چگونگی و روند اجرای منشور سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر بررسی شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مقدمه مجری: همانطور که در خبرها داشتیم منشور سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی تهیه شده بود، ابلاغ شد.
از اهداف اصلی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین میتوانیم به تسهیل و تسریع در صدور مجوز فعالیت مرتبط با زمین اشاره کنیم امری که بر اساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور تا پایان سال گذشته باید کلیه دستگاههای مرتبط با زمین اطلاعات مکانی شان را در این سامانه بارگذاری میکردند تا متقاضیان مرتبط با زمین در همان زمان ثبت نام تعیین تکلیف بشوند. موضوعی که به سرانجام نرسید و گفته شد تا پایان شهریور امسال بطور کامل راه اندازی خواهد شد. در برنامه امروز به این موضوع خواهیم پرداخت که منشور سامانه پنجره واحد مدیریت زمین شامل چه مواردی میشود و آخرین وضع همکاری دستگاههای مرتبط با سامانه چیست؟
"پخش گزارش"
سوال: آقای میررجبی با شما آغاز بکنیم که بهرحال دبیر اجرایی طرح هم بودید در خصوص خود سامانه برای بینندگان توضیح بدهید که هم اکنون این منشوری که ابلاغ شده شامل چه مفادی است و ضمانت اجرای آن چیست؟
میررجبی: خوشبختانه ظرف مهلت دو ماهی که ما برابر ماده ۵ ضوابط اجرایی مدیریت زمین داشتیم که منشور پنجره واحد را تهیه بکنیم این کار را انجام دادیم و در جریان تصویب، اظهار نظر و رسیدگی دستگاه در کارگروه فراقوهای قرار گرفت و خوشبختانه در مردادماه امسال با تلاشکارگروه فراقوهای و همچنین ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ابلاغ شد.
آنچه که مشخص است در منشور پنجره واحد مدیریت زمین ما اهداف را پیش بینی کردیم که اصلا هدف از راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین چیست، که اهداف بزرگی را پیگیری میکند سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، همین در بحث کاهش زمان پاسخگویی استعلامات، صدور مجوزها، کاهش تصدی گری دستگاههایی که خلط وظایف دارند و یا اقدامات موازی را انجام میدهند و همچنین در موضوع پایش اراضی که به صورت هوشمند نظارت، ارزیابی و اعلام وضعیت میکند به دستگاه متولی زمین در خصوص تغییر کاربریهای غیرمجاز که اهداف بسیار بلندی به طورمبسوط در منشور پنجره واحد مدیریت زمین به آن پرداخته شده است در کنار این ما چشم اندازهایی را پیش بینی کردیم که اصلا ما به چه چشم اندازی نگاه میکنیم به کجا باید برسیم، کمیتههایی را پیش بینی کردیم در قالب این منشور پنجره واحد و همچنین کارگروهی را پیش بینی کردیم و ذینفعان را نام بردیم در این قالب، همچنین نظارت را پیش بینی کردیم که در چه قالبی بایدنظارت بشود شما اشاره فرمودید که ضمانت اجرایی این موضوع چیست، عرض کنم در ضوابط اجرایی که آبان پارسال ابلاغ شد مواد ۹ تا ۱۳ غیر از ماده ۱۱ که بحث برنامه و بودجه است دقیقا همه مراحل نظارتی اعم از سازمان بازرسی کل کشور، سازمان استخدامی از دیوان محاسبات کشور، دادستانی کل کشور، وزارت اطلاعات همه وظایف مشخص شده و هر دستگاهی که خدایی نکرده مقاومت بکند در خصوص اجرایی کردن ضوابط و همچنین منشور در مدت زمان مقرر، قابلیت پیگیری هم از طریق دادستانی کل کشور با اعلام سازمان منابع طبیعی به عنوان راهبر را دارد.
سوال: یعنی طبق قانون جرم انگاری شده؟
میررجبی: جرم انگاری نشده، ولی قابلیت پیگیری بعنوان ترک فعل را دارد برابر ضوابط اجرایی که ابلاغیه معاون اول ریاست جمهور هست و همچنین سازمان استخدامی کشور در بحث ارزیابی که سالانه از دستگاهها میکند این نظارت را مرتب دارد و همچنین وزارت اطلاعات.
