رئیس کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن گفت: در اروپا،یک حالت دوگانگی هست، از یک طرف دائم بحث حقوق بشر و انسانیت و وظایف اجتماعی شان میکنند و از یک طرف دیگر وحشی گریها و توهین به مسلمانان را توجیه میکنند.
سوال: چه خبر از فرانسه؟ ما خبرها را داریم مرور میکنیم فکر میکنیم که این اتفاق چه تبعاتی دارد الان هم خبرهایی که منشر شد مبنی بر محدودیت شبکههای اجتماعی در فرانسه بود، شما در اروپا زندگی میکنید بحث نژادی و نژادپرستی آنجا خیلی مطرح است هم در انگلستان ما شاهد بودیم این چند وقت و هم در فرانسه این چندمین بار است که یک نوجوان و یک فرد غیر فرانسوی تبعه فرانسوی و مسلمان دارد کشته میشود و آنهم به دست پلیس و میگویند خیلی پلیس خشنی هم فرانسه دارد، بفرمایید:
شجره: بله، متاسفانه محیط این جا یک محیط نفرت پرورانهای است بر علیه اقلیتها و در راس این مسلمانها متاسفانه؛ متاسفانه این محیط تنفر که ایجاد شده از طرف سیاستمداران، روزنامهها، نشریهها و این باعث میشود که واقعا یک بی عدالتی که در زمان معمولی قابل قبول نیست در اجتماع اینجا پیاده شود بر علیه این اشخاصی که از اقلیتها هستند یا از گروههای مسلمان هستند، مخصوصا این محیط تنفر که ایجاد شده بیشتر تمرکز میکند روی مسلمانها و باعث شده که واقعا حتی زندگی جوانان در خطر باشد، نه از طرف افراطیهای اجتماع بلکه از طرف پلیسها و ماموران انتظامی.
این مسئلهای که پیش آمد اگر ویدئویش نبود، واقعا اینها با دروغ و مسائل مختلف سعی میکردند یک جوری این مسئله را توجیه کنند، ولی ویدئویش واقعا نشان میدهد که این یک مسئله استثنایی نیست، نشان میدهد که سیستماتیکی پلیس فرانسه این خشونتها و این جنایتها را دارد انجام میدهد و در حقیقت احساس میکند که میتواند این کار را انجام بدهد و سوال گو و جوابگو نباشد.
در همین ما میبینیم در اروپا و جای دیگر و انگلیس و جاهای مختلف یک حالت واقعا دوگانگی هست، یعنی اینها از یک طرف دائم بحث حقوق بشر و انسانیت و وظایف اجتماعی شان میکنند و از یک طرف دیگر این جور وحشی گریها را توجیه میکنند.
یکی از مسائلی که واقعا این شورشها در فرانسه دارد اجرا میشود، نه فقط به خاطر این است که اینها این عمل غیر انسانی را پلیس سیستماتیکی انجام داده، ولی جوری که رئیس جمهور و بقیه سیستم دارد این را توجیه میکند و واقعا حاضر نیستند قبول کنند که یک سیستم دوگانگی دارند که بر علیه اقلیتها و در راس آن من تکرار میکنم در راس آن مسلمانها هستند و دارند یک شهروندی مسلمانها در اروپا و در غرب یک شهروندی خیلی درجه پایین تری است.
سوال: الان این بحثی که فشار بر اقلیتها را شما اشاره کردید ما الان بحث سوئد هم خوب است که مطرح بکنیم و این قرآن سوزی که الان آنجا اتفاق افتاده است، من یادم هست یک زمانی با شما که گفتگو میکردم گفتید که زمانی که سلمان رشدی آن کتاب را منتشر کرد، در جوامع اسلامی در کشورهای اسلامی این کتاب را آتش میزدند، در همین غربیها میگفتند که این توهین به عقیده و افکار است و نباید کتاب را آتش بزنند، اما الان خودشان دارند قرآن را آتش میزنند، این را هم میفرمایید؟
شجره: بله فقط در جاهای دولتها و مملکتها و سرزمینهای اسلامی نبود در شهرهای انگلیس و شهرهای جاهای دیگر مسلمانها بخاطر این که این قدر تحت فشار بودند بخاطر تبلیغات سلمان رشدی و کتاب او، شروع کردند کتابها را سوزاندن و تمام روزنامهها و مجلهها و کانالهای تلویزیون شروع کردند بحث کردند که کتاب سوزی بر علیه آزادی بیان و آزادی تفکر است، الان قرآن سوزی خودش شده آزادی بیان و آزادی تفکر یعنی شما کتاب معمولی را اگر بسوزانید بر علیه آزادی بیان و آزادی تفکر هستید، ولی قرآن را هیچ مسئلهای ندارد حتی باید دولتها از آن حمایت کنند، چون حمایت از آزادی بیان است.
این اشخاصی که میآیند این قرآن را میسوزانند نمیآیند یک روز صبح بلند بشوند بگویند ما میخواهیم آزادی بیان و آزادی تفکر داشته باشیم چه کار کنیم؟ برویم قرآن بسوزانیم اینها برنامه ریزی شده که تنفرپروری بکنند برعلیه مسلمانها و نشان بدهند که مسلمانها قدرتی در این اجتماع ندارند اگر اینها بخواهند تورات را آتش بزنند میدانند که یهودیان قدرت دارند و اصلا امکانش نیست که بتوانند یک چنین کاری یا حتی تفکرش را بکنند، بنابراین آزادی بیان و آزادی تفکر یک چیزی است که فقط اشخاصی که قدرت دارند در اجتماعهای غربی میتوانند پیاده بکنند نه یک عده مسلمان، نه یک عده اقلیت، واقعا این آزادی بیان یک چماقی است که به سر ما میخورد اگر بر علیه یهودیان صحبت بشود میگویند انتیسماتیک غیرقانونی و اگر بر علیه حتی سیاهپوستان و حتی اقلیتها صحبت بشود میگویند این ری سیزوم و ... است، ولی وقتی که بر علیه مسلمانها این حرکات انجام میشود میگویند آزادی بیان است. واقعا این یک دوگانگی است که به هیچ وجه نمیشود توجیه کرد