مدیر بخش مدارس دولتی نموبال تاکید کرد: مدلی را باید برای توسعه كیفی پیش بریم كه قابلیت توسعه داشته باشد تا دیگر در چاله مدارس غیرانتفاعی گرفتار نشویم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر بخش مدارس دولتی نموبال با اشاره به پوشش ۱۲درصدی مدارس غیرانتفاعی گفت: مدلی را باید برای توسعه كیفی پیش بریم كه مقیاس پذیر بوده و قابلیت توسعه داشته باشد تا دیگر در چاله مدارس غیرانتفاعی گرفتار نشویم.
سیدحسین تقی زاده در برنامه ساحت رادیو گفت وگو با اشاره به دیدار غیر عمومی اهالی تعلیم و تربیت با رهبری گفت: عموما كسانی در این دیدار حاضر بودند كه ثمره كارشان در مدارس غیر انتفاعی دیده میشود و مضمون صحبت رهبری بر این بود كه از آرمان عدالت آموزشی كوتاه نیایید؛ حال آن كه فاصله بسیاری میان مدارس روستایی و شهری و نیز مدارس دولتی و غیر انتفاعی وجود دارد و این فاصله بنا بر تاكید رهبری باید پر شود و از طرفی باید دانست كه راه حل این مسئله و گپ نیز از مسیر مدارس دولتی نمیگذرد.
وی افزود: یكسری از دوستان به تاسیس مدرسه روی آوردهاند و مدارس غیر انتفاعی را افزایش میدهند اما در نهایت جامعهای ۱۲ درصدی از دانش آموزان را پوشش میدهند؛ حال باید دید كه برای خیل عظیم دانش آموزان كه درصد باقی مانده را شامل میشوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ !
در این جا باید جوابی مقیاس پذیر را ارائه كرد و در این راستا طرحهای مختلفی مطرح میشود؛ مثلا در یكی از این طرحها ظرف ۳ سال ۱۰۰ مدرسه پوشش داده میشود. حال آن كه ۱۰۰ هزار مدرسه در كشور وجود دارد و سوال این جاست كه چه میزان بازه زمانیِ ۳ ساله نیاز داریم تا این میزان مدرسه پوشش داده شود؟! بنابراین مدلی را باید برای توسعه كیفی پیش بریم كه مقیاس پذیر بوده و قابلیت توسعه داشته باشد تا دیگر در چاله مدارس غیر انتفاعی گرفتار نشویم.
تقی زاده ادامه داد: مجموعه نموبال طی ۱۲ سال دقیقا بر همین نقطه تمركز كرده و ایستاده است تا برای این مسئله راه حلی بیابیم؛ به طور خلاصه استفاده كردن از فرایندهای آموزشی یا محصولاتِ فرایندی آموزشی راه حل ماست؛ یعنی معلم را از نقطه مبدأ در نظر میگیریم كه باید به مقصد برسد و در نهایت فرآیند یادگیری برای دانش آموز اتفاق افتاده است.
در این صورت تاثیر تمایز معلمان را كاهش دادهایم به گونهای كه تفاوت چندانی میانِ یك معلم در مركز پایتخت با معلمی دیگر در حاشیه شهرستان خاش نباشد و ركن اصلی این فرایند آموزشی نیز داستان است و نموبال ناچار است برای جذب دانش آموزانی با پتانسیلهای فكری و اخلاقی و خلاق مختلف در یك كلاس از داستان بهره گیری كند.
وی ركن اصلی داستان را نیز شخصیت پردازی و كاراكتر عنوان كرد و افزود: برای آموزش اگر از كاراكتر و شخصیت به درستی استفاده كنیم، داستان خوبی خواهیم ساخت كه ستون فقراتِ طرحِ درسهای آموزشی خواهد بود و از آن پس قابلیت مقیاس پذیری به طرحِ درسها اضافه میشود و در سطح كشور اجرایی شده و به عدالت آموزشی كمكی شایان خواهد كرد.
مدیر بخش مدارس دولتی نموبال در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو با اشاره به مباحث طرح شده در برنامه مبنی بر مشكلات جامعه معلمان و عدم توانایی برای استفاده از امكانات گفت: شهرستان خاش در سیستان و بلوچستان به عنوان یكی از ضعیف ترین استانهای كشور از نظر امكانات است كه با پاكستان نیز هم مرز است.
در این استان برنامهای آموزشی ، برای ۷ هزار دانش آموز، اجرا شد؛ حال آن كه فاصله اولین تا دومین مدرسه ۲۰۰ كیلومتر است ، با توجه به فاصله ۱۲۰ كیلومتری تهران قم ، و ۷ هزار دانش آموز نیز در این میان پخش شدهاند.
تقی زاده با استناد به این طرح گفت: طبق آمار آموزش و پرورش وضعیت املای دانش آموزان خاش ضعیف برآورد شد و حتی برخی دانش آموزان در ۲ پاراگراف بیش از ۱۰ غلط املایی داشتند كه یك چهارم این دانش آموزان را شامل میشدند.
وی ادامه داد: ما برای این معضل فرایندهای آموزشی را طراحی و اجرا كردیم و حتی یك ریال به بودجه منطقه اضافه نشد و استادی نیز از تهران اعزام نشد ، صرفا سه نفر نیروی انسانی ظرف ۳ روز به منطقه رفتند و با همین میزان انرژی كارهای خوبی انجام شد و بر اساس آمارِ مجدد، میزان دانش آموزانی كه در هر پاراگراف ۱۰ غلط داشتند به كمتر از ۱۰ درصد رسیدند.
تقی زاده به رادیو گفتوگو گفت: میتوان با شرایط موجود و امكانات فعلی اما با تدبیر آموزشی تغییرات زیادی ایجاد كرد.