سوال: فکر میکنید ضمانت اجراییها بازدارنده است؟
میررجبی: بله بسیار بازدارنده است خوشبختانه از زمان ابلاغ ضوابط اجرایی جلسات بسیار خوب به صورت مرتب هم در سازمان منابع طبیعی، هم در ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی...
سوال: پس چرا طبق ابلاغ معاون اول تا سال گذشته اجرایی نشد؟
میررجبی: من جسارتا عرض کنم که اجرایی شد، ولی آنچه که حضرتعالی اشاره میکنید ببینید در ضوابط اجرایی پیش بینی شده بود که تا پایان سال ۱۴۰۱ همه دستگاهها بایداطلاعات خودشان را در سامانه وارد بکنند، مستحضرید سامانه پنجره واحد در ابتدای راه است هنوز به بلوغ کامل نرسیده است خیلی دستگاهها این نقشههای الکترونیکی را در اختیار نداشتند و پس از ابلاغ در قالب پیگیری که ما داشتیم ستاد هماهنگی داشت و جلساتی که داشتیم، خوشبختانه دوستان حرکت کردند به این موضوع برخی دستگاهها شاید اطلاعات کافی از ضوابط و سیاستها نداشتند آمدند در قالب جلسات هماهنگی این موضوع پیگیری شد الان وضع بسیار خوبی دارد با افتخار عرض میکنم الان در همه کشور سامانه درگاه متقاضیان برای صدور مجوز و همچنین اخذ استعلامات فعال است. الان ما در موضوع پایش اراضی در منشور قول دادیم و پیش از سال و امسال هم قول دادیم که تا پایان تابستان انشاالله همه استانها به زیرسامانه پایش هم اتصال پیدا میکنند این را هم داریم پیگیری میکنیم انشاالله قول میدهیم که تا پایان شهریور این اتفاق بیفتد.
سوال: آقای پورتحویلدار شما بفرمایید بهرحال سازمان امور اراضی یکی ازدستگاههایی که بیشترین ارتباط را با زمین دارد الان در سازمان شما فضا به چه صورت است در ارتباط با پنجره واحد مدیریت زمین چقدر از خدمات شما وصل شده به سامانه و هم اکنون شرایط به چه صورت است؟
پورتحویلدار: سازمان امور اراضی کشور یکی از دستگاههایی است که در حوزه زمین فعالیت میکند و یکی از دو تا مجوزهای بسیار با اهمیتی هست که در حوزه زمین از سمت سازمان امور اراضی مجوزش صادر میشود یکی مجوز تغییر کاربری مان است و یکی هم مجوز برای واگذاری اراضی به متقاضیانی که فاقد زمین هستند.
این دو تا یکی از پایههای یکی از مجوزها در سطح کشور درحوزه زمین هست که خوشبختانه با راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین که یکی از آرزوهای خود ما در سازمان بود برای راه اندازی آن، ما هم اکنون توانستیم طبق قولی که داده بودیم کل مجوزهای تغییر کاربری مان در سراسر کشور الان از طریق همین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دیگر صادر دارد میشود.
سوال: این دو تا اصلی است، اما الان آیا همه مجوزها و استعلامات شما به این سامانه وصل شده؟
پورتحویلدار: ما دو تا مجوز بیشتر نداریم، همین حفظ و کاربری مان است و تغییر کاربری و هر دو هم وصل شده است و الان ما از شروع کارمان تا به الان خدا را شکر توانستیم تا به حال حدود هفت هزار تا درخواست به سمت سازمان امور اراضی از سمت پنجره واحد مدیریت زمین واصل شده که از این حدود ۷ هزار تا حول و حوش ۱۳۰ تای آن به صدور مجوز رسیده که به پنجره واحد ما نتیجه اش را منعکس کردیم و برگرداندیم به خود متقاضی و همین طور یکسری مشکلاتی داشت و یکسری در حال استعلامات بین راهی هست و یک تعدادی هم که بهرحال در کمیسیون ما هست در حال بررسی برای انجام کارش هست.
