معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: نزدیک به ۶۰ هزار طرح نیمه تمام عمرانی در سطح ملی، استانی، شهرستانی و بعضاً روستایی وجود دارد که برای تکمیل آنها حدود ۹ هزار همت منابع لازم داریم.
سؤال: یکی از موضوعاتی که معمولاً در آغاز شهریور هر ساله است، بحث گرامی داشت هفته دولت و ارائه کارنامهای از دولت در یک سال گذشته است. با توجه به اینکه دولت سیزدهم اندکی بیش از دو سال از استقرار آن میگذرد، به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور ارزیابی شما از کارکرد این دو سال چه است؟
آقای منصوری: اجازه میخواهم اول یک مقدمهای در خصوص شرایطی که دولت کار خودش را آغاز کرد خدمت شما بگویم و بعد در رابطه با تغییر ریل گفتمانی و رویکردی دولت و نهایتاً دستاوردهای اقتصادی و عمرانی و فرهنگی و اجتماعی تا هر زمان که فرصت برنامه باشد، گزارش مختصری را خدمت شما عرض کنم. مستحضرید که دولت در شرایط سختی کار را تحول گرفت. ما در ابتدای شروع کار دولت در سال ۱۴۰۰ تقریباً ۴۸۰ همت کسری بودجه داشتیم یعنی دولت قبل متأسفانه به گونهای کار را پیش برده بود که کسری بودجه شدیدی در کشور ایجاد شده بود. در پایان سال ۱۴۰۰ دولت موفق شد تقریباً تراز بودجه را به پایان برساند این هم از سمت و سو و با جهت کسب درآمد حل شد نه خدایی نکرده استقراض، یعنی با تولید و افزایش درآمدهای دولت، کسری بودجه را تا حدود زیادی دولت جبران کرد.
سؤال: یعنی افزایش صادرات؟
منصوری: بخشی افزایش صادرات بود، بخشی درآمدهای نفتی بود، بخشی در رابطه با مالیات بود، بخشی هم از رشد تولید بود. این اتفاق مهمی بود، در حوزه کرونا مستحضرید ما تقریباً روزانه ۷۰۰ نفر فوتی داشتیم. از دستاوردهای بزرگ دولت حل این مشکل و مسئله بود ما همین الان هم در خیلی از کشورها متأسفانه کرونا فوتی میگیرد و بسیاری از کشورها درگیر این موضوع هستند. در همان سال ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار منابع ارزی کشور بود که باید صرف دارو و مواد غذایی میشد در طول سال، پنج شش ماه اول که دولت قبل بود تمام این منابع هزینه شده بود، یعنی وقتی دولت سیزدهم روی کار آمد این ۸ میلیارد دلار عملاً وجود خارجی نداشت و چالش جدی برای ما ایجاد کرد. در زمینه ذخایر کالاهای اساسی بعضی از ذخایر ما واقعاً وضعیت خوبی نداشت الان، چون گذشته است میشود اعلام کرد، ولی بعضی از کالاهای اساسی ما در بعضی از استانهای مهم ذخیرهای کمتر از ۱۲ روز موجود بود. یعنی متأسفانه این خطوط راهبردی ذخیره کالاهای اساسی را رعایت نکرده بودند.
باز در همین زمینه تورمی که دولت با آن مواجه شد در شهریور ۱۴۰۰، به اذعان بانک مرکزی وقت و مرکز آمار وقت نزدیک به ۶۰ درصد بود، ۵۳ و ۳ دهم درصد بود. در اولین جلساتی که آقای رئیس جمهور مستقر شده بودند و کار را تحویل داشتند میگرفتند یعنی هنوز کابینه دولت سیزدهم مستقر نشده بود اعداد و ارقام و دغدغههای جالبی مطرح میشد که باید برای ثبت در تاریخ اینها گفته شود. مثلاً یکی از آنها این بود که در همین مردادماه که هنوز کابینه کامل مستقل نشده بود، مهمترین مسئلهای که در دولت بحث میشد این بود که چطور حقوق پرداخت کنیم، یا سرپرست وقت بانک مرکزی در دولت گذشته، اعلام کردند اظهار کردند این ثبت است در گفتگوهای دولت که تورمی را پیش بینی میکردند با توجه به شرایط و مؤلفههای اقتصادی آن زمان، آقای کمیجانی سرپرست وقت بانک مرکزی در جلسه دولت، اعلام میکنند که باید منتظر تورم سه رقمی باشید. این در حقیقت یک شمای کلی از شرایطی است که دولت تحویل گرفت، اما به لطف خدا واقعاً خیلی از این مسائل را دولت توانست با تدبیر و کار شبانه روزی و مدیریت جهادی پشت سر بگذراند. نکته بسیار مهم در گام اول پیش از اینکه بخواهم وارد دستاوردهای اقتصادی شوم این بود که ما در دولت لازم بوده است که یک تغییر ریلی ایجاد کنیم از لحاظ گفتمانی، رویکردی از جهت شیوههای حکمرانی و تغییر در اولویت ها. اولاً دولت سیزدهم واقعاً نگاه به داخل کشور دارد آن ظرفیتهای داخلی کشور را و ظرفیت اصلی کشور تلقی میکنیم. اتکا به ظرفیتهای داخلی را برای همه موضوعات و حوزهها گره گشا میدانیم و معتقد هستیم که اگر به همین داشتههای داخلی خودمان تکیه کنیم، سدهای پیشرو را یکی پس از دیگری برطرف میکنیم این شعار دولت مردم که حضرت آیت الله رئیسی انتخاب کرده اند از باب همین موضوع است.
همین هفته جاری هم یک همایش بسیار خوبی با حضور حلقههای میانی و گروههای مردمی برگزار شد تا از ظرفیتهای مردمی برای اداره کشور استفاده شود. یعنی ما خیلی از موضوعات بزرگ و دغدغههای کلان کشور را داریم تقسیم میکنیم و مردم را در اداره کشور به صورت واقعی مشارکت میدهیم. البته در بعضی از روشهای بکارگیری ظرفیتهای مردمی اشکالاتی وجود دارد. گاهی سازوکارهای ما سازوکارهای کاملی نیست و نقص وجود دارد، اما به لطف خدا وارد فاز اجرایی این موضوع شده ایم. از تغییر رویکردهایی که ما در دولت ایجاد کرده ایم، مسئولیت پذیری دولت بود. گاهی گله میکردند دولتهای قبل پاسخگو نبودند میگفتند بالاخره دولت محدودیت اختیارات دارد، اختیارات مان کم است، پاسخگو نمیتوانیم باشیم، اما دولت خودش را در قبال همه مسائل مسئول میداند و پاسخگویی دارد مسئولیت گریزی ندارد. مسئله شناسی و دردشناسی که در دولت وجود دارد به لطف بسیار مهم است. دولت خودش را طبیب در قالب طب میداند، همین سفرهای استانی و بازدیدهای مختلفی که آقای رئیس جمهور دارند، بالای سر مسئله حاضر شده اند و گره گشایی کرده اند، از اتفاقات مهمی است که اگر فرصت شود درخصوص سفرهای استانی مفصل صحبت میکنیم.
