مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، از مراجعه ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تاکنون، به مراکز معاینه فنی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شادی مالکی مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، با حضور در رادیو ایران با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون، ۸۰۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده اند افزود: ۲۹ درصد از خودروها در مراجعه اول به علت نقص فنی مردود شده اند و پس از رفع ایراد در مراجعات بعدی موفق به اخذ معاینه فنی شده اند.
سوال : انجام معاینه فنی خودروها به چه میزان بر کاهش آلودگی هوا اثر داشته است ؟
مالکی : اجازه بدهید قبل از اینکه وارد این مقوله شویم من یک آمار و ارقامی از میزان مراجعات از ابتدای سال تا الان داشته باشم، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کردند برای گرفتن گواهی معاینه فنی از این تعداد حدوداً ۶۱۹ دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول ما بوده و ۲۹ درصد خودروها هم در مراجعه اول موفق به دریافت گواهی معاینه فنی نشده اند، بنا به دلایلی مثل نقص آلایندگی ، ایمنی و فنی خودرو که البته اینها بعد از اینکه به نقص مربوطه توسط افراد کارشناس وکاردان فنی بهشون اعلام می شود بعد از رفع نقص مجدداً مراجعه می کنند و معمولاً سالی ۹۵ درصد می توانند که معاینه فنی را در نهایت دریافت کنند ۵۹۰ هزار گواهی معاینه فنی صادر شده از ابتدای سال تا به امروز و ۱۰۰ هزار گواهی مربوط به معاینه فنی برتر بوده یعنی در واقع ۱۶ درصد گواهی معاینه های فنی برتر دریافت کرده اند، برای ان دسته از عزیزانی که درباره گواهی معاینه فنی شاید اطلاعات کافی نداشته باشند عرض کنم که، معاینه فنی برتر به لحاظ هزینه ای برابر است با معاینه فنی عادی، صرفاً در خصوص مجاز آلایندگی متفاوت است یعنی دامنه حدود مجاز آلایندگی سختگیرانه تر است بنابراین خودرویی که موفق به اخذ معاینه فنی برتر شود خودرویی است که کمتر آلایندگی دارد در ترددهای شهری و برون شهری، حالا سوالی که سرکار عالی مطرح کردید در واقع تاثیر معاینه فنی در کاهش آلودگی هوا، ببینید از خودروهایی که مراجعه کردند و موفق نشدند که معاینه فنی دریافت کنند نکته مهم و قابل توجه این است که 11 درصد این مردودی ها به علت نواقص آلایندگی بوده و باز جالب است که در بین نواقص مربوط به ایمنی و فنی خودرو هم ۸ درصد بیشتر نزدیک به ۹ درصد مربوط به نقص ترمز بوده ان بخشی که مربوط به آلایندگی است نواقص مربوط به آلایندگی نشان می دهد که اگر این نواقص رفع شود قطعاً بسیار زیاد تاثیرگذار است برای خودرویی که دارد در شهر تردد می کند و از آنجا که در مراکز معاینه فنی خودرو از دو منظر وضعیت آلایندگی خودرو و وضعیت ایمنی و فنی خودرو مورد پایش و بررسی قرار می گیرد حتی ان قسمت فنی و ایمنی بسیار تاثیرگذار است در کاهش تصادفات و ارتباط مستقیمی با سلامت و جان شهروندان عزیزمان دارد، در واقع همه ارکانی که در مرکز معاینه فنی برای خودرو کنترل می شود به نحوی می توانیم بگوییم که در کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف حامل های انرژی سوخت موثر هستند، ببینید اگر یک خودرویی به علت نقص فنی در محل تردد و یا در یک شریان بزرگراهی متوقف شود ایستادن خودرو موجب ترافیک و در نهایت افزایش مصرف سوخت خودرو و قطع به یقین آلایندگی ناشی از خودروها می شود در فصل سرد هم که همانطور که به درستی سرکار اشاره فرمودید به جهت تشدید آلودگی هوا در کلانشهرها قطعاً اهمیت کنترل وضعیت انتشار آلایندگی خودروها و معاینه فنی بیشتر است درخواستمان از شهروندان عزیز این است که فارغ از الزامات قانونی به هر صورت دریافت معاینه فنی و کنترل خودرو به جهت ایمنی و فنی و آلایندگی یکی از الزامات راهنمایی و رانندگی است که خودرویی که معاینه فنی نداشته باشد اعمال جریمه صورت می گیرد اما فارغ از این الزامات قانونی، درخواست ما این است که در راستای مسئولیت اجتماعی ایشالا همه شهروندان عزیز خوب و دغدغه مند محیط زیست ایشالا به مراکز مراجعه کنند و خیالشون راحت باشد که اون خودرویی که دارد استفاده می شود به هر صورت این مشکلات را دارا نیست و ندارد .
سوال : خانم دکتر من دو تا پرسش دارم اولین پرسشم این است که یکسری از ماشین ها با توجه به اینکه سن شان به ۵ سال و بالا نرسیده آیا می توانند معاینه فنی شان را پیش از این ۵ سال بگیرند و یا نه نیازی ندارند ؟
مالکی : ببینید خودروها از زمان تولید ۴ سال معاف هستند از نظر گرفتن معاینه فنی حالا بسیاری از شهروندان عزیز را داریم که برای معاینه فنی برتر اقدام می کنند به همان جهت تخفیف عوارض در واقع که خدمت شما عرض کنم که تخفیف عوارض و تردد در محدوده طرح ضمن اینکه باز تاکید می کنم اگر معاینه فنی برتر را برای خودرو تعیین کنید می توانید مطمئن باشیم که خودرویی که دارد در سطح شهر تردد می کند آلایندگی کمتری هم در شهر ایجاد می کند و این واقعاً برای بسیاری از شهروندان شاید نکته حائز اهمیتی باشد .
سوال : خانم دکتر با توجه به اینکه فرمودید ۲۹ درصد خودروها موفق به اخذ گواهی معاینه فنی نشده اند در نوبت اول و بالاخره حالا می روند رفع ایراد می کنند اما یکسری از خودروها هستند که واقعاً خیلی وضعیتشان مشکل دار است چه کار باید بکنند این دوستان؟
مالکی : خودرویی که به مرکز معاینه فنی مراجعه می کند ما فارغ از اینکه خودرو چه سنی دارد در واقع ان سن فرسودگی را الان به صورت اینکه بخواهیم به صورت اجرایی داشته باشیم در سامانه یکپارچه معاینه فنی کشوری به این ترتیب نداریم، و برای ما تنها ملاک این است که خودرو از جهت وضعیت سلامت سیستم و قطعاتش بتواند در آزمونها موفق شود.