معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: دستگاههای اجرایی بر اساس قانون مکلفند یک درصد از بودجه خود را به موضوعات مربوط به حوزه زنان و خانواده اختصاص دهند.
متن کامل این برنامه به شرح زیر است:
سوال: شما به هر حال از خانواده علما هم هستید، درباره زن در عاشورا صحبت کنید. از چیزهایی که در بیت شریف مرحوم آیت الله خزعلی شنیدید و یاد گرفتید اشاراتی کنید.
خزعلی: من فکر می کنم که اشاره داشته باشم به کلام مقام معظم رهبری که به حرکت حضرت زینب (س) اشاره می کنند و این که امام حسین (ع) حضرت زینب و خاندان را با خود همراه کرد برای این که حرکت بزرگ تبیین گری، روایت گری, تبلیغ و ماندگاری عاشورا را توسط خانواده رقم بزند و این همان حرکت بزرگی است که نصف دیگر جامعه را می بیند و جایگاه ویژه خودش را به آن اختصاص می دهد تدبیری که به صورت تلفیقی از فکر زن و مرد استفاده می کند در تدابیر دیگر و در تدبیر مدن و در تدبیر سیاست هایی که به کار می گیرد روال و شیوه اهل بیت را می بینیم که همراهی زنان است ، همگامی زنان است و مسئولیت هایی که شاید فقط یک زن از عهده آن بر بیاید و حرکتی که حضرت زینب (س) به جای گذاشت و حرکتی که امام حسین (ع) با همراه کردن آن ها یعنی این خطر بزرگی بود که همراه کردند حضرت اهل بیت را در حالی که یزید را می شناختند و در حالی که شرایط بسیار نامناسبی که ممکن بود اهل بیت (ع) در آن قرار بگیرند را می دانستند اما لازم دیدند که آن ها را در این جهاد همراه کنند و لازم دیدند که از توانمندی آن ها برای رساندن پیام و برای جاودان کردن و پایدارماندن نهضت و سیره پیامبر (ص) استفاده کنند لذا این که شاعر می گوید کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود ، سر حق در نینوا می ماند اگر زینب نبود یک واقعیت است و این که عاشورا ادامه دهنده و پایدارسازنده حرکت پیامبر (ص) است از کلام پیامبر (ص) ما دریافت می کنیم که حسین منی و انا من حسین ، شاید حسین منی برای کسانی که در عصر وحی بودند و در کنار پیامبر (ص) کاملا مشهود بود و قابل درک اما این که پیامبر(ص) از حسین (ع) است و ماندن پیامبر و جاودانه شدن پیامبر و سیره پیامبر و حیات پیامبر و عمل به آن چه که پیامبر به عنوان قوانین و قواعد یک زندگی دینی برای مردم آورده جز با حرکت امام حسین (ع) و جز با استمرار و مداومت حضرت زینب (س) تحقق پیدا نمی کرد و الان ما میراث دار حرکتی هستیم که چه در آغاز نبوت پیامبر (ص) با همراهی حضرت خدیجه می بینیم که این نهضت شکل می گیرد و این حرکت شروع می شود و چه در ادامه آن با حضرت علی (ع) که زهرا (س) را در کنار خودش دارد و همین طور این نهضت ادامه می یابد.
سوال: در یکی دو روز گذشته قانون تخصیص یک درصد بودجه به امور زنان به مرحله اجرا نزدیک شد با تصویب آئین نامه اجرایی آن ، درباره این قانون و نتایج آن اگر ممکن است توضیح بدهید که چه اتفاقی در عمل خواهد افتاد ؟
خزعلی: به حمدالله برای اولین بار به این شکل قانون تنظیم شد یعنی شاید به شکلهای دیگری در سالهای گذشته بوده و اجرایی نمیشده مثلا در سال ۹۲ بوده که تا یک درصد مجاز هستند وقتی میگوید تا یک درصد یعنی ممکن است مثلا از هزار تومان تا یک درصد بودجه یک دستگاه را شامل شود و بعد وقتی میگوید مجازند دستگاه آن قدر برای خودش هزینه دارد که میگوید مجاز هستم، ولی مکلف نیستم و در این زمینه هزینه نمیکند، برای اولین بار است که الزام آور یک درصد قید شده که حتما یک درصد صرف این امر شود البته بعضی از بندهای بودجه مثل یک، چهار و شش حذف شده و این یک مقداری محدود کرده، ولی باز هم همین برای قدم اول خوب است، اما ملزم کرده، مکلف هستند که این را در مسیر ارتقا و پیشرفت و برای شکوفایی استعدادهای زنان و برای رفع موانع پیشرفت زنان و همین طور برای خانواده، برای جمعیت، برای هر چیزی که به گونهای مرتبط با زن و خانواده شود صرف شود. ما از دستگاههای مختلف برنامه عملیاتی شان را خواستیم و چند هفته است روی آن کار میشودو به حمدالله در کمیسیون تصویب شد و بنا شد که دستگاهها با آن احتساب یک درصد و برنامه عملیاتی که دارند که در راستای دو برنامه عملیاتی معاونت است یکی توانمندسازی زنان و یکی رفع آسیب از زنان که بخشی از آن میتواند حمایت از زنان سرپرست خانوار باشد به خصوص زنانی که فرزند دارند و مسئولیت زندگی را به عهده دارند، بخشی برای جمعیت استفاده شود و بخشی برای مهارت آموزی دختران، بخشی برای مشاوره زوجین و نیازهایی که میتواند آن محدوده را که یک بخشی از آن در خود دستگاه اجرایی صرف میشود و فقط ۳۰ درصد آن میتواند مصروف باشد در دستگاه اجرایی و بقیه آن برای نیازهای جامعه مورد استفاده قرار بگیرد که در این قسمت هم به عنوان همکار معاونت زنان است هم به عنوان ناظر است و در نهایت تائید و مراحل نهایی اجرایی شدن را مورد دقت قرار میدهد.
