ظرفیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر مهارت آموزی و اشتغال زایی در اختیار حوزه صنایع دستی قرار می گیرد.
حامد علامتی، با تاکید بر اینکه میتوان با موضوع صنایع دستی آثار مختلفی را در کانون تولید کرد، افزود: با توجه به مخاطبان گسترده کانون و دایره وسیع کاری این نهاد، باید برای ذائقههای مختلف کودکان و نوجوانان به شکل مجزا برنامه طراحی کنیم و با وجود کتابخانههای سیاری که در روستاهای دور داریم، میتوان در زمینه آموزش و ترویج صنایع دستی اثرگذار بود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین با اشاره به اینکه این کانون کار فرهنگی انجام میدهد، بیان کرد: کانون در حوزه فرهنگسازی تخصص دارد و باید کودک و نوجوان را با صنایع دستی به نحوی عجین کند تا از آن لذت ببرد. این سیاست را با رویکرد توسعه صنایع کوچک و زودبازده بر محور خانواده ها می توان طراحی کرد که متناسب با ظرفیت ها، محیط و فضا در هر منطقه میتواند این آموزشها متفاوت باشد.
معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در ادامه این نشست گفت: کانون یک سرمایه اجتماعی است همانطور که صنایع دستی یک سرمایه فرهنگی است و این دو در کنار هم میتوانند منجر به جهشی شوند که مقام معظم رهبری فرمودند.
مریم جلالی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان صنایع دستی بسیار به هم شبیه هستند و می توانند برنامه های مشترکی را پیگیری کنند. ما تمام تلاشمان این است که صنایع دستی که خانواده محور، بین نسلی و هویت بنیان است را در گام دوم انقلاب فعال کنیم.
او همچنین اظهار کرد: ما در شناسایی، توسعه، ترویج، تجاریسازی، توزیع، فروش و مصرف صنایع دستی بهروزسازی را از دست دادهایم و تلاش بر این است که بتوانیم زنجیرهسازی در این حوزه را تقویت کنیم، که یکی از اصلیترین زنجیرهها کانون پروش فکری است.
در این نشست جمعی از مدیران هر دو مرکز حضور داشتند و به ارائه پیشنهادها و راهکارها برای همکاری بیشتر از جمله در زمینه هایی همچون؛ افزایش خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع دستی، انتقال تجربیات بین نسلی، احیای نظام استاد و شاگردی، تقویت بازدهی اقتصادی صنایع دستی، بهره گیری از زیرساخت های مشترک هر دو نهاد و ... پرداختند.