ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با حضور در بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ پذیرای شرکتهای دانش بنیان، نوپا و استارتاپهای حوزه دیجیتال است.
وی بیان کرد: توسعه زیست بوم اقتصاد دیجیتال هدف اصلی تشکیل این ستاد در معاونت علمی ریاست جمهوری است. این زیست بوم از یک سری اجزا تشکیل شده است، «استارتاپها و ایدههای این حوزه» «شتابدهندهها و حامیان این ایدهها»، «دانشگاهها و اماکن آکادمیک این حوزه به عنوان پشتیبان علمی و فنی زیست بوم اقتصاد دیجیتال» و «بازار این حوزه» اجزای آن را تشکیل میدهند.
ذیقیمت ادامه داد: ما در این ستاد ۴ فناوری را به عنوان فناوریهای پیشران حوزه اقتصاد دیجیتال در نظر گرفتیم تا بتوانیم با توسعه آنها کاری کنیم که این زیست بوم موتور پیشران کل کشور شود.
وی ادامه داد: این چهار فناوری شامل «هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیا»، «بلاکچین» و «هوشمندسازی صنایع» میشود. چرا که اولویتهای ما به عنوان پیشران فناوری ها، میتواند به توسعه اقتصاد دیجیتال کمک کند.
مسئول کارگروه ترویج ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان دیجیتال در خصوص خدماتی که برای اجزای اکوسیستم فناوری در این حوزه در نظر گرفته شده است، بیان کرد: در حوزه استارتاپها و شتابدهندهها یکی از چالشهای این حوزه فهم نیازهای زیست بوم و آگاهی از محصولات استارتاپی که در خارج از کشور و بازارهای بین المللی عرضه شده و توانسته اند حجم قابل قبولی از بازار را کسب کنند، است.
وی گفت: در این خصوص ستاد سلسله گزارشاتی از تجربه کشورهای مختلف و فعالیت استارتاپهایی که توانسته اند محصول و خدماتی را عرضه کنند را به صورت سالانه تهیه و در اختیار کل اکوسیستم قرار میدهد.
وی در خصوص شتابدهندهها نیز گفت: ستاد از شتابدهندههایی که از استارتاپها و شرکتهای فعال در چهار حوزه مورد نظرحمایت میکنند در قالب تفاهم نامههایی حمایت میکند به این صورت که بخشی از هزینههای استارتاپ را ستاد پشتیبانی میکند تا شتابدهندهها بتوانند ایدهها را در این حوزه توسعه دهند، در حال حاضر ۲۰ تا۳۰ شتابدهنده در این حوزه با ستاد تفاهم نامه دارند.
وی گفت: از سوی دیگر شرکتهای دانشبنیان و نوپایی در این حوزه فعال هستند که به محصول مبتنی بر فناوریها رسیدند، بزرگترین چالش آنها توسعه محصول، توسعه بازار و تامین مالی تحقیق و توسعه در جهت بهبود محصول فناورانه خود است، ستاد به این شرکتها در زمینه توسعه بازار کمک میکند.
ذیقیمت ادامه داد: ستاد در این زمینه به شرکتها کمک میکند تا سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی که میتوانند مخاطب محصول فناورانه آنها باشند را شناسایی کند و شرکتها بتوانند باآنها ارتباط برقرار کرده و محصول خود را به فروش برسانند. تفاهمنامههای سه جانبهای بین نهادهای دولتی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری و شرکتها منعقد شده است، تا اینکه محصولات منطبق با نیاز واقعی بهرهبردار توسعه داده شود.
ذیقیمت در خصوص تامین مالی تحقیق و توسعه و توسعه فناوری این شرکتها نیز به عنوان بخش دیگری از خدمات ستاد گفت: ستاد طرحهای مبتنی بر توسعه محصول را شناسایی و با قرار دادن تسهیلات کم بهره به شرکتها به کاهش ریسک توسعه فناوری در شرکتها کمک میکند.
وی ادامه داد: همچنین ستاد به نهادها وارگانهای دولتی در خصوص فهم درست استفاده از این فناوریها کمک میکند، تا بتوانند نیازهایی که از طریق این فناوریها مرتفع میشود را به درستی بشناسند و ستاد نهادها را با شرکتهای دانش بنیان که میتوانم نیاز آنها را برطرف کنم مرتبط میسازد.
ذیقیمت اظهار کرد: ستاد همچنین در جهت توسعه برخی از این فناوریها در کشور به عنوان تسهیلگر ورود کرده و ریسک کامل سرمایه گذاری در این حوزهها را میپذیرد و به شرکتهای دانش بنیان جهت تحقیق و توسعه این محصولات کمک میکند. در همین راستا تفاهمنامههای سه جانبهای بین نهادهای دولتی که اعلام نیاز کردهاند، شرکتهای دانش بنیان و معاونت علمی منعقد میشود.
نمایشگاه الکامپ در عرصه طراحی، ساخت و تولید و پشتیبانی از محصولات، خدمات، محتوی و راهکارهای صنایع الکترونیک، کامپیوتر و دیجیتال در اقتصاد ایران و بزرگترین رویداد فناوری کشور است. الکامپ همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود.