عضو هیئت رئیسه و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس سه شنبه، برنامه هفتم را بررسی میکند.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
یوسفی: چون در ابتدای حلول ماه ربیع الاول هستیم ماهی که ولادت اشرف مخلوقات انسان کامل و مکارم اخلاق پیامبر (ص) هستیم، تبریک میگویم. من، چون خودم را ملتزم میدانم از اقدامات خوبی هم که انجام میشود در عین این که حالا در حین صحبت اشکالات و نکاتی را هم عرض خواهیم کرد، ولی اینجا از اقدامات خوب مجموعه کسانی که در برگزاری راهپیمایی اربعین و همچنین سفر مردم برای این راهپیمایی میلیونی هم تلاش کردند از رسانه ملی که رویکردش را عوض کرد در برنامههایی که در تغییری که در رسانه ملی به وجود آمد همه جا را تهران ندید یعنی به آداب و سنن مردم پرداخت در عین این که به برنامههای عزا و عزاداری در ماه محرم و صفر پرداخت و اطلاع رسانی مناسب در برنامههای جشن و موضوعات ملی - مذهبی هم با رویکرد متفاوت شروع کرده و اینجا هم وظیفه ام است از عملکرد دولت البته اشکالاتی هم وجود داشت در ایجاد تسهیلات برای سفر بهتر زائران آقا عبدالله (ع) مخصوصاً اقدام جهادی که در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت با همه مشکلات که اگر بشود باید عرض کنیم مشکلاتی که در حوزه حمل و نقل، در حوزه ریلی، در حوزه هوایی و در حوزه زمینی یعنی بحث تأمین اتوبوس داریم، بعداً سرمایه گذاری که صورت گرفت، ولی کار بزرگی صورت گرفت یعنی تأمین و نیاز مردم هم هوایی، هم ریلی، هم اتوبوس کار بزرگ و بی سابقهای بود که از آنها تشکر میکنم و همچنین اقداماتی که در دولت انجام شد البته اشکالاتی هم بود که باید اینها را ان شاءالله اصلاح کنیم.
سوال: البته موضوع برنامه مرتبط نیست، ولی کنجکاو شدم منظورتان از فعالیت جهادی وزارت راه چه بوده درباره اربعین ترجیح میدهم از آن گذر کنیم برویم سراغ مجلس که امروز شما هم جلسه داشتید؟
یوسفی: جلسه هیئت رئیسه مجلس، هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق و روسای کمیسیونهای مجلس.
سوال: چه خبر در جلسه؟
یوسفی: بحث این است که ما، چون از پس فردا یعنی روز سه شنبه وارد بررسی برنامه هفتم خواهیم شد با توجه به تغییری که در آیین نامه بوجود آمده و ماده ۱۸۰ آیین نامه داخلی که نحوه رسیدگی به برنامه هفتم را آنجا تغییرات شده که محور شده، کمیسیونهای تخصصی، حالا اگر لازم شد بیشتر هم توضیح میدهم آنجا یک مقداری هماهنگیهای بیشتری صورت گرفت از نظرات روسای کمیسیونها استفاده شد، یکسری نکات را هم که سوالات و شائبههایی را هم بوجود آورده بود، آنجا بحثهای مفصلی در آن جلسه شد که فکر میکنم حدود ۳ ساعت طول کشید و ان شاءالله از روز سه شنبه ما وارد بررسی اول در ابتدا کلیات خواهیم شد که کلیات برنامه اگر رأی بیاورد که وارد مواد و تبصرهها خواهیم شد البته با یک نوع تفاوتی نسبت به بررسی برنامههای گذشته که به جای پیشنهادات نمایندگان در ابتدا پیشنهادات کمیسیونهای تخصصی مطرح خواهد شد اگر رأی نیاورد میرویم سراغ پیشنهادات کمیسیون ها، چون ماده ۱۸۰ آیین نامه داخلی تغییر کرده و اگر رأی نیاورد که دوباره ارجاع میشود به کمیسیون تلفیق برای اصلاحات و مجدداً برگشتن به صحن.
سوال: هفته پیش جلسهای با دولت هم داشتید شما برای رفع گلایه مندیهای دولت درباره برنامه هفتم؟
یوسفی: جلسهای نه به صورت رسمی نداشتیم شاید حالا غیر رسمی جلسهای بوده نه هفته گذشته جلسهای نبوده است.
سوال: آقای حاجی بابایی گفتند که ما هفته پیش در خدمتشان بودیم.
یوسفی: جلسهای به نام کمیسیون تلفیق و دولت جلسهای نداشتیم.
سوال: گلایه مندیهای دولت برطرف شده درباره برنامه هفتم؟
یوسفی: برخیها بله، برخیها خیر اگر لازم باشد به آن ورود میکنیم.
سوال: پیشنهادات نمایندگان و کمیسیونها در صحن دریافت میشود یا نه پیش از صحن؟
یوسفی: نه ما، چون براساس آیین نامه یک فرصتی را داریم مثلاً حالا براساس برای برنامه ۱۰ روز فرصت بود از زمانی که گزارش کمیسیون بارگذاری میشود ۱۰ روز فرصت است که کمیسیونها و نمایندگان پیشنهاداتشان را بدهند، آخرین فرصتش پنج شنبهای که گذشت بود بعد از این حالا معاونت قوانین یک بررسی میکند براساس اسناد بالادستی و قانون اساسی و موضوعات مرتبط، آنهایی که قابلیت طرح در صحن داشته باشند از ان شاءالله سهشنبه اینها وارد بررسی جزئیات میشوند.
سوال: خود شما ارزیابی تان از لایحه و آن چیزی که در کمیسیون به تصویب رسیده است چیست؟
یوسفی: من نظر شخصی ام را نمیگویم نظر مجلس را میگویم البته من نماینده مجلس به عنوان این که بگویم نیستم، ولی چون باید یاد بگیریم کار جمعی، این که برنامه با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله محور بودن برنامه که به نظرم حالا هم به دولت توصیه فرمودند هم به مجلس که مسائل اصلی کشور را که ۵ تا و همه میدانند اولی ناترازی و کسری بودجه بود، ناترازی در صندوقها و بیمه هاست، حوزه سلامت، حوزه بودجه و درآمدهای دولت و بحث بانک که حالا به نظر میرسد اصلیترین موضوعات اینها هستند که محور اینها میتواند بشود با بحث معیشت مردم و اشتغال و اقتصاد. من اول نکات مثبت را میگویم در این برنامه نکات مثبتی که با هم همراهی دولت، هم در کمیسیون تلفیق نزدیکتر شد به واقعه و بهتر بود را چند تای آن را اشاره میکنم اولین نکاتش را میتوانیم به اصلاح قانون بانکداری که حالا تاکید خیلی از فعالین حوزه اقتصادی در بحث حالا خلق نقدینگی و به تبع آن تورمی که ایجاد میکند، رابطه بانک مرکزی با دولت، چون ما یک قانونی را هم اصلاح کردیم حالا در فرآیند تأیید نهایی بین ما و مجمع و شورای محترم نگهبان است که سال گذشته قانون بانکداری بیش از سه دهه در این مجلس اصلاح شد.
