معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ریلگذاری دانشگاهها برای رسیدن به دانشگاه حکمت و دانایی تغییر کند و استاد محوری، شاگرد پروری و برنامه محوری سه مؤلفه اصلی مسیر جدید است.
عمو عابدینی تاکید کرد: در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نقش ویژه دانشگاهها در ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید ویژهای شده است و وزارت علوم در همین راستا مصوباتی را با محوریت طرح تحول و دانشگاه حکمت و دانایی تصویب و ابلاغ کرده است. وی افزود: هماکنون الگوی دانشگاهها در حکمرانی بر اساس دانشجومحوری و استادمحوری است. مطابق مصوبه شورای عالی برنامهریزی، قرار بر این شد برنامه دانشگاهها به برنامهمحوری، استادمحوری و دانشجومحوری حرکت کند.
به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، آییننامه پذیرش دانشجوی استادمحور یکی از اقداماتی است که در این راستا در این وزارت خانه تدوین و برای استعدادهای درخشان اجرایی شد.
لزوم توجه به موضوع تعلیم و تربیت در کنار پژوهش و فناوری
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: در سالیان گذشته همیشه از فناوران و پژوهشگران برتر که فعالیت آنها خروجی آموزش بو. د تجلیل میشد و از موضوع تعلیم و تربیتغفلت میشد که در سال جاری برگزاری سرآمدان آموزشی به شکل جدیتر از گذشته در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی براساس معیارهای اعلام شده ۳۰۰ عضو هیئت علمی را به وزارت علوم معرفی کرده بودند و در نهایت ۱۸ عضو هیئت علمی به عنوان سرآمد انتخاب شده است.
عمو عابدینی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای اعطای جایزه دو سالانه حکمت و دانایی به سه نفر از اساتید، گفت: بر این اساس برترین افراد در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری مورد تقدیر قرار میگیرند، همچنین در این اجلاس برای نخستین بار استاد از نظر حکیمپروری و تربیت دانشجو مورد تجلیل قرار میگیرند.
تأسیس جایزه حکمت و دانایی
معاون آموزشی وزیر علوم گفت: ایجاد جایزه دوسالانه حکمت و دانایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی توصیه شده است و در صورت تصویب، سه نفر از اعضای هیئت علمی که در مجموع شاخصهای آموزشی، پژوهشی، فناوری و فرهنگی سرآمد باشد به عنوان حکیم معرفی شده و جایزه حکمت و دانایی را دریافت میکند.