وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع اربعین و محبت به آل الله و امام حسین (ع) مهمترین سرمایه فرهنگی ماست و همه از این سرمایه استفاده میکنیم.
* انتقال ارزشهای دینی و فرهنگی از طریق مناسک اربعین تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت
اسماعیلی افزود: محرم، عاشورا و اربعین از بزرگترین مفاهیم دینی ما در جامعه است. اکنون در ایام محرم، حدود ۸۴ درصد مردم به نشان ارادت به امام حسین (ع) لباس مشکی به تن میکنند؛ بنابراین اگر ارزشهای دینی و فرهنگی ما مانند حجاب را از طریق این نوع مناسک به مردم منتقل کنیم حتما تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: موضوع اربعین و محبت به آل الله و امام حسین (ع) مهمترین سرمایه فرهنگی ماست و همه از این سرمایه استفاده میکنیم در عین حال به عنوان خادمان مردم و مسئولان دولتی، وظیفه ما این است که زیرساختها و امکانات را در کنار این سفره پر برکت الهی هموار کنیم تا این حرکت مردمی هرچه پرشکوهتر برگزار شود.
اسماعیلی با اشاره به خدماتی دولت در دو سال گذشته در زمینه اربعین گفت: در این دوسال با پشت سر گذاشتن همهگیری کرونا اقدامات مهمی در بحث خدمترسانی به زائران اربعین انجام شد و به خوبی مشکلاتی که سالهای سال مردم در بحث ورود و خروج یا حمل و نقل داشتند، بر طرف شد. همچنین ما اربعین را منحصر به کربلا و جاده نجف و کربلا نمیبینیم. در داخل کشور همین امروز موکبهای بزرگی برپا شده و مردم در مسیر و میادین بزرگ شهرها و امامزادگان واجب التعظیم در قالب برنامه جاماندگان از اربعین، شعائر را گرامی میدارند.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه «در دولت فقط وظیفه ما خدمتگزاری و تسهیل امکانات است»، افزود: به طور خاص در حوزه فرهنگی و هنری، حج و زیارت، سازمان اوقاف و ستاد مساجد که از مجموعههای تحت مدیریت وزارت فرهنگ هستند، تلاش کردیم همه امکانات برای اثرگذاری فرهنگی اجتماعی این حرکت عظیم مردمی پای کار بیاید.