روزانه حدود ۳ هزار دانش آموز خاطی از حضور در کلاسهای درس مدارس، محروم و مجازات میشوند و شمار روزهایی که دانش آموزان از کلاسهای درس غایب میشوند، به حد نصابی جدید رسیده و از یک میلیون روز فراتر رفته است.
روزنامه مترو نوشت: اغلب دانش آموزانی که مجازات و از حضور در کلاس محروم شده اند از خانوارهای فقیرند.
این میزان محرومیت از کلاسهای مدارس، حتی از دوران پیش از همه گیری ویروس کرونا نیز بیشتر است، زیرا در سال ۲۰۱۹ و پیش از آغاز همه گیری کووید، به طور متوسط روزانه ۲ هزار و ۳۰۰ دانش آموز محروم میشدند. سازمانهای خیریه آموزشی اعلام کرده اند با افزایش محرومیت ها، معمولا شمار دانش آموزانی که برای همیشه مدرسه را ترک میکنند، افزایش مییابد.
اخراج دانش آموزان از کلاسهای درس و محروم کردن موقت از تحصیل، یکی از روشهای رایج در مدارس انگلیس است تا رفتار دانش آموزان خاطی تغییر کند. حضور دانش آموزان خاطی ساعاتی پس از تعطیلی مدرسه در کلاس و یا کتابخانه مدرسه از دیگر تنبیهات رایج در مدارس انگلیس است.
به نوشته نشریه مترو، محروم کردن دانش آموزان از کلاس، به منظور بررسی چرایی رفتار نامناسب دانش آموز و کاهش احتمال تکرار آن رفتارها صورت میگیرد و انتظار میرود با خارج کردن دانش آموز خاطی، از میزان نگرانیها و خطرها، کم شود.
روزنامه مترو افزود: دانش آموزان فقیر، در مقایسه با دیگر دانش آموزان دیگر، ۳.۷ برابر بیشتر ممکن است از کلاس درس محروم شوند. همچنین در مقایسه با دوران پیش از همه گیری ویروس کرونا، شمار دانش آموزان فقیر اخراجی از کلاسهای درس، ۷۵ درصد بیشتر شده است در حالی که در میان دانش آموزان غیر فقیر، فقط ۴ درصد افزایش دیده میشود.
به نوشته مترو، با این که نسبت دانش آموزان سفیدی که از کلاسهای درس اخراج میشوند با ۷۳ درصد، هنوز بیشترین میزان است، دانش آموزان سیاه پوست کارائیبی، ۱.۵ برابر بیشتر از دانش اموزان سفید پوست بریتانیایی ممکن است از کلاسها اخراج شوند. همچنین دانش آموزانی که والدینشان ترکیبی از سفید و نیز سیاه پوست کارائیبی باشند، ۱.۷ برابر بیشتر از سفیدپوستان انگلیسی اخراج میشوند.