وزیر راه و شهرسازی از تصویب توافقنامه تجاری و اقتصادی ایران و سوریه در هیئت دولت خبر داد.
رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سوریه افزود: هفته آینده میزبان رئیس سوری کمیسیون مشترک اقتصادی هستیم که به همراه یک هیئت تجاری- اقتصادی به ایران خواهد آمد.
بذرپاش تصریح کرد: هفته گذشته نیز جلسهای با رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری آذربایجان داشتم چراکه وزارت راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای ایران و جمهوری آذربایجان است و نخستین نشست اقتصادی دو کشور پس از مشکلات ایجاد شده بین دو کشور بعد از حادثه سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بود که در آن نیز تصمیمات خوبی اتخاذ شد.
وی افزود: یکی از تصمیمات گرفته شده بین ایران و آذربایجان، اتمام ساخت و بهره برداری از پایانه مرزی آستاراچای در چهار ماه آینده و استقرار سامانه گمرکی و مرزبانی در این پایانه بود.
بذرپاش گفت: بهره برداری از سد خدا آفرین از دیگر تصمیمات دو کشور بود که باید هرچه سریعتر وارد مدار شود که در این باره راه گذری از منطقه آق بند به سمت جلفا طرح ریزی و عملیات اجرایی آن آغاز شد.
وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات انجام شده در حوزه راهها نیز گفت: مسیر پاتاوه به دهدشت مسیری کوهستانی با ۱۳۶ کیلومتر یکی از سختترین طرحهای راهسازی کشور است که با بیش از ۸۳ درصد مسیر کوهستانی و حدود ۱۵ درصد تپه با ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری رسید.
وی گفت: این مسیر یکی از راهگذرهایی است که بندر امام خمینی را به مناطق مرکزی ایران وصل میکند و شهر دهدشت را از بن بست خارج میکند و شمال و جنوب استان کهگیلویه و بویر احمد را به هم متصل میسازد.
بذرپاش اظهار داشت: خارج شدن از بن بست بیش از ۴۰۰ روستای در مسیر و ایجاد ظرفیت اقتصادی مناسب از دیگر ویژگیهای بهره برداری از این مسیر است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از طرحهای اصلی این وزارتخانه که روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور پیگیری آن در دستور کار قرار گرفت تکمیل آزاد راه تهران- شمال بود که مسیر رفت قطعه دو این آزادراه یک ماه قبل به بهره برداری رسید و باند برگشت آن نیز تا دهه فجر سال آینده به بهره برداری میرسد.
وی با اشاره به اینکه برای احداث مسیر برگشت قطعه دو آزاد راه تهران- شمال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم است گفت: برای قطعه سوم این مسیر هم قرار شد تا ظرف یک ماه آینده همان کارگاهی که مشغول کار در قطعه دوم است، فرآیند ساخت قطعه سوم را نیز فراهم کند.
بذرپاش افزود: طرح آزاد راه اصفهان- شیراز نیز یکی دیگر از بزرگترین طرحهای آزادراهی کشور است که این طرح در پایان شهریور آماده بهره برداری میشود.
وی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این آزاد راه به طول ۲۳۰ کیلومتر، حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در سال صرفه جویی سوخت اتفاق میافتد که معادل مصرف بیش از یک روز بنزین کشور است.
وزیر راه و شهرسازی پایان دادن به گره ترافیکی منطقه منجیل- رودبار را از دیگر طرحهای در حال پیگیری وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا گره ترافیکی این منطقه که مسافران آزادراه تهران- قزوین- رشت با آن مواجه میشوند را نیز تا آبان ماه برطرف کنیم.
بذرپاش احداث خط ریلی رشت به بندر کاسپین را از دیگر طرحهای این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: توافقنامه اجرای طرح جدید رشت- آستارا را با روسیه در دستور کار داشتیم و قرار شد در مجاورت این طرح، قطعه رشت به کاسپین که به دریای خزر وصل میشود ظرف سه ماه آینده به بهره برداری برسد.
بذرپاش : لزوم پایان سوداگری فروش بلیت های چارتری
وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم پایان بساط سوداگری فروش بلیت های چارتری تاکید کرد.
مهرداد بذر پاش گفت : سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها را مکلف کردم تا در زمان مشخص شده بساط سوداگران فروش بلیت چارتری را جمع کنند.
وی افزود: در حوزه پرواز و فروش بلیت شمار پروازها و فروش بلیت کاهش پیدا نکرده بلکه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نیز داشته است.
بذرپاش تاکید کرد: یکی از اصلی ترین نقاط هدف ما کم کردن بساط سوداگران و برچیدن آنهاست و یکی از مشکلات ما مجوزهای بلا وجه چارتری است که داده می شد که دستور لغو آن را صادر کردم تا بازار آرامش بگیرد.
وی افزود : البته در برخی مسیرها مانند مناطق و شرکت های نفتی بلیت چارتری مورد نیاز است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بساط چارتری برای رسیدن وضعیت بلیت به آرامش باید جمع شود گفت : سازمان هواپیمایی ورود مستقیم به فروش بلیت داشته باشد و کسی نباید از نرخ مصوب عدول کند و در غیر این صورت تخلف محسوب می شود و نهادهای نظارتی می توانند ورود کنند.