سوال: جزئیاتی از نحوه خرج کردن این یک درصد هم مشخص است که برنامه ای برای آن وجود داشته باشد و احیانا این طور نباشد که به جایی که شما هدف گذاری کردید و دولت هدف گذاری کرده است نرسد ؟
خزعلی: بله؛ دقیقا همه دستگاه ها برنامه عملیاتی شان را داده اند برنامه هایی که بیشتر با این نگاه است که بتواند هم خانم ها را به رشدشان کمک کند و هم آسیب هایی که در جامعه وجود دارد و در بعضی از خانواده ها است از آن پیشگیری کند گاهی دستگاهی ده برنامه عملیاتی داده بعضی دستگاه ها کمتر و بیشتر ، این برنامه ها آمده جلسات متعددی چکش کاری شده و روی آن کار شده آن هایی که مشابه هم بوده ادغام شده و به نسبت بودجه ای که دستگاه دارد تلاش شده که این برنامه ها تدوین شود و مورد تائید قرار بگیرد و در کمیسیون های فرعی و اصلی به تصویب رسیده است و به حمدالله شاید یکی از بهترین آئین نامه ها و منظم تری و حساب شده ترین آئین نامه هایی است که تا به حال نوشته شده است.
سوال: درباره لایحه ارتقاء امنیت بانوان در برابر خشونت بفرمائید که در چه مرحله ای است و قرار است چه اتفاقی را رقم بزند ؟
خزعلی: همان طور که مطلع هستید کلیاتش تصویب شد و امیدوار هستیم مراحل بعدی را به سرعت طی کند البته در کمیسیون ها رفته و الان در نوبت صحن است ، کمیسیون قضایی را مکرر دوستان ما و همکاران ما شرکت کردند . کمیسیون های دیگری که در همین رابطه تشکیل شد تا جایی که امکانش را داشتند شرکت کردند و نظراتشان را دادند ما هم قائل به این هستیم که بعضی از بندها و مواد شاید اگر اصلاح شود بهتر باشد ولی در کلیت کار و در مجموع لایحه خوبی است که می تواند بسیاری از نیازهای زنان را برطرف کند خیلی از مسائلی که در بندهای لایحه گنجانده شده آن نگاهی است که اسلام به زن دارد ، نگاهی است که می خواهد کرامت زن را حفظ کند مثلا اگر می گوید به کسی که همسر دارد نباید پیامی داده شود یا درخواستی از او شود و این جرم تلقی می شود یا فرستادن عکس های مستهجن برای خانم ها این به گونه ای هتک حرمت آن ها است و جرم تلقی می شود یا خارج کردن و اخراج زنان از منزلشان این ها جرم تلقی می شود و هیچ مردی حق ندارد چنین خشونتی را نسبت به زنش اعمال کند این ها همه صراحت و نص آیه قرآن است که خیلی از این موارد همان مسائلی است که در دین ما در احکام ما به آن تاکید شده یا این که ازدواج اجباری نباید باشد و حتما این رضایت باید باشد و اگر کسی اجبار کند یا حتی واسطه شود برای این مسئله این ها همه جرم تلقی شده و از این قبیل و مواردی که قاچاق زنان و آسیب رساندن به زنان همه این ها در لایحه دیده شده که به گونه ای حمایت ویژه را از زنان می خواهد اعمال کند و در واقع این پاسخ به ندای مقام معظم رهبری است که اصلا ابتدا و شروع این لایحه هم از دوازده سال پیش در پاسخ به درخواست ایشان و مطالبه ایشان بود که باید چنین قانونی نوشته شود و از خانم ها حمایت شود و اجازه داده نشود که به خانم ها در خانه ظلم شود و آخرین صحبتی که ایشان داشتند در دی ماه سال گذشته بود باز بر این مسئله تاکید فرمودند که حتما باید برای این مسئله و برای جلوگیری از ظلم به زنان فکری شود که این قانون با این که طولانی شد و ۱۲ سال طول کشید بالاخره به مرحله نهایی دارد نزدیک می شود .
سوال : این ها چقدر احصا شده بر مبنای نیازهای واقعی خانم ها یا مسائل واقعی خانم ها مثلا رفته اندازه گیری شده و آیا بر مبنای اولویت تشخیص داده شده یعنی چه روشی برای تدوین این لایحه پیش گرفته شده است .
خزعلی: قطعا کار پژوهشی مفصلی شده و سندهای پشتیبان خیلی قوی دارد این لایحه در همه بندهایش و مواد قانونی سندهای قوی دارد و همه دستگاه ها را مشارکت داده یعنی این نیست که لایحه فقط بحث قضایی داشته باشد و بحث جرم انگاری را داشته باشد نه می خواهد اول پیشگیری کند و مانع آسیب شود و بعد در مرحله بعد اگر به مرحله درمان رسید و بعد از درمان جواب نداد به صورت کیفری با آن برخورد کند لذا آموزش و پرورش ، آموزش عالی ، وزارت بهداشت ، سازمان تبلیغات و بسیاری از دستگاه های اجرایی و نهادهای برای مواد مختلفی که در این آئین نامه هست دخیل هستند و تکلیف برایشان تعیین شده و بیشتر جنبه آموزشی ، پیشگیری ، مهارت آموزی و حفظ خانواده را دارد یعنی این را باید تاکید کنیم که برای حفظ خانواده و برای حفظ جایگاه زن در خانواده است البته من فکر می کنم که هنوز جا دارد در آینده می توانیم الحاقاتی را داشته باشیم بعضی از مواد دیگر و بعضی از مسائل دیگری که گاهی در روایات ما ذکر شده ، در احادیث ما است و مبتلابه زنان ما است می تواند در این جا بیاید ، این که مثلا خداوند می فرماید که باید یک مسئولیت ویژه ای نسبت به زنان در خانواده حفظ شود و مردان این مسئولیت را قوی و محکم نگهدارند و خانم را بدون هیچ پشتوانه ای رها نکند و بدون این که نیازهای او را تامین کند ، این مسئله ای است که مبتلابه بعضی از زنان در جامعه ما است و باید قانون از این ها حمایت کند که این ها می شود در الحاقات بعدی و در برنامه هایی که خواهیم داشت و در نشست هایی که با قوه قضائیه داشتیم این ها را برای اصلاح قوانین ، پرکردن خلاء ها ، تکمیل بعضی از قانون ها در پی این هستیم که این ها را هم تدارک ببینیم .
