معاون ابتدایی آموزش و پرورش گفت: اجرای آزمایشی «نظام دورهای» اول ابتدایی در۶۴۰ کلاس درس گام بزرگی برای تحقق سند تحول بنیادین است تا در قالب این طرح، دانشآموزان پایه اول تا سوم دبستان با یک معلم درس بخوانند.
معصومه نجفی پازوکی افزود: در سال تحصیلی جدید، فقط تعداد کمی از مدارس، مجری «نظام دورهای» به صورت آزمایشی خواهند بود تا جایی که در مجموع۶۴۰ کلاس درس در کل کشور تحت پوشش این طرح قرار میگیرند. پس از آن نتایج این طرح بررسی خواهد شد و درباره آن تصمیمات جدیدی گرفته میشود.
نجفی با اشاره به تمرکز بر فضای تربیتی دانشآموزان تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اجرای نظام دورهای تأکید دارد و بر این اساس دانشآموز پایه اول دبستان هنگامی که با معلم خود آشنا میشود، برای دو سال آینده یعنی پایه دوم و سوم نیز با همین معلم خواهد بود و این موضوع به احساس امنیت او و خانواده کمک میکند.
وی ادامه داد: اجرای نظام دورهای منجر به آن میشود تا در دوره اول ابتدایی (پایههای اول، دوم و سوم دبستان) به عنوان دوره کسب شایستگیهای پایه، شاهد ایجاد فضای تربیتی واحد به کمک معلم و والدین باشیم، اگر دانشآموز، کلاس اول تا سوم دبستان را با یک معلم بگذراند شرایط به گونهای میشود که در مدت سه سال همانند یک خانواده شوند و فضای تربیتی خاصی برای دانشآموز ایجاد میشود.
نجفی پازوکی معتقد است که اجرای نظام دورهای به این علت اهمیت دارد که میتوان بر تربیت دانشآموزان در دوره اول ابتدایی که طلاییترین دوران زندگی است، تمرکز بیشتری داشت و در یک فرآیند مشخص از پایه اول تا سوم دبستان، شایستگیهای پایه را در دانشآموز ایجاد کرد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اجرای نظام دورهای برای سال تحصیلی جدید به صورت آزمایشی است تا پس از تولید محتوای لازم و آمادگی خانوادهها از سال تحصیلی آینده با وضعیت دقیقتر تعداد مدارس تحت پوشش را افزایش دهیم، بیان کرد: هیچ الزامی برای حضور معلمان و دانشآموزان در نظام دورهای وجود ندارد. با برنامهریزی انجامشده قطعاً از سال ۱۴۰۳ نظام دورهای جای خود را بین معلمان و خانوادهها خواهد یافت و خانوادهها از آن استقبال خواهند کرد، چراکه شرایط تربیتی برای دوره اول ابتدایی به صورت ویژه برنامهریزی شدهاست.