تخریب سازه ناپایدار منطقه ۱۹ را پیمانکار متخصص انجام داده است و ریزش چهار ساختمان اطراف آن ساختمان نشان میدهد که ناپایدار بوده اند.
مهدی چمران با اشاره به تخریب چند ده واحد مسکونی غیرمجاز و ناپایدار در محله خلازیر و شهرک احمدیه، افزود: ما ناپایداری را به چشم در برخی ساختمانها میبینیم؛ اولا باید چهار طبقه ساختمان ساخته شود که چنین نبوده است.
وی با بیان اینکه چهار طبقه ساخته شده مشخص است، اما چهار طبقه دیگر نیز اسکلت فلزی زده اند، گفت: منتظرند در شرایط بحرانی شروع به ساخت کنند و در همین فضا که تخریب شده مردم در شبیه چنین خانههای زندگی میکنند.
وی افزود: چند ساختمان به علت ضربهای که به یک ساختمان زده شده، فرو ریختند و نیروی پلیسی که در حال صورت جلسه بوده زیر آوار مانده و جان خود را از دست داده است؛ نه تنها ساختمان درز انقطاع نداشته بلکه شرایط نشان میدهد که ایمنی نیز نداشته است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری این ساختمانها را با حکم قضایی تخریب میکند، گفت: دو مأمور نیروی انتظامی و ۲ نیروی شهرداری و یک فرد دیگر در این حادثه جان باخته اند. آقای چمران با بیان اینکه تخریب به امکانات زیادی نیاز دارد، گفت: شهرداری ناحیه کمبود تجهیزات دارد و تخریب به پیمانکار تخصصی سپرده میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه از دو ماه پیش اخطار داده شده بود که سازهها ناپایدار است و باید تخریب شود، تصریح کرد: خوشبختانه این ساختمانها خالی بوده و کسی حضور نداشته است. وی به انفجار یک ساختمان سه طبقه در محله جوانمرد قصاب و آسیب زدن به ساختمانهای اطراف اشاره کرد و افزود: تا ساعتی پیش این حادثه یک مفقودی داشت که امیدواریم پیدا شود.
آقای چمران درباره لایحه باغات با بیان اینکه شهرداری لایحه را به شورا ارائه کرده، اما هنوز هیچ جوابی از کمیسیونها دریافت نکرده، یادآور شد: داد و فغان شده که میخواهند باغات را از بین ببرند و فکر میکنم عکس العمل مصوبهای است که باغات به آن دچار شدند.
وی افزود: ۱۹ ساختمان از همین موارد پروانه دریافت کردند که پروانه باغ نداشتند و دیوان و قوه قضاییه حکم داده که باید پروانه دریافت کنند، پروانه گرفته و ساخته اند. آنها که حکم گرفته اند نهایت دو باغ بوده اند که شرایط خاصی داشته اند؛ برای مثال در یک باغ در منطقه ۱۸ میخواستند یک یا دو اتاق بسازند که مجوز گرفتند و ساختند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه توقف در ساختمان سازی ایجاد شده است، گفت: باغ باید باغ بماند و هیچ بحثی روی آن نیست؛ در سال ۹۲ تا ۹۴ باغهای بزرگ منطقه یک را شهرداری خریداری کرد و فشار شدیدی وارد کردیم که این خرید انجام شود و چون در منطقه یک بود با قیمت گران خریداری شد که استفاده عمومی از آن صورت میگیرد.
وی ادامه داد: بحث ما همین است که فضاهای بزرگ اگر قرار است نگه داشته شوند، کمک کنیم که نگهدارند و در آبیاری و نگهداری کمک حال و تشویق کننده باشیم. اگر خواستند بفروشند، شهرداری این باغات را خریداری میکند. به عنوان مثال شهرداری یک باغ هزار و ۶۰۰ متری را در شهرداری منطقه ۱۸ اجاره کرده و مردم از آن استفاده میکنند و گفته ایم که همین باغ را بخرند.
چمران با بیان اینکه منطقه ۱۸ وضع خوبی از لحاظ فضای سبز دارد و از حد استاندارد نیز بالاتر است، گفت: با این حال گفتیم این باغ را بخرند تا به عنوان فضای سبز استفاده شود. وی با تاکید بر اینکه بحث روی خانههایی است که در آن مردم درخت کاشته اند، گفت: ما باید کاری کنیم که مردم درخت بکارند؛ از سال ۹۸ پروانه نمیگیرند و درختها را خشک میکنند و جریمه آن را نیز میپردازند. قیمت ملک و زمین در نتیجه این اقدامات بالا میرود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: از تمام اعضای دوره پنجم دعوت میکنیم که در جلسهای حضور داشته باشند و مشکلات را بگویند؛ درختها در حال از بین رفتن هستند و ساختمان سازان میگویند ما نمیتوانیم رأی بگیریم و ساخت و ساز کنیم و دیوان حکم میدهد که شهرداری باید پروانه صادر کند؛ در حالیکه اگر روش درستی را اتخاذ کنیم دستور ۶۰ درصد ساختمان داده نمیشود.