سوال : همین جا اگر بخواهیم این لایحه را محک بزنیم از خود شما به عنوان متصدی امر بپرسم که پرتکرارترین آسیب یا برجسته ترین آسیب زنان در ایران چیست ، چه می گویید ؟
خزعلی: آن تامینی که باید داشته باشند از جهت آرامش خاطر در منزل و از این جهت که حمایت می شوند نمی خواهم بگویم الحمدلله خشونت در خانواده های ما زیاد نیست ولی آن تامینی که شاید بخشی از آن به عهده مرد باشد ما باید دنبال این باشیم بخشی را دولت تامین کند بحث بیمه اجتماعی زنان را که سالها است که مطرح شده ولی متاسفانه عملیاتی نشده این نوعی تامین است برای زنان خانه دار ما ، ما تکالیف خاصی را برای زنان دیدیم که شاید بعضی از این ها به عنوان تکلیف برای زنان نباشد و خداوند نخواسته این تکلیف را داشته باشند ولی روال و سنت و روش جامعه ما این است که این تکلیف بر آن ها بار شده و از طرف دیگر وظایفی برای مردان قرار داده شده برای تامین هزینه زندگی ، شاید در زندگی های متداول ما شرایطی پیش آمده که خانم ها لازم است این همراهی را در هزینه زندگی با آقایان داشته باشند و شاید شرایطی پیش آمده که خانم ها نتوانند از آن رفاه و منزلت کافی خودشان برخوردار باشند این ها را باید قانون حمایت کند و قانون اجازه نباید بدهد که ظلمی به زن شود و این ها را باید قانون برای آینده زن و تامین زندگی آتی زن فکری کند الان یکی از چیزهایی که در قانون جوانی جمعیت تصویب شده و در این دولت دارد اجرایی می شود مسئله بیمه زنان خانه داری است که دارای سه فرزند هستند که این البته برای زنان خانه دار روستایی که این را باید سعی کنیم عمومیت دهیم که زنان شهری را هم شامل شود و بعد بتوانیم افراد بیشتری را زنان دارای دو فرزند و بتوانیم به مرور همه زنان خانه دار را تحت پوشش بیمه قرار دهیم الان همه زنان و همه روستائیان تحت پوشش بیمه سلامت هستند ، در شهرها همه که با آن گسترشی که دارد پیدا می کند و ما هر روز خبر را از وزیر محترم بهداشت داریم که تعداد بیشتری تحت پوشش قرار می گیرند اما اگر پوشش بیمه اجتماعی را هم بتوانیم برای زنان داشته باشیم بخشی از دغدغه و نگرانی و تامین آینده آن ها می شود تدارک دیده شود .
سوال : بخش مربوط به خشونت خانگی در لایحه چقدر پررنگ و بازدارنده خواهد بود ؟
خزعلی: موارد خوبی دیده شده که میتوانند ضابطین بیایند و حمایت کنند از کسی که زن یا کودکی که مورد خشونت قرار گرفته است الان هم ما این را داریم ، الان در اورژانس اجتماعی ما معمولاً در استانها که میرویم یکی از مواردی که سر میزنیم و میپرسیم وضعیت به چه صورت است، اورژانس اجتماعی است که کسانی که مورد خشونت قرار میگیرند به آنجا مراجعه میکنند و تحت پوشش قرار میگیرند . این یک مقداری گستردهتر میشود با امکاناتی که قرار است در لایحه به بهزیستی داده شود پوشش بیشتری را میتواند برای زنان و دخترانی که در معرض آسیب هستند و کودکانی که در معرض آسیب هستند این پوشش را میتواند بهزیستی به صورت وسیعتری داشته باشد و یک مقدار هم آموزش از آموزشهایی که باید برای خانواده داشته باشیم که از این آسیبها جلوگیری کند . البته بسیاری از مواردی که ما شاهد هستیم خشونتهایی که وجود دارد زنان بد سرپرستی هستند که متاسفانه گاهی اوقات به دلیل اعتیاد همسرشان یا اعتیاد فرزندشان دچار این آسیبها میشوند که وظیفه داریم این را به هر صورتی که بشود با پشتیبانیهای دولتی از این آسیب جلوگیری کنیم و در صورت همکاری و هم مورد حمایت درمانی و پشتیبانیهای جسمانی قرار بگیرند .
سوال : بخشی از مسائلی که متوجه خانمها میشود شاید ناشی از سبک زندگی باشد و این البته فقط برای خانمها نیست و بخشی از آسیبها کارشناسان اینها را چه برای آقایان و چه برای خانمها و چه برای کودکان ناشی از سبک زندگی مثلاً ۲۰ سال اخیر میدانند که شاید یک جاهایی غربی شده و یک جاهایی در هم آمیختگی است یعنی حتی غربی هم شاید نیست و برای اینها آیا مطالعاتی انجام شده است که ما بتوانیم یک نگاه درستی را برگردانیم یا اصلاحی را در این سبک زندگی انجام دهیم به نحوی که برگردیم به سنتهای خوبی که در گذشته بوده است .
