دانشگاه تهران رتبه اول دانشگاههای کشور در زمینه مشارکت در طرح استادمحوری برای جهتدهی به پایاننامهها و رسالهها در راستای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری کشور را از سوی موسسه ISC کسب کرد.
احمد فاضلزاده گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامههای راهبردی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دورههای دکتری، شیوهنامه پذیرش دانشجویان دورههای دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا در میآید.
رئیس ISC گفت: در شیوه پذیرش استادمحور، داوطلبان متقاضی دورههای دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار میشوند.
وی افزود: به همین منظور، تمام اعضای هیات علمی مشمول این شیوهنامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دورههای دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را بر اساس اولویت انتخاب کنند. این شیوهنامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبه جلسه ۹۵۵ تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.
فاضلزاده افزود: طبق آییننامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای سیاستهای حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، نخستین گام فرآیند اجرایی، انتخاب موضوع پایاننامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایدهها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه میباشد. با توجه به اینکه هدف از این آییننامه حل مسائل کشور است، لازم است موضوع انتخاب شده در دبیرخانه نظام ایدهها و نیازها به عنوان مساله حلنشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.
وی افزود: استادمحوری یک طرح نوین برای کاربردی کردن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. با توجه به رسالت نظام ایدهها و نیازها برای سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده، طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایدهها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن میکند.
رئیس ISC گفت: در واقع در طرح استادمحوری، اعضای هیات علمی دانشگاهها در صورتی که طرح و ایدههایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را برطرف کند، میتوانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت کند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرطهای ذکرشده در شیوهنامه اجرایی وجود دارد.
وی گفت: طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاههای کشور از این طرح استفاده میکنند. سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد در نظر گرفته شده است. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از طریق آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجا که بدست متخصصین و پژوهشگران کشور انجام میشود؛ قطعا تاثیر بسزایی در برطرف کردن نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.