وی افزود: این لایحه بعد از اینکه در صحن مطرح شود باید در کمیسیون ماده پنج و در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح و تصویب شود تا به مرحله اجرا برسد. هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و در این زمینه از متخصصان و اعضای شورای پنجم دعوت خواهیم کرد که اگر پیشنهادی دارند ارائه دهند. باید کاری کنیم که درختان حفظ شوند و تشویق کنیم. آقای چمران، گفت: باغها سر جای خود هستند و کسی اجازه قطع درختان را نمیدهد و جلوی آن گرفته خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به نامه خود به رئیس مجلس در مورد برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: برنامه هفتم در زمان تهیه مقدار زیادی اشکال داشت و اشکال آن نپرداختن به شهرداری و شورا نبود. در برنامه هفتم نه تنها به مدیریت شهری اشاره نشده بود بلکه به آن حمله نیز شده بود. شهرداری باید زمینهای خود را در اختیار سایر سازمانها قرار میداد که شهردار تهران در جلسه هیات دولت نسبت به این موضوع اعتراض کرد و این موارد به دنبال اعتراضات حذف شد.
وی تأکید کرد: با هماهنگی سریع با سایر شهرهای کشور، مواردی را تهیه و به رئیس مجلس و رئیس فراکسیون مدیریت شهری ارسال کردیم، ارتباط داریم و گفته ایم اگر نیاز بود توضیح بیشتری خواهیم داد. خبر جدیدی نداریم و امیدواری خبر بدهند و بتوانیم از موارد اعلام شده دفاع کنیم. آقای چمران با بیان اینکه مدیریت یکپارچه شهری یکی از مهمترین اولویتهای قابل درج در برنامه هفتم توسعه است، یادآور شد: آب چرخانی نیز از دیگر موارد مهم بود که در پیشنهادات لحاظ و ارائه شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه بودجه امسال به میزان ۷۸ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری پیشنهاد شد، گفت: شورا این رقم را به ۶۵ هزار میلیارد تومان تقلیل داد و در کمیسیون تلفیق پیشنهاد دادیم که علاوه بر این ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و این بودجه ویژه برای حمل و نقل عمومی تخصیص داده شد.
وی با بیان اینکه در برنامه چهارم به صورت برنامه محور عمل کردیم و به ایده آلها نپرداختیم، تصریح کرد: پنج موضوع در این برنامه مورد توجه قرار گرفت. در زمان اختصاص بودجه نیز ۱۷ هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی اختصاص دادیم که ۱۰ هزار میلیارد تومان هم به آن اضافه شد و در واقع ۲۷ هزار میلیارد تومان معادل یک سوم بودجه به این حوزه اختصاص یافت.
آقای چمران همچنین در باره نهایی شدن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تا ۴۰ روز دیگر خاطرنشان کرد: اولین اقدامی که آغاز کردیم خرید اتوبوس و سپس واگن مترو بود. سالها قبل بحث بر این بود که فاینانس در بودجه لحاظ شود، اما عملیاتی نشد و قضیه ۶۳۰ دستگاه واگن هنوز باقی مانده و حل نشده که البته به مراحل پایانی رسیده و بانک مرکزی دستور را به بانک شهر داده و پول آن تأمین شده و منتظر تأیید شورای پول و اعتبار و یا هیات سه نفره سران قوا است تا قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن عملیاتی شود. تا ۴۰ روز دیگر مسافرتی انجام خواهد شد تا این قرارداد نهایی شود.
وی افزود: وزارت صمت و شهرداری این موضوع را دنبال میکنند و طرف خارجی نیز قبول کرده که به ۷۹۰ دستگاه واگن برسد. ما اصرار بر این داشتیم که ۱۸ ماه زمان تحویل به ۱۴ ماه برسد. در کنار این، بازسازی واگنها را دنبال کردیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کارخانه واگن سازی در ابتدای این دوره تعطیل شده بود و امروز گفته ایم که سه شیفت کار کنند تا ناوگانها تأمین شوند، تصریح کرد:اکنون مشکلی از لحاظ تأمین تجهیزات و بازتعمیر وجود ندارد و نقدترین کاری که میتوانستیم در حوزه مترو انجام دهیم، عملیاتی کردیم و بازسازی در حال انجام است. امیدواریم تولید داخلی را نیز با همکاری مپنا، جهاد دانشگاهی و سایر نهادها به نتیجه برسانیم البته نمیتوان قاطعانه در مورد این موضوع که کی به نتیجه میرسیم، نظر داد.