اولین نکته این بود رابطه مالی وزارت نفت و دولت، پرداخت بدهیهای دولت به حالا نهادهایی مثل نهادهای غیر دولتی یا صندوقها مثل صندوق تأمین اجتماعی که دغدغه به حق بازنشستگان بود، ما در سه سال گذشته توجه ویژهای به بخش بازنشستگان در مجلس انجام شد که در این دولت هم همراهی بیشتری بود، یکی اختصاص ۹۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و پرداخت بدهیهای دولت به صندوق تأمین اجتماعی و سال ۱۴۰۱ هشتاد و ۹ هزار میلیارد تومان، امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان در مجلس مصوب شد برای اولین بار دولت خودش ۲۰ هزار میلیارد تومان یعنی ردیفی ایجاد کرد در مجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان هم امسال، ما اولین نکتهای که بود گفته بودیم این بدهیها پرداخت شود، در موضوعات مرتبط توجه به حوزه سبد خانوار که بحث چند موضوع است یکی سلامت است، بیمه فراگیری که باید برای مردم مخصوصاً اقشاری که به هر دلیلی حالا عددهای مختلفی مطرح میشود، ولی حدود ۶ میلیون خانوار میگویند که اینها فاقد پوشش بیمه هستند.
در دو سال گذشته مجلس با اختصاص اعتبارات و همراهی دولت بخش قابل توجهی از اینها را حداقل بیمه حوادث یا درمان شان را در بیمارستانهای دولتی به صورت رایگان کرد، ولی حالا بحث مستمری شان هم جدی است مخصوصاً دهکهای یک و دو و سه که حالا تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و برخی از کسانی که درآمد ثابت ندارند، کارگران ساختمانی، اینها نکاتی بود که رزمندگان و جانبازان معسر اینها هم توجه خوبی شد در حوزه مسکن البته حالا یکسری نکاتی هم بوجود آمده در بارگذاری گزارش نهایی برخی از مصوبات خوب تلفیق که با همراهی دولت بود در حوزه مسکن متأسفانه حالا از قلم افتاد که حالا قول دادند در بررسیهای این کمیسیون ارجاع شود که اینها برگردند، اینها نکات خوبی بود. در حوزه سرمایه گذاری در پیشرانها مخصوصاً مثلاً در توسعه میادین نفت و گاز، استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی که یکی از موضوعاتی که مطرح میشود این است که این صندوق توسعه ملی برخی اوقات شده قلک و به یک نوعی قرض الپس نده دولتها مثلاً یک پولی را برداشت میکنند برای یک کار عمرانی نه کار پیشران، یعنی این را اهرم نمیکنند مثلاً بروند منابع این صندوق را ببرند در توسعه میادین نفت و گاز در پیشران ها، در کریدورهای حمل و نقلی، اینها نکاتی بود که باز هم در این برنامه هم همراهی دولت، هم مجلس، اینها مصوب شد به نظرم میرسد بحث در حوزه آموزش پیشنهادات خوبی بود، ولی نقاط ضعفی هم هست که اگر لازم باشد بفرمایید من توضیح خواهم داد.
سوال: حالا میخواهید الان بگویید درباره اش یا بعد جایی برایش بگذاریم، ولی الان یک سوال مهمی است که شما با توجه به این که دولت باید تا ۱۵ آبان لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم کند فکر میکنید که خواهد رسید به برنامه هفتم یا خیر؟
یوسفی: اصلاً دو تا بحث الان در مجلس مطرح است که در کمیسیون هم مورد چالش بود، ما شش ماههای که تمدید شده بود برنامه ششم برای چندمین بار به اتمام رسید در ۳۱ شهریور، یعنی به اتمام میرسد در مجلس هفته گذشته به خاطر این که خلاء نبود برنامه بوجود نیاید یک دو فوریتی طرحی داده شد که مجدداً تا پایان سال این تمدید بشود که این رأی آورد و میرود در فرآیند تأیید نهایی شورای محترم نگهبان که اگر این تأیید شود ما برنامه ششم را تا پایان سال تمدید خواهیم کرد البته برخیها هم من جمله خود من حالا اضطرار پیش آمد و الا مخالف بودیم که یک برنامه عملاً هفت سال بشود به جای پنج سال، این نکتهای بود که بالاخره به هر دلیلی ناچاراً این اتفاق افتاد در کمیسیون تلفیق دو بحث جدی مطرح شد اولین بحث این بود که ما در زمانی که برنامه در نهایت فرآیند هم در صحن علنی و در نهایت فرآیند تبدیل شدن به قانون برنامه طی شود در شورای محترم نگهبان، ما آن زمانی که تصویب میشود بشود مبنای اجرا، که برخیها میگفتند نه، ما هر وقتی که تصویب شد مبنای اجرا سال آینده بشود به خاطر این که ممکن است دوگانگی بوجود بیاید، من خودم به شخصه مخالف بودم گفتم که هر چه زودتر این برنامه با توجه به تأخیری که هم در ارائه و هم در تصویبش پیش آمد هر چه زودتر مصوب شود کمک میشود که با یک برنامه ریزی دقیق تری دولت حرکت کند. الان این جزو مناقشات است، ولی یک پیش بینی که شده بود که اگر برنامه هم بنا شد از سال آینده اجرا شود باز هم یکی از مواد این است که لایحه البته این هم به شرط رأی آوردن است، لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده بر اساس مواد برنامه هفتم تنظیم شود، اگر این رأی بیاورد خوب یک مقداری کار برای دولت سخت میشود، چون ما اگر حساب کنیم مثلاً سه هفته یا حدود پیش بینی مان در آینده این است که سه هفته در صحن علنی تصویبش طول بکشد خب یک زمانی هم طول میکشد که هم مجمع و هم شورای نگهبان نظرشان را بدهند اگر حساب کنیم فکر میکنم برسد به آبان ماه آن موقع اگر دولت بخواهد بودجه سال آینده را تا ۱۵ آبان تقدیم کند قطعاً یک مقداری دچار مشکل خواهد شد، پیش بینی میکنیم بودجه با تأخیر برسد. مگر این که این رأی نیاورد یا دولت لایحهای بدهد که بودجه را براساس برنامه ششم بنویسد اگر آن موقع باشد از همین الان هم میتواند دولت بودجه را تنظیم کند.
