یک آدم کارشناس حقوقی وکیل بگیرم این کار انجام میشود، اما آیا همه پروندهها اینجوری است نکته دوم این است که بنده میخواهم به یک پرونده رسیدگی کنم هزینهها چه جوری است من باید بروم سراغ یک وکیل وقتی به یک وکیل مراجعه میکنم وکیل یک پروندهای برایش پیش میآید و بر اساس تعرفههایی که گذاشتند و توافقی که ایجاد میشود یک هزینهای را بگیرد، اما این هزینه اگر یک کارمندی در مجموعه باشد کاملاً در فرایند مسائل مراقبت دارد میکند این کارمندی که در آنجا هست هزینههای کمتری به سازمان وارد میکند اولاً ثانیاً آن کسی که کارمند آن مجموعه است و به عنوان کارشناس آن مجموعه است تعهدات بسیار بیشتری نسبت به مجموعه دارد، چون او میخواهد ۳۰ سال در اینجا کار بکند اگر من به عنوان کارشناس حقوقی در یک مجموعه یک پرونده را خراب کردم دو تا پرونده را خراب کردم میدانم یک سازمان دیگر من را از این سازمان بیرون میکند پس بنابراین تلاش میکنم با تمام جد و جهدی که میکنم که من فکر میکنم اگر از نفر وکیلی که من بابت این موضوع میخواهم بگیرم تلاش نکند حتماً تلاش کمتری نکند، چون تعصب روی سازمان خودش دارد خود آینده خودش را در این میبیند که بخواهد در اینجا کار کند حالا سوال دیگری انجام میدهم ما آیا در مجموعههای دولتی این کار را ما اجازه دادیم قانونگذار این کار را کرده آقایون هم اعتراض ندارند الان فرض بفرمایید یک بخش دولتی میرود یک لایحهای را تنظیم میکند، اما کارشناس حقوقیش میرود یک لایحهای تنظیم میکند هیچکس نسبت به این موضوع اعتراضی ندارد بنده سوالم این است که حالا اگر این کار را بخش خصوصی انجام دهد اشکال پیدا میکند چه اشکالی پیدا میکند ببینید اجازه بدیم افراد بیشتری در این موضوع وارد شوند ما دایره را وسعت بیشتری دهیم من مطمئن هستم دستگاههای دولتی دستگاههای بخش خصوصی اگر روی پروندههای ویژهای برسند، چون پروندههای ویژه را مطمئن باشند کارشناس آنها نمیتواند آن پرونده را حل و فصل بکند قطعاً سراغ آن کانون وکلا و استفاده کردن از وکلای تخصصی میروند، اما خوب عمده پروندههای جزئی است.
سوال:اما ممکن است پرونده نباشد و در مواردی ممکن است پیشگیری باشد؟
پژمان فر: ببینید یکی از مشکلات دستگاهها این است که الان میخواهند یک موضوعی را رسیدگی ساده انجام دهند میروند به یک وکیل مراجعه میکنند و این وکیل میبیند دهها پرونده دارد که هر کدام هم بالاخره تعهداتی ایجاد کرده و یک مبلغ قابل توجهی میخواد از آنجا بگیرد و اینجا چیزی به آن نمیدهند خیلی از این پروندهها مانده روی زمین یعنی کسی نمیآید رو اینها را قبول بکند میگویم اینجا هیچ دایره مسئولیت وکلا را و کار وکلا را تعیین نمیکنم کار وکلا سر جای خودش است اینجا اجازه دهید اینجا فعالیت بکنند و مطمئن باشید حتماً از لحاظ اقتصادی به نفع بخش خصوصی است کما اینکه امروزه بخش دولتی منافع را دارد میبرد و طبیعتاً خیلی از مسائل دارد حل و فصل میشود جمع کسانی که دارند مسائل را حل و فصل میکنند بسیار بیشتر است امروزه جمعیت بسیار زیادی ما داریم که فارغ التحصیل شدند و امروزه ما اجازه نمیدهیم آنها بیایند توی مسیر آقا کانون وکلا را که دایرهاش را انقدر تنگ گرفتیم که کسی نمیتواند وارد شود از آن طرف هم محدودیتهایی وجود دارد خب این بنده خدای جوانی که امروز رفته تحصیل کرده اگر بخش خصوصی بخش دولتی نتواند از این استفاده کند خب این باید چیکار بکند خب ما امروز اومدیم از اینها که بعضاً آدمهای باسوادی هستند با تجربهای هستند آنها آمدند در مسیر قرار گرفتند به نظرم پاسخش کاملاً روشن است چندین بار هم در صدا و سیما در این موضوع مصاحبه کردم بعضیها هم گفتند این بحثها مغایرت با قانون اساسی دارد آن مسائلی که شما در مورد وکلا بحث ورود بعضی از افراد جدید را در مسیر وکالت اینها به نظرم هیچ مغایرتی ندارد و ما اجازه دهیم کار انجام شود به نفع همه است به نفع وکلا هم خواهد بود.
