با گذشت بیش از یک ماه از بروز اختلال مجدد در پیامکهای ارسالی سامانه همتا، خریداران و فروشندگان تلفنهمراه، همچنان دچار مشکل هستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سرویس پیامکی سامانه همتا در هفتههای اخیر مجدداً با اختلال شدید مواجه شده است، اتفاقی که در سال گذشته نیز در یک مقطع زمانی رخ داد، اما پس از گذشت مدتی، مسئولان وزارت صمت از حل و فصل این موضوع خبر داده بودند؛ برخی اخبار حاکی از آن است ریشه اصلی بروز این مشکلات، اختلافات مالی بین وزارت صمت و اپراتورهای تلفنهمراه است که گویا مسئولان مربوطه در وزارت صمت و وزارت ارتباطات در حال حاضر عزم جدی برای برطرف کردن این اختلافات ندارند.
اختلال در سرویس پیامکی سامانه همتا میتواند موجب ضرر و زیان خریداران موبایل شود؛ چرا که ممکن است افراد بدون آنکه متوجه شوند اقدام به خریداری گوشیهای قاچاق کرده و به دلیل عدم ارسال پیامک هشداری توسط سامانه همتا، شبکه ارتباطی آنها پس از یک ماه قطع خواهد شد.
ایجاد اختلال در فرآیند خرید و فروش موبایل
البته مشکل قطعی پیامکهای همتا تنها موجب سردرگمی و ضرر و زیان خریداران موبایل نبوده و موجب اخلال در فرایند خریدوفروش موبایل در بازار نیز شده است. بسیاری از کسبه و اصناف بازار موبایل به علت قطعی سامانه امکان تغییر مالکیت گوشیهای تلفن همراه را نداشته و بهعبارتدیگر امکان فروش محصولات خود را ندارند. از طرفی برخی سودجویان از این وضعیت نابسامان استفاده کرده و گوشیهای قاچاق خود را با قیمت گوشیهای قانونی و رجیستر شده در بازار عرضه میکنند.
یکی از فروشندگان موبایل درباره تأثیر این اختلال بر فروش واحدهای صنفی به خبرنگار ما میگوید: خریدوفروش انجام میشود؛ ولی فرآیند فروش بسیار زمانبر شده و از هر ۱۰۰ خرید یکی پیام رجیستری دریافت میکند. حتی برخی مشتریان پس از چند رو به علت قطع آنتن خواستار پسدادن گوشیهای خریداری شده خود هستند.
پیشازاین، سید حسین سادات حسینی رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی تهران گفته بود که اختلال و قطعی در پیامکهای ارسالی سامانه همتا بهصورت مداوم تکرار میشود. به گفته این مقام صنفی برای ورود به سامانه همتا نیاز به دریافت پیامک کد فعالسازی و تأیید احراز هویت است؛ ولی در حال حاضر به دلیل عدم ارسال پیامکهای سامانه همتا به خریداران، کد فعالسازی به افراد ارسال نمیشود؛ به همین خاطر خدمترسانی ما به مردم دررابطهبا سامانه همتا متوقف شده است.
وی با اشاره به اینکه اتحادیه صنف دستگاههای مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی مرجع رسیدگی به خدمات تلفن همراه و مشکلات همتا است، میگوید: در حال حاضر ما روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نفر مراجعهکننده (بهصورت حضوری یا تلفنی) بابت مسائلی از قبیل فعالسازی و رجیستری تلفن همراه خریداری شده یا انتقال مالکیت گوشیهای دستدوم داریم؛ زیرا ارسال کد فعالسازی از سامانه همتا متوقف شده است.
ضرر و زیان مالی مردم در پی قطعشدن پیامکهای همتا
بهطورکلی زمانی که افراد بهصورت قانونی (چه از بازار موبایل چه مسافری با پرداخت رجیستری) گوشی خریداری میکنند و سیمکارت خود را در داخل تلفن همراه قرار میدهند، از سامانه همتا پیامکی دریافت میکنند که دستگاه قانونی بوده؛ اما فعال نشده است؛ پس از آن، فرد ۱۰ روز مهلت دارد تا نسبت به فعالسازی کد دستگاه اقدام کند.
بنابراین، در صورت عدم ارسال پیامکهای سامانه همتا، افرادی که تلفن همراه را خریداری کردهاند، دچار ضرر و زیان میشود؛ زیرا با اتمام بازه زمانی ۱۰ روزه، تلفن همراه آنها قطع خواهد شد و با مراجعه افراد به گارانتی هم مسئله آنها حل نمیشود و تنها وزارت صمت بهعنوان متولی سامانه همتا باید نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کند.
همراه اول: مشخص نیست با کدام سازمان و دستگاهی طرف هستیم!
مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول، در خصوص اختلالات پیامک سامانه همتا گفت: پیامکهای سامانه همتا برای مشترکان همراه اول وصل است؛ اما از سال ۱۳۹۶ تا به امروز حتی یک ریال از طرف سامانه همتا به همراه اول پرداخت نشده و این سامانه بدهی سنگینی به شرکت همراه اول دارد؛ خواسته همراه اول از مسئولان این است که مشخص شود سامانه همتا زیر نظر کدام سازمان یا دستگاه دولتی است و این شرکت مطالبات مالی، اختلالات احتمالی سامانه و بهروزرسانیهای موردنیاز را چگونه و از کدام دستگاه باید پیگیری کند.
البته علیرغم ادعای مسئولان شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)، اما بررسیها نشان میدهد که سرویسهای پیامکی این سامانه برای سیمکارتهای همراه اول، در طول شبانهروز تنها ۲ تا ۳ ساعت برقرار است و در باقی زمانها، پاسخی از سمت همتا برای سیمکارتهای همراه اول ارسال نمیشود.