خزعلی: برخی کارهایی به صورت ویژه انجام شده است برای مسائلی مثل تغذیه ، بهداشت الان یکی از علتهای ناباروری نوع زندگی و نوع تغذیه است . خوب این را به صورت جدی پزشکان میگویند و باید بعضی از عوامل ناباروری را از طریق رژیمها و تغییر تغذیه سعی میکنند که درمان کنند و از این قبیل چه مسائل جسمی و چه مسائل روحی ، طلاقهای عاطفی ، بخشی از آن حاصل نوع زندگی است، حاصل نوع برخورد است ،حاصل نوع رفت و آمدها است ، حاصل عدم رعایت خیلی از حریمها است، خیانتها همینطور، بخشی را میبینید اگر ذکر میشود آمار طلاق که این هم جای بحث دارد که چقدر افزایش پیدا کرده این از مواردی است که دقیقاً مربوط به نوع زندگی و نوع نگاه به زندگی و نوع توقع به زندگی و نوع فردگرایی که متاسفانه دارد حاکم میشود و گسترش پیدا میکند و منفعت طلبی که حاکم میشود ، نبود ایثار و نبود گذشت و نبود توجه به این که برای دیگری زندگی کردن و به خاطر دیگری بودن و به خاطر دیگری گذشت کردن از بعضی از منافع و بعضی موارد اقتصادی است و بعضی موارد فشارها و تنگناهایی است که در زندگی زوجین به وجود میآید .
کاری که ما سعی کردیم انجام دهیم در زمینه خانمها و الگوی سومی که برای خانمها متصور است و رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که ما یک الگوی مشخص داریم به این الگو هم میبالیم نه شرق و نه غرب و نه آن دیدگاه سنتی که زن را محروم میکند نه آن دیدگاه غربی که زن را کالا میکند و به صورت یک ابزار به زن نگاه میکند هیچ کدام از اینها را برای زن نمیپسندیم و معتقد هستیم زن حرمت دارد و معتقد هستیم باید احترام او حفظ شود و معتقد هستیم جایگاهش باید حفظ شود و برای این کار ما یک الگو و روش و سبک زیست داریم که این را ما شاخصههایش را داریم کار میکنیم تعداد زیادی از بزرگواران و عزیزانی که صاحب نظریه هستند دارند روی این شاخصهها کار میکنند و به زودی رونمایی خواهد شد .
وی ادامه داد: کار دیگری را هم که با کمک دستگاههای فرهنگی داریم انجام میدهیم بحث سبک زیست خانوادهها است، بخشهای مختلف رویدادی را شروع کردیم کلان رویدادی را شروع کردیم در روز خانواده و در هفته گذشته در ارتباط با خانواده و خانواده را به صورت یک جمع به صورت خانوادهای که نیازهای متفاوت و مختلفی دارد و باید جامعه بخشی از آن را تامین کند و بخشی از درون باید تامین شود و بخشی با حمایت تامین شود و بخشی را باید از ابتکارات خانواده استفاده کنیم و بتوانیم همین ابتکارات و ایدهها را پشتیبانی کنیم و الگویی برای دیگران باشد ما آمدیم همین مطلبی که شما فرمودید که بعضی از موارد را ما میخواهیم در خانواده حفظ کنیم بعضی از چیزهایی که ما داریم و ممکن است اینها از بین برود ما 9 گروه را ترتیب دادیم ، یکی گروه مدیریت و تربیت خانواده و گروه رسانه خانواده، مد و پوشش خانواده اینها چیزهایی است که خانواده به آن نیاز دارد و باید جهت دهی سالم شود ، فرهنگ و میراث خانواده ، فرهنگ ناملموس خانواده یکی از چیزهایی است که ما داریم از دست میدهیم اگر به آن نپردازیم و آن را تقویت نکنیم و زنده نکنیم، آن سنتهای خوبی را که داشتیم سفره و تغذیه خانواده ، بازی و اوقات فراغت خانواده، مهارتهای خانواده، محیط زیست و خانواده ، سلامت و جمعیت و نشاط خانواده اینها گروههایی هستند که بر مبنای زنده کردن فرهنگ که فرهنگ، هوا است، فرهنگ، تنفس است . تعبیر مقام معظم رهبری که میفرمایند فرهنگ هوایی است که تنفس میکنیم و یک جا میفرمایند که فرهنگ روحی است که در کالبد دمیده میشود و اگر این فرهنگ نباشد هیچ ارزشی ندارد آن جسمی که این روح در آن نباشد و این فرهنگ به مرور ایجاد میشود و به مرور ممکن است دچار نفوذ و خطا بشود این فرهنگ آن چیزی اش که سالم است آن چیزی که به هویت و اصالت ما مرتبط است میخواهیم حفظ کنیم و پایدار باشد و آن چیزی که اگر در آن نفوذ شده و آن چیزی که نقص و ضعف در فرهنگ دیده میشود یا در گذشته بوده یا در حال ممکن است مواردی بر آن وارد شده سعی کنیم رفع کنیم . ما نیاز داریم فرهنگ کار را حتماً تقویت کنیم ، ما نیاز داریم بسیاری از سستیهایی که در مسائل کاری است ، در مسئولیت پذیری و در کار جمعی است و در احساس تعهد است اینها را باید رویش کار کنیم . کار جمعی را باید به صورت جدی رویش سرمایهگذاری کنیم .
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: مسئله رسانه و چگونگی استفاده از رسانه را چه در خانواده و چه در مورد کودکان و نوجوانان باید روی آن کار کنیم، باید روی سواد رسانه کار کنیم و مهارتهایی که خانواده نیاز دارد در ارتباط با اعضای خانواده و چگونگی صحبت کردن، چگونگی شنیدن ، چگونگی رفتار کردن ، تاب آوری و تحمل پذیری اینها همه چیزهایی است که ما در خانواده به آن نیاز داریم و این برنامه در قالب یک رویداد کلان در استانهای مختلف ان شالله اجرا میشود و یک سال ادامه پیدا میکند . رویدادها گونههای مختلف دارد گاهی در قالب کارگاه است، گاهی در قالب نشست است و گاهی در قالب هم اندیشی است و گاهی در قالب آموزشهایی که با همکاری آموزش و پرورش در مدارس داده میشود یا در دانشگاهها و ان شاالله سال آینده در روز خانواده ما اختتامیه را خواهیم داشت از همه دستگاههایی که در بخش فرهنگی کار میکنند چه دستگاههای دولتی و چه دستگاهها و نهادهایی که خارج از چهارچوب دولت دارند فعالیت میکنند، چه مردم و گروههای مردم نهاد و حلقههای میانی همه را دعوت میکنیم ان شاالله به این که در هر کدام از این کارگروهها که میتوانند مهارت و توانمندیشان را نشان دهند یا ایده نو دارند استقبال میکنیم و ان شاالله به صورت هم افزا و هماهنگ با همه دستگاهها بتوانیم حرکت خوبی را در بخش خانواده داشته باشیم که سبک زندگی از مهمترین چیزهایی است که میتواند همه جامعه را و مسائل اقتصادی و سیاسی را هم تحت تاثیر قرار بدهد .