سوال: الان چقدرزمان میبرد که استعلامات شما به نتیجه برسد.
پورتحویلدار: استعلامات برای گرفتن استعلاماتش دستگاههای متولی زیادی هستند ما حدود ۱۷ دستگاه هست که باید پاسخگویی به استعلامات ما را داشته باشند.
سوال: با در نظر گرفتن هر ۱۷ دستگاه چقدر زمان لازم است؟
پورتحویلدار: اگر همه ۱۷ تا دستگاه استعلاماتشان را در مهلت مقرر خودشان انجام بدهند ما در سازمان امور اراضی کمتر از یک ماه مجوز را صادر میکنیم و در اختیار مردم میگذاریم.
سوال: طبق ابلاغ معاون اول قرار بود زمان ثبت نام تعیین تکلیف بشود.
پورتحویلدار: برای بحث استعلام هایشان دستگاهها متنوع هستند مثلا سازمان محیط زیست، راه و شهرسازی، بنیاد، وزارت نیرو،
سوال: فکر میکنید این ابلاغیه عملیاتی نیست؟
پورتحویلدار:عملیاتی هست، این دستگاهها باید زیرساختهای خودشان را باید حتما آماده کنند که در اختیار این سامانه قرار بدهند که به صورت الکترونیکی به صورت لحظهای بتواند استعلامات را پاسخ بدهد بعضی از دستگاهها دارند این کار را به صورت لحظهای انجام میدهند.
سوال: الان سقف زمانی تعیین نکردید؟ مثلا به هر دستگاهی نگفتید که شما یک هفته فرصت دارید یا دو روز، یک روز، یک ساعت؟
پورتحویلدار: سامانه دیگری هم هست سامانه ملی صدور مجوزها هست که وزرارت اقتصاد و دارایی آنرا پیگیری میکند در کاربرگها و اطلاعاتی که آنجا پر کردند دستگاهها زمان بندیهای خودشان را مشخص کردند و اعلام کردند که هر کدام در رابطه با بحث استعلامات یا اگر موافقت اصولی قرار است صادرشود چقدر زمان میگیرد برایشان انجام بدهد.
سوال: پس ما در پنجره مدیریت زمین زمان بندی خاصی نداریم.
پورتحویلدار: فعلا نمیتوانیم زمان بندی دقیقی بدهیم تا زمانی که کل این دستگاهها به سامانه کاملا متصل بشود، چون برخی دستگاهها هنوز هم به صورت دستی پاسخ این استعلامات را انجام میدهند، که همانطور که آقای میررجبی فرمودند سامانه تازه اول بلوغش هست که انشاالله این دستگاهها بتوانند لایحههای خودشان را کامل بکنند در اختیار سامانه بگذارند آن وقت میشود به صورت قطع به یقین گفت که زمانی که هر مجوزی طول میکشد دقیقا چقدر هست، چون بازه زمانی مشخصی برای هر کسی در نظر گرفته شده برای این سامانه.
سوال: آقای میررجبی الان دستگاههایی که بالاخره باید آن اطلاعات مکانی شان را ارائه میدادند و د رسامانه بارگذاری میکردند کدام دستگاهها هستند کدامشان تا الان متصل نشدند هنوز؟
میررجبی: خوشبختانه همه دستگاهها اطلاعات را بارگذاری کردند در حد مقدوراتشان که تهیه شده بوده است اگر من بخواهم نام ببرم هم در موضوع صدور مجوز درگاه متقاضیان میتوانم ذکر نام بکنم هم در موضوع پایش اراضی.
