نماینده، ولی فقیه در استان یزد با اشاره به اینکه سیستم آموزشی ایران بر پایه «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» است گفت: دانشآموزان ما ۱۲ سال درس میخوانند، اما ۱۲ ساعت تفکر نمیکنند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، آیتالله محمدرضا ناصری بعد از ظهر امروز در دیدار با وزیر علوم گفت: قرآن کریم، زمانی که فرعون و فرعونیها را معرفی میکند آنها را با سه شاخصه همراه میداند.
وی با بیان اینکه روحیه مستکبری، تفرقه اندازی و از بین بردن فرزندانشان سه شاخصه فرعونیان است گفت: الان هم استکبار جهانی این سه شاخصه را به خوبی دارد و در این مسیر حرکت میکند.
امام جمعه یزد گفت: در مقابل خداوند حضرت موسی (ع) را هم با چهار حالت معرفی میکند که در این معرفی ابتدا خداوند خودش را به موسی (ع) معرفی میکند و این موضوع نشان میدهد که خداشناسی در وجود انسان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
آیت الله ناصری یزدی بیان کرد: دومین موضوعی که خداوند پس از توحید و خداشناسی به موسی بیان میکند این است که باید بنده شده و پس از فراغت از خودش به خدا متصل شود و در مرحله بعد نماز را به پا دارد تا به صورت دائم با خدا در ارتباط باشد و همیشه خداوند را در ذهن و وجود خود داشته باشد.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد تصریح کرد: آن چیزی که خدا ما را نسبت به مستکبرین هشدار میدهد موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشیم، اما در مقابل باید بدانیم که ویژگیهایی که خداوند برای مومنان بیان میکند هم باید در وجود ما نهادینه شود.
وی تصریح کرد: در این مسیر ما باید از توحید شروع کنیم و پس از آن هم معاد، ارتباط با خدا و قرب الهی باید در تمام اقدامات و فعالیتهای ما وجود داشته باشد و در تربیت جامعه هم به آن توجه کنیم.
امام جمعه یزد با بیان اینکه استکبار جهانی از بالغ بر ۱۰۰ سال پیش آموزش ایران را به گونهای پایهریزی کرد که نتوانیم به سمت پیشرفت حرکت کنیم گفت: سه موضوع اساسی تدین، تفکر و تعقل را استکبار از سیستم آموزشی ما گرفت چرا که به درستی فهمیده بود که با نداشتن این سه ویژگی، جوانان ما نمیتوانند راه خود را پیدا کنند.
آیت الله ناصری با تاکید بر اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران بخشی از این مسیر اصلاح شد، اما همچنان سیستم آموزشی ایران نیاز به تحول اساسی و جدی دارد گفت: اگر ما بخواهیم ملتی قوامدار، ایستاده و مستحکم داشته باشیم باید هویتشناسی را در جامعه تقویت کنیم و در این مسیر تدین عامل اصلی به حساب میآید.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: تفکر دومین موضوعی است که از کودکان ما در سیستم آموزشی گرفته شده به گونهای که فرزندان ما در مدارس ۱۲ سال درس میخوانند، اما در این سالها ۱۲ ساعت هم فکر نمیکنند و صرفا تمام سیستم آموزشی ما بر پایه «بخوان، حفظ کن، نمره بگیر» بنا نهاده شده است.
وی با بیان اینکه آینده کشور ما هم بر پایه همین سیستم آموزشی تعریف میشود گفت: وقتی که دانشآموز و دانشجو در سیستم آموزشی تفکر و تعقل نداشته باشد نمیتواند خوب و بد را از هم تشخیص دهد و راهکاری برای رفع مشکلات پیدا کند و بدون تدین هم هیچ ارزشی برای جامعه پیدا نمیکند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر سیستم آموزشی ایران بعضاً به جوانان ما «ما نمیتوانیم» را تلقین میکند گفت: این در حالی است که امام خمینی (ره) به صورت جدی تاکید داشتند که ما در هر کاری میتوانیم پیشرفت داشته باشیم، ولی باید این تلقین ما نمیتوانیم که به صورت پنهان در سیستم آموزشی ما وجود دارد را حذف کنیم.
آیت الله ناصری با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) بعضی مواقع حتی چند ماه برای یک موضوع فکر میکردند و بعد اقدام به نتیجهگیری و تصمیم منجر میشد گفت: این تفکر چند ماهه سبب میشد که امام بهترین تصمیم را بگیرد و هیچ کسی نتواند حتی کوچکترین ایرادی از امام بگیرد.