سوال : خروجی های ملموسی که از این رویداد انتظار دارید یک سال آینده به دست بیاورید چه چیزهایی است ؟
خزعلی: ما انتظار داریم با توجه به این که این رویداد به صورت خانوادگی برگزار میشود و همه اعضای خانواده در این رویداد مشارکت میکنند و هر کدام در این مشارکت سهمی دارند انتظار داریم جو صمیمیت، مهر و عاطفه در خانوادهها غلبه پیدا کند . انتظار داریم کارکردهای شغلی در درون خانوادهها خودش را نشان دهد و خانه مولد داشته باشیم، مشاغلی داشته باشیم که خانمها بتوانند در کنار فرزندانشان مشاغلی را اداره کنند ، انتظار این را داریم بازیهایی که میتواند گرمی و صمیمیت را در خانواده رواج دهد، بازیهای سنتی که داشتیم و بازیهای جدیدی که میتواند این ارتباط را بیشتر حفظ کند چه در خانواده هستهای و چه در خانواده گسترده انتظار داریم این را بیش از پیش ببینیم و این خودش یک فرهنگ بشود و میراثی را که بخشی از آن دارد به فراموشی سپرده میشود زنده شود .
وی ادامه داد: انتظار این را داریم که جمعیت ما وضعیت بهتری پیدا کنند، جمعیت ما شرایط اصلاً خوبی ندارد و به هیچ وجه قابل دفاع نیست و امید این را داریم که با این نشاط و با این شور و شادی که در خانوادهها ان شاالله به وجود خواهد آمد علاقه به آوردن فرزند بیشتر را داشته باشیم، شما ببینید الان ما فرزند آوری و بُعد خانواده ما شاید قبل از سال 50 بُعد خانواده اکثراً بالای سه فرزند بودند اما الان میبینیم خیلی کم هستند و تعداد کمی بالای دو فرزند را شما میتوانید پیدا کنید . اینها از مواردی است که به دلیل اینکه خانواده انسجامش را از دست داده است و خانواده به فردگرایی تبدیل شده است و هر کسی به خصوص این موبایلها و فضای مجازی این فردیت را خیلی بیشتر کرده و در خانواده گسست را به وجود آورده است که امیدوار هستیم با برنامهای که داریم که عمدتاً این برنامه به صورت خانوادگی اجرا میشود و همه عزیزان و گروههایی که کار فرهنگی میکنند مشارکت دارند بتوانیم اثر خوبی را از این برنامه و اجرای آن داشته باشیم .
سوال : نمیدانم من توقعم از معاونت زنان بیشتر است یا این که عرض بنده درست است ، فکر میکنم یک رویدادی است و عدهای میآیند آموزش میبینند و یاد میگیرند ، میتواند خیلی هم مفید باشد ولی وقتی در مورد معاونت زنان ریاست جمهوری صحبت میکنیم انگار که این خیلی کوچک است برای یک معاونت ریاست جمهوری، برای جایی که قرار است عهده دار مسائل کلان امور باشد، مثلاً اگر منظور آموزش است خوب آموزش را ممکن است یک موسسه هم بتواند چه در مقیاس بزرگ و چه در مقیاس کوچک انجام دهد یا نهایتاً به یک وزارتخانه یا به یک دانشگاه بگوییم که شما بیا و عهده دار برگزاری یک دوره خیلی خوب بشو .
خزعلی: بستگی دارد که شما معاونت زنان را چه ببینید و چه توقعی داشته باشید ، معاونت زنان یک دستگاه ستادی است و دستگاه اجرایی نیست و در ماموریتهایش مشخص است .
سوال : اتفاقاً به همین دلیل دوره هم نباید برگزار کند .
خزعلی: نمیخواهد برگزار کند ، میخواهد سیاستگذار باشد و هماهنگ کننده، یکی از کارهای معاونت سیاست گذاری است، این سیاست گذاری بخشی از آن در قالب برنامههایی است که به صورت دستورالعمل با هماهنگی دستگاهها برای همه دستگاهها تنظیم میکند که این از آن دست است رویدادهایی که سیاست آموزشی و سیاست مهارتی آن توسط معاونت زنان تعیین میشود ولی همه دستگاهها برای اجرای آن مشارکت میکنند، خود معاونت زنان هیچ اجرایی ندارد . معاونت زنان اصلاً قدرت و توان اجرایی ندارد ولی برنامهریزی نظارت هماهنگی آن را میتواند انجام دهد یعنی اینکه معاونت زنان بتواند یک سیاست فرهنگی را به عنوان یک طرح ملی در سراسر کشور پیاده کند این کار بزرگی است به شرطی که همه این دستگاه ها همراه شوند و آن طرحی که داده شده به خوبی عملیاتی شود اما این یکی از کارهای معاونت زنان است ، این سیاست گذری بخشی از آن در قانونی که مصوب می شود چه قانون در مجلس باشد چه قانونی که در ستاد ملی زن و خانواده که به عنوان یک راه میان بر است برای معاونت زنان دیده شده از سال 90 از این طریق هم می تواند خلاء های قانونی ، بله یکی از کارهای ستاد این است که بتواند خلاء هایی که در جامعه برای اجرا وجود دارد ، خلاء هایی که برای رسیدن زنان به حقوقشان وجود دارد خلاء هایی برای این که خانواده ها از هم نپاشد و برای این که وضعیت جمعیت و وضعیت مشکلاتی که خانواده با آن روبرو است را بتواند تدارک ببیند یکی این است که قانون ها را یا اصلاح کند یا قانون های جدیدی را وضع کند که این باز یکی از مسائل مهمی است که معاونت به عهده دارد ، بخش های دیگر هم باز در قالب سیاست گذاری اگر با آسیب ها مقابله می کند باز یکی از مسائل در واقع از معاونت زنان همه چیز می خواهند و هیچ چیز هم در حیطه اجرا نمی تواند وارد شود ولی می تواند در همه این ها هم نظارت داشته باشد ، بحث آسیب های اجتماعی برآورد داشته باشد از این که کدام یک از آسیب ها الان شدت گرفته و علت آن چیست و چه راهکاری می توانیم برای آن ارائه دهیم و دستگاه های اجرایی هرکدام چه وظایفی دارند برای این که بتوانند جلوی آن آسیب را بگیرند بنابراین هم سیاست گذاری است برنامه معاونت و هم هماهنگی است و هم نظارت ، بله همانطور که می فرمائید آن اجرا و آموزش وظیفه معاونت نیست ولی برنامه کلی اش را می تواند بدهد .