خوشبختانه الان تا به امروز خود سازمان منابع طبیعی کشور با افتخار عرض میکنم اقدامات بسیار مطلوبی انجام داده و در ارزیابیهایی که صورت گرفته رتبه یک را خود ما داریم هم در بحث پاسخگویی به استعلامات و هم در بحث پایش اراضی
سوال: الان این دستگاهی که اقای پورتحویلدار که گفتند هنوز به صورت دستی گویا بعضی هایشان انجام میدهند اینها کدام دستگاهها هستند؟
میررجبی: آن را هم خدمت شما عرض میکنم، برخی دستگاهها بعنوان مثال باز عرض میکنم شرکت شهرکهای صنعتی، حتما باید به درگاه صدور مجوز متقاضیان اتصال پیدا بکنند که اتصال پیدا کردند، ولی تا به الان متاسفانه صدور مجوزی از این طریق صورت نپذیرفته که ما داریم پیگیری میکنیم قطعا باید دوستان پاسخگو باشند یا وزارت نفت هنوز آن اهتمام لازم را برای این موضوع نداشته است.
سوال: پیگیری کردید دلیلشان چه بوده است؟
میررجبی: هنوز دلیل خاصی را به ما اعلام نکردند و در جلسهای که احتمالا در شهریورماه در قالب راهبری خواهیم داشت موضوع را دوباره رصد خواهیم کرد.
سوال: میتوانید به صورت کلی بگویید که چند دستگاه باید وصل شوند و تا الان چند دستگاه وصل نشدند؟
میررجبی: ما حدود ۱۷ نوع صدور مجوز و استعلام داریم در ۱۲ دستگاه اجرایی که هم موضوع پایش را پیگیری میکنند و هم موضوع صدور مجوزها
سوال: از این ۱۲ دستگاه چنددستگاه اتصال پیدا کردند؟
میررجبی: همه دستگاهها الان اتصال پیدا کردند، اتصال یک بحثی است ارائه خدمات از طریق ...
سوال: بله منظور همان ارائه خدمات است
میررجبی: الان عرض میکنم کمترین خدمات را خود شرکت شهرکهای صنعتی دارند میدهند سازمان اراضی دارد خدمات را ارائه میکند که انشاالله امیدواریم بتواند در کاهش زمان صدور مجوز کوشش بیشتری داشته باشد سازمان ملی مسکن است که اقدامات بسیار خوبی داشته شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات بسیار خوبی انجام داده که کمتر از یک روز نسبت به صدور پاسخ استعلامات اقدام میکند که جای تشکر دارد و همچنین وزارت نیرو است که از وضعیت به نسبه مطلوبی برخوردار است که جا دارد که انشاالله دوستان تلاش بیشتری بکنند.
سوال: یعنی بیشتر سازمان صنایع کوچک و سازمان ملی مسکن هستند که وصل نشدند یعنی خدمات ارائه نمیدهند؟
میررجبی: نه عرض کردم سازمان ملی مسکن مطلوب است، ولی سازمان بعنوان مثال با سازمان اوقاف و امور خیریه جا دارد یک مقدار بیشتر تلاش بکنند برخی دستگاهها مانند خود سازمان اوقاف در ابتدای امر اصلا اتصالی نداشتند شما تصور بکنید تا برج ده پارسال اتصال نداشتند در جلسات مختلفی که خدمت دوستان داشتیم، انصافا حرکت جهشی انجام دادند و بسیار خوب کار کردند یا بنیاد مسکن اتصال نداشت نقشهها در قالب فایلهای پی دی اف بود، جلسات متعددی تشکیل شد هم در سازمان منابع طبیعی، ستاد هماهنگی، الان برترین دستگاه ما بنیاد مسکن است در حوزه پاسخگویی بیشترین استعلامات هم که الان صورت میپذیرد از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در خصوص وقوع یا عدم وقوع ...