سوال:آقای پژمان فر وقت خیلی کم داریم حدوداً ۶ دقیقه وقت داریم در این ۶ دقیقه من وقت میکنم چند سوال بپرسم شما اشاره کردید مجوزهای کسب و کار شما اشارهای کردید الان مسئله اینجا است که خوب سازمان برنامه و بودجه و قوه قضاییه و بعضی دستگاههای دیگر وزارت کشور و شهرداریها هم هنوز مجوزهایشان را به این درگاه وصل نکردند برنامه شما چه است؟
پژمان فر: ببینید ما نسبت به این موضوع اعلام کردیم که بازه زمانی که اگر مشکلاتی دارند بازه زمانیشان را باید اعلام بکند چرا نیامدند و الان ما باهاشون داریم مکاتبه میکنیم چرا نیامدند بررسی میکنیم اگر عذرشان واقعاً قابل پذیرش نباشد ما بدون تعارف معرفی دستگاه قضایی میکنیم.
سوال: تا به حال بررسی کردید؟
پژمانفر: بله ما بعضی از اینها را به همین دلیل هم بعضی از این مسائلی که مطرح کردند مثلاً سامانه اشکالاتی داشته یا ما مثلاً در فرایندها بوده دوستان وزارت اقتصاد را گفتیم آمدن نشستن مسائل را رفع کردند، اما به نظر من دیگر کم کم ملحق شدن همه دستگاهها در ارتباط با این پنجره نداریم همه مجوزها باید در اینجا انجام شود وزارت یکی از مجموعهها وزارت میراث فرهنگی باید بیاید وزارت ارشاد باید بیاید وزارت کشور باید بیاید وزارت همه دستگاهها وزارتخانهها باید بیایند و در این مسیر باشند عرض شود که اینها بررسی اینها در اختیار خودشان است حتی در ارتباط وکلا هم ما که نیامدیم از اینها سلب اختیار کنیم بررسی شرایط و بررسی اینکه واجد این ویژگیها هستند اینها به دست خودشان است، اما این مسیر باید بیایند و فرایند را هم زماندار است یعنی در واقع اگر میگویند که مثلاً این مجوز را باید یک بار صادر بکند چرا باید یک ماه یک روز شود اگر یک ماه و یک روز شود این تخلف از ناحیه صادر کننده مجوز پس بنابراین بر اساس این ما اینجا اومدیم تنوین نمیکنیم مردم را تنوین میکنیم آن کسی که مجوز را صادر میکند میگوییم که تویی که صادر میکردی مجوز تعهدش به گردن شماست به وزارت اقتصاد مستقیماً این مجوز را صادر میکند و مسئولیتش پای شما است.
سوال: الان صادر میکند وزارت اقتصاد؟
پژمانفر: بله الان صادر میکند بعضی از جاها کمی مقاومت کردند، اما در عین حال ما تلاشمان این است که قانون انشالله اجرا شود.