(پخش گزارش)
سوال : برای این که الگوی سوم زن مسلمان به عنوان واقعا الگوی سوم در دنیا دیده شود و شنیده شود و خودمان هم باورش کنیم چه کرده ایم ؟ برای این که خانم ها و دختران ایرانی آن را جدی بگیرند ؟
خزعلی: قطعه زیبایی که از امام گذاشتند من را به آن روزها برد و یکی از دیدارهایی که خدمت امام بودیم و قطعه ای را خدمت امام می خواندم و آیه ای خواندم و خاطرم است که امام شاید مکرر این آیه را تا آخر صحبتشان داشتند که بله ما با تکیه بر خداوند و با اعتماد به او این انقلاب را کردیم و خداوند برای ما کافی است و مومنینی که همراه هستند ، حقیقت این است که راهی را که امام (ره) برای ما گشود و حرکتی را که امام برای زنان به صورت خاص پایه ریزی کرد و خواست که زن ها بیایند در این میدان و باشند و بمانند و حمایت هایی که امام کردند شاید اگر نبود به هیچ وجه ما شرایط فعلی را برای زن ها نمی توانستیم تصور کنیم که به این زیبایی در همه صحنه ها حضور یابند و بتوانند مشارکت قوی اجتماعی داشته باشند ضمن این که مسئله خانواده و حریم خانواده و ویژگی هایی که باید یک خانواده مسلمان داشته باشد را حفظ کنند ولی این الگو را نتوانستیم به جهان هنوز آن گونه که باید ارائه دهیم ، این که مقام معظم رهبری می فرمایند ما مطالبه گر هستیم ، ما حقیقتا خیلی از ظلم هایی که دارد از غرب به زن می شود نشناساندیم و این که از خیلی از حقوقشان دارند محروم می شوند و از طرف دیگر پیشرفت هایی که بانوان ما کردند شاید خیلی از کشورها وقتی می رویم یا آن ها می آیند باور نمی کنند که خانم های ما ، مخترعین و دانشمندان ما توانسته اند به این درجه از پیشرفت برسند ، ما الان از متوسط جهانی ، زنان مخترع ما بالاتر است یا ورزشکاران ما همین طور و این بخشی از آن به این مربوط می شود که ما یک حریمی و یک حدودی را برای زنان قائل هستیم و همین حریم و حدود باعث می شود که این ها متمرکز بر آن تخصصشان و آن مهارتشان بشوند و به خوبی بتوانند خودشان را نشان دهند و باعث این می شود که محیط جامعه برای فعالیت بیشتر آن ها امن شود و این را باید قدر دانست این چیزی است که غرب نیاز به آن دارد ، این چیزی است که خیلی از کشورها از دست دادند و خیلی از کشورها مشتاق این هستند و اگر ما مسائل حجاب و عفاف را داریم رویش تاکید می کنیم برای این که این برای ما یک برند است و یک ویژگی منحصر به فردی است که می تواند جامعه ما را از خیلی از خطراتی که دیگران با آن مواجه شدند حفظ کند و راهی که رفتند و دیگر گاهی اوقات راه بازگشت برایشان ندارد .
لذا ما وظیفه داریم که بشناسانیم داشته هایمان را ، گنجینه هایمان را ، توانمندی هایمان و در این قسمت حقیقتا ضعیف هستیم ، در بحث رسانه ضعیف هستیم و متاسفانه دشمن دارد قوی عمل می کند و گاه جای قاتل و شهید را عوض می کند . این وظیفه ما را به عنوان زنانی که امثال زینب (س) را دارند ، امثال زهرا (س) را به عنوان الگو دارند زنان را و مسئولیت زنان را سنگین تر می کند .
