دادگاه عالی دهلی حکم داده است که برنامه تبلیغات گوگل در حوزه قانون علائم تجاری قرار می گیرد، در این شرایط ممکن است چارچوب قانونی تبلیغات برخط را بازتعریف کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از تککرانچ، دادگاه عالی دهلی حکم داده است که برنامه تبلیغات گوگل در حوزه قانون علائم تجاری قرار میگیرد، به این معنی که استفاده غول جستجو از علائم تجاری به عنوان کلمات کلیدی ذیل این قانون است؛ در این شرایط ممکن است چارچوب قانونی تبلیغات برخط را بازتعریف کند.
این حکم که هفته گذشته توسط قاضی ویبو باخرو و قاضی آمیت ماهاجان صادر شد، نشان میدهد که گوگل یک عضو فعال در استفاده از علائم تجاری مالکان بوده است. عملکرد گوگل در پیشنهاد علائم تجاری رقبا به عنوان کلمات کلیدی به تبلیغ کنندگان، سود قابل توجهی را از طریق فروش کلمات کلیدی برای غول جستجو به همراه داشت.
این مورد با شکایت شرکت پشتیبانی (دیآر اس) آغاز شد، این شرکت ادعا کرد که ساز و کار تبلیغات گوگل از علامت تجاری آن برای هدایت کاربران به سایتهای رقیب سوء استفاده کرده است.
در راستای رعایت حکم اولیه، دادگاه به گوگل دستور داد تا به شکایات (دی آر اس) عمل کند و تبلیغات مشکل ساز را حذف کند. این حکم حاکی از آن است که سکوهایی مانند گوگل باید روشهای جدیدی را برای رسیدگی به چنین نگرانیهایی (مربوط به علائم تجاری) معرفی کنند.
نیتین کامات، بنیانگذار و مدیر اجرایی سکوی تجاری زیرودها، درباره حکمی مرتبط با شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر)، گفت: یکی از بدترین راهها برای خرج کردن پول به عنوان یک تجارت، تبلیغ علیه کلمات کلیدی خود است.
کسب و کارها کلمات کلیدی خود را تبلیغ میکنند در غیر این صورت رقبا این کار را انجام میدهند و در نتیجه بالاتر از آنها در نتایج جستجو ظاهر میشوند؛ بنابراین اگر زیرودها را جستجو کنید، ممکن است تبلیغی از یک رقیب در بالای نتیجه جستجو نمایش داده شود. بسیاری از اوقات این تبلیغات میتواند فریبنده نیز باشد. این وضعیت منحرف نتیجه عدم حمایت از علامت تجاری بود.
ادعای دادگاه مبنی بر اینکه گوگل یک واسطه منفعل نیست، بلکه یک تجارت تبلیغاتی را اداره میکند که بر آن کنترل فراگیر دارد، ضربه مهمی به غول فناوری است.
دادگاه حکم داد که صرفاً به این دلیل که کسبوکار مذکور بهصورت برخط اداره میشود و خدماتش بهعنوان یک واسطه همراه است، گوگل را از مزایای بخش ۷۹ (۱) قانون فناوری اطلاعات (تا آنجا که به برنامه تبلیغات مربوط میشود) بهره مند نمیکند.
این تصمیم بر عملیات تبلیغاتی غول فناوری در یکی از بزرگترین بازارهایش سایه افکنده است.