سوال: خوب شما حالا این را میگویید که شکایت تنظیم خواهی کرد به قوه قضاییه نسبت به آن دستگاهها الان یکی از این دستگاهها خود قوه قضاییه است چه اتفاقی میخواهد بیفتد؟
پژمان فر: ببینید قوه قضاییه هم مسیر برای رسیدگی به اگر تخلفاتی داشته باشد اینجوری نیست که به تخلفاتش رسیدگی نشود یعنی ما مواردی داریم که گاهی همین که رای یک دادگاهی میدهد در یک دادگاه دیگر نقض میشود مفهومش یعنی چی یعنی اینکه ما اختیار بررسی این مسئله را داریم و میآییم آن موضوع را اصلاح میکنیم ما این موضوع را دقیقاً پیشبینی شده که اگر این کار انجام شود دادگاه نسبت به تخلفاتی که در ذیل دستگاههای قضایی صورت گرفته باشد و اجرا نکرده باشد باید بررسی کند و طبیعتاً رای نسبت به آنها باید صادر شود.
سوال: خوب زمان برایش تعیین میکنید که از کی شما وزارت اقتصاد را در واقع ازش بخواهید که در واقع همه مجوزها را صادر بکند؟
پژمان فر: از نظر ما زمان تا انتهای شهریور ماه زمان تمام است چندین بار این تمدید شده عرض کردم یک بخشیش هم برگشت میکنیم به مقدماتی که در این موضوع وجود دارد یا اشکالاتی که گاهی در مسیر پیش میآید به واسطه مسائل اشکالاتی که پیش میآید ما به همین دلیل زمان را مقداری تمدید میکنیم تا کمی تمدید میکنیم تا این کار شود با توجه به گزارشهایی که داریم یعنی الان ما به دستگاهها داریم اعلام میکنیم دستگاههایی که در پنجره واحد اعلام نکردند از لحاظ ما تخلف کردند اگر که مستنداتی که مبنی بر نتوانستند وارد شوند یا اشکالاتی وجود دارند باید به ما اعلام کند که ما با وزارت اقتصاد مسئله را حل بکنیم و الا اگر نکرده باشند خوب تخلف از ناحیه آنها صورت گرفته سوال درباره مزایدهها مزایدههایی که پژمانفر یکی از مسئلههای مهم همین جاست ما همین جا مزایدهها به جدی داریم پیگیری میکنیم همانطور که مزایدهها مناقصهها در سامانه ستاد دارد این کار انجام میشود مزایدههای قوه قضاییه هم ما تکلیف کردیم که برود در سامانه ستاد تکلیف قانونی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ وجود داشته خوب الحمدالله با پیگیریهایی که شد بنده خودم نشستم با رئیس قوه قضاییه این موضوع را مطرح کردیم و ایشان هم است استقبال خوبی کردند و دستور دادند و این کار انجام شد، ولی خب من الان در خراسان جنوبی این کار عملیاتی شده و این کار انجام شده و آثار و برکات خوبی هم داشته و دارد کار انجام میشود، اما اینکه توسعه پیدا بکند از خراسان جنوبی به استان کشور اینها آمدند گفتند در یک استان کوچک این کار را انجام دهیم اولاً مراجعه به دستگاه قضایی به شرکت کم شده با بالاترین رقمها اینها فروش رفته اموال مردم عرض شود اختلافات کم شده رضایتمندی در این موضوع آثار و برکاتش در این موضوع نمودار و روشن شده من از همین جا دارم عرض میکنم خواهشی که دارم از قوه قضاییه این قانونی که امروز رفتیم بررسی کردیم به عنوان یک نمونه در یک جایی عملیاتی شود در خراسان جنوبی ما انتظار داریم که انشالله این را فراگیر بکنیم در کل کشور اجرایی شود و الا ما نسبت به عدم اجرایی قانون نسبت به قوه قضاییه به خود قوه قضاییه شکایت میکنیم.