سوال: فردا وزیر ورزش رأی اعتمادش در صحن مجلس مطرح است شما فضا را چگونه میبینید؟
یوسفی: به نظرم میرسد که رأی مثبت را از مجلس بگیرند البته این نظر شخصی است براساس فضای غالب در صحن و نظرات نمایندگان، به این جهت که در عینی که مجلس از ابزارات نظارتی اش استفاده کرده که اگر برسد من نکاتی را عرض خواهم کرد، ولی به جهت حل مشکلات دولت و این که وزارتخانهها زودتر تعیین تکلیف شوند در عین دقت و نظرات خیلی کارشناسانه موافق و مخالف در مجلس دیدید در برخی از وزرا در رأی اعتماد وزرا، به نظرم میرسد به جهت تعیین تکلیف بیشتر و نوع فردی که معرفی شده ایشان فردا رأی اعتماد را از مجلس کسب خواهند کرد.
سوال: درباره اصلاحیه قانون بودجه گویا که مجلس موافقت نکرده و حالا شرایطی هست که از جمله درباره دلارهایی که آزاد شده و به هر حال خواهد رسید به کشور در روزهای آینده، برایش باید فکر شود که این عدد و رقم که کم هم نیست قرار است چگونه بررسی شود مجلس فضایش چه هست در هیئت رئیسه آیا صحبتی شده درباره این موضوع یا خیر؟
یوسفی: این که بگوییم رأی نیاورد اینجور نبود، دو فوریت رأی نیاورد، اگر دو فوریتش رأی میآورد ظرف حداکثر ۷۲ ساعت باید در دستور صحن علنی قرار میگرفت با توجه به نوع بررسیهایی که ما داشتیم همزمان هم صحن علنی در اختیار کمیسیون تلفیق بود هم دستور کاری که داشتیم عملاً اجازه نمیداد با دو فوریت و نوع بحثهایی که مطرح شده بود در ۵۰ ماده یا ۵۰ بندی که اسمش را بگذارید دولت اصلاحیه داده بود در بودجه ۱۴۰۲ در نهایت مجلس به دو فوریت و یک فوریتش رأی نداد اگر نظر شخصی خود من باشد من دو فوریتش را بله به خاطر همان محدودیت زمان که فرصت نمیشد در کمیسیون تخصصی که کمیسیون برنامه بودجه بود بشود اینها بحث شود، ولی من نظر شخصی ام با یک فوریت بود، حالا به هر دلیلی مجلس به فوریت آن رأی نداد الان در کمیسیون دارد بحثهای نهایی به نظرم انجام شده، چون من خودم یکی دو جلسه در کمیسیون بودجه شرکت کردم و این آماده است که به نظرم میرسد اگر ما بعد از اتمام برنامه هفتم میتوانیم این را در دستور کار صحن قرار بدهیم برای این که اصلاحاتی انجام شود البته آنجا برای این که دولت اختیاراتی را میخواست برای این که بتواند به فرمایش شما یکسری منابعی که با پیگیریهای خوبی که دولت در حوزه دیپلماسی منطقهای و به یک نوعی ملحق شدن به معاهدات بین المللی از شانگهای بگیری تا بریکس تا ارتباطات فعالی که در دیپلماسی منطقهای و فرامنطقهای دولت دیپلماسی چند وجهی را شروع کرده الحمدلله مراودات ما در گرفتن مطالبات مان، مطالباتی که به ناحق پولهای ما بلوکه شده بود در برخی از کشورها اینها دارد برمی گردد اگر این یک فوریتش تصویب میشد سرعت برنامه ریزی دولت بیشتر میشد، ولی الان هم از ظرفیت خود بودجه میتوانست استفاده کند محدودیتی ندارد، چون هر چقدر منابع پایدار تأمین شود ما به همان اندازه میتوانیم مثلاً اوراق را حذف کنیم، اوراقی که بناست عرضه شود برای تأمین منابع مالی دولت، به نظرم محدودیتی نخواهد داشت.
سوال: درباره لایحه عفاف و حجاب هم توضیح میدهید به کجا رسید؟
یوسفی: لایحه حجاف و عفاف که دغدغه به حق بسیاری از مردم است بالاخره بحثها خیلی جدی و نفس گیر بود حالا باز هم آن هم همین دو فوریتش رأی نیاورد و یک فوریتش رأی آورد به همین دلیل، چون بالاخره نظرات موافق و مخالف جدی داشت، چون دغدغه مجلس بود، دغدغه صاحب نظرانی که در حوزه اجتماعی و فرهنگی و واقعاً دغدغه مردم از نظر کشوری که ۳۰۰ هزار شهید تقدیم کرده باشد آن آرمانها را عمده مردم قبول دارند حالا ممکن است یک مقداری در نحوه اجرا نظرات مختلف باشد. از این جهت دو فوریت رأی نیاورد، چون یک کار ممکن بود ناپختهای با توجه به حساسیت و ظرافتی که باید در مسئله مهمی مثل حجاب، ولی این دغدغه هم دولت بود، هم مجلس و هم قوه قضائیه نهایتاً نظرات متفاوت، مخالفین، موافقین، ساعت نزنان آمدند و در کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون اصلی و، چون اصل ۸۵ بود این به اتمام رسید، خیلی واقعاً برخی از مواد خیلی وقتها جدی تغییر کرد یعنی از نظر ماهوی هم تغییرات اساسی انجام شد و در دو بخشش بود یک بخشی بحث ایجابی بود، یک بخشی بخش سلبی در حوزه ایجابی خیلی بیشتر از ظرفیت قانونگذاری استفاده شد که باید آن کارهایی که مجلس، دولت و قوه قضائیه انجام بدهد یا مسئولیتهایی که دستگاههای مختلف دارند یک بخشی هم بخش سلبی است که در قانون آمده است، نهایتاً باید براساس آیین نامه، چون اصل ۸۵ است و کمیسیون مشترک است فقط یک رأی در مجلس میشود، چون اینها آزمایشی هستند به خاطر این در نهایت باید برگردد به صحن علنی حالا سر سالش باید بحث میشود یک رأی کلی از مجلس گرفته میشود مثلاً ۳، ۵ یا ۷ سال مرسوم بر این بوده برای این که با توجه به این ما وارد برنامه هفتم میشویم بعد از برنامه هفتم و اتمام بررسی برنامه هفتم اولین دستور کار بحث رأی گیری است و لایحه حجاب و عفاف خواهد بود.
مجری: درباره نظارت که شأن دیگری از فعالیتهای مجلس هست گزارشی همکارم آماده کرده است.