سوال: پس الان ضعیفترین دستگاهی که الان هیچگونه خدماتی نمیدهد الان سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است امیدواریم این دوستان هم اقدامات لازم و آن چیزی که تکلیف شده را انجام بدهند و در این خصوص پاسخگو باشند. هستند دستگاههای دیگر یکه الان دارند به صورت دستی و کاغذی انجام میدهند؟
میررجبی: نه، ما الان یک زیرسامانهای در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ما داریم سامانه تبادل اطلاعات کاربردی که سامانه موقت است یعنی به دستگاه اعلام کردیم اگر دستگاهی خودش زیرساخت را فراهم نکرده و سامانهای برای ارتباط با سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ندارد به مدت یک سال این سامانه در اختیارش قرار میگیرد که از آن طریق تبادل اطلاعات بکند خوشبختانه دستگاهها همکاری مطلوبی را داشتند انشاالله امیدواریم که این همکاری همانند گذشته در جهت رفاه مردم هست واقعا در جایی که مردم الان برای صدور یک مجوز در گزارش هم اشاره شد گلهمند هستند باید به دستگاههای متعددی مراجعه بکنند بعضا یک مسیری را به مدت یک ماه دو ماه میروند و پاسخ منفی دریافت میکنند از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین حداقل این پاسخ منفی را میتوانند در اسرع وقت دریافت کنند و برای صدور پاسخ مثبت میتوانند ... و این را عرض کنم ما میانگین زمانی که در ابتدای سامانه پیش بینی کرده بودیم و با آن مواجه بودیم حول و حوش ۱۵۰ روز بود امروز باز هم با افتخار عرض میکنم متوسط ۲۵ روز کاهش پیدا کرده یعنی از کمتر از یک روز داریم ۸ روز داریم ۹ روز خود سازمان منابع طبیعی الان پاسخ استعلام میدهد.
سوال: هنوز خیلی زمان داریم تابرسیم به ابلاغیه، طبق ابلاغیه باید همان زمان ثبت نام تعیین تکلیف شود ما الان ۲۵ روز فاصله داریم.
میررجبی: بعضی درخواستها نیاز به تشکیل کمیسیون دارد بعنوان مثال کمیسیون واگذاری یا کمیسیون تبصره یک ماده یک برای تغییر کاربری زمینهای کشاورزی، ما به دنبال این هستیم که انشاالله همه این کمیسیونها به صورت کارتابلی بشود و برخط بتوانند عزیزان ما اعضای کمیسیون شرکت بکنند و امضای الکترونیک داشته باشند و امیدواریم که انشاالله مردم خوب و عزیزمان دستگاهها کمک بکنند دعا بکنند که بتوانیم به این هدف اصلی منشور طرح برسیم.
سوال: مردم به جای خودش کمک میکنند، اما این هدف همت مسئولین را نیز میطلبد.
میررجبی: نه مردم دعا بکنند و مسئولین کمک بکنند.
سوال: آقای پورتحویلدار شما بفرمایید الان چه تعداد دستگاهها دارند به صورت کاغذی هنوز کار انجام میدهند؟
پورتحویلدار: پیرو صحبتهای فرمایشات آقای میررجبی عرض بکنم و صحبتهای خودتان که گفتید همان لحظه مردم بتوانند وقتی درخواست میکنند مجوز صادر شود.
سوال: ما نمیگوییم معاون اول میگوید
پورتحویلدار: برخی از طرحهای ما وقتی مردم درخواست مجوز میدهند نیاز حتما به بازدید دارد یعنی بازدید برای زمین باید مراجعه شود، وضعیت زمین اطراف زمین اینها باید دیده شود تا بشود بعد تصمیم گیری کرد.
سوال: اینها که بدیهیات و الزامات است، ولی باید یک سقف زمانی مشخص شود و یعنی مشخص شود این دستگاه نهایت در چند ساعت یا چند روز باید به وظیفه اش عمل کند.
پورتحویلدار: ما الان از لحاظ دستگاهی که الان در پنجره واحد مدیریت زمین دارند به صورت الکترونیکی جواب میدهند الان حدود ۱۲ دستگاه هستند که به صورت الکترونیکی دارند جواب میدهند که برخی از دستگاهها تا پارسال شمااصلا هیچ انتظار و توقعی در پاسخ الکترونیکی از ایشان وجود نداشت و اصلا فکرش را نمیشود کرد که این دستگاه بتواند به صورت الکترونیکی جواب بدهد، ولی الان خوشبختانه این اتفاق افتاده است.
سوال: این دستگاهها همه مرتبط به زمین هستند؟
پورتحویلدار: همه مرتبط با زمین هستند به نوعی با زمین ارتباط دارند فرض کنید مثلا شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی بابت بحث استعلامی که اگر زمین در محدوده مثلا فرودگاه قرار دارد یا ندارد مثلا باید به ما پاسخ بدهد.