ارتباط بی واسطهای که با مردم شکل گرفته است، ساده زیستی که در دولت وجود دارد، پرهیز از اشرافی گری، پرهیز از تجمل گرایی، پروتکلهای زائدی که واقعاً گاهی حکمرانی را دچار آسیب میکند، کشورداری را دچار اشکال میکند، به لطف خدا در خیلی از دستگاههای اجرایی حذف شده است. دولت خودش را مکلف به جوان گرایی میداند. الان در سطح هیئت دولت، در سطح استاندارها، در سطح مدیران میانی، از نظر رویکردی میانگین سنی دولت واقعاً کاهش پیدا کرده است و این سرمایه تولید میکند برای کشور و کادر مورد نیاز آینده نظام را تولید میکند.
برنامه محوری به نظر من از ویژگیهای مهم دولت بود. ما شاید تنها دولتی بودیم بعد از انقلاب که قبل از اینکه دولت سرکار بیاید برنامه خودمان را منتشر کرده ایم و بعد این را تکمیل کرده ایم. مرتب دارد تکمیل میشود و اقدامات و طراحیهای دولت بر این مبنا دارد انجام میشود. مبارزه با فساد و شفافیت از شعارهای مهمی بود که دولت مطرح کرد و با جدیت دنبال کرد. در حوزههای مختلف این دنبال شد، هم از نظر نرم افزاری و هم از نظر سخت افزاری بود. از این جمله شفافیت در سامانهها بود، مستحضرید ما در عصر اطلاعات قرار داریم مدیریت دادهها خیلی به ایجاد شفافیت کمک میکند. دولت سامانههای مختلفی را طراحی کرده است، اجرایی کرده است، اینها را به هم متصل کرده است تا راه برخورد با فساد، محکم دنبال شود. این شفافیت خیلی کمک میکند برای سلامت کارها، برای دقت نظر در کارها. برای اولین بار در این دولت صورتهای مالی شرکتهای بزرگ منتشر شد. در منظر مردم قرار گرفته است و میتوانند ملاحظه بفرمایند. بیش از هزار شرکت را ما صورت مالی اش را منتشر کرده ایم. صورتهای مالی بانکها منتشر شد که اگر خدایی ناکرده بانکی اشکالی در مسیر فعالیت اش وجود دارد، مردم مطلع باشند.
از کارهای مهمی که در مسئله مواجهه با مبارزه با فساد درحقیقت دنبال شد، تجمیع همه حسابها در خزانه بود. قبلاً هر دستگاهی، هر مجموعه ای، یک حسابی را جایی نگه میداشت که نظارت و مدیریت این مسئله واقعاً سخت بود. در همین جلسه گذشته دولت آقای رئیس جمهور بعضی از دستگاهها را توبیخ کردند که مثلاً چرا فلان پول این مدت در حساب شما راکد مانده است و به جریان نیفتاده است این باید تبدیل به خدمت و پروژه میشده است. تمام حسابهای دولتی در خزانه متمرکز است و این ابزار خوبی برای مبارزه با کندی دستگاه ها، بعضاً مبارزه با فساد و مبارزه با خیلی از آسیبهای جدی حوزه پولی و مالی است. بیش از ۹۰ درصد از دستگاهها الان به درگاه دولت الکترونیک و هوشمندسازی دولت متصل شده اند این یعنی تمرکز در خدمات و در عین حال پرهیز از بسیاری از حاشیهها که قبلاً در بعضی از دستگاهها بوده است.
نظام دریافت و پرداخت حقوقها شفاف شده است. الان دیوان محاسبات، مجموعههای بازرسی، روزانه دسترسی دارند که اگر در دستگاهی، در اداره ای، در شرکتی، در مجموعه ای، از آن سقفی که قانون تعریف کرده است، یک هزار تومانی عدد حقوق بالاتر بزند، برخورد لازم صورت بگیرد. اخیراً یکی از بزرگواران یک مطلبی را در فضای مجازی منتشر کرده بودند که مثلاً در دولت آقای رئیسی حقوق اعضای هیئت دولت دو برابر شده است، این کذب محض است، اصلاً قانون اجازه این موضوع را نمیدهد یعنی همه مسائل دارد در چارچوب قانون انجام میشود و دریافتی و پرداختی و سقف و کف تمام پرداختها در قانون بودجه وجود دارد. اینها تغییرات رویکردی است که در دولت اتفاق افتاده است، این تغییرهای رویکردی دستاوردهای مختلفی را هم برای دولت و برای کشور به لطف خدا در پی داشته است.
سؤال : یکی از مهمترین موضوعاتی که من بخاطر اینکه خبرها را دنبال می کنم، بحث همین سفرهای استانی است که چهره به چهره رئیس جمهور می روند و شما به عنوان معاون اجرایی می روید برای آن طرح ها و قول هایی که دولت داده است. یکی از مشکلاتی که در دولت های پیشین بود، این بود که طرح هایی را نیمه کاره رها کرده است یعنی واقعاً وقتی آدم یک استان را می رود ده ها طرح نیمه کاره است که بعضی از آنها عمرشان نزدیک به دو دهه می رسد و این خیلی بد است. یعنی ساختمانی که راه می افتد راه اندازی می شود این دو دهه قبل شالوده اش برداشته شده است. الان دولت جدید سیزدهم در این زمینه چه کرده است؟
منصوری : ما باید با کمال تأسف عرض کنیم در کشور متأسفانه نزدیک به 60 هزار طرح نیمه تمام عمرانی در سطح ملی، استانی و شهرستانی و بعضاً روستایی وجود دارد. یعنی به دلایل مختلف کارشناسی شده و کارشناسی نشده، طرح هایی تعریف شده، این طرح ها بعداً کشور را زمین گیر کرده است. به این معنا که نه اینکه کشور زمین گیر است من به صورت فنی می خواهم عرض کنم، به این معنا که استاندار، فرماندار، نماینده، وزیر، وکیل، هر کسی آمده است بنا به یک ضرورتی که حالا این ضرورت درست بوده، یا شاید برداشت اشتباه می کرده است تعریف طرح می کرده است برای تکمیل این 60 هزار طرح نزدیک به 9 هزار همت منابع لازم داریم.
در سال گذشته که دولت رکورد زده است در تخصیص اعتبارات تملک دارایی ما چیزی کمتر از 300 همت توانسته ایم وارد فضای عمرانی کشور کنیم که این از دستاوردهای بزرگ دولت است. 270 هزار میلیارد تومان ما در سال گذشته به رغم همه مشکلاتی که در حوزه های مختلف داشته ایم، بحث اقتصادی بوده است، تحریم ها بوده است، شرایط داخلی کشور بوده است، اما عدد بی سابقه 270 همت را آمده ایم وارد پروژه های تملک دارایی و عمرانی کرده ایم. خب اتفاق بزرگی در سطح کشور افتاده است یک نمونه اش این افتتاح پروژه های مستمری است که آقای رئیس جمهور یا آقایان وزراء و آقایان استاندارها دارند انجام می دهند. اگر بخواهیم آن 60 هزار پروژه را تکمیل کنیم، 9 هزار همت منابع لازم داریم. اگر فرض بفرمایید همین اتفاقی که امسال افتاده است یعنی در سقف عملکرد حدود 300 همت به این پروژه ها اختصاص داده شود و تورم را فعلاً کنار بگذاریم که این فرض فرض درستی نیست، اما اگر بخواهیم خوش بینانه تحلیل کنیم، نزدیک به 30 سال پروژه عمرانی بر زمین مانده در کشور وجود دارد. یعنی اگر ما با همین دست فرمان بخواهیم برویم به اندازه 30 سال آینده پروژه تعریف کرده ایم.