(پخش گزارش)
سوال: گزارش همکارم را دیدید درباره شأن نظارتی مجلس در این دوره سه شنبههای نظارتی داشتیم این سه شنبههای نظارتی را یک کمی شرح دهید و این که به نظر شما مفید بود یا نه؟
یوسفی: یکی از دغدغههای به حق مردم این بود که حالا اگر برسد در بحث قانونگذاری یک فرصتی بدهید که در حوزه قانونگذاری چه اتفاقی افتاد، مردم همیشه به حق هم مردم هم نخبگان میگفتند قانون گذاشته شده شاید خیلی از قوانین هم خوب هستند و برای حل مشکلات مردم هستند در همه ۱۱ دوره مجلس، ولی این که اجرا نمیشود چه کسی باید پاسخ بدهد، یا اگر جایی کوتاهی را دیدید چه کسی آنجا مورد خطاب و عتاب قرار میگیرد این نکته در این مجلس به نظرم خیلی پررنگ شد یعنی این که ما یک روز را با ابتکاری که توسط رئیس مجلس انجام شد و بعدها در هیئت رئیسه به عنوان سه شنبههای نظارتی گذاشته شد، چون ما همه ابزارمان در گزارشات ماده ۳۴ که ۱۵ بار به نظرم ۱۵ بار یا بیشتر اگر از ذهنم نرود یعنی ما معرفی کردیم گزارش را ناکارآمدی یک دستگاه اجرایی، یک وزیر را به دستگاه قضایی، که معمولاً خیلی وقتها گله مردم به این بود که یک گزارشی را آماده کردید گفتید تحقیق و تفحصی تخلفی شده چرا این را معرفی نمیکنید که با فرد خاطی یا دستگاه یا مجموعه یا وزارتخانه خاطی برخورد شود، اینها رودربایستی بعضی وقتها بین قوا هست، بین برخی از مسئولان یا نمایندگان و برخی از مسئولان اجرایی هست، دلیلش هم خیلی شفاف میگویند مثلاً این جور است که من نماینده بعداً نگرانم فردا روزی که به هر دلیلی در انتخابات وارد شوم و یا مورد اعتماد مردم قرار نگرفتم و یا رأی نیاوردم و یا به هر دلیلی تغییر برنامه دادم در مجلس خواستم بروم در دستگاه اجرایی، اگر من امروز بروم حق مردم را مطالبه کنم فردا ممکن است در گرفتن مسئولیتهای بعدی یک مقداری با من مهربان نباشند، این به نظرم خیلی کم لطفی است به خاطر این مجلس نشان داد با ابتکاراتی که انجام داد یکی همین سه شنبههای نظارتی بود نگذاشتیم برسد به ابزارآلاتی مثل تحقیق، تفحص، استیضاح، سوال. ما یک قانونی را داشتیم در پرداخت تسهیلات اشتغال که ما در تبصره ۱۶ و ۱۸ داشتیم که با محوریتهای شرکتهای دانش بنیان، وام ازدواج، افزایش وام ازدواج و فرزندآوری که همه اینها در این مجلس یا افزایش بی سابقه پیدا کرد سه چهار برابری با توجه به تورم یعنی این وام چیزی نمیشد به نظرم وام ازدواج در شروع این مجلس کمتر از ۷۰ میلیون تومان بود الان بیش از ۱۵۰ میلیون تومان است حالا گلهای که داریم در بحث پرداخت است یا صد هزار میلیارد تومان در پرداخت تسهیلات در تبصره ۱۶ و ۱۸ برای ایجاد اشتغال از وامهای با سود ۴ درصد تا سود ۱۵ درصد خب این قانون خوب است، ولی اگر اجرا نشود چه، چرا بگذاریم برسد به ابزارهای نظارتی مثل استیضاح، تحقیق و تفحص و یا پایان سال بیایم یک گزارشی بدهیم که مثلاً این بند خوب یا تبصره اجرایی نشده مشکل مردم را حل نمیکند ما در سه شنبههای نظارتی فرآیند مثلاً ما به آن میگویم چند دوازدهم در بودجه ما میگفتیم مثلاً چهار ماه از ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات در تبصره ۱۶ و ۱۸ برای حمایت از اشتغال و وام ازدواج و موضوعات دیگر هست، در چهار ماه وزیر مربوطه بانک مرکزی بیاید به ما گزارش بدهد که اصلاً اجرایی شده. آیین نامههای اجرایی را نوشته نه بگذاریم در انتهای برج ۱۲ که حالا یک کاری خوبی در این مجلس صورت گرفت تفریغ بودجه که انحراف یا اجرایی نشدن بودجههای مصوبه هر سال بود این را ما با تأخیر بعضی وقتها میدادیم مثلاً ممکن بود تفریغ بودجه ۱۴۰۰ در پایان ۱۴۰۱ تقدیم مجلس شود یا شش ماهه اول به نتیجه برسد این خیلی کارهای دیگری ندارد یک سال و نیم گذشته آن هم اجرایی نشده برخی اوقات به عمر مجالس هم نمیرسید این کاری است که خوب انجام شد در این مجلس به روز شد یعنی ما پا به پای اجرایی شدن با یکی دو ماه تأخیر میآمدیم میگفتیم این وزارتخانه تعهداتش را انجام نداد، این در سه شنبههای نظارتی اتفاق افتاد مثلاً در افزایش وام ازدواج در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که اگر برسد اینها را عرض میکنم که یک چالش و یک پیگیری جدی این مجلس بود.
خیلی از جوان ها، پیشکسوتان میگفتند ما میخواهیم یک حرفهای را راه بیاندازیم در انواع و اقسام مجوزهایی که در کشور صادر میشود ما دیدیم اینجا یک تعارض منافعی بود آن دستگاه مربوطه برای خودش به اصطلاح عوامانه اش رقیب ایجاد نمیکرد. مثلاً حالا نمیخواهم اسم صنف خاصی را ببرم من یک مدرک دانشگاهی گرفتم تمام شده الان میتوانم بروم در این رشته شروع به کار کنم در این رشته مجوزی را بگیرم کسب و پیشهای را راه بیاندازم، ۱۷ تا مجوز باید میگرفتم برخی مجوزها سالها طول میکشید، چون به نوعی امضا طلاییها آن نقاط تاریک را ایجاد میکرد ما گفتیم پنجره واحد در صدور مجوزهای کسب و کار، تسهیل مجوزهای کسب و کار برای چه ۱۰ سال یک بار در یک موضوع آزمون میگیریم فقط ۱۰ نفر، حالا هم یکی از گلههای به حق جوانانمان افراد تحصیل کرده فاقد شغل است این که دیگر مثل قدیم نیست بگوییم ۱۰ سال یک بار فقط مجوز این صنف و یا این حرفه و کسب و کار را میدهیم گفتیم سالی دو بار میانگینش هم میانگین نمرات، ولی در دوره ضمن خدمت باید سخت بگیریم آزمونهای سخت تری بگیریم.