سوال: دستگاه دیگری داریم که مرتبط با زمین نباشند، ولی هنوز کار انجام نداده باشند؟
پورتحویلدار: نوع شان فرق میکند مثلا سازمان محیط زیست ما دو سری استعلام از ایشان میگیریم یکی بابت بحث مناطق چهارگانه است یکی هم بحث ضوابط زیست محیطی است که مناطق چهارگانه اش را دارد الکترونیکی پاسخ میدهد و بحث ضوابط زیست محیطی هم به ما قول دادند که تا شهریورماه آن هم به صورت الکترونیکی کنند و کارهایش انجام شود بستگی به خود آن دستگاه دارد، برخی هست یکی پاسخ استعلام از ایشان میگیریم و برخی بیش از یکی دارند به ما پاسخ استعلام میدهند حالا یا همه را کامل کردند و یا برخی در شرف کامل کردن هستند.
سوال: این استعلام دستی مثلا کدام دستگاهها هستند؟
پورتحویلدار:مثلا محیط زیست ضوابط زیست محیطی را هنوز دارد دستی به ما جواب میدهد، بعضا مثلا بحث راهداری هست، برخی استعلام هایش را دارد دستی به ما میدهد که اینها باید کامل بشود یا مثلا خود وزارت صمت هست
سوال: برایشان زمان تعیین شده دیگر؟
پورتحویلدار: بله به غیر از بحث سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در سامانه ملی صدور مجوزها که آن طرف قضیه است آنجا هم پاسخگو هستند و تعهد دادند آنجا برای انجام کارشان، یعنی فقط از سمت پنجره واحد مدیریت زمین نیست، ولی خدا را شکر در سازمان امور اراضی با اتفاق خوبی که الان خیلی از متقاضیان را میتوانیم مشخص بکنیم متقاضیانی که مدارکش کامل نیست سند مالکیتش درست نیست یا موافقت اصولی نتوانسته درست اخذ بکند و بیاورد یا طرحهایی دارد که اصلا قابلیت تغییر کاربری وجود ندارد ما همان اول به ایشان پاسخ منفی را میدهیم که تکلیفش را بداند که بداند که مسیر دیگری که باید طی کند بداند که چه کاری باید انجام دهد.
سوال: یکسری از گزارشهای میدانی بود که بالاخره بعضی از دستگاههای اجرایی بابت پاسخ به استعلامات متقاضیان طلب وجه نقد میکنند این اصلا قانونی است؟
میررجبی: من مرتب در مصاحبههای مختلف گفتم در بخشنامههای مختلف هم ابلاغ کردیم نه ما حتی ستاد هماهنگی جناب اقای یزدی ابلاغ کردند هرگونه اخذ وجهی در قالب صدور مجوز و یا پاسخ استعلام در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع است.
سوال: اگر کسی شکایت داشت کجا مراجعه کند؟
میررجبی: میتواند در خود پرتال سامانه ورود کند ما الان تا به امروز چیزی حدود ۱۳ هزار پاسخ به متقاضیانی دادیم که به هر دلیلی مراجعه کردند برای گفتگوی برخط آنجا گزارش را ثبت بکنند.
سوال: گزارش داشتید در این خصوص؟
میررجبی: نه من گزارشی نداشتم، ولی همکاران بعضا ..
سوال: یعنی اصلا هیچ گزارش شکایت از گرفتن وجه نقد نداشتید؟
میررجبی: نه من نداشتم، فقط من شنیدم که برخی دستگاهها دارند این کار را انجام میدهند، سریعا صدور بخشنامه شد، خوشبختانه آن دستگاه هم تمکین کرد ما بعنوان مثال عرض میکنم خود سازمان منابع طبیعی کشور از طریق دفاتر پیشخوان صدور پاسخ استعلام میکرد ما اخذ وجهی نمیکردیم دفاتر پیش بینی کرده بودند اخذ وجهی را داشتند از زمانی که در قالب سامانه پنجره واحد مدیریت زمین دارد این پاسخ استعلام صورت میپذیرد دقیقا رایگان است و از همه دستگاهها هم استدعا میکنیم که نهایت همکاری را در این خصوص داشته باشند.