کشور باید اداره شود مدیریت علم ترازکردن منابع و مصارف و درآمدها و هزینه ها است. این را دولت آمده است اولویت گذاری کرده است. آمدیم پروژه هایی که بیشترین تأثیر را در زمینه مردم دارند، اقتصادی تر هستند، مولدتر هستند، اثرگذاری بیشتری دارند را شناسایی کرده ایم در سطوح مختلف. گاهی یک پروژه پروژه بزرگ ملی است گاهی هم نه یک پروژه در گوشه یک شهرستان است اما مورد مطالبه مردم است، پروژه مردم است، مردم دغدغه دارند. از شیوه هایی که دولت روی آن متمرکز شده است این است که تصمیم گیری از بالا و پایین نکند. ننشینیم در ساختمان های چندطبقه در تهران برای فلان شهرستان تصمیم بگیریم از خود مردم نظرخواهی شود که ببینیم واقعاً اولویت این استان و شهرستان کدام پروژه است. یکی از علت هایی که من خودم فکر می کنم در کنار علت های مختلف، مردم استقبال می کنند از سفرهای استانی رئیس جمهور این است که می بینند مسائل و دغدغه هایشان حل می شود. مثلاً در استان یزد آبرسانی به یزد یک مسئله برای مردم است، پاسخ داده شد و شروع شده است فرآیند اجرایی آن در آذربایجان شرقی که مردم این لطف را به دولت و رئیس جمهور داشتند، حل مسئله راه آهن میانه به تبریز دغدغه مردم بوده است. در کهگیلویه و بویراحمد که این حماسه حضور رقم خورد، جاده پاتاب به دهدشت، پتروشیمی گچساران، سد چمشیر، اینها از مطالبات مردم بود است که پاسخ داده شده است و به نقطه اجرایی مناسب رسیده است، تکمیل شده است و به بهره برداری رسیده است.
سؤال : در دولت پیشین من خودم اخبار را دنبال می کردم که دولت می آمد یک طرحی را راه اندازی می کرد به صورت مشخص یک بیمارستان را و بعداً مشخص می شد که اصلاً این آماده راه اندازی نبوده است و الان جزء طرح های نیمه تمام است. دولت برای مقابله با چنین کاری چه کار می کند. البته من می دانم که دولت در سفرهای استانی وقتی که یک مدیری را می بیند که مدیریت خوبی را انجام نداده است آن را برکنار می کند که اقدام کاملاً مناسبی است. در این زمینه چه کرده اید.
منصوری : من سؤال قبلی را تکمیل کنم، ما در آن اولویت گذاری اولاً سعی می کنیم که پروژه جدید شروع نکنیم یعنی دولت بی جهت کلنگ نزد. شما کمتر دیده اید که واقعاً یکی از اعضای اصلی دولت برود در مراسم کلنگ زنی و شرکت کند نمی گویم نبوده است کمتر بوده است. چون خود این کلنگ زنی ها توقعاتی را ایجاد می کند بعداً در مسیر اجرا ممکن است پروژه با مشکلاتی مواجه شود و ما خدایی ناکرده نتوانیم کار را به سامان برسانیم. اینجا دولت هدفگذاری اتمام پروژه های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالا را رقم زده است. یعنی یک نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام شکل گرفته است، هر پروژه ای که مؤثرتر است و درصد پیشرفت فیزیکی بالاتری را دارد این را در اولویت قرار داده ایم که بتوانیم سریع تر تکمیل کنیم. همین هم باعث شده است که خیلی از پروژه های چند ده سال مانده به نتیجه برسد. بعضی ها را من مثال زدم خدمت شما، راه آهن میانه به تبریز 20 سال باقی مانده بود. دولت این را تکمیل کرده است، جاده پاتاب به دهدشت از سال 73 آغاز شده بود تکمیل شد به لطف خدا، جاده اربعین ایلام به مهران که سال ها معطل مانده بود تقریباً تکمیل شده است. ما در اسلامشهر در همین بیخ گوش تهران بیمارستانی در شهریار بیمارستانی داریم نزدیک به سه دهه است که آغاز شده است. شما ببینید هزینه تورم، تعدیل، نگهداری، تجهیز کارها و اینها چقدر می شود در این پروژه، یعنی شاید هزینه های جانبی حاشیه های پروژه از خود اصل پروژه گرانتر دارد درمی آید. واقعاً اینها را دولت همت کرده است شاید از این جنس مثال ها، دهها مثال را من می توانم خدمت شما بزنم. همین پتروشیمی گچساران که اخیراً به بهره برداری رسید در سفر اخیر آقای رئیس جمهور نزدیک به دو دهه باقی مانده بود.
سؤال : و چقدر برای اشتغالزایی مردم آنجا خوب بود و چقدر استقبال کردند از این پروژه.
منصوری : همینطور است. پروژه هایی که در اولویت قرار گرفته است، هم از جهت ایجاد اشتغال، بیشترین میزان اشتغال را دارند، از نظر مولد بودن و گردش بالایی که در اقتصاد ایجاد می کنند بسیار مهم است. از نظر آورده اجتماعی، ببینید ما گاهی اوقات ممکن است یک پروژه از نظر ضرب و تقسیم اقتصادی برای ما مهم نباشد اما دغدغه مردم شده است. بعضی از موقع ها بعضی از پروژه ها نماد ناکارآمدی می شود. این را ما باید حل کنیم و نباید بگذاریم روی زمین بماند. از همین جنس بیمارستانی که عرض کردم، از جنس بعضی از پروژه های حوزه راه، حوزه عمران، اینها را الحمدالله دولت مصمم است که حل و فصل کند و به نتیجه برساند.
سؤال : سفرهای استانی شما خراسان جنوبی رفته اید، یزد رفته اید، کهگیلویه و بویراحمد رفته اید هم شهرهای کوچک و بزرگ و استقبالی که مردم می کنند، بحث من این است که یکی از کارکردهای دولت که خیلی هم مورد توجه است در استان ها این است که وقتی یک مدیر ناکارآمد و یا بهتر بگوییم نالایق بدون تعارف است، این کنار گذاشته می شود. دولت تا کجا در این مسیر می خواهد برود؟
منصوری : من یک توضیحی درخصوص سفر استانی بدهم بعد به بحث ارزیابی عملکرد مدیران برسم. اولاً ما فلسفه این سفرها را یکبار دیگر مرور کنیم. این سفرها برای تحقق عدالت است، برای توازون منطقه ای است، برای رسیدگی مستقیم به درد مردم، به مسئله مردم است. درحقیقت سفرهای استانی دولت به یک نوعی اصلاح فرهنگ مدیریتی کشور است. ما در دولت سال ها در کشور شاهد مدیریت کارتابلی بوده ایم، مدیریتی که پای سیستم می نشسته در داخل اتاق تصمیم گرفته است، اما این مدیریت مدیریت میدانی است. واقعاً دولت در میدان است، این دولت در میدان منجر به حل مسئله می شود، گره های مردم را باز می کند، نشاط و امید ایجاد می شود، تحرک ایجاد می شود. ما خیلی از پروژه هایی که ممکن است عادی نتوانیم حل کنیم، وقتی می رویم بالای سر پروژه، الحمدالله به لطف خدا این را به نتیجه می رسانیم و تمرکززدایی ایجاد می شود یعنی اینجا نمی نشینیم و در تهران تصمیم بگیریم، اختیار می دهیم به آقایان استانداران و دستگاه های مختلف خودشان بروند و تصمیم بگیرند.
