تولید گاز از قطعه ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی امروز با حضور رئیسجمهور به صورت رسمی آغاز میشود.
به این ترتیب، قفل توسعه این قطعه با پشت سر گذاشتن دو دهه قراردادهای بینتیجه با شرکتهای خارجی، باز میشود.
پس از خروج شرکتهای توتال فرانسه و شرکت ملی نفت چین از کنسرسیوم توسعه قطعه ۱۱ پارس جنوبی، شرکت پتروپارس به عنوان تنها عضو باقیمانده در این کنسرسیوم، توسعه این طرح را با تکیه به توان متخصصین داخلی آغاز کرد.
طرح قطعه ۱۱ پارس جنوبی در مرحله نخست بخش اول توسعه، شامل حمل و نصب یک پایه سکوی چهارپایه، حفاری و تکمیل ۱۲ حلقه چاه، نصب سکوی اول به همراه متعلقات سکو و خط لوله دریایی برای انتقال گاز به پالایشگاه خشکی قطعه ۱۲ در منطقه پارس ۲ کنگان است که دستیابی به ظرفیت کامل تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز را محقق میکند.
از جمله ویژگیهای توسعه این طرح میتوان به برچیدن و جابهجایی یک سکوی بهرهبرداری با وزن بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ تن از موقعیت خود در دریا به موقعیتی جدید اشاره کرد که به عنوان اقدامی بیسابقه در کشور و کمنظیر در دنیا شناخته میشود.
همچنین با بهرهبرداری کامل از طرح توسعه قطعه ۱۱ پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به میزان ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش مییابد که میتواند به بهبود تراز گاز کمک شایان توجهی کند.
با بهرهبرداری از هر یک از قطعههای پارس جنوبی، تولید ناخالص داخلی حدود یک درصد افزایش مییابد.
توسعه قطعه ۱۱ پارس جنوبی جلوهای بارز از توان بالای متخصصان صنعت نفت و گاز کشور در اجرای طرحهای عظیم فراساحلی در سطوح ملی، منطقهای و بینالمللی به شمار میرود.
قطعه ۱۱ پارس جنوبی یکی از راهبردیترین طرحهای شرکت نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، توسعه قطعه ۱۱ پارس جنوبی را یکی از راهبردیترین و مهمترین طرحهای شرکت ملی نفت ایران خوانده که پس از ۲۰ سال تأخیر در دولت سیزدهم به ثمر نشسته است.
محسن خجستهمهر افزود: در نهایت در برنامه توسعه قطعه ۱۱ پارس جنوبی ۲۴ حلقه چاه حفاری خواهد شد.
او ادامه داد: با تکمیل توسعه این قطعه، روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز و یک میلیون تن اتان و سالانه یک میلیون تن گاز مایع(الپیجی) تولید میشود و با توسعه کامل آن، سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.
معاون وزیر نفت توسعه قطعه ۱۱ را دارای ویژگیهایی منحصربهفرد دانست و گفت: این قطعه در نقطه صفر مرزی قرار دارد و بر این اساس از چهار لایه بهرهده تولید گاز از این قطعه را شروع میکنیم. هماکنون چهار حلقه چاه به بهرهبرداری رسیده و بهتدریج چاههای بعدی وارد مدار تولید خواهد شد.
خجستهمهر ویژگی دیگر قطعه ۱۱ را جابهجایی سکوی آن از موقعیت دریا دانست و افزود: با جابهجایی سکوی ۱۲ C و انتقال آن به موقعیت ۱۱ B منحصربهفردترین عملیات اجرایی در منطقه عسلویه و خلیجفارس انجام شد.
او ادامه داد: جابهجایی این سکو که با وزن ۳ هزار و ۲۰۰ تن یکی از سنگینترین سازههای دریایی است، نخستین بار در ایران صورت گرفت و با موفقیت در موقعیت جدید نصب شد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: با تکمیل توسعه قطعه ۱۱ پارس جنوبی، توسعه همه قطعههای پارسجنوبی به پایان میرسد.