رئیس پلیس راه استان گفت: عامل انسانی در تصادفات بیشترین نقش را دارد و عدم توجه راننده به جلو اصلی ترین عامل در این زمینه است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، ازدحام مسافر در جادههای استان در روزهای تعطیل باعث میشود عملا تعطیلاتی که مسافران برای خود طراحی میکنند بخشی از آن را در ترافیک بمانند.
این اتلاف وقت و وقتکشی، تاوان مکرری است که همیشه مسافران در تعطیلات، آن را میپردازند. رئیس پلیس راهور فراجا ۱۳ خرداد ماه امسال اعلام کرد که ۷۷ میلیون تردد در سه روز یعنی از ۱۰ تا ۱۳ خرداد درجادههای کشور اتفاق افتاده. بگفته سردار کمال هادیانفر، درتعطیلات ماههای مانندخرداد و حتی اواخر شهریورماه ترددها از مرز حدود ۸۰ میلیون عبو میکند که واقعا باید برای ان چاره اندیشی کرد.
استان قزوین نیز به لحاظ قرارگرفتن در مسیر ارتباطی ۱۱ استان شمالی و شمالغرب کشور، کشورهای آسیای میانه و سپس اروپای شرقی بهعنوان پل ارتباطی، موقعیت کم نظیری درتردد و حملونقل دارد که باید توجه ویژهای به وضعیت راههای آن صورت گیرد.
در این زمینه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای و رئیس پلیس راه استان با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به تشریح جزئیات عملیات راهداری و کنترل جادهها پرداختند.
حق لطفی گفت: به طور میانگین روزانه بیش از یک میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان ثبت میشود که نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. محورهای آبیک قزوین دارای بیشترین تردد است. روز ۲۵ شهریور احتمال زیاد اوج ترددهای ما خواهد بود.
بر این اساس کارگاههای اداره کل راهداری در این مسیر تعطیل شده است. از مردم میخواهیم سفر خود را نسبت به افزایش تردد در روز ۲۵ سفر مدیریت کنند و از سامانه ۱۴۱ میتوانند گزارشهای لازم را اخذ کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: پیش بینی ما اینست که در روز ۲۵ شهریور بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تردد داشته باشیم.
رئیس پلیس راه استان گفت: در حال حاضر در محور قزوین کرج محدوده محمدیه ترافیک سنگین را شاهد هستیم. در آزادراه قزوین به رشت هم شاهد ترافیک نیمه سنگین هستیم. شرایط جغرافیایی استان هم مزید بر علت است که ترددها افزایش پیدا کند در همین راستا از ابتدای سال تا امروز بیش از ۱۵۴ میلیون تردد در استان ثبت شده است.
سرهنگ ذاکری منش گفت: آزادراه کرج قزوین شاهد حضور انواع وسایل نقلیه است و در صورت وقوع تصادف پلیس تا ۲۰ دقیقه سر صحنه حاضر شده است. متاسفانه رانندگان بین خطوط حرکت نمیکنند و گاهی اوقات از شانه خاکی عبور میکنند که ترافیک را سنگینتر میکند.
حق لطفی گفت: اگر زمان سفر را مدیریت نکنیم اتلاف سرمایه و استهلاک در وسایل نقلیه را خواهیم داشت. سنگینتر شدن ترافیک روی رفتار رانندگان تاثیر مستقیم دارد که ممکن است باعث ایجاد تصادف در پیش روی مسیر شود. سامانه ۱۴۱ وضع راهها و ترافیک را با دوربینهای ثبت لحظهای پیگیر شوند.
رئیس پلیس راه گفت: در طول ۱۷۰ روز آمار تصادفات استان کاهش ۲۰ درصدی را در پی داشته که جزو استانهای برتر در این زمینه است. در شهریور هم آمار مجروحان تصادفات حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.
حق لطفی گفت: در جلسات مربوط به راهداری استان با دو رویکرد نقاط پرتصادف و دارای تصادف روبرو هستیم. سال گذشته با تشکیل کارگروه محل تصادفات سه سال گذشته احصا شد که نشان دهنده ۱۵ نقطه پرتصادف در استان بود. پس از آن این نقاط آشکارسازی شدند. برای رفع این نقاط اعتباری حدود ۴۰۰ میلیارد تومان لازم است که در حال تامین آن و رفع نقاط حادثه خیز هستیم.
وی تصریح کرد: شورای ترافیک استان امروز حدود ۳ ساعت بحث کرد بر روی این موضوع تا هم افزایی با حضور همه دستگاههای دخیل نسبت به رفع آن اقدام شود. در این راستا خود رانندگان هم نقش اساسی دارند. قطعا بار ترافیکی که روی استان قزوین است در سایر استانهای همجوار وجود ندارد، چون قزوین شاهراه مسیر مسافران است. امسال طرحهای بهسازی نسبت به سال گذشته با توان دوبرابری انجام میشود.
سرهنگ ذاکری منش گفت: در دوره اربعین محور آوج تقریبا پرتردد ارزیابی شده بود که بر این اساس تیمهای حاضر در محل افزایش پیدا کردند. در این محور خوشبختانه شاهد هیچ تصادفی نبودیم.
حق لطفی اظهار کرد: سهم عامل انسانی در تصادفات بیش از وضع جاده هاست. نقاط حادثه خیز حالت دینامیک دارند و ممکن است با رفع یک نقطه همان محل حادثه خیز به نقطه دیگر منتقل شود. علیرغم اینکه در حال تلاش برای رفع نقاط حادثه خیز هستیم، اما رانندگان عزیز هم باید بحث مهارتی را هم در نظر بگیرند. سرعت در راههای روستایی قطعا باید کنترل شود، چون میزان استاندارد بودن راهها بر اساس سرعت استاندارد تعریف میشود.
سرهنگ ذاکری منش گفت: بر اساس بررسیهای به عمل آمده نقش عامل انسانی بسیار تاثیرگذار در تصادفات است، اما دلیل نمیشود که نواقص راهها را برطرف نکنیم. اگر راههای استاندارد باشند و خودروهای باکیفیت دست مردم باشد قطعا تصادفات منجر به فوت و جرح بسیار کاهش خواهد یافت. قانون برای رانندگان پرخطر مجازات در نظر گرفته است. حدود ۲۶ دستگاه در امر فرهنگ سازی متولی هستند که رانندگی یکی از آن زمینه هاست.
حق لطفی گفت: آیین نامه ۲۶۷ در این زمینه تدوین شده است که علائم راهها را نشان میدهد. حدود ۷ هزار تابلو در مسیر راهها نصب شده است، اما متاسفانه در این زمینه سرقتها عامل تاثیرگذار است.
ذاکری منش اظهار کرد: پلیس راه به فناوریهای بروز مجهز شده است که سیستم NCC یکی از آنهاست. بیش از ۵۰ درصد تصادفات در سایه عدم توجه به جلو بوده است که از مردم میخواهیم دقت کافی داشته باشند.