به برکت سفرهایی که آقای رئیس جمهور داشتند واعضای هیئت دولت، تا امروز بیش از 6 هزار مصوبه در این سفرها منعقد شده است. این 6 هزار مصوبه نزدیک به 480 هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی بابت آن درنظر گرفته است که واقعاً یک اتفاق مهم در کشور است. البته این 480 هزار میلیارد تومان می بایست تا پایان دولت پرداخت شود یعنی مربوط به امسال نیست، مربوط به سال گذشته نیست، تا پایان دولت باید این تأمین اعتبار شود. از این میزان تا به حال بیش از 135 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است یعنی یک کار بزرگی عمرانی و اقتصادی و اجرایی در پروژه های مختلف در سطح استان ها. پس سفر هم کارکردهای اقتصادی دارد و هم کارکردهای عمرانی دارد. کارکردهای اقتصادی از این جنس که ما قبل از اینکه وارد استان شویم با سرمایه گذارهای مختلف می نشینیم. معتقد هستیم که نباید رشد صنعت و رشد و توسعه صنعت را باری به هر جهت در کشور رها کنیم. اینطور باشد استان های برخوردار برخوردارتر می شوند. وقتی می رویم استان های محروم از قبل باید مأموریت سپاری کنیم به خیلی از سرمایه گذارها و خیلی از شرکت ها، اینها را ما جمع می کنیم. بنگاه های بزرگ ما چه دولتی و چه غیردولتی. نزدیک به 70 یا 80 مجموعه اقتصادی را شناسایی کرده ایم، قبل از سفرها با این ها طرح مسئله می کنیم. اگر بخواهیم به استان محرومی برویم، اسم نمی برم، آنجا ظرفیت هایش را شناسایی می کنیم به این بنگاه های خودمان مثل تأمین اجتماعی، مثل شستا، صندوق بازنشستگی، بنگاه هایی مثل صندوق ذخیره فرهنگیان، اینهایی که صورت مسئله شان حاکمیتی است طرح است یا دولت سهامدار اصلی است یا تولیدکننده های بزرگ، فعالین اقتصادی که توان کنش دارند توان سرمایه گذاری دارند می رویم صورت مسئله استان را برای اینها طراحی می کنیم و از آنها می خواهیم که سرمایه گذاری کنند.
جالب است بدانید که در دور دوم سفرها که شش استان را تا الان رفته ایم، تا الان هزار و 600 همت سرمایه گذاری را اعلام آمادگی کرده اند. یعنی بنگاه های مختلف آمده و گفته اند که ما آماده ایم که این کار را انجام دهیم و تفاهم نامه ها منعقد شده است این باعث می شود که در حوزه صنعت هم اتفاق مهمی بیفتد. از دیگر کارکردهای سفرهای استانی همین ارزیابی عملکرد مدیران است. البته من این را عرض کنم این مختص سفر استانی نیست بلکه در سفر استانی هم دیده می شود و مورد توجه است. ارزیابی عملکرد مدیران یک دستور کار اصلی و مهم دولت است در همه سطوح، چه در سطح هیئت دولت، در سطح استانداران، در سطح مدیران میانی در وزارتخانه ها و استان ها. این ارزیابی را هم از چند طریق انجام می دهیم، اولاً ما دستگاه ها و مجموعه هایی داریم که متولی ارزیابی عملکرد مدیران هستند، اداره کل های ارزیابی عملکرد در دستگاه ها مرتب کارشناسی می کنند و تحلیل می کنند مجموعه های مدیریتی ما را، ثانیاً مردم مردم واقعاً بهترین گواه و بهترین شاهد برای موفقیت یا عدم موفقیت مدیران هستند، ثالثاً حلقه های میانی، گروه های فعال، نخبگان، خواص، افرادی که اظهارنظرشان معتبر برای دولت است، مسیر بعدی که ما از آنها کسب نظر می کنیم و دستگاه های نظارتی که چه آشکار و چه پنهان جمع آوری می کنند، تحلیل می کنند و منتقل می کنند به دولت و بعد یک هسته مرکزی تصمیم گیری می کند. من منصوری اگر به هر دلیلی ضعف در عملکرد دارم، بایستی جای خودم را به نفر بعدی بدهم. گاهی ممکن است یک نفر توانمندی هم باشد اما متناسب با آن جایگاه نباشد، گاهی ممکن است یک نفر خسته باشد، اینکه ما یک جایی تغییر و تحول در حوزه مدیریتی انجام می دهیم به این معنا نیست که آن فرد اشکالی دارد، بلکه دنبال یک نفر تازه نفس و کارآمدتر می گردیم و دولت به هیچ کسی چک سفید نداده است یعنی دولت عهد و اخوتی با مدیران خودش نبسته است و برای خدمت به مردم و گره گشایی نسبت به مسائل مردم ما اتفاق نظر داریم هر جایی ببینیم کار دچار اختلال است اشکالی وجود دارد، تأکید آقای رئیس جمهور این است که طریق تحولات مدیریتی به نفع مردم اتفاق بیفتد.
سؤال : در نهاد ریاست جمهوری که شما به گونه ای سرپرست نهاد ریاست جمهوری هم هستید، واحدهایی هستند که مسئولیت برقراری ارتباط مستمر با مردم را دارند گزارش ها را می بینند و دریافت می کنند و اینها را ارزیابی می کنند. الان دولت ارتباط اش با مردم چگونه است، در سفرهای استانی خواسته های مردم را چه جوری ارزیابی می کند و به آنها پاسخ می دهد؟
منصوری : تصور ما این است که دولت آقای رئیسی از جهت تماس مستقیم با مردم بعد از انقلاب رکورددار است هم به صورت مراجعاتی که در سفرهای استانی به مجموعه دولت و کارگزاران کشور می شود، هم مراجعاتی که در تهران و مجموعه نهاد ریاست جمهوری و دستگاه های مختلف انجام می شود. ما تا امروز بیش از 4 میلیون مراجعه داشته ایم به مجموعه دولت، اعم از مکاتبه، تماس تلفنی، پیامک، مراجعه به سایت. سعی می کنیم به همه اینها پاسخ دهیم، تلاش مان این است که کسی را بدون پاسخ نگذاریم، حالا پاسخ ممکن است مثبت باشد، ممکن است منفی باشد، ممکن است مسئله مردم حل شود، ممکن است نه خدایی ناکرده نتوانیم مسئله را حل کنیم. تمام مجموعه مدیران دولت هم از سمت آقای رئیس جمهور مکلف شده اند که ارتباط چهره به چهره داشته باشند. در همین ایام هفته دولت ما تمام اعضای کابینه را در تمام مساجد تهران در 30 مسجد تهران گفته ایم و بروند با مردم صحبت کنند، بشنوند حرف مردم را، گزارشی بدهند، اگر احیاناً مراجعه ای وجود دارد رفع و رجوع شود، عزیزان ما اعضای هیئت دولت در همین ایام در استان ها حضور پیدا می کنند، استاندارها و مدیران مختلف هم همینطور هستند. این را برای خودمان یک زینت می دانیم در دولت که جدی بتوانیم مسئله ارتباط با مردم را دنبال کنیم، شاید پربرکت ترین کار دولت همین ارتباط مستقیم با مردم است. مسائل مستقیم منتقل می شود، اطلاعاتی که منتقل می شود، دقیق است، خدایی ناکرده در این پیچ و خم های اداری گیر نمی کند و از این جهت جزء سرمایه های اصلی دولت همین ارتباط مردمی اش است و از شئون این دولت مردم همین است که واقعاً بیشتری ارتباط را با مردم داشته باشد.
