احیای امر به معروف و نهی از منکر یک موضوع فرادستگاهی است
معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر: احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نیازمند همکاریهای فرادستگاهی است و دستگاههای مسئول در تبیین واژه در قالب هنر خیلی ضعیف عمل کردند.
به گزارش
حجت الاسلام مسعود تاتلاری معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در مصاحبه با برنامه «صبح و گفتگو» اظهار کرد: گره خوردن امر به معروف و نهی از منکر با قیام سیدالشهدا (علیه السلام) برگرفته از بیان ارزشمند حضرت در زمانی است که از مدینه خارج شدند.
وی افزود: حضرت سیدالشهدا هدف از قیام خود را اصلاح دین امت پیامبر (ص) و امر به معروف و نهی از منکر عنوان کردند. نکته ارزشمند مطلبی که امام حسین بیان کردند این است که یکی از کارآمدترین و به روزترین روشها برای اصلاح هر امتی موضوع امر به معروف و نهی از منکر است.
معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: این واژه الهی که جزو فریضههای دین ما شمرده شده و در قرآن کریم نیز بسیار به آن دستور داده شده و روایات ارزشمندی هم در مورد آن داریم، امروز جزو دستورکارهای جامعه سازی و تمدنی در دنیای غرب و کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.
حجت الاسلام تاتلاری اظهار کرد: مصداق بارز توجه کشورهای غربی به مسئله امر به معروف و نهی از منکر، قانون سوت زنی است. این قانون همان امر به معروف و نهی از منکری است که اسلام از ۱۴۰۰ سال قبل به آن دستور داده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه واژه امر به معروف و نهی از منکر یک واژه اجتماعی است و امکان روزآمدی دارد گفت: هرجا که اجتماع و جامعهای در حال زندگی کردن است قطعاً امر به معروف و نهی از منکر هم در آن جریان دارد و مدلها و کارآمدی این فریضه الهی با اتفاقات روز تغییر میکند و به روز خواهد شد.
معاون مهندسی فرهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: ما نمیتوانیم در این مورد نمره مطلوبی به خودمان دهیم، چون واژه امر به معروف و نهی از منکر یک واژه تمدن ساز است کمااینکه مقام معظم رهبری نیز فرمودند «اگر معنای امر به معروف و نهی از منکر و حدود آن برای مردم روشن شود معلوم خواهد شد یکی از نوترین، شیرین ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوههای تعامل اجتماعی همین امر به معروف و نهی از منکر است.»
وی با بیان اینکه ما در بازتعریف واژه امر به معروف و نهی از منکر خیلی عقب هستیم ادامه داد: متأسفانه این واژه به عنوان نوترین، شیرینترین و کارآمدترین شیوه تعامل اجتماعی به مخاطب معرفی نشده و یکی از عواملش هم این است که دشمنان رسانهای و خارج از مرزها کارآمدی این واژه را شناسایی کرده و روی تخریب آن کار کردند و آن را به معنای فضولی کردن در زندگی مردم تعریف کردند.
حجت الاسلام تاتلاری احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه را نیازمند همکاریهای فرادستگاهی دانست و گفت: برای مثال دستگاههای مسئول در پرداختن به تبیین واژه در قالب هنر خیلی ضعیف عمل کردند و کارهای قابل قبولی ارائه نشده است.
وی مسئولیت پذیری اجتماعی را به معنای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و افزود: اگر چه ما در تولید سریال و فیلم و محتوای فرهنگی ضعیف عمل کردیم، اما کارهایی هم انجام شده و هنوز مردم به بی تفاوتی محض نرسیدند و آموزههای الهی هنوز در جامعه ما وجود دارد.