محققان دانشگاه سوری انگلستان یک راه حل جدید برای پوشش جادهای ارائه کردهاند که به جلوگیری از چالههای ناشی از انجماد و ذوب شدن یخ در زمستان کمک کند.
بر اساس این گزارش، بهعنوان بخشی از این طرح تحقیقاتی پنج ساله، تیم دانشگاه سوری با یک شرکت پیشرفته مهندسی مواد همکاری خواهد کرد تا یک ریزکپسول جدید گرافنی ایجاد کنند تا هنگام بازسازی جادهها برای بهبود هدایت و ذخیره گرما، در زیر خاک قرار داده شود.
به گفته رهبر این طرح، با سازمان بزرگراههای ملی انگلستان همکاری خواهد کرد تا در قالب یک کار آزمایشی، از انرژی زمین گرمایی برای نگه داشتن سطوح جادهای در دمای کنترل شده، استفاده شود. آنها از پمپهای حرارتی منبع زمینی در جادهها استفاده میکنند تا کف جاده را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگهدارند.
این طرح همچنین شامل ایجاد یک مدل آزمایشگاهی از جاده مجهز به پمپ حرارتی در آزمایشگاه ژئوتکنیک پیشرفته دانشگاه سوری است، تا از آن برای ارزیابی عملکرد حرارتی و مقاومت در جادهها در زیر بارهای کنترل شده آب و هوایی استفاده کند.
مدلسازی عددی پیشرفته، شامل دادههای هواشناسی و یافتههای مدل آزمایشگاهی به مهندسان کمک میکند تا درک کنند که چگونه بهتر میتوان جادههای فعال حرارتی بسازند.