مدیر کل نظارت چاپ و انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان: کانون در حوزه ادبیات کودک و نوجوان حدود ۶۰ سال سابقه کاری در مورد چاپ کتابهایی با موضوع کودک و نوجوان و دغدغههای کودک و نوجوان دارد.
سوال: چقدر ما به موضوع ادبیات کودک و نوجوان در سطح کلان اهمیت و ارزش قائل هستیم و به آن بها میدهیم؟
طارمی: با توجه به اینکه روز ادبیات کودک و نوجوان است و یادی کنیم از استاد مهدی آذری که این روز به نام ایشان نامگذاری شده است.
ادبیات کودک و نوجوان ادبیات نوپایی در کشور ما است و شاید قدمتی کمتر از ۱۰۰ سال داشته باشد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سازمان یا شرکتی است که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان قریب به ۶۰ سال سابقه کاری در مورد چاپ کتابهایی با موضوع کودک و نوجوان و دغدغههای کودک و نوجوان دارد؛ لذا این قدمت به ما این اجازه را داده که در خیلی از موضوعات بتوانیم امروز نیاز سنجی کنیم و بعد وارد حوزه کودک شویم به این معنا که ببینیم کودک امروز، جامعه امروز نگاه و نیازش چه است و ما در همان حوزه بتوانیم کتاب و محتوا تولید کنیم و در اختیار کودک و نوجوان بگذاریم؛ لذا اهمیت به حوزه کودک و نوجوان فکر میکنم در یک دهه اخیر بسیار حائز اهمیت است یعنی توجهات بیشتر به این سمت کشیده شده، چون مخاطب جدیتر گرفته شده است.
سوال: فرمودید مرحوم آذری این که شاید خیلی از ما که در میانگین سنی بنده و سایر هم سنهای من هستیم با این کتابها خاطرات بسیار شیرینی داریم. شاید دوران کودکی ما و به ویژه دوران نوجوانی ما با این کتابها سپری شد معمولا همه ما مجموعه کتابهای قصههای خوب برای بچههای خوب را در منزل داشتیم و قصههایی از این دست و در کتابخانه همه ما آرم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آرم بسیار ماندگاری بود و همه با آن آشنا بودیم، الان چقدر در این حوزه، کودکانمان را توانستیم موفق شویم همنشینیشان را با ادبیات ایجاد کنیم اینکه ما مثل گذشته فرزندان ما با داستانها مانوس باشند و کتابهای مناسب برایشان وجود داشته باشد اینکه کتاب مناسب وجود داشته باشد ما با دو بحث مواجه هستیم یکی اینکه آمار تولید کتاب ادبیات کودکان و نوجوانان و دوم بحث اقبال بحث اینکه توانستیم جا بیندازیم این که توانستیم در ذهنشان ملکه شود هر دو را اگر میتوانید از هر دو برای ما آمار بفرمایید.
طارمی: در حوزه چاپ و نشر کتاب در حوزه کودک و نوجوان ناشران زیادی فعالیت میکنند نشر افق، هوپا و نشر فاطمی و ناشران بسیاری که در این حوزه کار میکنند، اما اگر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بخواهیم لحاظ کنیم شاید معیار و سنجش قابل دسترسی به آن، همین نمایشگاه کتابی که برگزار شد باشد، ما تقریبا با ۷۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر شدیم و آمار فروشی که به دست ما رسید آمار فروش قابل توجهی بود یعنی مخاطبان پایدار ما در حوزه کتاب به ما نشان دادند که کودک و نوجوان ما چه نیازهایی دارد و ما باید در چه حوزههایی بیشتر ورود کنیم به طور مثال پرداختن به شخصیتها و قهرمانان ایرانی خیلی در نمایشگاه کتاب مورد استقبال قرار گرفت کتابهایی که با این موضوع چاپ کرده بودیم به طور مثال معرفی پروین یا معرفی عباس کیارستمی شخصیتهایی که بچهها علاقمند به زندگیشان بودند در نمایشگاه فروش بسیار بالایی داشت به طوری که ما آنها را دوباره تجدید چاپ کردیم یعنی انبار که حدود ۷ هزار و ۵۰۰ جلد ما چاپ کرده بودیم از کتابها تهی شد. نمایشگاه کتاب به ما نشان داد که کودکان چه موضوعاتی را دوست دارند و ما در چه موضوعاتی باید ورود کنیم و فضایی که در حوزه چاپ و نشر امروز وجود دارد این امیدواری را به ما به عنوان فعالین حوزه کودک و نوجوان میدهد که امروز مخاطب است که درباره نیاز خودش گفتگو میکند یعنی این نیازسنجی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد که ما ببینیم خوراک ذهنی کودک ما امروز چیست. شوراهایی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم که این شوراها تمام آثاری که به دفتر دریافت آثار میرسد بررسی میکنند و حتی این شوراها کار هم تولید میکنند یعنی با بحث و گفتگو به این نتیجه میرسند که چه چیزهایی را امروز به عنوان کتاب به خورد کودک و نوجوان بدهیم، شوراها تولید میکنند و یک شورای ممیزی داریم که در نهایت تایید یا رد کتاب را برای چاپ به عهده دارد. شاید این قدمت کانون و این حساسیت کانون برای اینکه هر کتابی را به خورد که کودک ندهد هر کتاب زردی را به خورد کودک ندهد همین باعث شده که ما مخاطبان پایدار داشته باشیم، پدران و مادرانی را داشتیم که خودشان رجوع میکردند و از مربیان راهنمای ما سوال میپرسیدند که مادر حوزه مهارتها برای فرزندانمان مثل کنترل خشم و ارتباط با همنوعان در این نوع مهارتها چه کتابهایی دارید و برای خودشان خرید میکردند یعنی ما شاید بسیاری از کتابهایمان خوراک خود اولیا و مربیان و پدرها و مادرها بود که برای ما جای بسی خوشحالی بود البته ناشری مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انصافاً در حوزههای نشر، انتفاع اقتصادی را در نظر نگرفت هیچگاه و در همین دوره هم همینطور، اگر شما قیمت کتابها را در پشت جلد بررسی کنید و ببینید متوجه میشوید که کانون در مقابل کتابی که با این همه هزینه در تامین محتوا و همینطور چاپ در اختیار مخاطبش میگذارد اصلا به انتفاع اقتصادی فکر نمیکند رنج قیمت ما بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان است یعنی اینکه رهبر عزیزمان میفرمایند کتاب در سبد خانوار قرار بگیرد، ما به آن سمت نگاه کردیم و کتابهای ارزان و پرمحتوا در اختیار مخاطب میگذاریم. آمار فروشی که نمایشگاه به ما داد از رقم فروشش خیلی بیشتر بود یعنی تعداد کتابهایی که از انبار ما خارج شده بود از رقمی که به ما میداد خیلی بیشتر بود و جای خوشحالی بود برای ما به جهت این که ما در حوزه اقتصادی نگاهمان، نگاه مخاطب محور است؛ لذا تصور ما این است که کانون با صلابت گذشته دارد حرکت میکند و مخاطبان خودش را دارد و با نگاه به آینده دارد برای مخاطبانش تولید میکند.