عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات برنامه درسی ایران گفت : خانوادهها باید دقت كنند كه خط قرمز بهداشت روانی فرزندان خود را رد نكنند و همه چیز را فدای كنكور نكنند، زندگی ابعاد مختلفی دارد و یك بُعدش كنكور است كه با استفاده از روش درست و كمك كارشناسان میتوان با موفقیت از آن عبوركرد.
سوال : والدین چه مقدار باید بر برنامهریزی فرزندان كنكوری نظارت داشته باشند؟
عراقیه: در مورد كنكور باید تنشها را كاهش داد؛ وضعیت دانشگاه و كنكور با دهههای قبل متفاوت است و برخی از موسسات كنكوری سطح اضطراب خانوادهها و دانش آموزان را بسیار بالا میبرند. امروز ظرفیت دانشگاهها بالا است و حتی صندلی خالی هم وجود دارد و نباید اضطراب را بالا برد بلكه واقع گرایانه به این قضیه نگاه كرد. والدین به حرف فرزندان خود گوش كنند شیوه مطالعه و برنامهریزی هر دانش آموز متفاوت است و هرگز آنها را با فرد دیگری در درس خواندن مقایسه نكنند.
سوال: چگونه میتوان اضطراب و استرس را در فرزندان كنكوری كاهش داد؟
عراقیه: پدران و مادران گاهی تصور میكنند هر چقدر اضطراب استرس را بالا ببرند بچهها بهتر درس میخوانند در صورتی كه موضوع كاملاً برعكس است تحقیقات علمی نشان میدهند هر چقدر سطح تنش و اضطراب بالا رود تمركز پایین میآید؛ بنابراین در یك سطحی شاید خوب باشد ولی وقتی بالاتر میرود آسیب زا است. برای كاهش اضطراب ابتدا تقویت انگیزه درونی آنها را بالا ببرید یعنی تلاشهای آنها را تشویق و به دنبال لحظاتی كه آنها اهمال كاری میكنند یا وقتشان را هدر میدهند نباشید بلكه دنبال آن باشید هنگامی كه تلاش میكنند ورود كنید و سطح تحمل خود را در این ایام بالا ببرید و خانوادهها از سرزنش كردن بچهها اجتناب كنند؛ چون تاثیر بسیار بالایی دارد كه اضطراب كاهش پیدا كند آنها را حمایت و راهنمایی كنید و عزت نفسشان را بالا ببرید و والدین روی تلاش تاكید كنند نه رتبه در كنكور.
سوال : آیا میتوان بدون دغدغه مالی و مافیای كنكور فرزندان كنكوری را كمك كرد كه به بهترین نتیجه برسند؟
عراقیه: در علوم تربیتی باید به ابعاد مختلف رشد یك فرد توجه كرد خانوادهها باید دقت كنند كه خط قرمز بهداشت روانی فرزندان خود را رد نكنند و همه چیز را فدای كنكور نكنند. والدین نباید چهارچوب روانی بهداشت فرزندان را زیر پا بگذارند و زندگی ابعاد مختلفی دارد و یك بُعدش كنكور است كه با استفاده از روش درست و كمك كارشناسان و گوش كردن به حرف فرزندان میتوان با موفقیت از آن عبور كرد.
سوال: چه دغدغههایی در آینده زندگی مهمتر از كنكور است؟
عراقیه: زندگی ابعاد مختلف دارد كه یك بعد آن تحصیل و آموزش و ابعاد دیگر عواطف، شخصیت زندگی خانوادگی و نقشهای مختلف هستند؛ یعنی كنكور همه چیز نیست و باید به این ابعاد مختلف توجه كرد. گاهی اوقات بزرگترین علت شكست ترس از شكست است باید دیدگاه مثبت نسبت به آینده بچهها در زندگی و ابعاد مختلف منجمله كنكور داشت و روی تلاش تاكید شود نه نتیجه و رتبه و دیدگاه مثبت را برای فرزندان به وجود آورد.
سوال: در روزهای نزدیك به كنكور آرامش خانواده چه تاثیر دارد؟
عراقیه: به والدین پیشنهاد میكنم برای ایجاد آرامش در این مقطع سنی به ویژه داوطلبان كنكور تغافل را در دستور كار خود قرار دهند و از هر ۱۰ خطای آنها نه تای آن را چشم پوشی كنند و در جمع تذكر ندهند. هنر حفظ آرامش در محیط خانواده است كه هر چقدر مسائلی كه چالش ایجاد میكند كاهش دهند حتی برای اینكه سطح آرامش خانواده بالا رود اتاقی كه بچهها مطالعه میكنند از نور طبیعی برخوردار باشد.
سوال: واقع گرا بودن و مقایسه نكردن فرزندان با سایرین و گذشته آنها چقدر حساسیتهای كنكور را در ذهن داوطلب كاهش میدهد؟
عراقیه: خیلی موثر است نه فقط برای كنكور بلكه برای تمام ابعاد زندگی مقایسه كردن نقش سم را دارد؛ یعنی نقاط مثبت یك نفر را با نقاط ضعف دیگری مقایسه كردن و هیچكس مقایسه را دوست ندارد، واقع گرا بودن یعنی توانمندیها، ویژگیهای مثبت و لیاقتهای خود را شناختن كه در این صورت انسان میتواند در انتخاب خود در كنكور و سایر قسمتهای زندگی درست عمل كند.
سوال : بایدها و نبایدهای شب كنكور برای خانوادهها چیست؟
عراقیه: سرزنش كردن و تذكر دادن درست نیست باید علتها شناسایی شود گاهی فرد به علت انتظار بالایی كه از خودش دارد ناامید شده و دست به تلاش نمیزند و با سرزنش كردن ناامیدی تقویت میشود. والدین با فرزندان خود صحبت كنند و روزانه چند دقیقهای گفتگو داشته باشند.