سوال: اگر کسی شکایتی کرد و وجه نقد گرفتند وجه نقد را به ایشان بر میگردانید؟
میررجبی: باید برگردد آن دستگاه تکلیف دراد که برگرداند هرگز اجازه چنین دریافتی را و اصلا مطالبه یک چنین وجهی را در قالب سامانه پنجره واحد مدیریت زمین برای چه صدور مجوز و پاسخ به استعلامات ندارند.
سوال: این هم قابل توجه همه هموطنان عزیز مان که بهرحال اگر مراجعه میکنند به بحث استعلامات روی بحث زمین، در جریان باشند که هیچگونه وجه نقدی نباید پرداخت بکنند.
آقای پورتحویلدار در استانها الان بحث چطور است در استانها الان کدام دستگاهها هستند که هنوز دارند به صورت دستی پاسخ استعلامات را میدهند؟
پورتحویلدار: ما در استانها ما اولین استان مان را که راه اندازی کردیم در سال ۱۴۰۰ استان اصفهان بود که به صورت پایلوت کار را شروع کرد تا این اواخر که همین امسال است که دیگر استانهای سری آخرمان که دیگر معرفی شدند مثل استان تهران و البرز و اینها و استان خراسان شمالی، رضوی، خراسان جنوبی که سری آخر استانها بودند که کارانجام شد مشکلات زیادی ما داشتیم بالاخره یک کار نویی بود و تغییر یک شیوه سنتی به شیوه الکترونیکی همیشه کار بسیار مشکل و سختی هست که پیگیریهای خیلی زیادی انجام شد در همان خود مثلا استان اصفهان دستگاههای خیلی زیادی بودند که علیرغم ابلاغی که انجام شده بود هنوز تمکین نمیکردند با پیگیریهای خیلی خوبی که انجام شد از جانب خود ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد و دوستان خود سازمان جنگلها بعنوان راهبر این سامانه و دستگاههای نظارتی خیلی از دستگاهها مشکلاتشان حل شد و پاسخگو الان هستند و کار دارند انجام میدهند آنهایی که متصل هستند به سامانه به صورت الکترونیکی و آن دستگاههایی که متصل نیستند حالا با پیگیری که دارد انجام میشود یا با زیرسامانههایی که جدید درست شده یا پیگیریهایی که دارند انجام میدهند که انشاالله بتوانند کارهای خودشان را انجام بدهند ما خدا را شکر الان مشکل خاصی آنچنان نداریم شاید در اوایل شروع کار حجم تقاضا و تماسهایی که باید بحث مشکلات گرفته میشد خیلی زیاد بود، ولی الان دیگر خیلی به ندرت شده بحث تماسها و مشکلاتی که هست بیشتر الان بحث پاسخگویی به استعلامات و زمانی که میبرد برای دستگاهها هست.
سوال: الان میتوانید یک آماری به هموطنان بدهید که از ابتدای سال تا الان چقدر درخواست به سازمان امور اراضی داده شده و چقدرش تعیین تکلیف شده و حالا اینها این تعیین تکلیف شدن هم در چه بازه زمانی انجام شده است؟
پورتحویلدار: تا همین امروز از اول راه اندازی این سامانه تا به الان یعنی از همان سال ۱۴۰۰ که استان اصفهان بود تا الان ۶۹۳۹ تا درخواست فقط برای تغییر کاربری برای امور اراضی ارجاع شده از این سامانه، که از این تعداد ۱۹۷ تای آن همان اول به دلیل نقصی که داشت رد شد، ۱۳۸ تا ما الان مجوز صادر کردیم از طریق این سامانه و ۱۵ تا مخالفت شده یعنی رسیده به مرحله کمیسیون با آن مخالفت شده است ۵۲۷ تا نقص مدرک داشته و به کارتابل متقاضی برگشت داده شده که مدارکش را کامل کند و دوباره برگرداند، ۲۰۰۴ تا از آن استعلاماتش تکمیل شده درسامانه که برسد به مرحله کمیسیون،
سوال: چرا اینقدر تعداد مخالفتها زیاد بود؟
پورتحویلدار: به دلیل نواقصی هست که خود متقاضی دارد
سوال: یعنی از سمت خود متقاضی است بیشتر
پورتحویلدار: بله
سوال: چون یک مقدار این ابهام و نگرانی پیش میآید که نکند این مخالفتهای زیاد شما باعث فرار سرمایه و سرمایه گذاران بشود.