سوال : سوالم را دوباره این گونه تکرار می کنم ، ببینید به هر حال این الگوها ، الگوهای واقعی هستند و از طرفی انقلاب اسلامی باعث شده که زن مسلمان همینطور که شما فرمودید در شاخص های بسیاری رشد کند ، زنی که مظهرش مثلا آن زن سینمای قبل انقلاب بود و آن جور شناسانده می شد، مجله زن روز آن روزها را امروز نمی شود در خانواده ورق زد یا حتی روزنامه های آن روزها را ، من جوان بودم به فراخور علاقه گاهی می رفتم روزنامه های قبل انقلاب را در کتابخانه آستان قدس رضوی ورق می زدم و برایم خیلی جالب بود که چقدر سطح تنزل یافتهای واقعاً درباره نگاه به زنان وجود داشت . سوال من اینجا است که ما چه کردیم برای اینکه دختر نوجوان امروز ایران بداند که ما در چه جایگاهی هستیم و بداند که رشد کردیم، الگوهایش تغییر کند این خودباوری اتفاق بیفتد . همانطور که گفتید رسانه هم تا به حال ضعیف بوده است . حالا چه برنامهای دارید ؟ یک برنامه فضای مجازی بود که ساخته شده بود چند وقت پیش میدیدم آمده بود که یک صحنه سازی کرده بود از یک مجله زن روز قبل از انقلاب با عکس خانمی که مثلاً مدال شنا داشته و بعد این را برده بود به جوانها در خیابان نشان داده بود که نظر شما چیست و اول که کلی ابراز تاسف از این که بله دیگر جلوی آزادیهای ما گرفته شده بود، آخر برنامه لو میداد که این خانم همین الان است و بعد از انقلاب به این مقامها رسیده است و مدالها را به دست آورده است و همه متحیر بودند چرا ما به اندازه کافی برای الگوسازی کار نکردیم و الان باید چه کنیم و شما الان چه دارید میکنید ؟
خزعلی: یکی از کارهایی که باید دولت انجام دهد و مسئولین انجام دهند نشان دادن این توانمندیها است و جایگاه دادن به آنها است . در دیدار اخیری که داشتیم در دی ماه خدمت مقام معظم رهبری دو بار ایشان تاکید کردند که خانمها را در تصمیم گیریها و تصمیم سازیها باید چاره جویی کنیم که بیشتر به کار بگیریم و بیشتر از آنها استفاده کنیم .
این یک واقعیت است که ما زنان فرهیخته بسیاری داریم ، مدال آوران بسیاری داریم چه در بحث علمی و چه در بحث ورزشی، شما در بحث ورزش هم میبینید که خانمهای ما خیلی با توانمندی بسیار در صحنههای بینالمللی حاضر شدند و مدالهایی که خانمها به دست آوردند تقریباً دارد برابری با مدالهای آقایان میکند با اینکه فدراسیونهایشان کمتر است ، با این وجود توان و تلاشی که گذاشتند و با وجود اینکه شرایط مسابقات برای خانمهای ما با پوششی که دارند شاید سختتر باشد . این نشان دهنده این است که من گاهی میگویم میشود روی آن تحلیل گذاشت که شاید با وجود این که بعضی از این کشورها شرایط خیلی خوبی دارند و پشتیبانیهای خوبی و وضعیت مالی خوبی و تحریم هم نیستند ولی خانمهای ما توانستند آنها را پشت سر بگذارند و توانستند از خانمهای آنها که شرایط راحتتری از نظر مادی دارند موفق شوند و از آنها پیشی بگیرند و این نشان دهنده یک نیروی معنوی است و یک توانی است که در خانمهای ما از نظر فکری و از نظر اراده و قدرت و عزم وجود دارد و باید این را قدر دانست .
سوال : خانمها با اراده هستند، فضا هم با وجود همه اشکالات و کاستیها به نحوی برایشان مهیا بوده که به این جا رسیدهاند . الان مسئله این جا است که معاونت زنان چه کاری دارد میکند هم برای اینکه بیشتر تسهیل کند و هم برای اینکه اینها معرفی شوند و جوان امروز بداند.
خزعلی: من عرض کردم بخشی از کار ما کار رسانهای است، معرفی زنان برجسته و معرفی زنان توانمند و کلیپهایی که ساخته میشود و حمایتهایی که میشود برای اینکه اینها معرفی شوند که در زنان تاثیرگذار ما این کارها را کردیم و تعداد زیادی از اینها را هم تشویق کردیم و به آنها جایزه داده شد و هم مستند از آنها ساخته شد و تعدادی هم پشتیبانی شدند یعنی تعدادی از خانمهایی که در بحث شرکتهای دانش بنیان آمدند ۷۰ شرکت دانش بنیان نمایشگاهی که برگزار کردند که خیلی مورد توجه زنان کشورهای دیگر قرار گرفت و بعضیها اعتراف میکردند حقیقتاً کشور ما خیلی عقبتر است از این خانمها با این کارها و دستاوردهایی که دارند. اینها مورد تشویق و حمایت قرار گرفتند و تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار گرفت یا مجوزهایی که نیاز داشتند و در اختیارشان قرار گرفت، ولی باز باید بیش از این باشد، ما هم باید جنبه تشویقی را داشته باشیم و هم جنبه حمایتی را، البته در حد توانمان همانطور که میدانید ما، چون ستاد هستیم عمدتاً نمیتوانیم خودمان از نظر مالی کمک زیادی بکنیم، ولی میتوانیم جذب کمکهای مالی وزارتخانهها و دستگاهها را داشته باشیم.
سوال : برنامهریزی میتواند انجام شود و همین طور اگر لازم است برخی از این خانمهای موفق به عنوان مثال در کتابهای درسی بیایند، این کار کاری ستادی است .
خزعلی: بله؛ بخشی در تابلوهای شهرداری بیاید که امروز هم برنامههای خوبی هم آقای شهردار تدارک دیدند برای حمایت از خانمها و برای معرفی خانمهایی که یکی از کارهایمان همین است که این ارتباطها را داشته باشیم و انشاالله بتوانیم در صحنههای شهری بیشتر خانمهای موفق را معرفی کنیم و الگوهایی که واقعاً دختران ما میتوانند از اینها الگو بگیرند و بسیاری از الگوهایی که غرب میخواهد برای آنها معرفی کند زمین بزنند و بدانند که چه دارند و چه گوهرهایی دارند و گاهی از آن غافل میشوند .
ما ویترین دخترانه را هم به این هدف راه اندازی کردیم که دختران ما بتوانند نیازهایشان را در این ویترین که در سروش و بله راهاندازی شده و استقبال خوبی هم شده سطحش ان شاالله باید ارتقا داده شود ، دختران ما بتوانند بیایند در آنجا و استفاده کنند و از نیازهایی که دارند از این ویترین بهرهمند شوند ، همینطور برنامههایی را برای انسجام بیشتر بین زنان و زمینههای کاری آنها فراهم کردیم که زمینه صادرات کالایشان فراهم شود و به صورت مجازی بتوانند بسیاری از نیازهایی که دارند به خصوص خانمهایی که در شهرستان هستند و زنان سرپرست خانوار برآورده کنیم .
