با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد، حمل و نقل عمومی در ۱۰ خط اتوبوسرانی مشهد رایگان شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،در هشتاد و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، تبصرههای طرح حمل ونقل رایگان بررسی شد و در نهایت با موافقت اعضای شورا، مقرر شد
نائب رییس شورای اسلامی شهر مشهد و طراح این طرح گفت: طرح حمل و نقل عمومی رایگان در مشهد کار جدیدی بود، این طرح موافقان و مخالفانی دارد که طبیعی است، اما زیرسوال بردن آن بی انصافی است.
موسی الرضا حاجی بگلو افزود: مخالفت مدیریت شهری با این طرح قابل درک نیست، دوره ششم شورای شهر مشهد با رویکرد متفاوت روی کار آمده است اما در روزهای اخیر مدیریت شهری از تمام توان و رایزنی برای حذف این طرح استفاده کرده است.
حاجی بگلو ادامه داد: در مدیریت شهری تا کی باید به دنبال مدیران هزینه ای باشیم؟ تمام نگرانی ها برای حذف ۲۰۰ میلیارد تومان در سال است، این درحالی است که سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان توسط مدیریت شهری مشهد برای خارج از استان بدون هیچ اعتراضی هزینه شد.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد تاکید کرد: رسیدگی به اولویت های شهر واجب است، به نمایندگی از مردم طرح را تهیه و از آن دفاع میکنم، طرح رایگان کردن صدور پروانه های ساختمانی در حاشیه شهر نیز در دست تهیه است.
شهردار مشهد نیز گفت: طرح رایگان کردن اتوبوس در بخش حمل و نقل عمومی باید بر مبنای کار پژوهشی باشد.
محمدرضا قلندر افزود: هم اکنون هزار و ۷۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد فعال است و برای اجرای این طرح زیرساختهای موجود مناسب نیست.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در خصوص جایگزین کردن درآمد حاصل از تبلیغات روی بدنه اتوبوس و ایستگاهها به جای فروش بلیت اظهار کرد: آخرین تبلیغات روی ناوگان اتوبوسرانی مربوط به سال ۱۳۹۷ است و به دلیل وارد آمدن صدمه به بدنه اتوبوس ها و هزینه زیاد رنگ آمیزی تبلیغات زیان آور بود و پس از آن قراردادی بسته نشده است.
خلیل منبتی افزود: طرح رایگان کردن حمل و نقل عمومی مشهد در سه کمیسیون شورای شهر بررسی و رد شده است، مدیریت شهری نیز خواستار مطالعات کامل این طرح است.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه این طرح به صورت نهایی مصوب و به شهرداری تکلیف شود، مجری اجرای آن هستیم، اما بهتر است طرحهایی ارائه شود که مردم از آن منتفع شوند.
منبتی بیان داشت: طرح حمل و نقل عمومی رایگان در کلانشهرهای کشورهای مختلف نظیر پاریس، برلین سنگاپور، دبی و پکن اجرا شده، اما میزان تخفیفات در ساعت های مختلف متفاوت است و این تخفیف روی قیمت تمام شده هزینه اتوبوس اعمال می شود.
همچنین بر اساس یکی دیگر از تبصره های این طرح، شهرداری مکلف است در راستای اجرای طرح و ایجاد تراز مالی مثبت نسبت به شناسایی خطوط قابل واگذاری و انتشار فراخوان مشارکت بخش خصوصی از طریق تبلیغات ایستگاه های اتوبوس و بدنه اتوبوس ها اقدام کند.