پورتحویلدار: نکتهای عرض کنم که ما در وهله اول درست است ما مجوز تغییر کاربری داریم صادر میکنیم، ولی در وهله اول ما هدف اصلی ما حفظ اراضی کشاورزی هست خودتان میدانید اراضی درجه یک و دو یا سه کشور ما بسیار محدود است یعنی ما در وهله اول سعی میکنیم از اراضی کشاورزی صیانت بکنیم در قانون هم گفته در صورت لزوم قابل تغییر کاربری هست که قابل طرح برای تغییر کاربری است تغییر کاربری هم مصادیق مختلفی دارد که میتواند طرف برای تغییر کاربری اش تقاضا بدهد، ما از یک دیوارکشی یا یک خانه کارگری داریم تا یک ساخت کارخانه، پس ما اول سعی میکنیم که از زمین کشاورزی صیانت کنیم و تا جایی که میشود مجوز تغییر کاربری صادر نکنیم، ولی آنجایی که دیگر واقعا ضرورت دارد برای صدور مجوز تغییر کاربری، باز مجبوریم با دقت کامل انجام بدهیم برای تغییر کاربری آن.
سوال: ولی هنوز آن طور که گفتید ۵ هزار مورد هنوز تعیین تکلیف نشده است
پورتحویلدار: ما الان ۲ هزار و ۷۶۵ تا است که به مرحله کمیسیون هست که تصمیم گیری شود.
سوال: امیدواریم آن هم سریع تعیین تکلیف شود. آقای میررجبی فکر میکنید تا شهریور طبق ابلاغیه معاون اول بلافاصله بعد از درخواست و ثبت نام و اینها تعیین تکلیف بشود؟
میررجبی: ما تمام تلاش مان را داریم میکنیم انصافا حقیر وظیفه اصلی من شاید در سازمان منابع طبیعی تنها این نباشد، چون در ضوابط اجرایی پیش بینی شده بود بدون توسعه تشکیلات سازمان منابع طبیعی راهبری بکند یکی از وظایف من در کنار سایر وظایف خطیری که در سازمان منابع طبیعی داریم و شما و بینندگان عزیز هم مستحضرند در بحث حفظ صیانت از عرصههای ملی این هست، ولی انصافا شبانه روز من خودم دارم تلاش میکنم نه به خاطر این برنامه قول میدهیم که انشاالله حداقل تا پایان شهریورماه تا پایان تابستان تمام استانها در زیرسامانه پایش حداقل در یک پهنه اتصال بدهیم که خدایی نکرده حرف یا سخن بیهودهای نزده باشیم.
سوال: پس با آن تکلیف قانونی تان یک مقدار فاصله دارد.
میررجبی: من خواهشم این است که من واقعا از رسانه ملی تشکر میکنم هر جا که رسانه ملی ورود پیدا کرد برای یک موضوع بسیار با اهمیتی مانندهمین سامانه پنجره واحد مدیریت زمین موفق بود این جا هم عنایت بکند من خودم عادت دارم همیشه نیمه پر لیوان را نگاه میکنم جنبه مثبت را نگاه میکنم، امیدوارم انشاالله با امیدی که به مردم خوب عزیزمان میدهیم بتوانیم که در قالب سامانه پنجره واحد اتفاقات خوبی شاهد باشیم خیالتان راحت باشد.
سوال: انشاالله بهرحال مردم دوست دارند وقتی یک خبری میآید یک ابلاغیهای میآید حتما عملیاتی بشود که بهرحال این میتواند پیامدهای بسیار مثبتی داشته باشد
میررجبی: آنچه که وظیفه ما است به فرمایش رهبر کبیر انقلاب مامور به وظیفه هستیم که انشاالله نتیجه هم نتیجه خوبی باشد.