سوال : برویم سراغ برنامه هفتم، آنجا برای خانمها چه کردید ؟
خزعلی: برنامه هفتم یکی از فصولش به خانمها اختصاص دارد زن، خانواده و جمعیت فصل ۱۶شاید برای اولین بار است که شما میبینید در برنامه توسعه یک فصل کامل به زنان اختصاص پیدا میکند. البته توجه داشته باشیم در سیاستهایی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند دو بند را به مسئله زن، خانواده و جمعیت اختصاص میدهند که یک بند را به صورت ویژه میفرمایند تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان که باید این برنامه در این مسیر حرکت کند و یک بخش را هم به جمعیت اختصاص میدهند که باز بند دیگری که در بند ۱۵ و ۱۶ میفرمایند افزایش نرخ باروری و حمایت همه جانبه از فرزندآوری و رفع موانع و ایجاد مشوقهای موثر که در این دو بند بر پایه این دو بند فصل ۱۶ و ماده ۷۹ و ۸۰ و ۸۱ تنظیم شده است آموزش الگوهای صحیح همسر گزینی و ارتقاء توانمندیها و مهارتهای شغلی زنان است، مواردی که مربوط به آسیب دیدگی زنان است و حمایت از زنان سرپرست خانواده که بعضی از آن معاونت مکلف شده با همکاری دستگاههای اجرایی و بعضی از آن دستگاههای اجرایی مکلف شدند با همکاری و با نظارت معاونت، یکی از مسائل مهمی که ما داریم خلأهای حقوقی و قانونی است که در اینجا ذکر شده مسائل حقوقی و خلأها را باید در این برنامه تا پایان سال اول معاونت احصا کند و بتواند برای رفع آنها و اصلاح قوانین و مقررات اقدام کند که از مسائل مهم است، ما یکی مسئله قوانین را داریم و یکی اجرای قوانین و رویهها را داریم هر دو را باید به موازات پیش برویم که شاید یکی از بیشترین مواردی که ما گلایه داریم مربوط به قوه قضاییه است یعنی بخشی ممکن است از دستمان خارج باشد، ولی ارتباط خوبی با قوه قضاییه داریم همین چند روز پیش خدمت آقای محسنی اژهای بودیم و استقبال خوبی که ایشان داشتند و قبلاً هم دیدارهایی داشتیم که ما بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم، رویهها را اصلاح کنیم و اشکالات قانون را در بیاوریم که البته گروههایمان دارند کار میکنند با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه کارهای خوبی ان شالله در دست انجام است، البته قانونهای دیگری که نیاز داریم در برنامه هفتم که باید با سرعت بیشتری آنها را تدوین کنیم.
سوال : مثال میزنید از اتفاقاتی که برای پیشبرد این اهداف افتاده است ، یا مثلاً برای اینکه رشد زنان در ایران مهیاتر از گذشته شود ؟
خزعلی: چون الان بحث قوانین را میگویم و قوانینی که ما روی آن کار کردیم ، در همین سال گذشته یکی بحث اختیارات بود که در دستور کمیسیون است و دارد روی آن کار میشود و مراحل را رد کرده است قانون هویت است، نداشتن اوراق هویتی برای زنان و کودکانی که به خصوص در برخی از مناطق مرزی هستند و همینطور قانون اهدای جنین که همه اینها الان دارد برنامههایش برگزار میشود و امیدوار هستیم از کمیسیون به سرعت عبور کند و قانونهای دیگری هم حتماً نیاز به اصلاح، تغییر و یا الحاق دارد .
باز بحث آماری که نیاز داریم در مورد زنان داشته باشیم، وضعیت آسیبهای زنان و وضعیت تحصیلی و بهداشتی زنان ، وضعیت شغلی زنان آمار صحیحی که بتوانیم هم ارائه دهیم در مواقعی که لازم است و هم بتوانیم بر مبنای آن برنامهریزی کنیم و خلاها و مشکلاتی که در جامعه زنان داریم به دست بیاوریم که این را در قالب اطلس زنان ان شاالله در برنامه هفتم انجام شود .
البته ما مراحلی را انجام دادیم و تکمیل خواهد شد بحث زنان سرپرست خانوار را داریم ، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برای برنامه ششم بوده که تکمیل نشده و برنامه هفتم ادامه آن است . البته ما برنامه جامع آن را نوشتیم که این هم ان شالله با آمدن برنامه هفتم یک مقدار مسیرش هموارتر میشود چون مسیرش این بوده که بعد از تصویب در دولت برود و در مجلس تصویب شود که در برنامه هفتم ذکر میشود که به تصویب شورای اجتماعی برسد ، معمولا در مجلس در نوبت زیادی باید بماند گاهی اوقات ممکن است چند سال در نوبت بماند و ما فرصتها را از دست میدهیم ولی این مسیر میان بری است که میتواند سریعتر کار را به اقدام عملیاتی برساند .
مسئله دیگر کنترل و کاهش طلاق است . این هم باز در برنامه ششم بوده ولی متاسفانه خیلی موفق نبوده بلکه برعکس ما شاهد افزایش طلاق بودیم این آسیب را هم اینجا ذکر کردند که باید پیگیری شود و همین طور بحثهای اشتغال منعطف زنان یعنی در واقع خانمها بتوانند در دورهای که دوره باروری آنها است همراهی لازم را از نظر شغلی سازمان اداری استخدامی با آنها داشته باشد و اینها بتوانند ضمن این که فرزند آوری دارند شغلشان را هم از دست ندهند و حالا به صورتهای مختلف این شغل را به صورت منعطف برایشان تعریف کنند.
خبرگزاری تعطیل شده ؟
برقش قطعه ؟
حقوق کارمنداش رو نمیده ؟
یا کارمنداش خسته هستند ؟ !!