میخواستید مجوز بگیرید یک سدی بود که شما یک امضایی میگرفتی برای کسبی که میخواستی راه بیاندازی تعداد محدود یا این که پرداخت نمیشد ما این قانون را در این مجلس مصوب کردیم دولت قبل اجرایی نکرد این دولت ایستاد در این یک سال و نیم انصافاً کار خوب پیش رفته شاید بیش از ۷۰ درصد از مجوزها آمده در آن پنجره واحد وزارت اقتصاد انصافاً شخص وزیر ایستاد پای کار و این به این معنی نیست که اشکال نیست، ولی این رانت را یک مقداری جلویش را گرفت بردش در اتاق شیشهای این یکی از آن شعارهای شفافیتی بود که مجلس پای آن ایستاد و دولت هم همراهی کرد، مثلاً این را ما نگذاشتیم بعد از دو سال بگوییم ما قانونی را گذاشتیم اجرایی نشد در همین سه شنبههای نظارتی برخورد شد در عین این که حالا برخیها از این الفاظ استفاده میکنند مثلاً چرا مجلس یا مجالس با دولتها همراهی میکنند برای حل مشکلات مردم مگر غیر از این است مگر قوا قرار است در مقابل همدیگر قرار بگیرند قوا قرار شده از ظرفیت قانونگذاری در مجلس از ظرفیت نظارت در مجلس، از ظرفیت اجرایی در قوه مجریه، از ظرفیت نظارت در قوه قضائیه استفاده کنند برای حل مشکلات مردم، اصلاً یکی از اشکالات که حضرت آقا تذکر مدام میدهند میگویند خیلی از این حرفها نباید بیاد در رسانه مطالبه در جلسات کارشناسی بحث ها، چالشهای جدی حالا ما در مورد برنامه نظرات موافق و مخالف جدیای داریم که اگر لازم شد معایبش را هم میگویم که یکی این است که واقعاً برخی از احکام زائد اضافه شده بنا بود مسئله محور باشیم نکات مثبت را گفتم بعضی از اینها تکلیف را ملایمات ایجاد کرده توقعی را ایجاد میکند منابعش نیست، مثلاً بودجه ریزی را در عین این که اصلاح ساختار بودجه خوب انجام شده، ولی مثلاً ما آمدیم سهم مشخص کردیم، اینها نظام بودجه ریزی کشور را دچار مشکل میکنند، تعهداتی را ایجاد کردیم که آن طرفش نیاز قطعی است این طرفش منابعش مشخص نیست، مثلاً سرانههایی را اضافه کردیم که مثلاً در آموزش و پرورش و یا بعضی از موضوعات دیگر ما سرانه مان را از مثلاً ۵ متر بیاوریم روی ۷ متر، این کار درستی است موافقیم، ولی الان منابعش را پیش بینی کردیم، بعد واقعاً الان با این منابع محدود اولویت ما این است که رتبه بندی را درست اجرا کنیم. اولویت مان این است که مثلاً حرکت کنیم به سمت در آموزش و پرورش که اینها حالا در برنامه آمده، برویم به سمت حرفه آموزی که یک کسی وقتی فارغ التحصیل میشود در دوره مثلاً دیپلمش را میخواهد بگیرد یک حرفه هم یاد بگیرد این اولویت ما است در این منابع محدود یا این که بگوییم مثلاً ساختمانها را توسعه بدهید اینها چالشها و اشکالاتی است که به نظر میرسد یک مقداری به آن در بودجه ریزی به آن اشاره نشد.
در بحث ناترازی صندوقها ما باید کارهایی را انجام میدادیم تکلیف یا مال یا اتاقی به صندوقها ندهیم، بدهی صندوقها را دولت را مکلف کنیم پرداخت کند که اینها حق بازنشسته هاست، اما برخی اوقات ما متعرض شدیم یعنی یکسری موضوعات را به صندوق ها، اینها نکاتی هم هست که به نظرم میرسد در برنامه باید اصلاح شود که حالا بنا شده یک تعاملی بین هم دولت، هم مجلس انجام شود، جلساتی باشد که اینها اصلاح شوند که در نهایت فرآیندی که تصمیم گیری میشود به نفع مردم باشد. میخواهم این را بگویم به جایی این که بگذاریم از ابزارهای نظارتی استفاده کنیم و یکی دیگر از نکات بسیار خوب که مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت که از عنایات ایشان هم قرار گرفت حضرت آقا در چهار سالی که ما خدمتشان رسیدیم و مجلس را مورد لطف قرار دادند از نگاه رحمت شان بود البته ما اشکالاتی هم داریم، ولی یکی از موضوعات همین بازدیدهای میدانی بود که هم رئیس مجلس حضرت آقا فرمودند رئیس مجلس، روسای کمیسیون ها، نمایندگان اینها در گذشته روسای کمیسیونها را داشتیم که کمتر بود، ولی در این مجلس اضافه شد بازدید میدانی رئیس مجلس و نمایندگان، مثلاً نمایندگان جمع میشوند از مناطق محروم از سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، در بسیاری از مناطق محروم که متأسفانه به هر دلیلی آن عدم برنامه ریزی مناسب و توسعه نامتوازن و نگاه بخشی در دولتها و مجالس آنها را دچار مشکلاتی کرد مثل تأمین آب شرب شان و موضوعات دیگر با سفرهای میدانی که صورت گرفت در تخصیص اعتبارات توانستیم مشکلاتشان را حل کنیم، وقتی الان در کشور با تخصیص اعتبار توسط مجلس برای اولین بار در تبصره ۱۴ که تبصره ۱۴ بحث اصلاح قیمت حاملهای انرژی است، ولی در سال ۱۴۰۰ که اولین چیزی که این مجلس مصوب کرد ۳۲ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در تبصره ۱۴ اختصاص پیدا کرد، آب و راه و موضوعات دیگر این میشود هم نگاه کلان مجلس، هم نگاه جزیی مجلس، من یک نکتهای در مورد عملکرد صدا وسیما گفتم اشکال هم هست گفتم ببینید همه جای ایران تهران نیست ما فرهنگهای مختلف را در مدیریت جدید صدا و سیما برایش ارزش قائل هستیم شما هم دیده شوید، بیایید اینجا آداب و سنن مردم که قرنها با آن زندگی کردند مردم ببینند به این افتخار کنند.