سؤال : یکی از کارکردهای خوبی که دولت سیزدهم داشته این بوده است که قوانینی که سالیان دراز بر زمین مانده است، اینها را آمده است و عملیاتی کرده است. مثلاً همین پاکسازی سواحل، که دولت از خودش شروع کرد یعنی دستگاه های دولتی که در سواحل آمده بودند، تعرض کرده بودند به آن قانون 60 متر، اینها را آمد عقب نشینی کرد، موضوع پنجره واحد که واقعاً یک انقلاب اداری می تواند در نظام حکمرانی ایجاد کند را پیگیری کرده است. خود اینها را چگونه احصاء می کنید، پیگیری می کنید، رسانه هم وقتی که این دغدغه مردم را می بیند کامل می آید پیگیری می کند و تا حصول نتیجه این را پیش می برد.
منصوری : ببینید ما در مجموعه دولت خط قرمزمان قانون است و خط ممیز اقدامات مان هم همین است. چه در حوزه های سلبی و چه در حوزه های ایجابی. جاهایی باید قانون را اجرا کنیم می رویم دنبال آن اجرا شود، جاهایی که قانون بر زمین مانده است، دنبال آن می رویم که آن را احیاء و حل کنیم. مصادیق آن را جنابعالی فرمودید که حالا مصادیق متعدد زیادی دارد. بخشی هم البته اصلاح قوانین است ممکن است ما در اجرا با قوانینی مواجه بشویم که واقعاً اجرای این قانون مشکل باشد و امکانپذیر نباشد، حالا حق داریم که بگوییم ما نمی کنیم این کار را، نه باید برویم دنبال اصلاح قانون. بعضی از جاها حتی مانع زدایی باید کنیم یعنی بعضی از قوانین شاید اساساً موضوعیت خودش را از دست داده باشد. از جنس این مواردی که شما فرمودید متعدد در دولت است و آقای رئیس جمهور تأکید دارند اینها دنبال شود. در موضوع آزادسازی سواحل اتفاقاً این مسئله در همان سفر استانی استان مازندران و استان های شمالی مطرح شد. قانونی بود که رعایت نشده بود آقای دکتر رئیسی خودشان رئیس قوه قضائیه بودند یعنی یک حقوقدان زبردست هستند و مجری قانون هستند و پای اجرای قانون هم محکم می ایستند. در همان سفر دستور دادند این آزادسازی سواحل اتفاق بیفتد. پنجره خدمات کسب و کارها، پنجره دولت الکترونیک را متعهد کرده ایم خودمان را که همه دستگاه ها، بعضی از دستگاه ها واقعاً سخت است برایشان که در آن چارچوب قرار بگیرند و دولت دارد این را با جدیت دنبال می کند. در هر شهری در هر حوزه ای اگر ببینیم مسئله ای روی زمین مانده است و معطل مانده است دولت خودش را مکلف به پیگیری این حوزه می داند.
سؤال : یکی دیگر از موضوعاتی که بسیار مهم است این است که گاهی اوقات بنا به دلیل حقوقی که باید بررسی شود، یک کارخانه تعطیل می شد مثلاً یک مشکلی آن رئیس کارخانه برایش پیش می آمد ولی این کل کارخانه را تعطیل می کردند و گاهی اوقات 50 نفر 500 نفر 5 هزار نفر بستگی به حجم آن کارخانه داشت. بعضی از نیروها بیکار می شدند، دولت در بعضی از جاها دیدیم که آمد در میدان و تلاش کرد که مشکل این کارخانجات را به گونه ای حل کند. این موضوع از دید شما تا کجا پیش خواهد رفت و تدبیر شما برای اینکه جلوگیری کنید از صدمه اقتصادی که تعطیلی کارخانه می تواند به کشور بزند و راه اندازی آن برای یک شهر گاهی اوقات بسیار بسیار با اهمیت است به ویژه شهرهای کوچکی که مثلاً یکی دو تا واحد صنعتی کوچک یا متوسط بیشتر ندارند.
منصوری : ما در مواجه با صنعت برای ایجاد اشتغال دو نوع رفتار می توانیم داشته باشیم یا برویم از صفر شروع کنیم چرخ را از اول اختراع کنیم، سرمایه گذار پیدا کنیم، تسهیلات بدهیم، حمایت کنیم، تا یک کارخانه ای بنا شود آیا موفق شود یا نشود، این البته یک وظیفه ما است که داریم دنبال می کنیم. یک وظیفه دیگری داریم که به اجرا نزدیک تر است به واقعیت نزدیک تر است احیای واحدهای راکد و نیمه فعال است به دلایل مختلف، مشکلاتی که در بازار بوده است، عدم تأمین نقدینگی، بعضاً مسائل مدیریتی که وجود داشته است، خیلی از کارخانه ها در سال های گذشته در کشور ما تعطیل شده است یا نیمه تعطیل شده است، کمتر از 50 درصد ظرفیت آن دارد کار می کند. کارخانه ای که با درصد 20 درصد یا 30 درصد دارد کار می کند که نمی توانیم به او بگوییم این دارد تولید می کند، به نوعی خودش را زنده نگه داشته است، آقای رئیسی هم در انتخابات، در شوراهای انتخاباتی و هم بعد از آن مسر بودند که احیای واحدهای صنعتی راکد یا نیمه فعال را دنبال کنیم. ستادی برای این موضوع در مجموعه ریاست جمهوری ذیل معاونت اول محترم رئیس جمهور شکل گرفته است. دانه به دانه دارد اینها را بررسی می کند عارضه یابی می کند. یک جایی مشکل مدیریتی است کمک می کند و تیم مدیریتی کنار آن می گذاریم، یک جا مشکل نقدینگی سرمایه در گردش است سرمایه ثابت دراختیار قرار می دهیم، یک جایی مشکل بازار است به بازاریابی کمک می کنیم، گاهی مشکلات ارزی دارند، گاهی مشکلات دستگاه دارند، هرچه که مشکل باشد می روند و عزیزان حل و فصل می کنند با افتخار باید الان گزارش دهیم در حدود 2 سالی که از دولت گذشته است، بیش از 5 هزار و 400 کارخانه در دولت سیزدهم احیا شده است در حوزه های مختلف صنعت و کشاورزی و تولید.
