میانگین داخلی سازی لوازمخانگی؛ 70 درصد
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران, متوسط عمق ساخت داخل تولیدات ایرانی را ۶۵ تا ۷۰ درصد در پنج سال گذشته بیان کرد.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای عباس هاشمی امروز در نشست خبری افزود: اکنون تولیدکنندگان بزرگ جهان، ۳۰ تا ۴۰ درصد از تامین اجزا و قطعات مورد نیاز خود را برونسپاری میکنند و حتی بسیاری از تولیدکنندگان لوازمخانگی در ترکیه، برای واردات قطعات, از ایران اقدام میکنند.
وی همچنین بر لزوم دیده شدن تحولات دیجیتال در تولیدات لوازمخانگی تاکید کرد و گفت: این مهم باید با مشارکت وزارت صمت، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و معاونت علمی ریاست جمهوری محقق شود.
هاشمی، لزوم تقویت نام نشان ( برند)، توسعه هوشمندانه پیمانهای منطقهای و تعرفههای ترجیحی، استفاده از ظرفیت سازمانهای بزرگ کشور نظیر ایمیدرو، تقویت زیرساختهای اساسی و شرکتهای مادر (از جمله قالبسازی، تولید تجهیزات و ماشینسازی و تشکیل کنسرسیومهایی با دیگر کشورها از جمله چینیها)، اصلاح زیرساختهای حمل و نقلی و راهاندازی خطوط مونتاژ را در کشورهایی که با محدودیت واردات کالاهای ساخته شده نهایی مواجه ایم، از جمله دیگر مواردی برشمرد که برای رشد صادرات پایدار در این صنعت مورد نیاز است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران به سهم ۱۳ درصدی صنعت از تولید ناخالص داخلی اشاره کرد و گفت: با این وجود، سهم صنایع از کل مالیات پرداختی کشور ۶۸ درصد است که ادامه این روند و نامتناسب بودن آن، نمیتواند علامت خوبی برای سرمایهگذاری مولد در این بخش باشد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همچنین گفت: رشد بخش صنعت در برنامه هفتم توسعه ۸.۵ درصد در نظر گرفته شده که تحقق آن نیازمند صادرات پایدار است.
هاشمی افزود: در سالهای گذشته به دلیل مسائل تحریمی، مشکلات نقل و انتقال پول و غیره، حرکت نوسانی در صادرات را شاهد بودیم.
وی افزود: صادرات پایدار لوازم خانگی الزاماتی دارد که از آن جمله حمایت دستگاههای ذیربط و حرکت هماهنگ آنها، تقویت نام نشان ها( برندها)، تعمیق ساخت داخل محصولات و صادرات قطعه است.
هاشمی با اشاره به سمت و سوی صنایع لوازمخانگی در جهان، گفت: تولیدات جدید لوازمخانگی باید دوستدار محیط زیست و هوشمند بوده و سادهسازی در آن دنبال شده باشد.
این مقام صنفی ادامه داد: گردش مالی بازار لوازم خانگی دنیا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۹۰ میلیارد دلار بود که تا سال ۲۰۲۶ به ۸۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید از این رو باید تلاش کنیم از این بازار سهمی در اختیار بگیریم.
وی گفت: گردش مالی صنعت سالیانه لوازمخانگی کشور ۶ تا ۶.۵ میلیارد دلار است که ۲.۵ میلیارد دلار آن مربوط به لوازمخانگی بزرگ و حجیم است.
هاشمی تاکید کرد: برای ارتقای کیفی و رقابتی کردن لوازمخانگی باید سیاستهایی را اعمال کنیم و بتوانیم در گروههای کالایی که مزیت نسبی نداریم، به فعالیتهای بیشتری بپردازیم.
دبیرکل انجمن صنایع لوازمخانگی ایران افزود: اگر بخواهیم به اهداف پیشبینی شده در برنامه هفتم توسعه دست یابیم، باید تغییراتی در تعاملات بینالمللی خود داشته باشیم.
وی بر لزوم ارتقای سهم تحقیق و توسعه (R&D) در سرمایهگذاریهای صنعتی تاکید کرد و افزود: در کشور شرکتهای دانشبنیان و مراکز نوآوری متعددی داریم که به این منظور میتوانند کمکحال باشند، اما حمایتهای کافی و شفاف از آنها انجام نشده است.
سهم ۳۵ درصدی لوازم خانگی خارجی در بازار
وی با بیان اینکه آمارها در حوزه کالاهای قاچاق برآوردی و تخمینی است، از سهم ۳۵ درصدی کالاهای خارجی در بازار خبر داد و گفت: بخشی از این کالاها قاچاق بوده و بخش دیگر واردات قانونی است که از طریق تهلنجی، پیلهوری، مناطق آزاد و غیره وارد میشود.
انجمن موافق افزایش بیرویه قیمتها نیست
هاشمی درخصوص قیمتهای لوازمخانگی و رکود شدید حاکم بر بازار،افزود: با وجود افزایش قیمت مواد اولیه، عرضه ناکافی برخی مواد در بورس، تهیه ۳۰ تا ۵۰ درصد اقلام مورد نیاز تولیدکنندگان از بازار آزاد، افزایش هزینههای حمل و نقل، مباحث پیمانکاری و غیره، بسیاری شرکتها درخواست افزایش قیمت برای تولیدات خود دادهاند.
وی با بیان اینکه شیوه «کاست پلاس» (روش تعیین قیمت یک محصول) مورد استفاده توسط سازمان حمایت اشتباه است، گفت: با این حال انجمن موافق افزایش بیرویه قیمتها نیست، بلکه باید اجازه داد که سازو کار عرضه و تقاضا قیمتها را متعادل کند.
هاشمی افزود: در سالهای گذشته شاهد تحلیل رفتن قدرت خرید مردم به دلیل تورم بودیم و در این شرایط، افزایش قیمت لوازمخانگی کمکی به خروج این صنعت و بازار آن از رکود نمیکند.
برگزاری نمایشگاه هامکس ۱۴۰۲ در آبانماه
وی همچنین از برگزاری بیست و سومین دوره نمایشگاه بینالمللی لوازمخانگی (هامکس) توسط این انجمن و دریافت مجوز آن از سازمان توسعه تجارت خبر داد که آبانامسال در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار خواهد شد.
گفتنی است؛ محصولات لوازمخانگی هشت درصد سهم ارزشی صادرات صنعتی کشور را تشکیل میدهد. این صنعت برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم و برای بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی داشته است. سهم صنعت لوازمخانگی از ایجاد ارزش افزوده ۱۵ درصد است و نیاز ارزی سالیانه آن ۱.۲ میلیارد دلار برآورد میشود.