کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) تحقیقاتی را درباره اوپن ای آی خالق چتجیپیتی آغاز کرد، این آژانس میخواهد بداند که آیا این شرکت قوانین حمایت از مصرف کننده را نقض میکند یا خیر.
این کمیسیون به ویژه به اطلاعات مرتبط با اشکالی که دادههای حساس کاربران چتجیپیتی از جمله پرداختها و تاریخچههای چت را فاش میکرد، علاقهمند است. در حالی که اوپن ای آی میگوید تعداد کاربران آسیبدیده بسیار کم است، کمیسیون تجارت فدرال نگران است که این امر ناشی از اقدامات امنیتی ضعیف باشد. این نهاد همچنین خواهان جزئیات هرگونه شکایتی است که نشان میدهد هوش مصنوعی اظهارات نادرست یا مخربی در مورد افراد داده و همچنین اطلاعاتی را میخواهد که نشان دهد کاربران تا چه اندازه صحت محصولاتی را که استفاده میکنند، درک میکنند.
کمیسیون تجارت فدرال از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و معمولا در مورد تحقیقات اظهار نظر نمیکند، اما قبلا هشدار داده بود که هوش مصنوعی مولد میتواند با آسیب رساندن بیشتر به مصرفکنندگان، قوانین را نقض کند. به عنوان مثال میتوان از آن برای انجام کلاهبرداری، اجرای پویش های بازاریابی گمراه کننده یا تبلیغات تبعیض آمیز استفاده کرد. اگر ارگان دولتی متوجه شرکتی متخلف شود، میتواند جریمههایی اعمال یا احکام رضایت صادر کند.
انتظار نمیرود قوانین هوش مصنوعی در آینده نزدیک تصویب شود. با این حال، دولت آمریکا فشار بر صنعت فناوری را افزایش داده است. سام آلتمن، رئیس اوپن ای آی در ماه می در برابر سنا توضیحاتی ارائه داد. او با تشریح اقدامات ایمنی و حریم خصوصی و در عین حال تبلیغ از مزایای ادعایی هوش مصنوعی از شرکت خود دفاع کرد. او گفت که حفاظتها وجود دارد، اما اوپن ای آی به طور فزایندهای محتاطانه عمل خواهد کرد و به ارتقای پادمانهای خود ادامه خواهد داد.
مشخص نیست که کمیسیون تجارت فدرال توسعه دهندگان هوش مصنوعی مولد دیگری مانند گوگل و آنتروپیک را دنبال خواهد کرد یا خیر. تحقیقات اوپن ای آی نشان میدهد که تنظیم کننده در مورد بررسی دقیق توسعه دهندگان هوش مصنوعی جدی است.