الان در یک راه روستایی آبرسانی به ۱۰ هزار روستا که بودجه توسط مجلس همراهی دولت که بی سابقه بود، شخص ریاست جمهور، وزیر نیرو و همراهی مجموعههای جهادی مثل سپاه، بسیج سازندگی یک کار سه جانبه انجام شد، ۱۰ هزار روستا در کشور آبرسانی میشود، خب برخیها این را قبول نمیکردند باورشان نمیشد در خوزستان، در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، مثلاً در چهار محال بختیاری ۱۰ درصد یا ۱۱ درصد منابع آبی کشور یا ۷ رودخانه در خوزستان یا سیستان و بلوچستان مردم آب شرب در نزدیک ۲ هزار و ۳۰۰ روستا آب شرب نداشتند، آب شرب این با بازدیدهای میدانی، اختصاص اعتبار همراهی دولت و مجلس، وزارت نیرو این دارد اتفاق میافتد، یعنی هم به نیازهای بلندمدت مردم در قوانینی که عرض کردم توجه شده، قانونی مثل اقدام راهبردی در مقابل لغو تحریمها که مخالفین، موافقین هر کسی داخلی، خارجی، نگاههای متفاوت، نگاههای غرب گرا، نگاههای داخلی همه میگفتند جزو اولین و بهترین قوانین دقیق مجلس در حوزه حالا آن چالش جدی ما با غرب در بحث انرژی هستهای بود که مشخص کرده بود گام به گام میگفت ما چکار میکنیم، ما اهل مذاکره ایم، اهل گفتگویم، اهل تعاملیم، ولی بگوییم، بنا بود یک زمانی ما انرژی هستهای را تعطیل کنیم، برجام را بپذیریم، تحریمها برداشته شود، مواهبش برگردد به حل مشکلات مردم و ثبات اقتصادی و عدم فشار بر مردم در موضوعات اقتصادی این اتفاق نیافتد در یک اقدام راهبردی آمدیم گفتیم مرحله به مرحله آنها تعهداتشان را عمل کردند ما چه اقدامی انجام میدهیم در کنار این به آسفالت، به آبرسانی، به توجه به مشکلات مناطق محروم و روستایی هم توجه شد. این یعنی این که هم کار کوتاه مدت در اهداف بلندمدت که حضرت آقا میفرمایند هم این که از کارهای کلان فاصله نگرفتیم. به نظرم میرسد که در حوزه نظارت این کار خیلی خوب انجام البته نقایصی هم داشتیم باید باز هم اینها را اصلاح کنیم، از ابزارآلات استیضاح وقتی رسیدیم به یک موضوعی، بحث خودرو و بحث حمایت از صنعت به هر دلیلی یک بار برای دومین بار، بار اول رأی اعتماد با کل کابینه، وزیر صمت که برای ایشان هم آرزوی توفیق دارم رأی آورد بار بعدی استیضاح مطرح شد، مجلس مجدداً فرصت دوبارهای به وزیر صمت داد، ولی بار دوم استیضاح رأی آورد، بیش از ۵ عضو کابینه تغییر کرد.
وقتی رتبه بندی معلمان که قانون بیش از ۱۲ سال بر زمین مانده و گله به حق معلمان بود و همه کادر آموزشی به جهت توجه به معیشت آنها آنها آینده سازان این کشورند چه معلمی که دارد با سختی و صحبت در دور افتادهترین نقطه کشور مسئول خدمت جهادی و آموزش نسل آینده است که اینها آینده سازان این کشورند چه بازنشسته شده است، این در این مجلس رتبه بندی مصوب شد، ولی در اجرایش اشکالاتی بوجود آمد، مجلس از ابزارآلات تذکرش، سوالش و حتی نظارتی اش استفاده کرد منتج به تغییر دو تن از اعضای کابینه شد. درست است دولت آنها را خودش تغییر داد، ولی به جهت این تعامل یا برخی دیگر از وزرایی که در حوزههای دیگر تغییر کردند یا طرح سوالها اینها نشان میدهد که مجلس در کنار قانونگذاری تلاشش بر این بوده که از ابزارآلات نظارتی اش هم استفاده کند.
سؤال: آیا مجلس درباره قانون جهش تولید مسکن ورود کرده و این که چقدر اجرا شده است؟
یوسفی: اجازه بدهید بروم به فرآیند قانونگذاری که ما چه کارهایی را در مجلس به نظرمان رسید که به فرمایش مقام معظم رهبری این مجلس نظام مسائل اصلی کشور را شناخت برای آن برنامه ریزی کرده لزوماً این نیست که هیچ اشکالی نداشته ولی وقتش را به موضوعات حواشی کمتر گذاشته اولین نکته اش این بود؛ مشکل اصلی مردم در حوزه ی معیشت است معیشت موضوعات مختلفی دارد یکی مثلاً می شود گفت حوزه ی مسکن است که اینها در سبد خانوار بین 50 تا 70 درصد سبد خانوار را اختصاص می داد، خودرو که برای برخی وسایل کسب و کارشان بود برای خیلی ها وسیله ی ترددشان و مستقیم در زندگی مردم تأثیر دارد این حرف به نظرم دقیقی نیست که بعضی ها می گویند که همه که خودرو ندارند بالاخره یک کسی خودرو دارد از آن استفاده می کند یا کسی ندارد برای حمل و نقل باید از خودرو و مسائل حمل و نقل عمومی استفاده کند وقتی هزینه ی خودرو الآن مثلاً من یکی از نقاطی که گفتم در حوزه ی وزارت راه اشکالاتی هست ولی ببینید مثلاً یک اتوبوس الآن اتوبوس حمل و نقل برون شهری بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه ی این برای کسی که این را بخرد الآن تمام شده اش است همین است که ما سال ۹۸بیش از ۱۴ هزار خودرو در فعال داشتیم در حوزه ی حمل و نقل برون شهری یعنی اتوبوس، امروز ۷ هزار و ۵۰۰ تا داریم خب با این وضعیت ما در ۳۰ روز ۱۲ میلیون نفر را سفر رفت و برگشتشان را انجام دادیم یعنی یک چیزی نزدیک به ۸ میلیون، برای خدمات رساندن آنها به مرز برای سفر اربعین و بعد از آن زیارت آقا امام رضا (ع) در مشهد که کار واقعاً بی سابقه ای بود یا در حوزه ی ریلی یا در حوزه ی هوایی در حوزه ی هوایی بیش از ۵۰۰ هزار نفر را تسهیلاتش را ایجاد یعنی می گویم تسهیلات منظورم پرواز را گذاشتیم برای سفر آنها خب این اقدام اگر جهادی نباشد اشکال است ببینید با ظرفیت ها خب ما الآن قیمت خودرو را مدیریت نکنیم در حوزه ی ریلی هم همین، ۵ سال در حوزه ی نوسازی لوکوموتیوها و در حوزه ی بحث ریل و واگن هیچ کاری نکردیم ولی با همه ی اوصاف حدود 450 هزار نفر در رساندن به مرزها و یا در زیارت آقا امام رضا (ع) در همین مدت کوتاه توانستیم مردم را یک بخشی از حمل و نقلشان را تسهیل کنیم خب بحث خودرو هم دغدغه ی مردم بود مثال عینی زدم.
