مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ضمن بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در بخش آموزش عالی، تحقیقات و فناوری، بر ضرورت توجه بیشتر به نقش کلیدی برخی دستگاهها در نظام علم و فناوری کشور، از جمله جهاددانشگاهی تاکید کرد.
در بخش پیشنهادهای الحاقی حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری این گزارش در ماده ۹۹ لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهادشده است که به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و جهاددانشگاهی اجازه داده میشود جهت ساماندهی منابع حاصله با رعایت موازین شرعی و قانونی به تأسیس صندوقهای وقفی در چارچوب شرایط و ضوابط ماده (۱۴) قانون جهش تولید دانشبنیان مصوب ۳۱/۲/۱۴۰۱ اقدام نمایند. اساسنامه صندوق فوق پس از ۶ ماه با پیشنهاد وزارتین علوم و بهداشت به تصویب هیات وزیران میرسد.
همچنین در این گزارش پیشنهادشده است که در جریان بررسی ماده ۹۴ لایحه برنامه هفتم توسعه، پیشنهادی به شرح ذیل الحاق شود:
"جهاددانشگاهی مکلف است با همکاری وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییس جمهور و تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول اجرای برنامه، چهار فناوری راهبردی و پیشران کشور را با رعایت الزامات بند "الف" ماده (۱) قانون جهش تولید دانشبنیان مصوب ۳۱/۲/۱۴۰۱ با استفاده از منابع اختصاصی و عمومی به انجام برساند. دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون موظفند همکاری و هماهنگی لازم را در این خصوص با جهاددانشگاهی داشته باشند. "
این گزارش در اظهارنظر کارشناسی در خصوص متن پیشنهادی تاکید کرده است که جهاددانشگاهی با استفاده از ظرفیت متخصصان خود در واحدها، سازمانها و مراکز تخصصی در سراسر کشور میتواند در بخش تحقیق و توسعه و با رویکرد افزایش تابآوری و رقابتپذیری محصولات فناورانه، فعالیتهای بسیار مؤثری در حوزه علم و فناوری کشور به انجام برساند. در این راستا و با توجه به نیاز صنایع مختلف در استانها، جهاددانشگاهی میتواند بهعنوان هاب اتصال متخصصان به این صنایع نسبت به شبکهسازی نیروی انسانی متخصص در جهت جذب و کاهش مهاجرت نخبگان و اشتغال افراد تحصیلکرده کشور همزمان با رفع مسایل فنی و تخصصی صنایع کوچک و متوسط اقدام کند.
در این گزارش در خصوص نقاط ضعف لایحه در حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری تاکید کرده است که عدم توجه به نقش کلیدی برخی از دستگاهها در نظام علم و فناوری کشور مانند جهاددانشگاهی، از نقاط ضعف لایحه است. همچنین بیتوجهی به تقویت و تحول رشتههای علوم انسانی و علوم پایه نیز در دیگر نقاط ضعف لایحه، عنوانشده در این گزارش است.