سؤال : سه چهار تا از اصلی های آن را می فرمایید؟
منصوری : بله آخرین موردی که آقای رئیس جمهور در استان کهگیلویه و بویراحمد در جشن احیا شرکت کردند، مجموعه شرکت کارخانه قند یاسوج بود که 200 یا 300 نفر اشتغال ایجاد می کند. قبل از آن در تبریز در ماشین سازی تبریز در این برنامه شرکت کردند، در خوزستان همینطور، یعنی در هر استان ما می رویم جز برنامه های ثابت مان احیای واحدهای صنعتی است که آقای رئیس جمهور شرکت می کنند. این را هم گزارش بدهم که به لطف خدا بعد از احیای این 5 هزار و 400 واحد نزدیک به 118 هزار شغل ایجاد شده است. دانه به دانه اینها در سامانه اطلاعاتی وزارت کار موجود است و مابه ازای فعال شدن این کارخانه ها تقریباً 116 هزار میلیارد تومان از سرمایه های راکد مردم مجدد فعال شده است چون اینها ثروت مردم بوده است و روی زمین بوده است. مستحضرید این کارخانه ها و کارگاه ها دارایی هایی معطل مانده مردم است ما با یک آورده کم این آورده را اهرم می کنیم و آن سرمایه را مجدد فعال می کنیم. 116 هزار میلیارد تومان سرمایه مردم واقعاً سرمایه خوبی بوده است که الحمدالله فعال شده است و امسال هم سال رشد تولید است، این موضوع اهمیت ویژه در دولت پیدا کرده است و جدی تر داریم مسئله را دنبال می کنیم.
سؤال : یکی دیگر از موضوعات آمایش سرزمینی است که به نظر می رسد که دولت سیزدهم این را دنبال می کند، بعضی جاهایی که ظرفیت و توانمندی دارند اما به هر دلیلی به آنها توجه نشده است، مثلاً بحث سواحل مکران یکی از جاها است که رئیس جمهور هم جلسه ای داشتند سفری به منطقه ساحلی رفت با کسانی که سرمایه گذار خصوصی بودند گفتگو کرد که این چرخه به حرکت دربیاید. در این زمینه ها دولت چه کار می خواهد بکند؟
منصوری : ما در بحث رسیدگی به مناطق مستعدی که به هر دلیل محروم مانده اند، دولت عزم خودش را جذب کرده است که اتفاق جدی در این حوزه ها بیفتد. اولاً ما یک مناطق محرومی داریم که به هر دلیل ظرفیت های خیلی ویژه ای نداشته باشند. این را باید به صورت حمایتی پشتیبانی کنیم. شما دیده اید آقای رئیس جمهور در خوزستان در بعضی از مناطق محروم مکرر حضور پیدا کردند یعنی فکر می کنم شش یا هفت سفر به خوزستان رفتند برای اینکه توجهی به آن مناطق شود. بعضی از مناطق مستعد هستند مثل سواحل مکران، برای این سواحل دولت تدبیر ویژه کرده است یعنی ستادی را با مسئولیت آقای دکتر دهقان، متولی این موضوع کرده اند، این شورای عالی اختیارات خیلی خوبی از دولت گرفته است درحقیقت بسیاری از اختیارات متمرکز را دولت دراختیار شورای ستاد ساماندهی سواحل مکران قرار داده است. در اعتبارات امسال نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان در جدول بودجه برای کارهای اولیه دیده شده است. جلسات متعددی هم با سرمایه گذاران در این حوزه منعقد شده است خود آقای رئیس جمهور هم آمدند و آنجا جلسه گذاشتند هم با مجموعه اجرایی دخیل در بحث توسعه سواحل هم با سرمایه گذاران مختلف این به لطف خدا کار دارد خوب پیش می رود قانونی البته مجلس باید مصوب کند لایحه را ما برای مجلس ارسال کرده ایم و انشاالله بعد از تصویب این لایحه کار سرعت می گیرد در این قانون که مجلس به تصویب برساند اختیارات خیلی خوبی برای عزیزان ما در مجموعه ساماندهی و توسعه سواحل دیده شده است که فکر می کنیم کار را خیلی تسریع کند.
در کنار این موضوع برای رونق تولید، آقای رئیس جمهور جلسات متمرکزی خودشان دارند که با خیلی از صنعت گران و تولیدکننده ها برگزار می کنند. بخش هایی را شما این هفته ها شاهد بوده اید. ما یک رسیدگی سیستمی و فرآیندی داریم در دستگاه های مختلف. وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی، بانک مرکزی، اینها دو به دو با تولیدکننده ها رفت و آمد دارند در تردد هستند رسیدگی می کنند مسائل و اینها را. خیلی از اینها مسائل شان ممکن است رفع نشود به هر دلیلی، حالا پیچ و خم های اداری که وجود دارد یامشکلاتی که واقعاً ممکن است مشکلات قانونی وجود باشد نیاز است شخص آقای رئیس جمهور ورود کند. ایشان از منظر مردم پیگیر این مسائل هستند. از منظر مردم به چه معنا، به این معنا که بعضی از این تولیدکننده ها وقتی می آیند پیش آقای رئیس جمهور تعهد می کنند می گویند اگر این مشکل ما حل شود، مثلاً دو هزار نفر، سه هزار نفر، پنج هزار نفر اشتغال ایجاد می شود. این ایجاد اشتغال یعنی رسیدگی به مسئله مردم. در همین جلسات گاهی فی المجلس دستور داده می شود مسئله حل و فصل می شود در دو جلسه ای که پنجشنبه اخیر برگزار شد، مواردی از این جنس به لطف خدا رسیدگی شده است. خیلی از اینها هم در طرح توسعه استان های محروم ما نقش آفرین هستند. یعنی ما یکی از مأموریت سپاری هایی که به این بنگاه ها و به این سرمایه گذاران فعال یا توانمند داریم انجام می دهیم این است که خیلی از ثروت و سرمایه خودشان را می برند در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند.
سؤال : یکی از موضوعات مهمی که وجود دارد این است که در قانون اساسی ما علاوه بر دولت بخش خصوصی و تعاونی هم وجود دارد. شما چهره اقتصادی و اجرایی بوده اید از اول، یعنی از زمانی که بنیاد مستضعفان تا استاندار تهران تا الان که معاون اجرایی رئیس جمهور هستید، دولت سیزدهم برای به حرکت درآوردن و زمینه سازی برای مشارکت بخش خصوصی در طرح ها که در سراسر کشور است و بخش خصوصی نسبتاً قوی هم داریم وقتی که فضا داده شده اینها آمده اند نقش آفرینی کرده اند. دولت در این زمینه چه تدبیری دارد؟
منصوری : تمام صورت مسئله هایی که در مجموعه دولت داریم به دنبال هستیم تا می توانیم با بخش خصوصی حل کنیم. منطق مدیریت این را حکم می کند که اگر ما کاری را می توانیم توسط بخش خصوصی انجام دهیم دولت به هیچ وجه وارد آن نشود حتی در پروژه های مختلف عمرانی، اگر می توانیم برون سپاری کنیم این را باید بدهیم بخش خصوصی انجام دهد. الان ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه مهم مسکن که اگر فرصت شد گزارشی را خدمت شما بدهم داریم از این شیوه استفاده می کنیم، کاملاً بخش خصوصی را درگیر کرده ایم. برای درگیر کردم بخش خصوصی موانعی وجود دارد این موانع گاهی باید فرآیندی اصلاح شود قانونی از جنس سیاستگذاری، از جنس تنظیم گری و تسهیل گری باید اصلاح شود، گاهی مشکلات اینها را باید مورد حل کنیم. صحنه بازی را هم باید دولت ترسیم کند یعنی ما باید نقش تعیین کنیم برای مجموعه های مختلف اقتصادی. اگر در یک استان کم و کاستی وجود دارد، مشکل اشتغال داریم مبتنی بر سند آمایش باید این را عرضه کنیم به بخش خصوصی، بگوییم آقای بخش خصوصی شما در این استان در این موضوع برو و متمرکز شو دولت هم تسهیلات می دهد. عکس آن اگر جایی مشکل تراکم صنعت داریم، مثلاً در استانی مثل تهران که بنده مدتی توفیق خدمتگذاری به عنوان استاندار تهران داشته ام، الان مشکل کارگری داریم. یعنی صنعت مان به قدری توسعه پیدا کرده است در خیلی از شهرک های صنعتی اطراف تهران وقتی که می روید می بینید بنر زده است که به کارگر نیاز داریم این نشان می دهد که ما یک مقدار صنعت را بیش از نیاز توسعه داده ایم. این را باید ببریم به سمتی که متناسب با عدالت است توازون منطقه ای رعایت شود متناسب با شرایط سرزمینی و آمایش سرزمینی ما است. بخش خصوصی هم در کشور ما به لطف خدا یک بخش خصوصی کامل، مترقی، پیشرفته، بعضاً در لبه تکنولوژی حرکت می کند، لبه دانش را عزیزان دارند حرکت می کنند و کاملاً به لحاظ مدیریتی هم از نظر مدیریتی و هم از نظر فناوری و هم از نظر ظرفیت های مالی، بسیار بخش خصوصی خوبی داریم. جلسات مستمری آقای رئیس جمهور با مجموعه های صنعتی و تولیدکننده ها دارند در مجموعه معاونت اجرایی ما داریم مستمر این جلسات را دنبال می کنیم بعضی از وزارتخانه های ما هم مأموریت ذاتی شان این است که این مسائل را دنبال کنند. هرچقدر بخش خصوصی جلو بیاید دولت عقب می رود یعنی اگر ما کاری را بخش خصوصی انجام بدهد وظیفه می دانیم.