یا در بحث موضوعات حوزه ی اشتغال که یکی از آن را گفتم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار یا در حوزه ی قانونگذاری یک بحث شفافیتی که ما در حوزه ی بحث های مالیاتی صورت می گرفت ما دو سه تا قانون در حوزه ی مالیاتی که دغدغه ی همه فعالین اقتصادی بود این مجلس شهامتش را داشت هزینه اش را هم داد آنها را مصوب کرد یکی سوداگری و قانون مالیاتی بر سوداگری و دلالی بود نکته ی دوم مالیات بر مجموع درآمد بود ما الآن از یک کارگر از یک کارمند از یک بازنشسته حتی تولید کننده مشاغل خردی که الآن هستند که فکر می کنم بند ج است یک نفر است که دو سوم صنوف هم آنها هستند یک استادکار است و یک دانه شاگرد ما این سر وقت می رویم مالیاتش را می گیریم ولی کسی که چند هزار حساب اجاره ای داشت چند هزار خودرو را خرید یک ریال مالیات نداد، برخی از صنوف هیچ مالیات نمی دهند.
مجری: مثلاً.
یوسفی: دیگه اذیتتان نکنم پس همین ها که گفتم همین ها که رفته من عدد مختلف شنیدم یک کسی گفته 2 هزار حساب اجاره ای داشته 3 هزار خودرو.
مجری: حالا اینها که مورد است استثناء است درباره صنف صحبت می کنیم.
یوسفی: داریم دیگه الآن صنوفی که اصلاً دارند کار دلالی انجام می دهند زیادند ممکن است یکی از آن را بگویم اقلاً بیفتد اینها اصلاً کار دلالی را انجام می دهند تولید کننده، کارمند، کارگر اول مالیاتش را می گیریم می دهیم همین مسکن مگر الآن یک کسی هست یا عددهایی که درآمد حالا دو تا دو و نیم میلیون بر اساس سرشماری 95 می گفتند ما خانه ی خالی داریم مالیات هم نمی دهیم ولی آنی که می آمد مثلاً خانه اش را می دهد اجاره ما از آن مالیات می گیریم خیلی قشنگ می گیریم این یکی از موضوعاتی بود که این مجلس ایستاد مالیات بر خانه های خالی این یکی از کارهایی بود که خیلی ها حاضر نبودند تا حالا این را انجام بدهند این کار شهامت مجلس بود حالا بحث شفافیت که مجلس خودش شروع کرد.
سوال: شهامتش مال کجاش هست؟
یوسفی: بالاخره شما هم با منافع برخی از افرادی که یک شبه می توانند حالا ارز و سکه دلار را جابجا بکنند و شاید کمتر از هفت هشت درصد کسانی باشند که در حوزه ی اقتصادی در کشور دارند کار می کنند جمعیتشان محدود است به فرمایش حضرت آقا قانوندانان قانون شکن، ولی اینها گرانی را بر 90 درصد جامعه تحمیل می کنند بود دیگه چند تا از پلتفرم ها مثلاً که بعدها با آنها برخورد شد حالا یک از قوانینی هم که ما در حوزه ی مسکن انجام دادیم ساماندهی همین ها بود بحث مسدود سازی نیست ولی بیایید مجوز بگیرید ببینید با چه کارشناسی دارید کار می کنید در حوزه گرانی مسکن و خودرو چند نفر بودند حالا یک آماری می دادند مثلاً 40 نفر از یک مجموعه یک خانواده بودند یا هرچی، توی محله قیمت را چند درصد بردند بالا، در خودرو چند درصد بردند بالا، با حباب ایجاد کردن در قیمت ها اینها نکاتی بود که به نظرم مهم بود، در حوزه ی مسکن که بگویم حالا در حوزه ی مسکن و خودرو چه اتفاقی افتاد، ما نظام مسائل یعنی این دقیق توضیح بدهم اولین نکته قانون جهش تولید مسکن بود که ما بر اساس سرشماری سال 95 شش و نیم میلیون خانوار مستأجر داشتیم که اگر نیاز هم حساب بکنید قطعاً این بیشتر شده که یکی از گلایه هایی که به دولت قبل بود که سرشماری از 5 سال کردند 10 سال با توجه به ابزارآلات جدید که می شود از درگاه های غیرحضوری استفاده کرد آمار به ما کمک می کند که با دید باز حرکت کنیم حالا آخرین مبنا 95، ما آنجا قانون جهش تولید مسکن را گذاشتیم علی رغم مخالفت دولت قبل یعنی ما وقتی در کمیسیون عمران این را مصوب می کردیم دولت قبل کسی همراهی نمی کرد در وزارت راه چند تا از معاونین غیررسمی به ما اطلاع می دادند که برای آنها آرزوی موفقیت دارم این عملاً در این قانون به چی توجه کردیم به سه وجه آن توجه کردیم؛ 1ـ تأمین منابع مالی برای اولین بار که گفته بودیم 20 درصد از منابع تسهیلات پرداختی هر سال اختصاص پیدا بکند به حوزه ی مسکن به عنوان پیشران که کمتر از 5 درصد می بود ما به حوزه ی دلالی تسهیلات می دادیم به حوزه ی پیشران اقتصاد که مسکن است نمی دادیم این یکی از موضوعاتی بود که مصوب شد، تأمین زمین رایگان یا زمین های اجاره ی 99 ساله یا زمین هایی که در اختیار وزارتخانه ها بود اینها مال مردم بودند انفال هستند در اختیار وزارتخانه شده اموال شخصی اش هیچ کاری هم در آن انجام نمی دهد ماده 10 و 11 قانون جهش تولید مسکن گفتیم اینها را برگردانیم باز هم تفاوت در این مجلس با مجالس گذشته که از آنها هم تشکر می کنم گفتیم اگر برنگردانی شش ماه زندانی دارد برای آن مسئول ارشدی که این کار را انجام داده است.
