مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با غلامعلی ملاح معاون وزیر آموزش پاکستان و حمید نیازی مدیرکل آموزش پایه و مراکز یادگیری محلی کشور پاکستان بر ضرورت همکاریهای دو کشور همسایه و مسلمان در حوزه کودکان و نوجوانان تاکید شد.
وی افزود: این سند براساس باورهای عمیق دینی و ملی مردم ایران و با تکیه بر روشهای روز نوشته شده است و در آن معلم، محور تعلیم و تربیت و مدرسه بهترین محل برای تربیت کودک و نوجوان در کنار خانواده قرار میگیرد و به عبارتی مدرسه خانه دوم کودک تلقی میشود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: فعالیتهای فوق برنامه کمک به آموزش عمومی کودکان و نوجوانان میکند. این فعالیتها در کنار فعالیتهای رسمی که آموزش عمومی، معنادار میشود. امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مظهر برنامههای فوق برنامه وزارت آموزش و پرورش است.
وی گفت: برنامههای ادبی و هنری کانون براساس سن، علائق، سلیقهها و ذائقه کودکان و نوجوانان و متناسب با نیازهای آنها برنامهریزی و اجرا میشود. از آنجایی که پرورش فکر در دستور کار ما قرار گرفته است، بنابراین کتاب، محور همه فعالیتهای این مجموعه است. ما از کتاب شروع کرده با کتاب ادامه و در انتها با کتاب خاتمه میدهیم. ما از فناوریهای روز دنیا مانند انیمیشن، موشن و هنرهای تجسمی برای انتقال مفاهیم آموزشی برای مخاطبان خود بهره میبریم. در این مجموعه مهارتهای مختلفی را کودکان و نوجوانان ما میآموزند. ما به دنبال تعیین نقش برای دختران و پسرانمان هستیم. نقشی که آنان میتوانند در خانواده و اجتماع داشته باشند.
غلامعلی ملاح، معاون وزیر آموزش پاکستان گفت: احساس میکنم ایران خانه دوم من است. تلاشهای شما در دهههای گذشته برای توسعه فضای آموزش کودکان و نوجوانان قابل ستایش است و این برای ما بسیار جذاب است. ما در پاکستان برنامههای مشابهی در وزارت آموزش و پرورش و علوم و فناوری داریم، اما چالش اصلی ما کودکان بازمانده از تحصیل هستند که ما روی آنها برنامهریزی میکنیم و امیدواریم در آینده هیچ کودکی از تحصیل باز نماند.
وی افزود: همکاری بین دو کشور میتواند در زمینه برنامههای درسی، تربیت معلم و توسعه شغلی آنها و آزمونها و سنجش باشد که در زمینه تربیت معلم و نحوه ارتقای مهارتهای آموزشی و روش تدریس و توسعه آن همکاری داشته باشیم.