نماینده، ولی فقیه در استان یزد خاطرنشان کرد: در دورانی که امام خمینی (ره) در پاریس حضور داشتند خبرنگاران زیادی با ایشان مصاحبههای متعددی در ارتباط با رویکرد انقلاب میگرفتند و در طول سالهای پس از انقلاب هم حتی یک مورد از مواردی که از حضرت امام در مصاحبههای خود مطرح میکردند تغییر نمیکرد و این موضوع نشان میدهد که تفکر عمیق و دقیق چقدر در جلوگیری از اشتباه و انحرافات راه دارد.
وی تشخیص دوست و دشمن، خوب و بد، درست و نادرست و مواردی از این قبیل را به وسیله تعقل دانست و افزود: این ویژگی هم در سیستم آموزشی ما در حال حاضر وجود ندارد و نبود آن به شدت برای کشور مشکلساز است.
امام جمعه یزد خواستار ایجاد برنامه ریزی دقیق در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش برای نهادینه شدن و ورود این سه ویژگی بسیار مهم در سیستم آموزشی کشور شد و گفت: اگر این تحول در سیستم آموزشی کشور به وجود آید قطعا دیگر با مشکلی روبرو نخواهیم بود.
ظرفیتهای کویر در ثروت آفرینی برای کشور بررسی شود
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این دیدار با تاکید بر اینکه یزد استان علم، عبادت، قنات، قنوت و قناعت است و به لحاظ علمی هم سالهای سال رتبه برتر کنکور را داشته اظهار داشت: در بحث صنایع و شرکتهای دانشبنیان هم یزد وضعیت مطلوبی را دارد و گسترش آموزش عالی هم در این استان ویژه است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاههای مختلف پیام نور، علمی کاربردی، دولتی، آزاد، علم و هنر، غیرانتفاعی و دیگر دانشگاههای این استان همه و همه به خوب عمل کردند و یزد از لحاظ توسعه علمی جایگاه خوبی را به دست آورده است.
وزیر علوم با بیان اینکه در حوزه پارک علم و فناوری هم توانسته توسعه بسیار خوبی داشته باشد ادامه داد: خوشبختانه در این دانشگاهها و مراکز علمی دانشمندان برجستهای هم حضور دارند که نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی دارای مرجعیت علمی هستند.
زلفیگل خاطرنشان کرد: همه این موارد نشان میدهد استان یزد دارای مزیتهایی است که در پیشرفت علمی کشور میتواند تاثیر بسیار خاصی داشته باشد، اما از روسای دانشگاهها درخواست داریم که با هدایتهای امام جمعه و همراهی
استاندار و نمایندگان در یک جنبه دیگر هم سرآمد کشور باشد و آن جنبه، بحث مزیتآفرینی و مزیتهای ایجادی است.
وی ادامه داد: پارک علم و فناوری باید مزیتهایی را از طریق علم و پژوهش و فناوری ایجاد کند که در گذشته وجود نداشتهاند و برای آیندگان به این وسیله قدرتی جدید را ایجاد کنیم.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در بحث انرژیهای جدید خوشبختانه استاندار یزد عنایت ویژهای دارد و با توجه به اینکه کویر یک نعمت بسیار خوب و بزرگ است، باید برنامهریزی صورت بگیرد که با مطالعات تحقیقاتی و ملی در قالب یک پروژه کلان استفادههای صورت گرفته از کویر در دنیا را مورد بررسی قرار داده و به این وسیله ما کویر را به یک منبع ثروت جدید استفاده کنیم.
زلفیگل به اقدامات استان یزد در استفاده از نور خورشید برای تولید برق و انرژی اشاره کرد و افزود: این یکی از اقدامات بسیار خوبی است که با حمایت استاندار یزد ایجاد شده، اما لازم است که دیگر عرصههای خلق ثروت را هم مورد توجه قرار دهیم.
وی خاطرنشان کرد: برخی از کشورها آرزو دارند که یک روز در کشورشان آفتاب وجود داشته باشند و از آن بتوانند استفاده کنند و در زندگی یک روز را زیر آفتاب بخوابند، اما خداوند به کشور ما تمامی نعمتها را در حوزههای مختلف داده است.
وزیر علوم با اشاره به تاکید آیت الله ناصری مبنی بر اینکه باید تفکر، تعقل و تدین در سیستم آموزشی کشور ما وجود داشته باشد گفت: ما میتوانیم اراده و انگیزهای بسیار قوی داشته باشیم و با توجه به داشتهها و ویژگیهای کشورمان، زمینهای را به وجود آوریم که کشورمان در حوزههای مختلف به پیشرفت دست پیدا کند.
زلفی گل ادامه داد: از استان یزد انتظار داریم که در عرصههای جدید نوآوری و خلاقیتهای علمی به ویژه با تکیه بر کویر زمینه استفاده هرچه بیشتر ظرفیتهای کشور در توسعه را فراهم نماید.