سؤال : یعنی دولت رقیب بخش خصوصی نیست.
منصوری : حتماً همینطور است. الان یکی از موضوعاتی که در دولت دارد به صورت جدی دنبال می شود اجرای درست اصل 44 است. اصل 44 در برهه اجرایش متأسفانه اشکالاتی در واگذاری ها وجود داشت، اشکالاتی از جنس فساد یا مسائل مختلف که من نمی خواهم وارد آن بشوم اما ما واقعاً معتقد هستیم که خیلی از کارهای فعلی کشور را که دولت دارد انجام می دهد بخش خصوصی می تواند انجام دهد حتی در پیچیده ترین مسائلی که بعضاً می گویند نه این از شئون حاکمیت است مثلاً مثل امنیت. شما دیده اید بعضی از موقع ها امنیت امنیت محل محور است یعنی مردم خودشان می آیند طراحی می کنند نگهبانی می گذارند و خودشان امنیت محله را تأمین می کنند. یعنی در خیلی از شئون حتی شئونی که بعضاً شاید واگذاری آن می گویند سخت است، نه شاید چند سال پیش در خیلی از مسائل اجتماعی مثل مثلاً بحث های مرتبط با جمع آوری معتادین متجاهر از این جنس این را فقط از شئون دولت می دانستند. الان دولت در این قصه ها واقعاً بخش خصوصی را درگیر کرده است و مردم خودشان آمده اند جلو و حلقه های میانی جلو آمده اند و دارند کمک می کنند. دولت سیاست قطعی اش این است که واقعاً هرچقدر بخش خصوصی بتواند بارهای بر زمین مانده را بردارد و کمک کند به پیشرفت کشور دولت هم حمایت می کند و هر تسهیلاتی را هم که نیاز باشد دراختیار قرار می دهند.
سؤال : طرح ساخت مسکن یکی از موضوعاتی بوده است که همواره در دولت های مختلف مطرح شده است. بعضی از دولت ها متأسفانه ازجمله دولت قبل به صراحت با این طرح مخالفت کردند و اجرایی اش نکرده اند عملیاتی اش نکرده اند. دولت سیزدهم آمد و گفت که این طرح را دنبال می کند طرح ساخت مسکن هم در بافت های فرسوده هم در جاهای دیگر. الان وضعیت ساخت مسکن چطور است؟
منصوری : ما یک نیازی در حوزه مسکن داریم این نیاز تبدیل به قانون شده است دولت هم بر همین مبنا بر مبنای نیاز و قانون وعده ای داده است آن هم ساخت 4 میلیون مسکن در طی 4 سال است. یعنی متوسط سالی 1 میلیون واحد مسکن. از این برنامه یک مقدار عقب هستیم دلایل آن هم روشن است چون شروع ساخت مسکن زمان می برد بعضی از جاها مشکل زمین داریم بعضی از جاها محدودیت هایی در کلان شهرها داریم. اما امروز اگر بخواهم گزارش بدهم، حدود 1 میلیون و 500 هزار واحد در مراحل مختلف عملیاتی هستند برخی زمین واگذار شده است. ما الان به عنوان یک سیاست قطعی هر نقطه ای که امکان واگذاری زمین داشته باشیم زمین به مردم می دهیم. مثلاً در استان یزد آقای استاندار زحمت کشیده اند در تقریباً سطح استان در هر شهری مردم تقاضا کنند زمین دارند به مردم می دهند زمین یک سرمایه برای مردم تلقی می شود مردم همان را می توانند بعداً تبدیل به ثروت کنند. در خراسان جنوبی همینطور است. از این 1 میلیون و حدود 500 هزار واحد 370 یا 380 هزار قطعه تا الان زمین واگذار شده است و بقیه هم در مراحل مختلف ساخت قرار دارند. یعنی درحقیقت این کار به لطف خدا روی روال افتاده است مجموعاً هم برای حدود 2 میلیون واحد زمین الان تأمین شده است بقیه هم دارد کارهایش انجام می شود. این بخشی است که دولت دارد یک مقدار مستقیم تر ورود می کند. گاهی اوقات ما باید با تسهیل گری پیش ببریم. مثلاً در زمینه احیای بافت های فرسوده بسته های تشویقی خیلی خوبی مجموعه وزارت راه و شهرسازی آماده کرده است که در بافت فرسوده ساخت و ساز رونق بگیرد. مستحضرید ما می رویم بیرون از شهر شروع می کنیم به ساخت و ساز حالا زیرساخت آن آب، برق، گاز و دسترسی ها و آسفالت خودش کلی هزینه می برد اما در بافت فرسوده همه اینها وجود دارد. اگر ما بتوانیم یک واحد قدیمی را تبدیل به چند واحد جدید کنیم همه خدمات آنجا است. برای این موضوع بسته تشویقی خوبی مجموعه وزارت راه و شهرسازی دیده است درکنار این مسئله طرح های مکمل دیگر هم دارد پیش می رود ازجمله بحث مالیات بر خانه های خالی.