وی با اعلام اینکه تولید در کارخانه واگن سازی اراک را نیز پیگیری میکنیم، یادآور شد: با همکاری وزیر صمت موضوع را دنبال میکنیم و هر هفته جلسه شهردار تهران با وزیر صمت برای تسریع در پیشبرد امور در تأمین اتوبوس و مترو برگزار میشود.
چمران با بیان اینکه در سال قبل با تمام فشاری که وارد کردیم بیشتر از ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نتوانستند تحویل دهند، گفت: ما سهم خود از ۶۳۰ دستگاه اتوبوس را پرداخت کردیم، اما نتوانستند تحویل دهند؛ علت آن هم تعطیلی ۱۰ ساله بود و زمان میبرد تا تولید به نتیجه برسد. تا پایان سال ۷۴۰ دستگاه اتوبوس قرارداد منعقد کرده ایم و شنیده ام که در این چند روز چند قرارداد جدید نیز منعقد کرده اند که اتوبوسهای جدید اضافه شود و با اینکه پیش بینی تأمین دو هزار دستگاه اتوبوس را کرده بودیم، هزار دستگاه تا پایان امسال تأمین میشود و از سویی دیگر اگر این اتوبوسها تأمین نشود، خرید هزار دستگاه اتوبوس دست دوم را دنبال خواهیم کرد. وی افزود: قرارداد خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز منعقد و ورود آن به سال آینده موکول خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خوشبختانه از اعتبارات سال قبل و اضافه درآمد در فروردین و اردیبهشت برای انعقاد قرارداد خرید اتوبوس پرداخت کردیم، گفت: از کارخانهها بازدید میکنیم و فشار میآوریم که کارخانهها خوش قول بیش از این تعداد اتوبوس به ما تحویل دهند. وی افزود: خرید اتوبوسهای دست دوم با عمر حداکثر پنج سال را نیز دنبال میکنیم و در مجموع برای تأمین اتوبوس به صورت عملی اقدام کرده ایم.
چمران با بیان اینکه پس از ترافیک و آلودگی معضل بعدی پایتخت بافت فرسوده است، یادآور شد: برای نوسازی بافت فرسوده میتوان تسهیلات ارائه داد و مجوز ساخت یک طبقه اضافی را صادر کردیم؛ همین امروز شهردار تهران در کمیسیون ماده پنج به اعضا تأکید کرد که یک طبقه تشویقی به بافت فرسوده داده شود. با تسهیلاتی که در نظر گرفتیم، نتیجه کار را امروز میبینیم. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه با مصوبه جدید کمیسیون ماده پنج نوسازی بافت فرسوده در کن به نتیجه رسید، تأکید کرد: برنامهای تنظیم شد و گفتیم هرچه بتوانند قطعات را تجمیع کنند و از ریزدانگی خارج شوند، میتوانند یک طبقه اضافی بگیرند. وی ادامه داد: یکی از مشکلات منازل مسکونی در کن پارکینگ بود که تمهیداتی برای آن در طرح نوسازی بافت فرسوده اندیشیده شد.
آقای چمران با بیان اینکه دادستانی حادثه قطع شدن دست یک نوجوان در حادثه پله برقی را پیگیری میکند که بسیار خوب است، تصریح کرد: در مترو هم باید پله برقی و هم آسانسور باشد، اما در فضای باز پلههای برقی به دلیل شرایط جوی خراب میشوند.
وی با تأکید بر اینکه در این حادثه اعلام شد که سه روز پیش از آن بازدید صورت گرفته بود، ابراز امیدواری کرد که پس از بررسی دادستانی در کنار سازمان آتش نشانی و سازمان زیباسازی، نتایج اعلام شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تخریب ساخت و ساز غیرمجاز منطقه ۱۹ را به پیمانکار متخصص سپرده بودند، گفت: موارد قبلی توسط شهرداری انجام شده بود، اما این مورد از سوی پیمانکاری انجام شد که از تجهیزات برخوردار بود و بحث، وضع ناپایدار ساختمانهای مطرح است. وی با اعلام اینکه انفجار برای تخریب سازههای بتنی صورت نگرفته بود، یادآور شد: از نیروهای متخصص سازمان نظام مهندسی دعوت شده بود و در محل حضور داشتند؛ آنچه باید در تخریب رعایت میشد، انجام شد و تأکید میکنیم که پیمانکار متخصص اقدام به تخریب کرد. وقتی چهار طبقه ناپایدار ساخته میشود و چهار طبقه ناپایدار دیگر نیز روی آن قرار میگیرد چنین اتفاقی میافتد.
آقای چمران تأکید کرد: فکر کرده بودند که با انفجار تخریب را انجام دهند، اما به دلایلی منصرف شدند. چون ممکن بود در ساختمانهای مجاور مشکل ساز باشد چنین کاری را نکردند. ریزش چهار ساختمان اطراف آن ساختمان نشان میدهد که ناپایدار بوده اند.