رئیسی: حقالزحمه معلمان بهموقع پرداخت شود
رئیس جمهور گفت: در رتبهبندی معلمان بیشتر به بخش معیشتی توجه شده اما این رتبهبندی مقدمهای برای تقویت منزلت و جایگاه معلم است و اساس آن نه فقط امور معیشتی که دانشافزایی معلمان است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای رئیسی، امروز یکشنبه در همایش سراسری مدیران مدارس سراسر کشور، ضمن تبریک ماه ربیعالاول و نیز نزدیک شدن موسم بازگشایی مدارس و مراکز علمی و آموزشی، نقش اصلی و نخست در ایجاد تحول در جامعه را بر عهده مدارس و مدیران دانست.
رئیس جمهور، نقش مدیران در شکلگیری شخصیت دانشآموزان و تعلیم و تربیت را بیبدیل توصیف و تصریح کرد: با توجه به مراحل سهگانه تحول، شامل تحولات شناختی، فرایندی و نهادی، نخستین شرط تحقق تحول، باور به آن است و در اینباره، نگاه مدیران به اهمیت ایجاد تحول، بسیار اهمیت مییابد.
آقای رئیسی با تعریف مسیر تحول، شرط مدیریت موفق در فرایند تحول را هدفدار بودن، کنترل و نظارت بر این فرایند و بهکارگیری همه ظرفیتها برای رسیدن به هدف دانست و گفت: برای تحقق تحول، باید همه ظرفیتهای انسانی، ابزاری و سازمانی را در جهت هدف نهایی به کار گرفت.
رئیس جمهور با بیان اینکه میان مدیریت در نگاه دینی ما در نظام جمهوری اسلامی با دیگر نظامهای سیاسی، در کنار اشتراکات فراوان، تفاوتهای اساسی نیز وجود دارد، اظهار داشت: پاسخگویی به خداوند، شهروندان، ارباب رجوع و سلسله مراتب اداری، ۴ مرحله پایش و کنترل مدیریتی است، اما در نگاه دینی ما خودکنترلی مبتنی بر باور به اینکه خداوند در هر حال، شاهد و ناظر ما است، مهمترین عنصر و مؤلفه کنترل و پایش مدیریتی است.
آقای رئیسی، اضافه کرد: در نظام خودکنترلی، یک مدیر و مسئول، خود را موظف به اجرای وظیفه، قانون، توجه به اخلاق فردی و حرفهای میداند و همواره در مسیر اجرای مأموریتهای محوله به خود تلاش میکند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.
رئیس جمهور با بیان اینکه نماد و نمود تعلیم و تربیت، آموختن اخلاق است و در این مسیر، همه گفتار و کردار و رفتار افراد، جنبه تربیتی و آموزشی دارد، تصریح کرد: آموزش، منحصر در مدرسه نیست، اما تعلیم و تربیت در مدارس، محور تعالی و رسیدن به الگوی انسان تراز به عنوان هدف عالی خلقت و نهضت و انقلاب اسلامی است.
آقای رئیسی با توجه به اینکه انسانسازی، جامعهسازی و تمدنسازی قرآنی، مهمترین مأموریت و هدف نظام اسلامی است که بر پایه تعلیم و تربیت در مدارس، اجرایی و محقق میشود، گفت: یک زمانی در کشوری، دولت رفاه بر سر کار است و یک زمانی دولتی بر سر کار است که مهمترین مأموریت خود را تعالی بر مبنای اصل عدالت میداند؛ در نظام متکی بر اصل عدالت، مهمترین مأموریت دولت، تعالی تعلیم و تربیت است، زیرا عدالت اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در پرتو تعلیم و تربیت انسانهای حقخواه و عدالتخواه محقق خواهد شد.
رئیس جمهور با تأکید دوباره بر این نکته که محور تحول، مدارس هستند که باید این تحول را مستند به سند تحول در آموزش و پرورش به پیش ببرند، افزود: پیشبرد هماهنگ و منسجم تحول در عرصه تعلیم و تربیت، در گرو تکیه بر این سند است و رهبر معظم انقلاب به همین علت بر اجرای کامل این سند تأکید دارند.
آقای رئیسی با بیان اینکه جامعه از مدیران انتظار دارد که مدارسی در تراز انقلاب اسلامی شکل گیرند و اداره شوند، اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، کارهای بسیاری در کشور انجام شده و تجربیات مهمی اندوخته شده است و امروز باید با اتکا به این اندوختههای ارزشمند، گامی بلند برای تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی و اثرگذار، برداشته شود.
رئیس جمهور با توجه به اینکه جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش از ابتدای آغاز به کار دولت به علت مأموریت بسیار مهم آن نسبت به دیگر شوراهای عالی متمایز بوده است، افزود: در همه عرصهها، مدیریت و جایگاه مدیر بسیار مهم و با اهمیت است، اما مدیریت در ساختار آموزش و پرورش و بهویژه در مدارس بهعنوان مجموعهای انسانساز، جامعهساز و شکلدهنده شخصیت کسانی که میخواهند در جامعه ایفای نقش مؤثر داشته باشند، با مدیریت در دیگر عرصهها قابل قیاس نیست.
آقای رئیسی، مدیران، مربیان و معلمان را عهدهدار حفظ شأن و جایگاه انبیایی معلمی در جامعه دانست و با توجه به وظیفه دولتمردان در این زمینه گفت: اجرای طرح رتبهبندی معلمان، کف و هدفگذاری در ارتقای جایگاه معلمان بوده است، نه سقف آن، زیرا در اجرای آن به بخش مالی و معیشتی معلمان توجه شده و این قانون، مقدمهای برای ارتقای شأن و منزلت معلمان بوده است.