مستحضرید ما در کشور واقعاً تعداد زیادی خانه خالی داریم خیلی از اینها درگیر مسئله سوداگری است. بعضی از بانک ها بعضی از شرکت های اقتصادی رفته اند و خریده اند به امید تورم و گرانی اینها را نگه داشته اند. دولت مصمم است اینها بیایند به چرخه استفاده واقعی برگردد. این مسئله مالیات بر خانه های خالی کمک کرده است به موضوع مسکن. از آن طرف عزیزان خوش سلیقه هایی کرده اند ازجمله سامانه املاک و مستغلات امسال موجر و مستأجر خودشان مستقیماً بدون اینکه درگیر بنگاه و املاک شوند با هم قرارداد را تمدید می کردند کد رهگیری می گرفتند. برخوردهایی با بعضی از بنگاه ها و املاکی های مخلف اتفاق افتاد اینها همه باعث شده است که به لطف خدا در این دو سه ماه گذشته ما رشد تورم حوزه مسکن ما منفی شود. این اتفاق بزرگی بوده است در حوزه مسکن بعد از سال ها در یکی دو ماه گذشته الحمدالله ما شاهد یک کاهش البته نه خیلی زیاد اما همین که افزایش پیدا نکرده است متوقف شده است و رشد منفی داشته است و وارد کانال منفی شده است از نظر تورمی این را یک اتفاق خوب می دانیم. آن تعهدی که دولت به مردم داده است را داریم جدی دنبال می کنیم که انشاالله به نقطه قابل قبول برسد.
سؤال : در حوزه سیاست های خارجی دولت سیزدهم در چارچوب توازون در حوزه سیاست خارجی و تعمیق روابط با همسایگان گام هایی برداشته است و سیاست خارجی را تبدیل به تجارت خارجی کرده است که یکی از آنها بحث آزادسازی بخشی از پول های به ناحق بلوکه شده جمهوری اسلامی است که به صورت مشخص از کره جنوبی قرار است بیاید و مقدمات آن فراهم شده است. رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی گفته اند که ما این پول های بلوکه شده که آزاد شده را در زمینه رونق تولید استفاده می کنیم. شما شاید نزدیک ترین فرد یا مسئولی هستید که باید در این زمینه تصمیم گیری کنید به صورت مشخص می خواهید چه کار کنید.
منصوری : من یک نکته ای در رابطه با سیاست خارجی دولت بگویم. بالاخره ما در دولت قبل با ادعاهایی مواجه بودیم. ازجمله اینکه مثلاً فرض بفرمایید می گفتند ما زبان دنیا را بلد هستیم و دولت های دیگر جریان های دیگر زبان دنیا را بلد نیستند. امروز با افتخار به نظرمان می رسد که یکی از برگه های زرین کارنامه اجرایی و عملیاتی دولت مسئله دیپلماسی بین المللی و سیاست خارجی دولت است. سفرهای متعددی که آقای رئیس جمهور داشته اند، هیئت های مختلف خارجی که وارد کشور ما شده اند، باعث شده است که خیلی از پرونده های باز در حوزه سیاست خارجی که تخصص شما هم است، به لطف خدا بسته شود. ببینید ما در مسئله همجواری و همسایه ها دچار مشکلاتی بوده ایم. دولت سیاست حسن همجواری و همسایگی را پیش گرفت و خیلی از مسائل ما با کشورهای همسایه به لطف خدا حل و فصل شده است. ما واقعاً با پرونده های باز متعددی از دولت قبل در حوزه سیاست خارجی مواجه بوده ایم. مثلاً در مسئله ترکمنستان پرونده گاز یک پرونده باز بود و سال ها مانده بود که دولت رفت نشست و حل کرد و به نتیجه رساند. در مسئله برق و تبادل برق با پاکستان با پرونده باز مواجه بودیم، دولت ورود کرد، سفر آقای رئیس جمهور تشریف آوردند در چابهار نخست وزیر پاکستان آمدند آنجا حل و فصل شد توافق جدید حاصل شد، در مسئله آب هیرمند به لطف خدا پرونده ای که شاید باید از سال ها قبل واقعاً کشور دنبال می کرد مسئولین مختلف دنبال می کردند، پیگیری نشده بود آقای رئیس جمهور محکم این را دنبال کردند. وزیر محترم خارجه، وزیر محترم نیرو، ایستاده اند تا این حق گرفته شود. هر چه هست بالاخره طبق معاهده و توافقنامه ای که وجود دارد پیش برود. در مسئله عربستان مستحضرید اخیراً هم وزیر محرم خارجه سفری را داشته اند به عربستان این پرونده سال ها معطل مانده بود به نتیجه رسید این به نفع کشور است مراودات ما با عمارات و قطر به نقطه بسیار خوبی رسیده است در مسئله پرونده مهم چین الحمدالله مراودات به صورت کاملاً اجرایی منجر به سرمایه گذاری، ختم به فعالیت های اقتصادی کار دارد دنبال می شود، مسئله مهم روسیه به عنوان پرونده مهم در دولت دارد پیگیری می شود و از این دست موارد بسیار زیاد است اگر بخواهم مثال بزنم. با رعایت اصول عزت و حکمت و مصلحت دارد دولت پرونده سیاست خارجی را دنبال می کند اینها گره گشایی های بزرگی در کار ما ایجاد می کند. عضویت ایران در اجلاس شانگهای بسیار مهم بود. همین هفته آقای رئیس جمهور سفری را به آفریقای جنوبی دارند مقدمات عضویت ایران در بریکس فراهم شده است.
تمام این تعاملات و کنش ها را که وقتی کنار هم می گذاریم می بینیم به لطف خدا گشایش های بزرگی دارد حاصل می شود یکی از این گشایش ها همین مسئله آزادسازی منابع بلوکه شده ایران است که حضرتعالی به آن اشاره کردید. ما نزدیک به 7 میلیارد دلار در کره جنوبی منابع بلوکه شده داشتیم. متأسفانه بابت تأخیری که در دولت های قبل اتفاق افتاده بود یک میلیارد دلار ارزش این پول کم شد چون ما مسئله افت ارزش پول ملی کره مواجه شدیم، الان حدود 6 میلیارد دلار از این پول مانده است جابجا شده است و کارش دارد پیش می رود. علاوه بر این منابع مختلف هم در کشورهای مختلف بوده است که جابجایی ها انجام شده است و به دلیل اینکه بعضی از اینها ملاحظاتی دارد شاید نشود در رسانه اعلام کرد اما خیلی از منابع بلوکه شده ما الحمدالله مسئله اش حل شده است و به نتیجه دارد می رسد.
سؤال : در کجاها استفاده می شود؟
منصوری : دغدغه ها مختلف بوده است آنچه که تصمیم آقای رئیس جمهور است با توجه به شعار سال این بوده است که این منابع بیاید در حوزه رونق تولید و در افزایش ظرفیت تولید کشور استفاده شود.
سؤال : چون بعضی از اوقات ما اینها را صرف واردات کالاهای یا لوکس یا کالاهایی که در داخل تولید می شد، که تقریباً باید دولت جلوگیری کند که می گفتند دسته کلنگ و سوزن و خیاطی از این چیزها بار هم می کردند.
منصوری : خیر؛ سیاست دولت کاملاً سیاست روشنی است به هیچ وجه صرف این حوزه ها نمی شود ضمن اینکه ما یک مصارف دیگری در حوزه ارزی داریم مثل کالاهای اساسی مثل دارو که آن را داریم از محل فروش نفت و سایر درآمدهای مان تأمین می کنیم تصمیم آقای رئیس جمهور است که این ان شاالله صرف موضوع تولید داخل و رشد تولید شود.
مصاحبه خوبی بود .
با ارزش نجومی !!
که بسیاری از این شرکتها قابل تجمیع بوده یا میبایست از تهران خارج شوند .
با فروش آنها میتوان بسیاری پروژه ها را تکمیل کرد !