معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، ترویج گفتمان ملّی و فرابخشی، جامع و آیندهنگر در امر سیاستها و اقدامات توسعه و ساماندهی پایانههای مرزی را ضروری دانست.
دبیر شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز زمینی کشور گفت: با توجه به اهمیت ظرفیتسازی و ساماندهی تبادلات مرزی با جمهوری آذربایجان در بلندمدت و توسعه شاخه غربی راهگذر حمل و نقل بینالمللی شمال- جنوب، که در نشست تیر ماه امسال وزیر راه و شهرسازی و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان، روسای هیأتهای ایرانی و آذری کمیسیون مشترک در شهر مرزی آستارا مورد تأکید قرار گرفت، کلیات مربوط به جانمایی پل جدیدالاحداث و پایانه مرزی آغبند میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان و نیز جانمایی محل ساخت پایانه مرزی موقت آستارا با کارکرد انتقال کامیونهای خالی و رویههای مرزی مربوطه، در فاصله ۲۰ متری از نقطه صفر مرزی در منتهی الیه پل جدید آستاراچای مطابق الزامات دستورالعمل ساماندهی و تقویت مرزهای زمینی کشور به تصویب رسید.
وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد اعضای ذیربط، نظرات تکمیلی را برای نهایی کردن طراحی و استقرار فرآیندها در پایانه مرزی موقت آستارا اعلام و نیز هماهنگی لازم برای برگزاری نشست مشترک با طرف آذری برای تدوین و مبادله تفاهمنامهای جامع دربرگیرنده ماهیت، نحوه کارکرد و ظرفیت کلیه پایانههای مرزی مشترک از جمله پایانه مرزی جدید آغبند و تعیین نحوه تأمین مالی ساخت این پایانه را انجام دهند.
افندی زاده افزود: ادامه نشست به تصمیمگیری در مورد ساخت و اجرای پل دوم پایانه مرزی میلک با کشور افغانستان اختصاص داشت که با توجه به بازنگری طرح جامع این پایانه در کارگروه تخصصی و متعاقب تصمیم نشست سی ام این شورا، مقرر شد اعضاء ذیربط به تعیین سازوکار تأمین مالی با طرف افغانی و پیگیری امور حقوقی تعیین نقطه صفر مرزی اقدام کنند.
به گفته معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، با تایید اولیه ساخت پل دوم پایانه مرزی مقرر شد در این خصوص، بعد از انجام تفاهم دو جانبه با کشور افغانستان از طریق وزارت امورخارجه با نگاه بلند مدث راه اندازی کریدورهایی که از طریق چین شروع میشود و بعد از عبور از افغانستان به ایران میرسد که میتواند راهگذری میان کشورهای چین- افغانستان- ایران و چین-تاجیکستان- ازبکستان- افغانستان- ایران، باشد، در نهایت پس از تفاهم دوجانبه، نتیجه برای اقدام بعدی به شورا منعکس شود.