رئیس جمهور، دانشافزایی و بهروز شدن دانش معلمان و استفاده از آن در پرورش انسان تراز در جامعه را اساس و هدف اصلی طرح رتبهبندی معلمان دانست و تصریح کرد: در این طرح به جایگاه علمی، بینشی، گرایشی و هویتی معلم که قرار است هویتسازی کند و با منزلت خود به جامعه منزلت دهد، توجه شده که بسیار با اهمیت است.
آقای رئیسی با بیان اینکه امروز مدارس و دستاندرکاران آموزش، عهدهدار مسئولیت خطیر هدایت، انسانسازی و تعلیم و تربیت در جامعه هستند، افزود: آنچه امروز از پیشرفتهای کشور، پیش روی ما است، محصول آموزش و پرورش و دانشگاه بوده و تحقق چشمانداز پیشرفت کشور نیز منوط به توجه به این دو نهاد بسیار با اهمیت است، زیرا آینده کشور با تربیت نیروهای کارآمد، متعهد و با انگیزه در این دو نهاد و بهدست معلمان و مربیان گرانقدر رقم میخورد.
رئیس جمهور، اظهار داشت: هدف بنده از شرکت در این مراسم، عرض سلام، احترام و خدا قوت گفتن به همه معلمان، مربیان و مدیران آموزش و پرورش است، به این امید که سال تحصیلی جدید و متفاوتی با نزدیک شدن به اهداف عالی این وزارتخانه داشته باشیم.
آقای رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در موضوع تعلیم و تربیت در کنار نقش مدیران و معلمان، نقش والدین نیز باید بسیار مهم تلقی شود، افزود: ساز و کارهایی مانند انجمنهای اولیا و مربیان در این زمینه بسیار خوب است، اما نباید به آن بسنده کرد و باید با اشتراک مساعی و ارتباط خانواده، مدرسه و مسجد، سطح تعلیم و تربیت را ارتقا داد.
رئیس جمهور، ساخت و تجهیز مدارس در حرفهآموزی و مهارتآموزی دانشآموزان را بسیار با اهمیت خواند و ضمن تجلیل از خیرین مدرسهساز گفت: اگر امروز ۵ هزار طرح آموزشی، تحویل شده و ۲ هزار طرح دیگر در حال آمادهسازی است، به برکت تلاش خیّرین مدرسهساز و همچنین مدیران دلسوز، با کفایت و با انگیزه بوده است.
آقای رئیسی، عدالت آموزشی را از جمله مسائل مهم و محوری در دولت مردمی دانست و با تأکید بر ضرورت تلاش برای اجرای این هدف، تصریح کرد: البته باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست، بلکه به این معنا است که به هر منطقهای متناسب با ظرفیت، اقلیم و فرهنگ خود در شهرها و روستاهای کشور، توجه شود.
رئیس جمهور، هرگونه هزینه برای جامعه فرهنگیان و آموزش و پرورش را سرمایهگذاری برای کشور دانست و گفت: نباید برای هزینه کردن در این بخش نگران بود، بلکه آنچه باید درباره آن نگرانی داشت، موضوع مهم بهرهوری است.
آقای رئیسی، خطاب به مدیران آموزش و پرورش در سراسر کشور، اظهار داشت: خواسته من از همه شما تلاش برای افزایش بهرهوری متناسب با نیروی انسانی و امکانات و ظرفیتهای در اختیار شما است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ارتقای سطح نمره دانشآموزان، یکی از جلوههای افزایش بهرهوری در آموزش و پرورش است، تصریح کرد: قطعاً برای یک متعلم و دانشآموز، ارتقای نمره بسیار اهمیت دارد، بهویژه اینکه امروز نقش نمرات در آینده تحصیلی دانشآموزان، بسیار پررنگتر شده است.
آقای رئیسی، عزم و همت مدیران مدارس سراسر کشور در اجرا و برگزاری شیوه جدید کنکور را شایسته قدردانی دانست و گفت: قطعاً این روش جدید که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است، بدون اشکال نیست و لازم است بهطور جدی از طرف شما که در این زمینه متخصص و متعهد نیز هستید، ارزیابی شود.
رئیس جمهور، مطالبات فرهنگیان، بهویژه معلمان، در پرداخت بهموقع حقالزحمه و مسکن را خواستهای بهحق خواند و از وزیر آموزش و پرورش خواست با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه، این مطالبات و خواستهها را پیگیری و به نتیجه برسانند.
آقای رئیسی، اعتماد مردم به نهاد مدرسه را بزرگترین سرمایه آموزش و پرورش دانست و بر ضرورت ارتقای این اعتماد عمومی از طرف مدیران و معلمان، تأکید کرد.
رئیس جمهور بر توجه به مهارتآموزی با تقویت هنرستانها نیز تأکید کرد و گفت: توجه دولت به مهارتآموزی و مهارتافزایی دانشآموزان با تقویت هنرستانها و بهروزرسانی تجهیزات آموزشی لازم است که باید بهطور جدی دنبال شود.
آقای رئیسی، خواسته و پیام ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش از دولت و مدیران آموزش و پرورش را ایجاد مدارس در تراز انقلاب اسلامی و پرورش نیروهای کارآمد و متعهد، عنوان و تصریح کرد: تلاش شما مدیران مدارس سراسر کشور در تعلیم و تربیت دانشآموزان، تضمینکننده آینده کشور است.
رئیس جمهور با ابراز علاقه به سخن گفتن بیواسطه و مستقیم با بدنه دستگاههای اجرایی کشور، بهویژه وزارت آموزش و پرورش، گفت: امروز انتظار جامعه از بنده بهعنوان رئیس جمهور و شما بهعنوان مدیر مدرسه، حفظ اعتماد عمومی به این مجموعه انسانساز است که امیدواریم روز به روز افزایش یابد.