در نهایت ساماندهی فعالین حوزه مسکن، عرض کردم به معنی مسدود سازی نیست . شما که در حوزه مسکن فعال هستید بیا نظام رتبه بندی داشته باش و سود ببر ولی در یک فضای شفاف مشخص باشد این یک قانون ، قانون مالیات بر خانه های خالی که نکته ای بود که سوداگران را گفتیم که الان جدی شده و داریم عمل می کنیم در نهایت در کوتاه مدت هم برای ساماندهی اجاره بها این طرح دو فوریتی ، همه این سه تا طرح بودند نه لایحه . بیاییم در حوزه خودرو ، ساماندهی صنعت خودرو یکی از گله های به حق که این مجلس هم سر خودرو خیلی هزینه داد همه هزینه هایی که داده شد به نظرم چون تمام شده این حرف را امروز می زنم ، به خاطر این که ورود کرد در آن حیات خلوتی که خیلی ها ورود نکردند ما از کارگر شاغل در صنعت داخلی حمایت می کنیم ، چه در خودروسازی باشد و چه در فولاد یا پتروشیمی باشد این ها متخصصین ما هستند حرف ما این نیست نمی شود سوء مدیریت در حوزه خودرو را مردم با جان و مالشان بدهند بالاخره می گفتید ده سال، بیست سال ، پنجاه سال، ما بیش از پنجاه سال است که ادعای خودروسازی داریم مردم می گویند این ها چه هستند .
بیش از یازده هزار تلفات مرگ و میر در جاده ها داریم که یک بخش آن قطعا خودروها هستند و یک بخش هم جاده ها هستند که باید آن ها را اصلاح کنیم حالا این را ضرب در سه کنیم یا بیشتر کنیم در این هایی که قطع عضو می شوند این هایی که اصلا دیده نمی شود آمار از یک جنگ هم بدتر است این را نمی بینیم ما آمدیم اول حمایت کردیم شرکت های دانش بنیان بیایند ورود کنند هر کس در حوزه تولید می خواهد بیاید فعالیت کند و حرف نویی دارد و تکنولوژی جدید یا آر اند دی دارد بیاید ما حمایت می کنیم این ها انجام نشد واردات خودرو را به حمایت از مردم و برای ایجاد رقابت در کیفیت و قیمت مصوب کردیم هزینه اش را هم دادیم ، سه سال برای این تلاش کردیم بالاخره در مجمع مخالفت هایی بود البته آن ها را نمی گویم که به جهت این بود که کسی مخالف است حالا حرف هایی را داشتند می گفتند حمایت از صنعت ولی کسی نمی گفت مردم باید چند سال این کار را کنند، اول خودروی نو بود و الان خودروی دست دوم ، باز هم با پیگیری که داریم از وزیر صمت ضمن تشکر می خواهم آئین نامه را زودتر بیاورد ، در این آئین نامه حرف هایی که زده می شود و خودروی اسقاطی و باز هم محدود بیاید ، این را ما قبول نکردیم گفتیم مردم می توانند بروند تک تک این ها را بیاورند ، این ها نکاتی بود که در حوزه خودرو الان انجام شد.
در حوزه اشتغال حالا یکی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بود ، پنجره واحد بود ، شفافیت در دادن مجوزها بود ، برداشتن محدودیت های صنفی است که می گویم این ها برخی صنوف ممکن است ناراحت شوند ولی اجازه بدهند جوان ما که رفته مدرک دانشگاهی گرفته و حرفه ای بلد است برود با رقابت سالم هر کسی بهتر خدمات انجام داد ، او برود کارش را انجام دهد ، پرداخت تسهیلات ، در حوزه سلامت واقعا یکی از حوزه هایی که مغفول واقع شده بود چه در حوزه نوسازی حوزه بهداشت و درمان و چه در حمایت از کادر، اجرای نظام پرستاری که باید بحث آن خدمات نظام پرستاری که باید اجرا می شد ، در این مجلس با همراهی دولت انجام شد ، به جز آن بیمه فراگیر یا قانون جوانی جمعیت که یکی از دغدغه های به حق هم مقام معظم رهبری بود که در این مجلس ایستادند و این ها را مصوب کردند به نظرم می رسد یا بحث بیمه رایگان در سه دهکی که برای درمانشان بود ، در بحث بازنشستگان شما مقایسه کنید بحث بازنشستگان را ، حقوقشان در سال ۹۹ و در الان یا در بحث سربازی این را مقایسه کنید ما سربازی تا حدود سال ۹۹ و ۱۴۰۰ کمتر از 500 هزار تومان حقوق می گرفت این یعنی بیگاری یعنی یک جوان حالا ما بحث هایی هم داریم در بحث این که روند رفتن به سربازی تغییر کند با توجه به این که جوانان ما هم تحصیلکرده هستند و تعاملاتی را هم داریم با ستاد کل انجام می دهیم من نمی خواهم بیشتر بازش کنیم انتظار ما این است که آن ها هم در این کار کمک کنند که این اتفاق بیفتد ولی بحث این است که الان حقوق سرباز را به حداقل 4 تا 5 میلیون براساس این که فرزند داشته باشد رسانده ایم ، در حوزه معیشت ، در حوزه توجه به معیشت یکی از موضوعاتی که باید یک مقدار به نظرم خوب اجرا نشد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تعجیل شد ، نظر مجلس این بود که با کالابرگ الکترونیکی این اتفاق بیفتد الان هم یک طرح دو فوریتی در مجلس در حال آماده شدن است البته با همراهی دولت باید این اتفاق بیفتدکه این را گفتیم دو فوریت حفظ قدرت خرید مردم با کالابرگ الکترونیکی ، ما دهه شصت که عمدتا نسل ما زندگی کردیم در اوج جنگ با همان بحث دفترچه بسیج اقتصادی یا کوپن کالای اساسی را برای مردم تامین می کردیم این به نظر می رسد که از موضوعاتی است که باید به آن توجه کنیم.
نکته بعدی هم در بحث حمایت از بخش های پیشران در حوزه صنعت ، در حوزه معدن ، همراهی دولت انصافا خوب بوده در شفافیتی که در واگذاری معادن صورت گرفت یا در حوزه کشاورزی ، قوانینی که در حوزه کشاورزی ، خرید تضمینی محصولات یا آن قانونی که در بحث تامین کالاهای اساسی مصوب شد در این مجلس ، البته خوب بالاخره به دلیل مشکلات اعتباری در بحث ما یک زمانی گندم را تا یک سال پیش چهار هزار تومان می خریدیم یعنی چندسال است خرید تضمینی است بیست سال است ، سی سال است چهار هزار تومان ، در یک سال با همراهی مجلس و دولت این را به یازده و نیم هزار تومان افزایش دادیم که کمکی باشد به کشاورز داخلی البته الان کشاورزان گله ای هم دارند در پرداخت پول گندمکاران و همچنین بقیه محصولاتی که در کشور تولید می شود مثل خرما، مرکبات که باید این ها را به جهت حمایت از داخلی انجام دهیم .
در بحث برنامه هم در حمایت از بحث کشاورزی موضوعات خوبی اتفاق افتاد ان شاالله با تعامل بین دولت و مجلس و همراهی و همدلی بتوانیم برخی از نقاطی که یک مقدار ضعف ایجاد شده در برنامه این ها را هم به جهت خدمت رسانی بهتر اصلاح کنیم .